معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۰- ۱۶:۱۵

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در نیمۀ دوم شهریور 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 

دستور دولت اسلوونی برای اجرای پروژه کلیدی انتقال گاز

دولت اسلوونی دستور اجرای طرح دولتی (SSP) برای خط لوله انتقال گاز R15/1 Lendava-Ljutomer را صادر کرد. هدف از ساخت این خط لوله انتقال گاز، اتصال سیستم های خط لوله گاز اسلوونی و مجارستان است. بخش خط لوله گاز، به طول تقریبی 20 کیلومتر از ایستگاه اندازه گیری و تنظیم فعلی Lendava تا ایستگاه اندازه گیری و تنظیم MRP) Ljutomer)، متعلق به پروژه‌های مورد علاقه مشترک اروپا  است. PCI ها پروژه‌هایی هستند که کمیسیون اروپا آنها را به عنوان اولویت اصلی در اتصال زیرساخت های سیستم انرژی اتحادیه اروپا شناسایی کرده است. آنها برای دستیابی به اهداف سیاست انرژی و آب و هوا اتحادیه اروپا در نظر گرفته شده اند و انرژی مقرون به صرفه، ایمن و پایدار برای همه شهروندان و کربن زدایی اقتصاد تا سال 2050 مطابق با توافقنامه پاریس را تامین خواهند کرد. این پروژه‌ها با اتصال بازارهای انرژی در اروپا، تنوع بخشیدن به منابع انرژی و مسیرهای حمل و نقل، امکان ارتقای تدریجی اتحادیه انرژی را فراهم می‌کند. آنها به حذف انزوای انرژی برخی از کشورهای عضو کمک خواهند کرد. علاوه بر این، پروژه‌های مورد علاقه مشترک، حجم منابع انرژی تجدیدپذیر را در شبکه افزایش داده و در نتیجه به کاهش انتشار کربن کمک می‌کند.

https://www.gov.si/novice/2024-09-05-plinovod-lendava-ljutomer-kot-eden-od-kljucnih-evropskih-infrastrukturnih-projektov/

 

گروههای سبز خواستار تضمین دولت برای  ساخت واحد دوم نیروگاه کرشکو

تجمع حامیان محیط زیست و گرو ه‌های سبز  در حاشیه کنفرانس انرژی هسته ای در شهر پورتوروژ برگزار شد. تجمع کنندگان از دولت اسلوونی خواستار توضیح در خصوص چگونگی حفاظت از شهروندان در برابر مخاطرات هسته ای شدند. آنها همچنین از دولت خواستند پاسخ روشنی در مورد مشارکت احتمالی در سرمایه گذاری ارائه دهد و خطراتی که برای بودجه دولتی و مالیات دهندگان اسلوونی و رفاه عمومی مردم دارد. به نظر آنها قبل از رفراندوم باید مسائل مربوط به تامین مالی راکتور هسته ای جدید حل و فصل شود، از جمله اینکه چه کسی هزینه راکتور هسته ای را پرداخت می‌کند، آیا دولت در تامین مالی مشارکت خواهد داشت یا خیر و اینکه چه عواقبی بدنبال خواهد داشت.

به باور معترضین افزایش قیمت نهایی پروژه‌های هسته ای تنها مشکل نیست بلکه هزینه برق تولید شده از نیروگاه‌های هسته ای همچنان در حال افزایش است، در حالی که هزینه منابع انرژی تجدیدپذیر به طور پیوسته در حال کاهش است و انرژی هسته ای به گران ترین منبع انرژی حتی گرانتر از گاز و نیروگاه‌های برقی تبدیل شده است. آنها تاکید کردند پروژه‌های ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید تنها در صورتی مقرون به صرفه می‌شوند که دولت در کاهش ریسک سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران خصوصی مشارکت داشته باشد، چه از طریق ضمانت‌نامه وام و چه به شکل‌های مختلف (مالکیت مشترک) دولتی.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/greenpeace-vlada-naj-se-opredeli-do-drzavnega-porostva-za-jek-2/720505/

 

پیامدهای اقتصادی مشکلات شرکت فولکس واگن برای شرکت های قطعه ساز اسلوونی  

وزارت کار اسلوونی روز دوشنبه، به دلیل مشکلات شرکت فولکس واگن آلمان که می‌تواند به شرکت های قطعه ساز خودرو اسلوونی نیز آسیب برساند، نامه ای را برای کارفرمایان در اسلوونی ارسال کرد و طی این نامه به اطلاع کارفرمان رساند که در حال آماده سازی قانون هستند تا اگر اتفاق غیرقابل پیش بینی رخ دهد آماده باشند. اقدامات وزارت کار مشمول وضعیت در انتظار کار بودن کارگران و کاهش ساعات کار است.

ایگور فکتیا، معاون وزیر کار اسلوونی می‌گوید مدت زیادی است تهیه این قانون را در دست دارند، این قانون ابتدا باید توسط کمیسیون اروپا تایید شود. کمیسیون اروپا باید ارزیابی کند آیا چنین کمکی ضروری است یا خیر. در این قانون طرح بحران برای کار کوتاه مدت پیش بینی شده است. بطوریکه در این قانون پیش بینی شده است، در صورت بروز شرایط پیش بینی نشده که در نتیجه بحران ایجاد می‌شود، کارفرما می‌تواند کارگر را در وضعیت انتظار برای کار قرار دهد و همچنین با کار نیمه وقت موافقت کنند.

اتاق بازرگانی اسلوونی از چنین اقدامی استقبال می‌کند. میتیا گورنشچک، مدیر اجرایی اتاق بازرگانی گفت ما مدت زیادی است که منتظر چنین اقدامی‌بودیم. در گذشته مثبت بودن آن ثابت شده است. اگر همه چیز به سمتی برود که فولکس واگن نشان می دهد مطمئناً چنین قانونی می‌تواند تسکینی برای وضعیت باشد.ماریان تروبیژ، مدیر اجرایی شرکت Boxmark Leather  می‌گوید من فکر می‌کنم که ما به اندازه کافی واقف نیستیم. لرزش چنین غولی می‌تواند باعث سونامی‌بزرگی در کل اروپا شود. سهم فولکس واگن در صنعت خودرو اروپا یک سوم است و سهم تامین کنندگان اسلوونیایی در تامین کالا برای این غول خودروسازی نیز یک سوم است.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/slovenija-pripravljena-na-morebitne-nepredvidljive-okoliscine-zaradi-tezav-volkswagna/720630/

 

کسب جوایز برتر نوآوری اتاق بازرگانی اسلوونی سه شرکت دارویی

شرکت های داروسازی Novartis، Krka و Lek، شرکت بیوتکنولوژی Sartorius BIA Separations و شرکت سازنده فولاد SIJ Acroni جزو ده نوآور برتر بودند که از سوی اتاق بازرگانی و صنعت اسلوونی (GZS) در 10 سپتامبر جوایز سالانه نوآوری را ارائه کردند. در مجموع ده نشان طلا، 24 نقره و 12 برنز، به علاوه یک تقدیرنامه ویژه برای چالش نوآوری و یک جایزه برای اختراع مخرب به شرکت ها و مبتکران فعال در اسلوونی، اعم از خارجی و داخلی، اهدا شد.

بر اساس اعلام اتاق بازرگانی اسلوونی، شرکت دارویی نوارتیس به دلیل فناوری نوآورانه ABPP برای جستجوی ناخالصی‌های پروتئینی حیاتی در داروهای بیولوژیکی، شرکت کرکا برای داروی دابیگاتران، که برای درمان و جلوگیری از لخته شدن خون استفاده می‌شود، شرکت دارویی لک برای کربوکسی مالتوز آهن برای درمان کم خونی، وشرکت Sartorius BIA Separations برای ابداع سیستم کاهش شدت بیماری در بیماری‌های سلولی مورد تقدیر قرار گرفتند.

تیبور شیمونکا رئیس اتاق بازرگانی اسلوونی در مراسم اهدای جوایز شرکت های برتر گفت: در جهانی که با چالش های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی مواجه است، پایداری توسعه با در نظر گرفتن نسل های آینده سنگ بنای کاری است که ما انجام می دهیم و این نوآوری است که نقش اصلی را در یافتن راه حل های پایدار برای تضمین فردای بهتر ایفا می‌کند. نوآوری به رفع چالش های کلیدی مانند گذار به اقتصاد دایره ای و کاهش ردپای زیست محیطی ما کمک می‌کند و بدون نوآوری، هیچ پیشرفت و تحول پایداری وجود ندارد.

وسنا نهتیگال، مدیر کل اتاق بازرگانی اسلوونی نیز گفت با وجود سرمایه گذاری نسبتاً بالا در تحقیق و توسعه، اسلوونی هنوز یک مبتکر متوسط است. دلایل احتمالی این امر عبارتند از مالیات بیش از حد نیروی کار، به ویژه کارشناسان که بنابراین به کشورهای دیگر نقل مکان می‌کنند، موانع بوروکراتیک که معافیت های مالیاتی برای نوآوری را برای شرکت ها دشوار می‌کند، محیط مالیاتی ناپایدار و غیرمحرک که سرمایه گذاری خارجی را منصرف می‌کند، مگر زمانی که دولت مستقیماً با یارانه‌ها وارد عمل شود.

https://sloveniatimes.com/40831/novartis-krka-and-lek-among-winners-of-top-national-innovation-awards/

 

تلاش دولت و شرکت های اسلوونی برای برند سازی محصولات اسلوونی

اسلوونی در حال حاضر یک برند ملی قوی به نام I Feel Slovenia دارد که عمدتاً در گردشگری استفاده می‌شود. با این حال، محافل شرکتی احساس می‌کنند که باید یک نام تجاری ساخته شده در اسلوونی متمرکز بر تجارت نیز ایجاد شود. تلاش‌ها در این زمینه در گردهمایی سفرای تجاری اسلوونی در لیپیکا در 11 سپتامبر مورد بحث قرار گرفت. این رویداد توسط Spirit Slovenia، آژانس ملی صادرات و ترویج تجارت سازماندهی شد.

ماتیاژ هان، وزیر اقتصاد اسلوونی بر اهمیت یک برند تجاری ملی قوی که نماد کیفیت است و به نشان دادن محصولات با کیفیت در اسلوونی کمک می‌کند، تأکید کرد. وی گفت بسیاری از کشورها در گذشته شروع به ساخت برندهای خود کرده اند. ما می دانیم که این یک تلاش سیستماتیک و بسیار پر زحمت است، اما من مطمئن هستم که همه ما می‌توانیم با یک نام تجاری خوب پیشرفت کنیم. دوشان اولاج، بنیانگذار و صاحب شرکت Duol سازنده گنبدهای هوایی گفت که سه چهارم جمعیت جهان چیزی در مورد اسلوونی نمی دانند و ساخت چنین برندی، نیاز به سرمایه گذاری پول و زمان دارد. او گفت که این یک فرآیند طولانی مدت است و باید این برند به تدریج ساخته شود.

https://sloveniatimes.com/40834/business-keen-to-have-made-in-slovenia-brand/

 

برآورد رشد تولید ناخالص داخلی اسلوونی برای سال 2024 

موسسه تحلیل و توسعه اقتصاد کلان  اسلوونی (IMAD)، پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی اسلوونی در سال 2024 را به شدت کاهش داده و پیش‌بینی می‌کند اقتصاد اسلوونی در سال جاری میلادی تنها 1.5 درصد رشد کند که این رقم کمتر از پیش‌بینی قبلی 2.4 درصدی بوده است. این موسسه برای سال 2025 نیز رشد 2.4 درصد را پیش بینی نموده است.

این کاهش رتبه بر اساس انتظار رشد صادرات کمتر از پیش‌بینی‌شده قبلی به دلیل تقاضای خارجی ضعیف‌تر و هزینه‌های نیروی کار بالاتر می‌باشد. پیش‌بینی می‌شود صادرات به جای 1.5 درصد پیش‌بینی اولیه، 0.9 درصد رشد کند، در حالی که انتظار می‌رود رشد واردات تنها کمی‌کمتر از پیش‌بینی اولیه، یعنی 3.5 درصد باشد.

ماجا بدناش، مدیر IMAD روز پنجشنبه به مطبوعات گفت تقاضای خارجی در بهار کندتر از آنچه ما انتظار داشتیم رشد می‌کند. چشم انداز به ویژه برای آلمان بدتر است و صادرات خدمات در حال کاهش است. برای سال 2026، IMAD انتظار دارد که با افزایش مجدد تقاضای خارجی و رشد سرمایه‌گذاری‌ها در تولید و ساخت‌وساز، رشد اقتصادی با نرخ 2.5 درصد افزایش یابد.

IMAD خاطرنشان می‌کند که اشتغال در بالاترین سطح و بیکاری در کمترین حد خود قرار دارد، به همین دلیل است که شانس کمی‌برای رشد بیشتر اشتغال در دو سال آینده وجود دارد. پیش‌بینی می‌شود که میانگین تورم سالانه در سال جاری به 2.1 درصد برسد که 0.6 واحد درصد نسبت به پیش‌بینی بهار کاهش یافته است، اما در سال آینده دوباره به 3.3 درصد خواهد رسید. رابرت گلوب، نخست وزیر، در مورد پیش بینی کاهش رشد اقتصادی اسلوونی گفت که رشد 1.5 درصد هنوز به طور قابل توجهی بالاتر از پیش بینی برای منطقه یورو است.

https://sloveniatimes.com/40841/slovenia-gdp-growth-estimate-for-2024-sharply-downgraded/

 

افزایش 18 درصدی مسافران فرودگاه لیوبلیانا

بر اساس اعلام مدیریت فرودگاه لیوبلیانا این فرودگاه از ابتدای سال 2024 تاکنون پذیرای یک میلیون مسافر بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال ماقبل  18 درصد افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود تعداد مسافران تا پایان سال به 1.4 میلیون نفر برسد که معادل 92 درصد میزان مسافر تا قبل از همه‌گیری بیماری کوید- 19 است. در پنج سال گذشته مسیرهای لیوبلیانا به استانبول، زوریخ، بروکسل، ورشو، بلگراد و اسکوپیه از تعداد قبل از همه‌گیری فراتر رفته و مسیرهای فرانکفورت و پاریس به سطح قبل از کرونا نزدیک می‌شوند.

در اوج فصل تابستان امسال، فرودگاه شاهد 22 شرکت هواپیمایی بود که به 25 مقصد پرواز داشتند، که یکی از عواملی بود که در رسیدن به رکورد 18 درصدی افزایش مسافر تاثیر داشته است. محبوب ترین مقاصد امسال تاکنون استانبول، لندن، فرانکفورت، زوریخ و پاریس بوده اند، در حالی که محبوب ترین مقاصد چارتر هورگادا، آنتالیا، رودس، موناستیر و کارپاتوس بوده اند.

در یک ماه و نیم فرودگاه در حال تغییر به برنامه زمستانی است و فراپورت می‌گوید که لوفت هانزا قرار است تعداد پروازهای هفتگی خود به مونیخ را از هفت به ده پرواز افزایش دهد، در حالی که شرکت حامل پرچم سوئیس تعداد پروازهای خود به زوریخ را از 11 پرواز به 14 پرواز در هفته افزایش داده است.

https://sloveniatimes.com/40846/ljubljana-airport-passenger-numbers-up-18/

 

از سرگیری مذاکرات دولت و اتحادیه‌های مشاغل بر سر دستمزد

نمایندگان دولت و اتحادیه‌های بخش دولتی مذاکرات خود را در زمینه راه حل های توافق بر سر قانون جدید حقوق و دستمزد از سر گرفتند. مذاکرات در مورد قانون جدید سیستم های حقوق پایه مشترک در بخش دولتی با وقفه‌های متعدد برای رایزنی‌های جداگانه طرف های مذاکره کننده همراه بود. کلمن بوشتیانچیچ وزیر دارایی و مذاکره کننده ارشد دولت درخصوص این مذاکرات گفت هرچه مذاکرات به پایان نزدیکتر شود دستیابی به نتیجه سخت تر می‌شود. به گفته وزیر هدف این است که تا اواسط هفته آینده هر چه بیشتر مواضع نزدیک شود و سپس دولت تا پایان هفته آینده این لایحه را به پارلمان ارسال کند. هنوز کار زیادی وجود دارد تا مواضع دو طرف به یکدیگر نزدیک تر شود.

قانون جدید دستمزد تنها یکی از موضوعاتی است که در مذاکرات هماهنگ می‌شود. برای ورود به نظام حقوق و دستمزد جدید، باید متن قرارداد جمعی بخش دولتی و پیمان‌های دسته جمعی از جمله طبقه بندی مشاغل جدید را نیز هماهنگ کنند. بنابراین، مذاکرات نیز در چند سطح در حال انجام است، و در هفته آینده دو قرار ملاقات برای مذاکرات تعیین گردیده است. اگر آنها بخواهند از ورود برنامه ریزی شده به سیستم دستمزد جدید در اول ژانویه 2025 اطمینان حاصل کنند، زمان مذاکرات رو به اتمام است. اصلاحات دستمزدها، به ارزش بیش از 1.4 میلیارد یورو، باید در نهایت تا سال 2028 اجرا شود.

https://www.rtvslo.si/slovenija/vlada-s-sindikati-znova-za-mizo-bolj-ko-gredo-pogajanja-h-koncu-bolj-naporna-so/721118/

 

اسلوونی کمترین میزان محرومیت مادی و اجتماعی در اتحادیه اروپا

داده‌های منتشر شده توسط یورواستات نشان می دهد اسلوونی کمترین میزان محرومیت شدید مادی و اجتماعی را در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارد. در سال گذشته، 2 درصد از جمعیت اسلوونی با چنین فقری مواجه بودند که این میزان در کل اتحادیه اروپا 6.8 درصد است. یورواستات محرومیت شدید مادی و اجتماعی را به عنوان ناتوانی در تهیه هفت یا بیشتر از 13 کالا، خدمات یا فعالیت های اجتماعی خاص تعریف می‌کند که توسط اکثر مردم برای کیفیت مناسب زندگی ضروری است.

کمترین سهم جمعیتی که قادر به پرداخت این هزینه‌ها نبودند در اسلوونی بود و پس از آن قبرس با 2.4 درصد و سوئد، لوکزامبورگ و استونی با 2.5 درصد قرار دارند. بدترین وضعیت در رومانی بود، جایی که 19.8 درصد از جمعیت آن فقر و محرومیت را تجربه کردند و در بلغارستان که این وضعیت برای 18 درصد از مردم صادق بود. اسلوونی نیز در کنار فنلاند، سوئد و لیتوانی از جمله کشورهایی بود که کمترین اختلاف منطقه‌ای را نشان می‌داد.

وزارت کار، خانواده، امور اجتماعی و فرصت های برابر می‌گوید اسلوونی نشان می دهد که با سیاست های اجتماعی خوب و اراده سیاسی قوی می‌توان از بدترین اشکال فقر و محرومیت جلوگیری کرد. لوکا مسک وزیر کار اسلوونی گفت که موفقیت یک کشور را نمی‌توان تنها با رشد اقتصادی آن سنجید، بلکه با این که چقدر امنیت اجتماعی و کیفیت زندگی ساکنانش را تضمین می‌کند، سنجیده می‌شود. وی افزود که سیاست های این وزارت در جهت ایجاد جامعه ای با فرصت های برابر است. و  تا زمانی که مقوله‌هایی مانند محرومیت‌های مادی و اجتماعی وجود دارند، هدف ما ثابت است و آن اینکه هیچ‌کس نباید در فقر زندگی کند.

https://sloveniatimes.com/40854/slovenias-material-and-social-deprivation-rate-lowest-in-eu/

 

تاکید بر ضروروت توسعه زیرساخت های حمل و نقل در اسلوونی

در نشست اتاق بازرگانی و صنعت آلمان و اسلوونی اعلام شد که اسلوونی سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها را افزایش داده است، اما هنوز کارهای زیادی باید انجام شود، به‌ویژه در زیرساخت‌های ریلی، که برای دهه‌ها نادیده گرفته شده است. معاون وزارت زیرساخت اسلوونی نیز در این نشست گفت سرمایه گذاری در جاده‌ها و راه آهن در سطوح بی سابقه ای درحال انجام است و به ویژه، سرمایه گذاری زیادی در زیرساخت های ریلی وجود دارد که تاکنون مورد غفلت قرار گرفته است. مهمترین آنها ساخت راه آهن جدید بین Koper و Divača است که باعث افزایش توان و کاهش زمان سفر به تنها بندر دریایی اسلوونی می‌شود که توسط بسیاری از شرکت های آلمانی نیز استفاده می‌شود. وی همچنین به ساخت و ساز ادامه مسیر راه آهن دوم بین شنتیل در مرز اتریش و ماریبور و لوله دوم تونل جاده کاراوانکه اشاره کرد و گفت دولت همچنین به حمل و نقل هوایی یارانه پرداخت کرده است، اما هنوز به اهداف تعیین شده نرسیده است.

مدیر عامل  بندر کوپر نیز گفت که این بندر برای چالش های جدید آماده است. سال گذشته، ما یک استراتژی را اتخاذ کردیم که 800 میلیون یورو سرمایه گذاری را تعیین کرد، که بزرگترین آن گسترش اسکله I است که ظرفیت جابجایی کانتینر را افزایش می دهد وبه ما امکان می دهد از ظرفیت بالاتر راه آهن کوپر  دیواچا  استفاده کامل کنیم. رئیس خدمات فرودگاهی فرودگاه لیوبلیانا نیز گفت ترافیک فرودگاهی در حال افزایش است و به سطوح قبل از همه‌گیری نزدیک می‌شود،.

https://sloveniatimes.com/40855/german-slovenian-forum-identifies-tasks-ahead-in-infrastructure/

 

تجهیز تولیدات الترونیکی شرکت اپل به به زبان اسلوونیایی

پنج ماه پس از آن که پارلمان اسلوونی مقررات استفاده عمومی از زبان اسلوونیایی را به ابزارهای دیجیتال مدرن گسترش داد، شرکت اپل از این قانون پیروی کرد و زبان اسلوونیایی را در دستگاه‌هایی که از سیستم عامل جدید iOS 18 پشتیبانی می‌کنند در دسترس قرار داد. اپل اولین شرکت بزرگی است که با اصلاح قانون استفاده عمومی از زبان اسلوونیایی تدوین کرده است و وزارت فرهنگ انتظار دارد که توسعه دهندگان و سازندگان دیگر نیز به زودی از آن پیروی کنند.

تلاش‌ها برای وادار کردن شرکت‌های فناوری، به‌ویژه اپل، برای در دسترس قرار دادن زبان اسلوونیایی بر روی دستگاه‌های خود در چند سال گذشته در ریان بوده و این استدلال مطرح شده بود که غیرقابل قبول است که دستگاه‌های اپل باید از زبان‌هایی مانند کرواتی یا اسلواکی پشتیبانی کنند، اما اسلوونیایی نداشته باشد. دو سیستم عامل اصلی دیگر، ویندوز و اندروید، سال هاست که به زبان اسلوونیایی در دسترس هستند. اپل تنها پس از تصویب اصلاحاتی در پارلمان اسلوونی در اوایل آوریل که سیستم‌های عامل به زبان اسلوونیایی را برای تولیدکنندگانی که دستگاه‌های مصرف‌کننده الکترونیکی خود را در این کشور می‌فروشند اجباری کرد، اقدام کرد.

هنگام تهیه پیش نویس این لایحه، آستا ورچکو، وزیر فرهنگ اسلوونی با مقامات اپل در بروکسل ملاقات کرد تا الزامات قانون جدید را ارائه کند. او به آنها گفت که قانون جدید حمایت از اسلوونی را به یک الزام قانونی تبدیل می‌کند. الزامات زبان جدید همچنین برای چندین خودروساز بزرگ که منوهای سیستم سرگرمی را به زبان اسلوونیایی ارائه نمی دهند، اعمال می‌شود. به شرکت ها یک دوره انتقال داده شده است تا تعدیل کنند. بنابراین، همه خودروهای جدید به زودی می‌توانند به زبان اسلوونیایی صحبت کنند.

https://sloveniatimes.com/40852/apple-devices-can-now-speak-slovenian/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما