معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۱۲/۳۰- ۰۸:۰۰

دوران طلایی گردشگری صربستان در راه است

صربستان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و جذب گردشگران از سراسر جهان، به ویژه چین، در حال تبدیل شدن به یک مقصد گردشگری محبوب است. زلاتیبور به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری این کشور، با ارائه امکانات رفاهی متنوع و هتل‌های لوکس توانسته است گردشگران را به خود جذب کند. افزایش تعداد گردشگران و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های گردشگری، نشان‌دهنده دوران طلایی گردشگری صربستان است.

صربستان، قطب گردشگری منطقه می‌شود

تنها چند روز پیش، چهل‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات هتلداری و پذیرایی، دو رویداد مهم گردشگری و پذیرایی در منطقه، در محل نمایشگاه بلگراد به کار خود پایان دادند.

بیش از 400 غرفه‌دار داخلی و خارجی با شعار «یک بلیط، بی‌شمار دنیا» در این نمایشگاه شرکت کردند. در طول چهار روز برگزاری نمایشگاه، بلگراد، پایتخت صربستان، نه تنها به مرکز توجه منطقه تبدیل شد، بلکه به نقطه‌ی آغازی برای سفرهای شگفت‌انگیز به سراسر جهان بدل گردید. در این رویداد معتبر، غرفه‌داران جدیدترین بسته‌های سفرهای سالانه را ارائه و آخرین روندهای گردشگری داخلی و بین‌المللی را معرفی کردند.

نمایشگاه گردشگری امسال با بیش از 32 هزار بازدیدکننده، شاهد افزایش چشمگیر بازدیدکنندگان و برگزاری جلسات متعدد تجاری بود. برگزارکنندگان نمایشگاه اعلام کردند که بیش از دو هزار جلسه مرتبط با گردشگری و فرصت‌های صربستان در فضاهای ویژه طراحی‌شده‌ی سالن 1 و «سالن تجاری»، بدون احتساب جلسات برگزارشده در غرفه‌ها، برگزار شد.

این آمارها نشان‌دهنده‌ی آن است که افزایش بی‌سابقه‌ی بازدید از مقاصد گردشگری صربستان و رشد چشمگیر درآمد حاصل از این بخش پررونق اقتصادی، اتفاقی نیست.

فعالان باتجربه‌ی گردشگری، منطقه‌ی کوهستانی زلاتبور را یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری صربستان در کنار بلگراد معرفی می‌کنند.

زلاتیبور به طور پیوسته در حال پیشرفت و ارائه خدمات جدید است

ولادیمیر ژیوانوویچ، مدیر سازمان گردشگری زلاتیبور، می‌گوید که حضور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری بلگراد برای آنها به یک سنت تبدیل شده است. این بار، آنها با حضور پررنگ نمایندگان صنعت هتلداری و گردشگری زلاتیبور و مناطق اطراف در این رویداد مهم شرکت کردند.

ژیوانوویچ توضیح می‌دهد که پروژه‌های جدیدی معرفی شده اند که شهرداری چایتینا قصد دارد در سال 2025 به اجرا درآورد. هتلداران نیز از این فرصت برای ارائه و فروش بسته‌های اقامتی به گردشگرانی که علاقه‌مند به سفر به زلاتیبور در فصل تابستان هستند، استفاده می‌کنند. به این ترتیب، بازدیدکنندگان نمایشگاه می‌توانند با بهره‌مندی از مزایا و تخفیف‌های ویژه، اقامت خود را رزرو کنند.

آیا آمار گردشگران زلاتیبور سال به سال در حال افزایش است؟

کارشناس گردشگری پاسخ می‌دهد که صربستان سال 2024 را با موفقیت به پایان رسیده است و زلاتیبور پس از بلگراد، تنها مقصدی است که موفق به ثبت بیش از یک میلیون شب اقامت شد. طبق برآوردها، در سال 2024، در کل منطقه گردشگری زلاتیبور و اطراف آن، بیش از دو و نیم میلیون شب اقامت ثبت شده است.

چه چیزی گردشگران را به زلاتیبور جذب می‌کند؟

زلاتیبور به عنوان یک مقصد گردشگری زیبا، به طور قابل توجهی در حال توسعه است و به طور مداوم امکانات جدیدی را ارائه می دهد. در نمایشگاه گردشگری، بازدیدکنندگان را با پروژه جدید خود یعنی "پارک ورزشی" آشنا کرد. این منطقه دارای بیش از 25 زمین فوتبال است که مطابق با آخرین استانداردهای فیفا و یوفا ساخته می‌شود و از اواسط سال آینده به گردشگران خدمات ارائه می‌کند. همچنین اجرای این پروژه سرمایه گذاری‌های جدیدی را جذب می‌کند، هتلداران را برای سرمایه گذاری‌های جدید ترغیب و مطمئناً کیفیت پیشنهادات گردشگری را افزایش می دهد.

ماه آوریل، بلافاصله پس از این نمایشگاه، برای زلاتیبور مهم خواهد بود که در آن دو رویداد مهم برگزار می‌شود. زلاتیبور میزبان "مسابقات قهرمانی جهان در ورزش های مدارس" خواهد بود. این مسابقات با پنج هزار شرکت کننده از 70 کشور جهان، برگزار خواهد شد. نه تنها شرکت کنندگان، بلکه والدین و دوستان آنها نیز حضور خواهند داشت و در مجموع 10 هزار بازدید کننده برای این رویدادپیش‌بینی می‌شود. بلافاصله پس از مسابقات قهرمانی جهان در ورزش های مدارس، مسابقات فوتبال کودکان "جام زلاتیبور" توسط شهرداری چایتینا، مجموعه تفریحی گردشگری زلاتیبور و سازمان گردشگری برگزار می‌شود. همچنین حدود پنج هزار شرکت کننده و البته والدین آنها گرد هم می آیند. بنابراین، این دو رویداد می‌تواند نوید فصل گردشگری تابستانی خوبی را در زلاتیبور می دهد.

مسئولان همواره به دنبال آن بوده‌اند که زلاتیبور را به مقصدی چهار فصل تبدیل کنند. آن‌ها معتقدند که به این هدف دست یافته‌اند، چرا که زلاتیبور ماهیت فصلی کسب و کار را از بین برده است. تمامی امکانات و مکان‌های گردشگری در طول سال برای بازدیدکنندگان باز هستند. این امر به تداوم گردشگری و بهره‌برداری از مکان‌های جدید کمک می‌کند.

زلاتیبور به عنوان یک مقصد محبوب، در بیشتر اوقات سال بین 10 تا 30 هزار مهمان دارد. زمانی دو فصل گردشگری مشخص (تابستان و زمستان) وجود داشت، اما اکنون این شکاف از بین رفته و گردشگران به طور مداوم در این مقصد حضور دارند. زلاتیبور حدود 60 هزار تخت گردشگری دارد و در اوج فصول گردشگری، حدود 50 هزار مهمان در آن اقامت می‌کنند.

فصل زمستان امسال نسبت به سال گذشته بهتر بود و برف بیشتری بارید. دمای هوا برای تولید برف مصنوعی مناسب بود و سیستم برف مصنوعی تورنیک با تمام ظرفیت کار کرد. علاوه بر پیست‌های تورنیک، پیست اسکی اوبودوویتسا نیز فعال بود و اسکی در مرکز اسکی زلاتیبور نیز امکان‌پذیر بود.

در تعطیلات روز ملی صربستان حدود 50 هزار گردشگر در زلاتیبور حضور داشتند و در حال حاضر 25 تا 30 هزار مهمان در این منطقه حضور دارند.

امروزه صربستان در حوزه گردشگری، پیشرو محسوب می‌شود و شهر زلاتیبور دارای هتل‌های پنج‌ستاره می‌باشد، که به عنوان بهترین هتل های صربستان از آنها نامبرده می‌شود. هتل تورنیک زلاتیبور که یکی از لوکس‌ترین هتلهای صربستان محسوب می‌شود، در مقایسه با سال 2023، در سال 2024 در حدود 10 درصد افزایش اقامت داشته ‌است.

گردشگران چینی عاشق صربستان، زلاتیبور و هتل‌های لوکس هستند. علاوه بر گردشگران چینی، حضور گردشگران منطقه‌ای نیز در این منطقه مشهود است. گردشگرانی از اسلوونی، کرواسی، مونته‌نگرو و بوسنی و هرزگوین به طور منظم از این هتل بازدید می‌کنند. این گردشگران علاوه بر صربستان، از سایر کشورهای بالکان نیز بازدید می‌کنند. پس از همه‌گیری کرونا، سفرهای گروهی به کشورهای یوگسلاوی سابق که مورد علاقه گردشگران چینی است، در حال افزایش است. این گردشگران گاهی تا 15 روز در منطقه بالکان اقامت می‌کنند. در آینده تعداد گردشگران چینی افزایش خواهد یافت.

دوران طلایی گردشگری صربستان در راه است

کارشناسان گردشگری معتقدند که دوران طلایی گردشگری برای صربستان در حال رقم خوردن است و حضور پرشور در نمایشگاه گردشگری نیز گواهی بر این مدعاست. بیش از 700 خبرنگار از سراسر جهان در این رویداد معتبر حضور داشتند.

میهمان ویژه امسال نمایشگاه گردشگری بلگراد، کشور ایتالیا، غول گردشگری جهان بود که همواره در میان پنج مقصد برتر گردشگری جهان قرار دارد. غرفه ایتالیا در سالن 1 در فضایی به مساحت 150 متر مربع برپا بود و تمرکز آن بر معرفی منطقه ساردنیا و اعلام راه‌اندازی پرواز مستقیم بین صربستان و ساردنیا بود.

برای نخستین بار، کشورهای ونزوئلا، اکوادور و استونی در نمایشگاه گردشگری بلگراد شرکت کردند و پس از وقفه‌، قبرس و مقدونیه شمالی نیز دوباره حضور یافتند. در میان کشورهای شرکت‌کننده، ترکیه، یونان، مونته‌نگرو، تونس، بلغارستان، اسلوونی، بوسنی و هرزگوین، کرواسی، مجارستان، کامرون و گابن نیز حضور داشتند.

در دنیای گردشگری، این اصل پذیرفته شده است که هر یک دلار سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری، سه تا پنج برابر بازدهی دارد. این موضوع برای تمام قدرت‌های گردشگری جهان، مانند اسپانیا، ایتالیا، یونان، ترکیه و سایر کشورهایی که میلیون‌ها گردشگر را جذب می‌کنند، به خوبی اثبات شده است. به همین دلیل، آنها در هر زمینه‌ای که به نوعی با گردشگری مرتبط است، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

نویسنده: ایشتوان دکان

منبع: پایگاه اینترنتی پولیتیکا مورخ 04/03/2025

https://www.politika.rs/sr/clanak/664653/srbija-centar-regiona-i-u-turizmu

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما