معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۱۰/۲۷- ۰۸:۰۰

وضعیت گردشگری زیمبابوه در سال 2024 و استراتژی آن در چشم انداز 2030

در 9 ماهه اول سال 2024، بخش گردشگری زیمبابوه در رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) پبشتاز بوده و 12 درصد از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است.

وزیر گردشگری و صنعت هتلداری زیمبابوه اعلام کرد که سال گذشته شرلیط بسیار خوبی در صنعت گردشگری به وجود آمد و در 9 ماهه اول سال 2024 این بخش در رشد تولید ناخالص داخلی (GDP)  پبشتاز بوده و 12 درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است. دستاورد کلیدی این بخش، شامل معرفی سیاست جدید در چارچوب موفقیت آمیز در تامین مسکن جهانگردان و ارائه تسهیلات جدید و بازاریابی قابل توجه در پیشرفت این صنعت بوده است. وزیر گردشگری و صنعت هتلداری در این زمینه اظهار داشت که یک کمپین بزرگ تبلیغی همراه با دیدارهایی در سطح وزیر و مدیر کل گردشگری برقرار گردید در در خصوص رشد این بخش تاثیرگذار بوده است . این وضعیت در زمانی اتفاق افتاد که ما شاهد تغییرات آب و هوایی و کاهش جهانگردی در جهان بودیم.

وی افزود: با توجه به روند روبه رشد این صنعت از سال 2023 انتظار ما این بود که در سال 2024 به رقم قابل توجهی برسیم که خوشبختانه این موضوع اتفاق افتاد و صنعت گردشگری نسبت به بخش کشاورزی جهت تامین تولید ناخالص داخلی پیشی گرفت و 12 درصد تولید ناخالص ملی (GDP) تحقق یافت؛ این به معنای این است که ما از بخش مهمی از مشکلات و موانع عبور کردیم و در سال 2025 رشد این صنعت شکوفا خواهد شد و تاثیر اساسی این صنعت را در آینده شاهد خواهیم دید، لذا در صدد هستیم به هدف خود در چشم انداز 2030 با سیاست‌های دولت در این خصوص و جذب سرمایه‌های بخش خصوصی دست یابیم.

وزیر گردشگری و صنعت هتلداری بیان داشت که دستاورد ما در سال آینده این است که ما پذیرای مهمانی خارجی در سالگرد تاسیس سازمان ملل در آبشار ویکتوریا همراه با جشنواره غذا را شاهد خواهیم بود. دستاورد دیگر کشور ما کسب امتیاز میزبانی مدرسه غذا و جشنواره انواع غداهای محلی و خارجی از سازمان گردشگری جهانی است که این امر ما را به مقصد انتخابی توریسم جهانی تبدیل می‌کند. این امر موجب توسعه و پیشرفت این صنعت خواهد بود و من معتقدم که این موضوع ما را در بازاریابی و تبلیغات گسترده کمک می‌کند و موجب تقویت و اعتماد گردشگران داخلی و خارجی شده و آنها را به سوی ما می‌کشاند.

وزیر گردشگری و صنعت هتلداری در ادامه گفت: دولت در سالهای اخیر بخش جهانگردی را در اولویت توسعه خود قرار داده است و با بهبود سیاست استراتژیکی باید به سوی توسعه بازاریابی‌های جدید ورود پیدا کنیم. در این موضوع باید نسبت به برگزاری جلسات، کنفرانسها و نمایشگاههای جدید جهانگردی به پیش برویم و شرایط را طوری رقم بزنیم که هم در تامین امنیت موفق باشیم و هم اینکه سفر به زیمبابوه راحت و آسان باشد. انتظار ما اینست که با برگزاری جشنواره جهانگردی شاهد جمعیت حدود 2 میلیونی در کشورمان باشیم، لذا وجود آرامش و امنیت و مهمان نوازی، اهداف آتی ما در موضوع جهانگردی را محقق می سازد.

وضعیت صنعت جهانگردی در 2024

افزایش سرمایه گذاری‌ها در صنعت گردشگری از ابتدای سال 2023 تاکنون شاهد بهبود قابل توجهی در عملکرد این صنعت بوده است. بر اساس گزارش وزارت گردشگری و صنعت هتلداری، ورود گردشگران در سال 2023 به میزان 24 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است که عمدتاً به دلیل افزایش ورود گردشگران بوده است. آخرین آمار مربوط به ژانویه تا سپتامبر سال 2024، نشان دهنده این است این بخش نسبت به سال قبل 27 درصد افزایش داشته و 12 درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) را به خود اختصاص داده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که با رزرو کامل هتل‌ها و سایر امکانات در اکثر مقاصد توریستی در فصل تعطیلات، حجم گردشگران احتمالاً افزایش می‌یابد. بر اساس بررسی اقتصادی فصلی بانک مرکزی زیمبابوه، در سال  2023، ورود گردشگران در مقایسه با سال 2022 که 348.559 نفر ثبت شده با 41.9 درصد افزایش به 494.878 نفر رسیده است.

عملکرد در بخش گردشگری در نه ماهه سوم سال 2024 نسبت به مدت مشابه سال قبل مثبت بود، زیرا این بخش به دلیل دسترسی بهبود یافته، تلاش‌های بیشتر بازاریابی و افزایش علاقه بین‌المللی، به ثبت رشد قابل توجه ادامه می‌دهد. علاوه بر این، افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت گردشگری از ابتدای سال تاکنون شاهد بهبود قابل توجهی در عملکرد این صنعت بوده است.

پیش بینی وضعیت گردشگری زیمبابوه در چشم انداز سال  2030

بر اساس مصوبه هیات زیمبابوه، گردشگری درچشم انداز سال 2030 این کشور را به یک شرایط مناسب توریستی، رقابتی و ترجیحی در جهان تبدیل خواهد کرد. ضمن تسهیل گردشگری داخلی در چشم انداز 2030 این کشور همچنین جهت تبدیل به یک مقصد انتخابی برای  گردشگران خارجی، تحولات زیر را در اولویت گردشگری خود قرار داده است:

بهره برداری از ارتفاعات شرقی، شامل Nyanga و Vumba،

بهره برداری از پوشش گیاهی کشور و نفطه مرزی گونارژو ماسوینگو،

تبدیل پارک ملی ماتوپو به یک مقصد گردشگران داخلی و خارجی،

بهره برداری بهینه از آبشار ویکتوریا، پارک ملی هوانگو- بینگا  و سد استخرکابیرا و استخرمانا،

کریدور بیولوژیکی هوانگ-سانیاتی،

اولویت رژیم ویزا با تسهیلات ویزا،

هدایت طرح جامع گردشگری در راستای طرح ملی گردشگری و

تلاش جهت بهبود مستمر وجهه کشور در بازاریابی جهانی گردشگری.

تبلیغ و ارائۀ جاذبه‌های گردشگری وسیع، از جاذبه‌های طبیعی تا مکان‌های تاریخی ساخته دست بشر،

استفاده از فرصت های سرمایه گذاری در زمینه‌هایی مانند هتل ها و پذیرایی،

تاسیس تورهای گردشگری با سرمایه گذاری داخلی و خارجی،

ارائه امتیازاتی برای شکار،

برگزاری کنفرانس ها، همایش ها و نمایشگاههای گردشگری،

تولید مستند حیات وحش جهت جذب گردشگر،

سرمایه گذاری در ارائه خدمات بهتر و بیشتر،

ارائه استراتژی جهت خدمات میان مدت و بلند مدت،

ارائه خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات نوین و به روز،

بهره مندی از اقتصاد دانش بنبان.

لازم به ذکر است روند مثبت در ورودگردشگری نشان دهنده استراتژی‌های بازاریابی موثر و جذابیت بهبود یافته جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی زیمبابوه است. در زیمبابوه، بخش گردشگری به عنوان یکی از پایه‌های اقتصادی در نظر گرفته می‌شود و انتظار می رود که چرخش اقتصادی کشور را هدایت کند. دولت می‌گوید پیشرفت قابل توجهی در اجرای استراتژی ملی بازیابی و رشد گردشگری در چشم انداز 2030 داشته است که به دنبال رشد اقتصاد گردشگری در چشم انداز این کشور تا  سال 2030 می‌باشد.

دولت نیز در تلاش های خود برای تغییر مکان زیمبابوه به عنوان یک مقصد اصلی گردشگری در منطقه، تلاش‌های متعددی از جمله بازسازی فرودگاه بین‌المللی رابرت گابریل موگابه با استانداردهای کلاس جهانی و همچنین فرودگاه بین‌المللی آبشار ویکتوریا انجام شده است که اکنون میزبان چندین شرکت هواپیمایی بین المللی معتبر جهانی است.

نمودار عملکرد وضعیت جهانگردی زیمبابوه قبل و بعد از ویروس کرونا؛ منبع: وزارت گردشگری و هتلداری زیمبابوه

 

منبع گزارش: روزنامه هرالد – مورخ 7 دیماه 1403

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما