معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۱۲/۲۰- ۰۸:۰۰

افتتاح رسمی فصل بازاریابی تنباکو 2025 در زیمبابوه

دولت زیمبابوه با همکاری هیئت صنعت و بازاریابی دخانیات این کشور، یک کارگروه برای نظارت و مقابله با فروش غیرقانونی تنباکو تشکیل داده و از کشاورزان خواسته است محصولات خود را از طریق مجاری رسمی حراج و مراکز رسمی قراردادی، بفروشند. این اقدام دولت زیمبابوه در جهت کاهش نگرانی‌های کشاورزان است تا اطمینان حاصل شود که سیستم‌های پرداخت کارآمد و شفاف هستند.

فصل بازاریابی دخانیات سال 2025 به طور رسمی روز چهارشنبه 5 مارس در حراره  افتتاح شد و دولت از یک چارچوب نظارتی سختگیرانه‌تر با هدف افزایش شفافیت، تضمین تجارت عادلانه برای کشاورزان و مقابله با بازاریابی غیرقانونی و غیررسمی رونمایی کرد. فصل فروش در بحبوحه موجی از اصلاحات جدید، از جمله معرفی سیستم مدیریت بیومتریک پرورش دهندگان و تولید کنندگان تنباکو و تشدید اقدامات اجرایی برای مهار خرید و فروش غیرقانونی آغاز شده است (به خریداران غیرقانونی Makoronyera گفته می‌شود).

Anxious Masuka وزیر اراضی، کشاورزی، شیلات، آب و توسعه روستایی زیمبابوه در جریان افتتاحییه رسمی‌بازاریابی تنباکو در سال جاری گفت: بازاریابی غیررسمی، سرطانی است که پایداری صنعت تنباکو را از بین می‌برد. این رویه ترتیبات قراردادها را تضعیف، سرمایه‌گذاران را دلسرد و مزایایی را که کشاورزان باید دریافت کنند، کاهش می‌دهد. ماسوکا افزود: در این فصل، برای محافظت از کشاورزان و یکپارچگی سیستم بازاریابی، دولت اقدامات و نظارت خود را افزایش داده است.

Patrick Devenish رئیس هیئت صنعت و بازاریابی دخانیات (TIMB) گفت: سیستم جدید ثبت‌نام بیومتریک پرورش‌دهندگان و تولیدکنندگان، نشان دهنده تعهد هیئت مدیره به شفافیت، کارایی و حمایت از کشاورزان است. این سیستم نوآورانه شماره منحصر به فرد هر تولیدکننده و کشاورز را به اثر انگشت و تشخیص چهره آن‌ها مرتبط می‌کند و تضمین می‌کند که فقط کشاورزان و تولیدکنندگان واقعی (نه دلال ها و...) در بازار شرکت می‌کنند. این سیستم در 55 نقطه مجاز فروش تنباکو راه‌اندازی شده و داده‌های بیومتریک، مختصات GPS مزارع و جزئیات جمعیتی را که قابل ردیابی است، برای ایجاد پروفایل کشاورز جمع‌آوری می‌کند. انتظار می‌رود این کار، واسطه‌گری را حذف، کلاهبرداری را مهار و خریداران قراردادی را نیز از ضررهای بازاریابی غیررسمی و غیرقانونی محافظت کند.

لازم به ذکر است بیش از80 درصد تنباکو در زیمبابوه، توسط کشاورزان در مقیاس زمین‌های کوچک تولید می‌شود. در سال 2024، زیمبابوه در حدود 235 میلیون کیلوگرم تنباکو صادر کرد که تقریباً 800 میلیون دلار درآمد را برای این کشور به دنبال داشت. با توجه به بارش‌های مطلوب پیش‌بینی شده است تولید تنباکو در این کشور در سال جاری به 280 میلیون کیلوگرم افزایش یابد. بر اساس برنامه‌ها و سیاست‌های اعلامی‌بانک مرکزی زیمبابوه (بیانیه سیاست پولی 2025)، کشاورزان و تولیدکنندگان تنباکو، 70 درصد درآمد صادراتی خود را به دلار آمریکا و 30 درصد باقیمانده را به ارز محلی ZIG دریافت خواهند کرد. فصل جدید بازاریابی و حراج تنباکو با قیمت‌هایی از 1.59 دلار آمریکا به ازای هر کیلوگرم برای پایین‌ترین درجه تنباکو تا 4.65 دلار به ازای هر کیلوگرم برای بهترین کیفیت و توتون برتر شروع شده است.

https://www.herald.co.zw

https://www.newsday.co.zw

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما