معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۲۷- ۰۸:۰۰

افزایش وام گیری از نهادهای مالی خارجی

براساس آخرین داده‌های رسمی از ماه جولای امسال، صربستان بیش از ۳۸ میلیارد یورو بدهی دارد. که قرار است از طریق سه وام مختلف دیگر، بیش از ۳۰۰ میلیون یورو دیگر به این وام ها اضافه شود.

همچنین بدهی‌های صربستان به کمی‌بیش از ۳۸ میلیارد یورو می‌رسد که این به معنای آن است که بدهی عمومی صربستان دقیقا ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است. به گفته کارشناسان، صربستان در دسته کشورهای با بدهکاری متوسط قرار می‌گیرد.

اگرچه این ممکن است خبر خوبی به نظر برسد، اما واقعیت این است که دولت فعلی صربستان به طور بی‌محابا پول خرج می‌کند و گاهی این تصور را می‌دهد که این روند قرض گرفتن هرگز پایان نخواهد یافت.

اولین وام مربوط به همکاری با ایتالیا است که یک وام ۲۰۰ میلیون یورویی از بانک دویچه و سوسیته جنرال است که هر بانک ۱۰۰ میلیون یورو ارائه می دهد. طبق پیش‌نویس قانونی که در دسترس قرار گرفته است، این مبلغ برای نیازهای جاری بودجه‌ای و عملیاتی کلی در صربستان استفاده خواهد شد.  

این پیش‌نویس قانون تأیید توافقنامه اعتباری SACE (موسسه بیمه مالی ایتالیا) است که در اواخر آگوست امضا شد. پیش‌نویس مذکور نشان می دهد که تفاهم‌نامه‌ای که در ۲۱ مارس ۲۰۲۳ در رم بین دولت صربستان و آژانس اعتبار صادراتی ایتالیا (SACE) که متعلق به وزارت اقتصاد و دارایی ایتالیا است، امضا شد، طرفین را ملزم می‌کند که چارچوبی برای همکاری برای کشف فرصت‌های جدید و تقویت روابط اقتصادی و تجاری بین ایتالیا و صربستان ایجاد کنند.

علاوه بر این، تفاهم نامه بر تبادل اطلاعات در مورد فرصت‌های تجاری جدید، حمایت از صادرات ایتالیا به صربستان، سازماندهی ابتکارات تجاری و آموزشی برای ارتباط نمایندگان تجاری ایتالیا و صربستان و حمایت از موقعیت شرکت‌های ایتالیایی در زنجیره‌های تامین صربستان نیز تمرکز دارد.

در مورد نرخ های بهره ای که صربستان پرداخت خواهد کرد، این نرخ متغیر خواهد بود، به این معنی که به شرایط بازار بستگی دارند. به طور خاص نرخ بهره شاخص بانک مرکزی اروپا  Euribor  شش ماهه، که در حال حاضر 3.271٪ است، با حاشیه 1.65٪ که افزایش می یابد و به این ترتیب بهره را می‌شود محاسبه کرد. مدت بازپرداخت 9 ساله است که در 18 قسط برابر شش ماهه پرداخت می‌شود.

دولت صربستان همچنین قصد دارد وامی از بانک جهانی بازسازی و توسعه برای پروژه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر دریافت کند. برای این منظور، دولت وامی‌به مبلغ 70 میلیون و هفتصد هزار یورو خواهد گرفت.

 هدف این پروژه، ارائه آموزش به پرسنل مراقبت‌های اولیه بهداشتی برای پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر و همچنین رفع چالش‌های مرتبط با خشونت خانگی و حمایت از سلامت روان است.

علاوه بر این، امکانات مراقبت‌های اولیه بهداشتی بازسازی خواهند شد، کمپین‌هایی برای افزایش آگاهی در مورد سبک زندگی سالم برگزار خواهد شد و تجهیزات جدید خریداری خواهد شد.

پروژه دیگری که دولت صربستان برای آن وام خواهد گرفته است برای بهبود مدیریت زمین است که باز هم بانک جهانی بازسازی و توسعه این وام را ارائه خواهد کرد. به طور خاص، وام از این بانک به ۳۰ میلیون یورو خواهد رسید.

این پروژه شامل اجرای یک سیستم ارزیابی انبوه املاک، ایجاد یک کاداستر زیرساخت، گسترش پروژه ثبت ریسک، حمایت از آرشیو دیجیتال و موارد دیگر است.

برخی از این پروژه‌ها قبلاً آغاز شده است. به عنوان مثال، وب سایت اداره زمین‌شناسی صربستان (RGZ) پایگاه داده‌ای از قیمت‌های املاک در صربستان را ارائه می‌دهد.

 

- هدف دولت صربستان از دریافت این وام ها، کمک به بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی با در نظر گرفتن اهدافی نظیر تقویت اقتصاد ملی، ارتقاء همکاری‌های بین‌المللی و بهبود سلامت و رفاه اجتماعی می‌باشد. با این حال افزایش بدهی‌های خارجی از تبعات اجتناب ناپذیر این گونه تصمیمات به شمار می آید.

منبع: پایگاه اینترنتی نووا مورخ 17/09/2024

https://nova.rs/vesti/biznis/vlast-uzima-tri-kredita-od-ukupno-300-miliona-evra/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما