معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۰- ۰۸:۰۰

اقدام بانک مرکزی زیمبابوه در تزریق دلار به بازار

بانک مرکزی زیمبابوه 64 میلیون دلار به بازار ارز خارجی کشور تزریق کرد تا به این ترتیب بتواند تقاضا برای ارز را تأمین و توازن قیمتی را تضمین کند.

بانک مرکزی زیمبابوه 64 میلیون دلار به بازار ارز خارجی کشور تزریق کرد تا به این ترتیب بتواند تقاضا برای ارز را تأمین و توازن قیمتی را تضمین کند. بانک مرکزی در بیانیه رسمی خود در این زمینه اعلام کرد با توجه به افزایش تقاضای اخیر در بازار ارز خارجی که منجر به کمبود موقت ارز شده است نیاز به تزریق پول بیشتر به بازار را حس می‌کند. این در حالی است که پیشتر بانک مرکزی در ماه ژوئیه نیز 50 میلیون دلار به بازار ارز تزریق کرده بود. با توجه به عدم موازنه عرضه و تقاضای ارز در ماه گذشته و این ماه، بانک مرکزی در وهله اول و در دو هفته ابتدایی سپتامبر 24 میلیون دلار به بازار ارز بین بانکی تزریق کرده بود. حالا بانک مرکزی مجبور شده است 40 میلیون دلار دیگر به این مبلغ اضافه کند.

بنابر بیانیه صادره توسط بانک مرکزی این مداخله سازگار با سیاست تضمین ارزی است. بنابراین بانک مرکزی اعلام می‌کند که به ویژه این سیاست را در پرداخت‌های خارجی در بازار تبادل ارز بین بانکی ادامه خواهد داد. آقای موشاوایانو در این رابطه اعلام نموده است که دریافت ارز خارجی در هشت ماهه گذشته 13.4 درصد نسبت به سال گذشته در همین زمان افزایش یافته است. این افزایش دریافتی به ما کمک می‌کند که در پرداخت‌های ارزی عملکرد بهتری داشته باشیم. به علاوه با توجه به انتظار به روند افزایش دریافت ارز وضعیت به سمت ثبات و اطمینان بیشتر در حال حرکت است. وی افزود که این مسأله با توجه به حفظ موازنه ارزی با زیگ به حفظ و ارتقای ارزش پول ملی نیز کمک خواهد کرد.

بانک مرکزی در بیانیه خود اعلام می‌کند زیگ واحد پولی ما و آینده ماست، بانک مرکزی با اقدامات جدی که در این زمینه انجام خواهد داد تضمین می‌کند که مانع از تأثیرگذاری شوک‌های اقتصادی به ارزش پول ملی شود. شوک موقت وارد شده به زیگ در چند هفته اخیر ناشی از ناترازی عرضه و تقاضا در بازار ارز خارجی صورت گرفت که این امر به دلیل رسیدن به فصل تابستان و برداشت محصول ایجاد شده است. با سیاست‌های جدید اقتصادی به زودی فشار از روی زیگ برداشته خواهد شد.

در دو ماهه گذشته بانک مرکزی 74 میلیون دلار به بازار پولی زیمبابوه ارز تزریق کرده است. این بانک در صدد است تا پایان سپتامبر 40 میلیون دلار دیگر به بازار تزریق کند. با توجه به رسیدن به فصل برداشت محصول تابستانی کشاورزان این کشور به پول بیشتری احتیاج دارند و با توجه به عدم موازنه بین عرضه و تقاضای ارز در بازار در دو ماهه گذشته شوک به ارزش زیگ مشهود بوده است. بانک مرکزی تلاش می‌کند با تزریق دلار به بازار تا حدی این شوک را کنترل کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما