معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۴/۲۵- ۰۸:۰۰

علاقه کارآفرینی در میان اردنی‌ ها

گزارش بین‌المللی جدیدی از افزایش علاقه اردنی‌ها به کارآفرینی خبر داده و نشان می‌دهد که حدود نیمی از شهروندان اردنی تمایل دارند کسب‌وکار شخصی خود را راه‌اندازی کنند. همچنین، اکثریت مردم، به‌ویژه جوانان، زنان و افراد کم‌درآمد، به مدل‌های کاری منعطف علاقه‌مند هستند.

طبق گزارش اخیر شرکت تحقیقات بازار ایپسوس با عنوان " دیدگاه‌هایی درباره کار و شغل" ، اکثریت اردنی‌ها در تصمیم‌گیری‌های شغلی خود انگیزه مالی دارند. همچنین، رضایت پایین از مشاغل موجود و میزان دستمزد از دیگر یافته‌های این گزارش است.

این گزارش، تصویری از واقعیت بازار کار اردن ترسیم می‌کند که دچار شکاف میان آرزوها و واقعیت‌هاست و تصمیم‌گیری‌های شغلی مردم بیش از هر چیز تحت تأثیر ملاحظات اقتصادی قرار دارد. در همین حال، گروه‌های گسترده‌ای، به‌ویژه جوانان، تلاش دارند با تکیه بر کارآفرینی و انعطاف در کار این وضعیت را تغییر دهند.

یافته‌های نظرسنجی

این مطالعه که با نمونه‌ای ۵۰۰ نفره از اقشار و گروه‌های سنی مختلف انجام شده، نتایج زیر را نشان می‌دهد:

  • ۴۶٪ از شاغلان، کار را صرفاً وسیله‌ای برای کسب درآمد می‌دانند.
  • ۵۸٪ از جویندگان کار، بهبود حقوق و مزایا را مهم‌ترین دلیل برای تمایل به تغییر شغل عنوان کرده‌اند.
  • زنان شرکت‌کننده، بیش از هر چیز بر تعادل بین کار و زندگی تأکید داشته‌اند.

کارآفرینی، آرزوی نیمی از مردم

  • تقریباً یک نفر از هر دو اردنی تمایل به راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی دارد.
  • با این حال، تنها ۹٪ دارای کسب‌وکار فعال هستند و ۶٪ قبلاً تلاش کرده‌اند اما شکست خورده‌اند.
  • ۶۱٪ از پاسخ‌دهندگان معتقدند باید حمایت بیشتری از کسب‌وکارهای کوچک صورت گیرد.

ترجیح به کار از راه دور

  • ۷۸٪ از شرکت‌کنندگان، کار از راه دور یا ترکیبی را به مدل‌های سنتی ترجیح می‌دهند.
  • این ترجیح، میان گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال، زنان و کم‌درآمدها محسوس‌تر است.
  • با این وجود، ۵۴٪ از مردم هنوز در مشاغل سنتی دفتری فعالیت دارند.

رضایت پایین از شرایط کاری

  • تنها ۲۹٪ از شاغلان از شغل فعلی خود راضی هستند.
  • بالاترین میزان رضایت، در میان افراد بالای ۴۵ سال و دارای درآمد بالا مشاهده شد.
  • تنها یک‌سوم کارکنان از محیط کار، رفتار مدیران و تعادل شغلی-زندگی رضایت دارند.
  • رضایت از حقوق تنها در ۲۱٪ از پاسخ‌دهندگان دیده شد.

آموزش و نیاز بازار؛ شکاف محسوس

با وجود اینکه ۶۰٪ از افراد در زمینه مرتبط با تحصیلات خود کار می‌کنند، تنها ۴۱٪ باور دارند که آموزش و مهارت‌هایشان با نیازهای بازار کار هماهنگ است.

جست‌وجوی فعال برای فرصت‌های بهتر

  • ۷۷٪ از اردنی‌های شاغل در جستجوی فرصت‌های شغلی بهتر هستند.
  • تمایل به مهاجرت کاری در میان جوانان بیشتر از سایر گروه‌هاست.
  • انگیزه مالی، همچنان اصلی‌ترین عامل در تغییر شغل است.
  • زنان توجه بیشتری به انعطاف کاری و تعادل زندگی نشان داده‌اند.

گرایش به فریلنسینگ و چهار روز کاری

  • ۲۷٪ از اردنی‌ها در حال حاضر به‌صورت آزادکار (فریلنسر) فعالیت می‌کنند.
  • ۶۴٪ از مشارکت‌کنندگان با مفهوم هفته کاری چهارروزه آشنا هستند، و همین درصد انتظار دارند این الگو به‌زودی رایج شود.

دیدگاهی بدبینانه نسبت به فرصت‌های جوانان

در مقایسه با نسل‌های قبلی، اکثریت اردنی‌ها دیدگاه مثبتی نسبت به فرصت‌های پیش روی جوانان ندارند:

  • کمتر از یک‌سوم معتقدند جوانان فرصت‌های بهتری برای شروع کسب‌وکار، یافتن شغل مرتبط با رشته تحصیلی یا تعادل بین کار و زندگی دارند.
  • در مقابل، بیش از ۴۰٪ فکر می‌کنند وضعیت بدتری نسبت به نسل‌های پیشین دارند.

درباره ایپسوس

شرکت تحقیقاتی «ایپسوس» (Ipsos) از شناخته‌شده‌ترین مؤسسات جهانی در زمینه مطالعات بازار و افکار عمومی است. این شرکت در بیش از ۹۰ کشور دارای دفتر است و بنا بر برخی منابع، از لحاظ حجم فعالیت‌های پژوهشی، سومین مؤسسه بزرگ تحقیقاتی در جهان به شمار می‌رود.[1]

 

[1] -الغد شمارگان جولای 2025.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما