معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۸/۱۱- ۰۸:۰۰

اردن در مسیر تقویت حضور تولیدی و تجاری در بازارهای جهانی

اردن از دل کارخانه‌های داخلی و با پشتوانه‌ی چشم‌انداز روشن برای اقتصادی بازتر و رقابتی‌تر، همچنان در حال ترسیم مرحله‌ای جدید از حضور تولیدی و تجاری خود می‌باشد.

صادرات ملی تا پایان ماه اوت امسال ۸٪ افزایش یافته است و این نشان‌دهنده اراده‌ی دولت و بخش خصوصی برای تبدیل چالش‌ها به فرصت‌هاست آن هم از طریق تنوع‌بخشی به بازارها و محصولات و بهره‌گیری از شبکه گسترده‌ای از توافقنامه‌های تجارت آزاد که دروازه‌ای برای ورود صنایع اردنی به بازارهای جهانی محسوب می‌شوند،. از چین تا آفریقا و از بازارهای عربی تا آسیایی.

کارشناسان اقتصادی تأکید کردند که اردن نیازمند یک رویکرد باز ولی هوشمندانه و  با اتکا بر توانایی محصولات محلی برای نمایندگی نام کشور با کیفیت رقابتی می‌باشد تا موقعیت خود در نقشه صادرات جهانی بازتعریف شود.

وضعیت صادرات:

  • ارزش صادرات ملی از ابتدای سال تا پایان اوت، ۸٪ افزایش یافته است.
  • نسبت پوشش صادرات به واردات در همین دوره ۵۱٪ بود، افزایش ۱ واحد درصد نسبت به ۵۰٪ در سال ۲۰۲۴.
  • ارزش کل صادرات: ۶ میلیارد و ۷۱۰ میلیون دینار(9.450 میلیارد دلار) ، که شامل:
    • صادرات ملی: ۶ میلیارد و ۹۸ میلیون دینار
    • صادرات مجدد: ۶۱۲ میلیون دینار
  • ارزش واردات: ۱۳ میلیارد و ۱۵۶ میلیون دینار

سیاست‌ها و فرصت‌ها

  • اولویت دولت افزایش صادرات و تنوع سبد صادراتی برای دسترسی به بازارهای جهانی و تقویت حضور محصولات اردنی است.
  • اردن از شبکه گسترده‌ای از توافقنامه‌های تجارت آزاد با ایالات متحده، کانادا، سنگاپور، اتحادیه اروپا و همچنین توافقنامه منطقه تجارت آزاد عربی برخوردار است که به‌عنوان پایه‌ای برای افزایش صادرات ملی عمل می‌کند.
  • بازار چین به دلیل ظرفیت بزرگ و قابلیت جذب محصولات غذایی اردن، اهمیت ویژه‌ای دارد. پیشنهاد شده است که پروتکل رسمی میان اردن و چین برای ورود قانونی و منظم محصولات غذایی امضا شود.
  • با وجود اینکه اردن عضو COMESA یا اتحادیه آفریقا نیست ولی دولت همچنین تلاش دارد وارد بازارهای آفریقایی شود زیرا این بازارها فرصت‌های نویدبخشی برای محصولات اردنی فراهم می‌کنند.

استراتژی و ماموریت‌ها

  • وزارت صنعت، تجارت و تأمین اردن، توسعه بازارهای خارجی را حیاتی می‌داند؛ چرا که ممکن است هر بازاری به دلایل مختلف در هر زمان بسته شود و ایجاد جایگزین‌های متعدد ضروری است.
  • افزایش هیئت‌های تجاری به کشورهای مختلف و عقد توافقنامه‌های جدید، از جمله توافقنامه یوروآسیایی (با روسیه، بلاروس، قرقیزستان، قزاقستان و ارمنستان)، فرصت‌های بزرگ برای محصولات اردنی فراهم می‌کند.
  • توسعه توافقنامه‌های تجارت آزاد با کشورهای کلیدی مانند چین حتی در صورت محدود بودن به برخی کالاها، ضروری است.

چالش‌های صادرات

  • تمرکز محصولات: تنها ۲۱ محصول، ۷۸٪ صادرات را تشکیل می‌دهند.
  • تمرکز بازارها: 80درصد صادرات به تعداد محدودی کشور صادر می‌شود.
  • تعداد شرکت‌های صادرکننده محدود: نیاز به افزایش ظرفیت و آموزش شرکت‌ها برای ورود به بازارهای جهانی وجود دارد.

راهکارها و توصیه‌ها

  • گسترش پایه محصولات صادراتی با تمرکز بر کالاهای دارای ارزش افزوده و فناوری محور،
  • آموزش شرکت‌ها در زمینه قیمت‌گذاری، الزامات گواهی‌های فنی و ساختار سازمانی برای صادرات،
  • تنوع‌بخشی به بازارهای صادراتی، فراتر از کشورهای عربی، آمریکا، کانادا و سنگاپور،
  • حمایت از صادرات با ارزش افزوده بالا، نوآوری و تحقیق و توسعه،
  • بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل زمینی، دریایی و هوایی،
  • توسعه شبکه توافقنامه‌های تجارت آزاد با کشورهایی که فرصت‌های رشد دارند (مانند آفریقای جنوبی و آمریکای لاتین)،
  • ایجاد پلتفرم‌های دیجیتال برای ترویج صادرات و ارسال هیئت‌های تجاری تخصصی.

چالش‌های اقتصادی

  • هزینه بالای تولید داخلی ناشی از مالیات بر ارزش افزوده و انرژی
  • افزایش نرخ بهره و تأثیر آن بر رقابت‌پذیری صنایع اردن
  • شرایط منطقه‌ای و افزایش جهانی قیمت کالاها و هزینه‌های حمل‌ونقل
  • تأثیرات بحران غزه بر تجارت منطقه‌ای

نتیجه‌گیری

با وجود چالش‌ها، صنعت اردن توانسته است مقاومت و انطباق با شرایط سخت اقتصادی را نشان دهد. ادامه اصلاحات اقتصادی و کاهش بار مالی بر بخش تولید، به رشد و ارتقای رقابت‌پذیری صادرات اردن در آینده کمک خواهد کرد.[1]

شایان ذکر است بخش تولید در اردن با چالش های:  هزینه بالای انرژی و حمل و نقل و تعرفه‌های مالیاتی روبروست و از این رو تجار تمایل چندانی  به سرمایه گذاری  در تولید در داخل کشور ندارند.

 [1] - الغد شمارگان 26اکتبر2025.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما