معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۷- ۰۹:۲۳

اخبار اقتصادی زیمبابوه، بوتسوانا و زامبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور زیمبابوه، بوتسوانا و زامبیا در هفته اول مهرماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

زیمبابوه

بیانیه رییس جمهور زیمبابوه در سازمان ملل متحد

آقای مانانگاگوا، رییس جمهور زیمبابوه به دلیل برنامه کاری خود نتوانست در نشست مجمع عمومی 79 ملل متحد شرکت نماید. به همین دلیل، اقای فردریک شاوا وزیرامور خارجه به جای در این مجمع حضور یافت و بیانیه ایشان را قرائت نمود. همچنان که انتظار می‌رفت این بیانیه بر تحریم‌های غیرقانونی اقتصادی علیه زیمبابوه تمرکز داشت.

در این بیانیه آمده است «تلاش‌های ما برای تحقق آرزوهای مردممان با مانع تحریم‌های غیرقانونی و ناعادلانه وضع شده توسط قدرتهای بزرگ مواجه شده است. بنابراین ما تقاضای خود برای رفع غیرمشروط این معیارهای تنبیهی که مانعی برای توسعه کشور ماست، حقوق بین الملل را نقض می‌کند و مغایر منشور ملل متحد است را اعلام می‌داریم. توسط به تحریم‌های یکجانبه باید خاتمه پیدا کند.» زیمبابوه برای بیشتر از دو دهه است که تحت تحریم قرار دارد. این تحریم‌ها پس از اصلاحات ارضی سال 2000 اعمال شد که بر اساس آن مردمی‌ که خواهان از بین بردن عدم توازن در مالکیت زمین بودند به حق خود رسیدند. بعد از این آمریکا و متعهدانش به اسم دموکراسی و بازیابی اقتصادی در سال 2001 زیمبابوه را تحریم کردند. دولت زیمبابوه در طی این سال‌ها همواره رفع همه این تحریم‌ها را خواستار شده است.

سازمان سادک در همبستگی با زیمبابوه 25 اکتبر را به عنوان روز ضدتحریم اعلام کرده است. هند، ونزوئلا و بلاروس نیز صدای زیمبابوه برای رفع تحریم‌ها در سازمان ملل متحد بوده‌اند. آقای مانانگاگوا در «اجلاس آینده» (Summit of the future) بیان کرد در حالی که ما این زمان چالش برانگیزمان را می‌گذرانیم، به این درک رسیده‌ایم که اگر می‌خواهیم به صلحی پایدار دست پیدا کنیم نیازمند همکاری جهانی مؤثر هستیم. باید ببینیم چطور می‌توانیم با هم به شکلی مؤثر همکاری کنیم. در این راستا نظام‌های حکمرانی جهانی مانند شورای امنیت باید اصلاح شوند. نهادهای بین المللی باید به گونه‌ای اصلاح شوند که به کشورهای در حال توسعه اجازه دهند به اهداف خود دست پیدا کنند. کشورهای در حال توسعه باید به گونه‌ای به هم یاری برسانند که به سمت یک اقتصاد سبز حرکت کنند. سیاست‌ها و برنامه‌های ما باید به گونه‌ای باشد که جوانان را بیشتر به کار بگیریم ایجاد پارک‌های دانش و فناوری و هاب های نوآوری بسیار اهمیت دارد. رویکرد ما باید صنعتی سازی از طریق اتکا به منابع خودمان باشد.

تلاش سرمایه گذاران آمریکایی برای رفع تحریم‌های زیمبابوه

میزان سرمایه گذاری آمریکایی‌ها در زیمبابوه هر روز در حال افزایش است. اتاق‌های بازرگانی ایالت‌های مختلف آمریکا در این زمینه نقش کلیدی بازی می‌کنند. اتاق بازرگانی آتلانتا با معرفی ده پروژه به ارزش 500 میلیون دلار در رأس این سرمایه گذاری‌ها قرار دارد. این پروژه‌ها در حوزه زیرساخت‌های داده و انرژی، فناوری ارتباطات، ساخت کارخانه، املاک، معدن و گردشگری است. رییس اتاق بازرگانی آتلانتا پس از بازدید از زیمبابوه در مارس سال جاری اعلام کرده بود فرصت‌های موجود در زیمبابوه بی نظیر است. این مسأله حضور ما در این جا را ضروری می‌کند. 75 سرمایه گذار در طرف اتاق بازرگانی ایلینویز در دسامبر سال جاری به زیمبابوه خواهند آمد. هیأت پیشروی این گروه در ابتدای سپتامبر به زیمبابوه آمده بود. رییس اتاق بازرگانی ایلینویز نیز با عباراتی مشابه اتاق بازرگانی اتلانتا به موضوع پرداخته و بیان می‌کند زیمبابوه معدن طلای سرمایه گذاران است. به طور کلی سرمایه گذاری در قاره سیاه دشوار است، اما شرایط اینجا را تا کنون متفاوت دیده‌ایم. آمریکا قوی‌ترین اقتصاد جهان است. ما با این قدرتی که داریم می‌توانیم از استعداد شما برای ایجاد توسعه استفاده کنیم. ما در آمریکا در حال مذاکره هستیم که بتوانیم 15 میلیارد دلار برای توسعه آفریقا اختصاص دهیم. در اینجا حس برادری و انرژی بالایی را احساس کردیم و می‌خواهیم به اینجا برگردیم.

آقای تقضو چینامو رییس زیدا به سرمایه گذاران آمریکایی تضمین داده است که سرمایه گذاری در این کشور در تمام ابعادش امن است. در سال گذشته 149 مجوز تجاری صادر شده است که 88 مجوز نیز تمدید شده است که این ارقام نشان دهنده تمایل کشور به پذیرش سرمایه گذاری است. برخی پروژه‌های بزرگ مثل پروژه 1.5 میلیارد دلاری کارخانه آهن مانیزه و 300 میلیون دلاری بیتبریج بخشی از فرصت‌های کلان سرمایه گذاری در زیمبابوه هستند.

برخی از سرمایه گذاران آمریکایی به مقامات زیمبابوه‌ای اعلام کرده‌اند در حال لابی کردن برای رفع تحریم‌های زیمبابوه هستند. آقای ایوری رییس اتاق بازرگانی ایلینویز این موضوع را بیان کرد و اضافه کرد ما نمی‌خواهیم فقط به اینجا بیاییم و پول سازی کنیم، بلکه می‌خواهیم زیمبابوه هم از منافع بازار بین المللی برخوردار شود. به همین دلیل، برای افزایش سرمایه گذاری هم که شده صدای شما برای رفع تحریم‌ها در آمریکا خواهیم بود.

 

همکاری زیمبابوه و مالزی برای گواهی محصولات حلال در زیمبابوه

شورای حلال زیمبابوه (ZHC) زیمبابوه درصدد است برای تأیید محصولات حلال همکاری‌های خود با مالزی را ارتقا دهد. این شورا که یک نهاد غیردولتی معتبر در زمینه اعطای گواهی حلال به محصولات غذایی در زیمبابوه است، همراه با نماینده زیمترید (مقام توسعه تجارت زیمبابوه) در نمایشگاه بین المللی سالانه محصولات حلال مالزی (میهاس) شرکت کرد. آقای علی موتوندو، رییس این شورا در این زمینه بیان کرد مالزی در استانداردهای محصولات حلال جز بهترین کشورهاست و سازکار اعطای استاندارد آن به محصولات حلال از کیفیت بالایی برخوردار است. ما امیدواریم در این سفر بتوانیم درباره جاکیم (اداره توسعه اسلامی مالزی) بیشتر بدانیم و بفهمیم که گواهی محصولات حلال مالزی چه ویژگی‌هایی دارد. این گواهی شامل طیف گسترده‌ای از محصولات می‌شود و دانش آن نیز برای ما اهمیت دارد. در زیمبابوه ما برای ایجاد چنین سازکاری چالش‌هایی مانند فقدان تخصص و زیرساخت داریم. بدیهی است که آموختن از مالزی می‌تواند به ما کمک کند به این مشکلات غلبه کنیم.

وی اضافه کرد آموختن این سازکارها از مالزی به ما بسیار کمک می‌کند که بازارهایی در کشورهای اسلامی‌ برای محصولات خودمان پیدا کنیم. به همین دلیل تمرکز ما برای این نمایشگاه یافتن شرکایی برای همکاری و ظرفیت سازی برای خودمان است.

آقای ماجورو، مدیراجرایی زیم ترید نیز در این رابطه ضمن بیان اهمیت این نمایشگاه بر ارزش راهبردی مالزی به عنوان دروازه منطقه جنوب شرق آسیا تأکید کرد. وی افزود افزایش تقاضا برای محصولات حلال فرصت‌هایی را برای تجارت در زیمبابوه هم ایجاد می‌کند. داشتن این ظرفیت در زیمبابوه می‌تواند بازار جدیدی را برای زیمبابوه تعریف کند. بازار محصولات حلال ارزش 2 تریلیون دلاری دارد و تخمین زده می‌شود در سال‌های آتی به 2.8 تریلیون دلار هم برسد. این بازار حتماً برای زیمبابوه هم جا خواهد داشت. اما در وهله اول ضروری است که ما بتوانیم دانش و ظرفیت لازم برای شرکت در آن را به دست بیاوریم.

بوتسوانا

میزبانی بوتسوانا از کشورهای آفریقایی در اجلاس برای تجارت فیل‌ها

نمایندگان 33 کشور آفریقایی دارای فیل برای رایزنی در خصوص تجارت فیل‌های زنده به بوتسوانا آمدند. جمعیت فیل‌ها در برخی مناطق افریقا هر روز در حال افزایش است در حالی که در برخی نقاط دیگر سیر نزولی شدید دارد. این مسأله چالش‌های زیادی از جمله برای زندگی روستاییان و حتی گردشگری در آفریقا ایجاد کرده است. آقای ماکوینجا وزیر گردشگری بوتسوانا بیان کرد آفریقا علی رغم چالش‌های متفاوتی که هر منطقه با آن مواجه است صدای واحدی خواهد داشت. ما می دانیم چالش‌های متفاوتی داریم و فقط با یک راه حل نمی‌توان به مصاف این چالش‌ها رفت. ما از همه کشورهای آفریقایی می‌خواهیم معیارهایی برای تقویت تلاش‌های ما در جهت حفاظت از میراث حیات وحش و رسیدن به اهداف توسعه پایدار اتخاذ نمایند.

در حالی که کشورها بر اساس تعهدات خود طبق کنوانسیون سیتس نمی‌توانند گونه‌های در خطر را تجارت کنند و فیل‌ها از جمله این گونه‌ها هستند، کشورهای جنوب آفریقا معتقدند معیارهای سیتس در خصوص تجارت فیل‌ها باید حداقل در خصوص بخشی از قاره آفریقا، به ویژه نواحی شرقی و غربی تغییر کند. در حال حاضر جمعیت فیل‌های آفریقا 415000 عدد تخمین زده شده است که بیشتر این تعداد در جنوب آفریقا هستند.

بیانیه آقای ماسیسی رئیس جمهور بوتسوانا در مجمع عمومی ملل متحد

آقای ماسیسی در سخنرانی خود در مجمع عمومی ملل متحد بر دو موضوع نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه و موضوع تغییر اقلیم پرداخت. وی حملات به غیرنظامیان بی‌گناه در غزه و لبنان را محکوم کرد و نسبت به وضعیت غزه ابراز نگرانی کرد. وی با ابراز نگرانی بیشتر از مرگ کارمندان آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) از کار آنها قدردانی کرد و اظهار کرد ما مدیون آنها هستیم و آنها سزاوار حمایت کامل ما هستند. علاوه بر این، بوتسوانا از حملات به ساختمان‌های آنروا «نفرت دارد» و «کمپین‌های اطلاعات نادرست علیه این آژانس نجات‌بخش تحت فرمان مجمع عمومی را محکوم می‌کند». او گفت که کشورش مفتخر است که به بیانیه عدم تعهد در مورد آنروا پیوسته است و موضع بوتسوانا در مورد اهمیت راه حل دو دولتی بر اساس مرزهای 1967 برای برقراری صلح را تکرار کرد.

وی در مورد بحران آب و هوا بیان کرد که منطقه زیرمجموعه او در جنوب آفریقا خشکسالی و سیل را تجربه کرده است که اثرات مخربی بر بیش از 61 میلیون نفر داشته است. SADC درخواست خود را برای 5.5 میلیارد دلار برای تقویت منابع داخلی متأثر از تأثیرات آل نینو تکرار می‌کند. او با یادآوری تعهدات سالانه 100 میلیارد دلاری از کشورهای توسعه یافته خواستار اهداف بلندپروازانه تر در آینده شد و اظهار داشت: «من نمی‌توانم بر نیاز به تأمین مالی کافی برای آب و هوا برای اقدامات مؤثر آب و هوایی بیشتر از این تأکید کنم». او گفت که بوتسوانا هم به عنوان یک کشور در حال توسعه محصور در خشکی و هم به عنوان رئیس گروه کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی، به شدت نگران موانع فزاینده بر سر برنامه 2030 است و تاکید کرد که این گروه از کشورها اغلب از تجارت جهانی بدون دسترسی به دریا محروم هستند. وی بیان داشت که سومین کنفرانس سازمان ملل در مورد کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی در کشورش فرصتی برای رسیدگی به این چالش‌ها خواهد بود و از کشورهای ترانزیتی برای مشارکت در این کنفرانس دعوت می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما