معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۳/۳۱- ۱۲:۱۶

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در نیمۀ دوم خرداد ماه 1404 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

برقراری پروازهای خط هوایی ایربالتیک بین لوبلیانا و جزایر قناری

شرکت هواپیمایی لتونیایی ایربالتیک پروازهای مستقیم بین لوبلیانا و جزیره گران کاناریا اسپانیا را در پاییز آغاز خواهد کرد. پرواز افتتاحیه برای ۲۵ اکتبر برنامه‌ریزی شده است و پس از آن پروازها هر جمعه تا پایان ماه مارس ادامه خواهد داشت.  مانتاس وروبلیاوسکاس، معاون مدیریت شبکه ایربالتیک با تاکید بر  گسترش فعالیت خود خود در اسلوونی گفت که این مسیر شکاف آشکاری را در بازار پر می‌کند و به مسافران اسلوونیایی امکان سفر آسان و راحت به جزایر قناری ذا می دهد. وی افزود که این شرکت همچنان متعهد به تقویت ارتباط از اسلوونی، ادامه پروازهای مستقیم خود به ریگا و فراهم کردن امکان سفر بدون مشکل به بالتیک، نوردیک و سایر نقاط اروپا از طریق شبکه در حال گسترش خود است.

ایربالتیک همچنین پروازهای برنامه‌ریزی‌شده بین لوبلیانا و ریگا را انجام می‌دهد و برای فعالیت در این مسیر از طرح یارانه دولت اسلوونی برای افزایش ارتباطات هوایی استفاده کرده است. طبق این طرح، دولت اسلوونی 50 درصد از هزینه‌های فرودگاه را یارانه می‌دهد. بر اساس این طرح تاکنون ایجاد ارتباط هوایی به مقصد شهرهای لوکزامبورگ (لوکزامبورگ)، ریگا (ایربالتیک)، کپنهاگ (نروژ)، مادرید (ایبریا) و دوسلدورف (یورووینگز) فراهم شده است. در حال حاضر هشتمین فراخوان برای تقویت ارتباطات هوایی اسلوونی در حال انجام است و دو شرکت هواپیمایی درخواست داده‌اند. روزنامه دلو با استناد به اطلاعات غیررسمی در ماه مه گزارش داد که دو اتصال بالقوه جدید با تیرانا، پایتخت آلبانی و لاس پالماس بوده است.

تصمیم این شرکت هواپیمایی برای گسترش پروازها از فرودگاه لوبلیانا مورد استقبال بابت استیپل، مدیرعامل اپراتور فرودگاه فراپورت اسلوونی قرار گرفت. وی با اشاره به حوزه بالتیک به عنوان یک مقصد تعطیلات محبوب برای بسیاری از اسلوونیایی‌ها گفت این مسیر قبل از تعطیلات مدارس در اکتبر آغاز خواهد شد و گزینه سفر راحتی را در طول فصول پاییز و زمستان فراهم می‌کند.

https://sloveniatimes.com/43712/airbaltic-to-fly-between-ljubljana-and-gran-canaria/

 بزرگترین شرکت بیمه اسلوونی وارد بازار ایتالیا می‌شود

شرکت بیمه تریگلاو (Triglav)، بزرگترین شرکت بیمه اسلوونی، همکاری خود با شرکت‌های بیمه محلی Prima Assicurazioni و Ageas Re برای ورود به بازار بیمه خودرو ایتالیا آغاز کرده است، که اولین سرمایه‌گذاری آن در اروپای غربی است. این گروه اعلام کرد که این اقدام، حجم کل کسب و کار آن را تا 30 درصد فراتر از هدف 1.8 میلیارد یورویی امسال افزایش می‌دهد.

این شرکت در 5 ژوئن اعلام کرد که ورود به تجارت بیمه در ایتالیا باعث ایجاد تنوع بین‌المللی سودآوری و حجم کسب و کار شرکت گردیده و به طور قابل توجهی به اجرای استراتژی 2030 آن کمک خواهد کرد. در میان مدت، Triglav انتظار دارد که کسب و کار جدید، سودآوری تضمینی قابل توجهی را ارائه دهد که با بازده اضافی سرمایه‌گذاری از افزایش پرتفوی بیمه پشتیبانی می‌شود. تأثیر ورود به بازار بیمه خودرو ایتالیا بر درآمد تریگلاو در سال‌های آینده از اهمیت قابل توجهی برخوردار خواهد شد. این گروه معتقد است که سال آینده از این طریق حدود ۴۰۰ میلیون یورو حجم کسب و کار ایجاد خواهد کرد که تا ۲۰٪ از پرتفوی بیمه پریما در ایتالیا را تشکیل می‌دهد. امسال، این سهم به طور موقت بیشتر خواهد بود که با توافق بیمه اتکایی با Ageas Re پشتیبانی می‌شود.

آندره اسلپار، مدیرعامل تریگاو، گفت: هدف استراتژیک این گروه رشد فراتر از بازارهای موجود و افزایش اعتبار بین‌المللی گروه تریگاو است. بازار بیمه خودرو ایتالیا فرصت بزرگی برای حمایت از این هدف ارائه می‌دهد و ما خوشحالیم که با شرکای معتبر پریما و گروه ایجیاس همکاری می‌کنیم. این گروه به بررسی فرصت‌هایی برای رشد بیشتر و دستیابی به سایر اهداف تعیین‌شده در استراتژی خود ادامه خواهد داد. تریگلاو در حال حاضر در تمام کشورهای یوگسلاوی سابق به جز کوزوو حضور دارد. این شرکت در اسلوونی بیش از 40 درصد از سهم بازار را دارد و تقریباً 35 درصد از بازار مونته‌نگرو، 5 درصد بازار کرواسی و 14 درصد بازار مقدونیه را دراختیار دارد.

https://sloveniatimes.com/43732/insurer-triglav-enters-italian-market/

 تاسیس مرکز ملی اطلاعات گردشگری اسلوونی

وزارت اقتصاد، گردشگری و ورزش اسلوونی اعلام نمود مرکز گردشگری اسلوونی (STO) اقدام به ایجاد مرکز ملی اطلاعات گردشگری (NiST) کرده است که وظیفه آن این است که داده‌های پراکنده را به هم متصل کرده، جریان اطلاعات و تجزیه و تحلیل‌های پیچیده را امکان‌پذیر می‌سازد و از تصمیم‌گیری آگاهانه و توسعه هماهنگ کل بخش گردشگری پشتیبانی می‌کند. این مرکز به صورت نمادین توسط وزیر اقتصاد، گردشگری و ورزش، ماتاژ هان، و مدیر STO، مایا پاک اولاج، راه‌اندازی شد.

این مرکز امکان اندازه‌گیری تأثیرات زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی گردشگری و تصمیم‌گیری مبتنی بر داده را برای توسعه پایدار، مدیریت و بازاریابی مؤثر پیشنهاد گردشگری اسلوونی فراهم می‌کند. این مرکز به عنوان یک پروژه توسعه بلندمدت طراحی شده است که هدف آن پشتیبانی از مدیریت گردشگری متفکرانه‌تر، داده‌محورتر و پایدارتر در تمام سطوح - از شرکت‌ها و مقاصد محلی گرفته تا استراتژی ملی - است. تا پایان سال، این مرکز امکان بررسی جامع تأثیرات زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی گردشگری، نظارت بر روندها، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی استراتژیک بر اساس 30 مورد استفاده را فراهم می‌کند.

این سیستم در حال حاضر در نسخه بتا در nist.slovenia.info در دسترس است، به این معنی که در حال حاضر برای استفاده و آزمایش در دسترس است، اما با مجموعه‌ای محدود از شاخص‌ها و قابلیت‌ها. در ماه‌های آینده ارتقا خواهد یافت و بازخورد کاربران نقش کلیدی ایفا خواهد کرد. مرکز STO با همکاری نزدیک با ذینفعان در حال توسعه است تا اطمینان حاصل شود که تا حد امکان متناسب با نیازهای آنها است و به بهترین شکل به چالش‌هایی که در عمل با آن مواجه هستند، پاسخ می‌دهد.

وزیر اقتصاد، گردشگری و ورزش اسلوونی درمراسم راه اندازی این مرکز گفت: ما تصمیم گرفته‌ایم که می‌خواهیم گردشگری را عاقلانه و پایدار توسعه دهیم، ما درک بیشتر از فضا، طبیعت و مردم می‌خواهیم. من به راه‌اندازی مرکز ملی اطلاعات گردشگری افتخار می‌کنم، زیرا با آن خواهیم دانست که به کجا می‌رویم و بر اساس داده‌های مشخص، ما قادر خواهیم بود گردشگری را به گونه‌ای مدیریت کنیم که با محیط زیست سازگار، برای اقتصاد کارآمد و برای همه ما که در این کشور زندگی می‌کنیم، خوشایند باشد. مایا پاک اولاج، مدیر سازمان گردشکری اسلوونی نیز گفت: مرکز جدیدالتاسیس چیزی بیش از مجموعه‌ای از شاخص‌ها بوده و ابزاری پیشرفته است که بینشی در مورد پویایی پیچیده گردشگری ارائه داده و ابزار نشان‌دهنده یک تغییر استراتژیک به سمت درک جامع و مبتنی بر داده‌ها از صنعت گردشگری بر اساس تجزیه و تحلیل‌های عمیق، تفسیر داده‌ها و اندازه‌گیری تأثیرات گردشگری بر محیط زیست، اقتصاد و جامعه است. با وجود 60 شاخص، ما قادر خواهیم بود - علاوه بر داده‌های کلاسیکی که از قبل به خوبی می‌شناسیم، مانند ورود گردشگران، اقامت شبانه و جریان‌های ورودی - برای اولین بار به طور سیستماتیک و در یک مکان، سایر ابعاد گردشگری را - از رضایت ساکنان و مهمانان گرفته تا آلودگی محیط زیست و نوسانات فصلی - رصد کنیم.

https://www.gov.si/novice/2025-06-04-nacionalno-informacijsko-sredisce-za-turizem-za-uspesen-pameten-in-odgovoren-turizem-prihodnosti/

 دیدار وزرای بهداشت و کار الجزایر با وزیر بهداشت اسلوونی

در تاریخ ۳ ژوئن، هیئتی از الجزایر به سرپرستی عبدالحق سیحی، وزیر بهداشت، جمعیت و اصلاحات بیمارستانی الجزایر و  فیصل بن طالب، وزیر کار، اشتغال و تأمین اجتماعی الجزایر با دکتر والنتینا پروولنیک روپل، وزیر بهداشت اسلوونی ملاقات کردند.  این دیدار نخستین  گام در راستای ایجاد همکاری احتمالی بین دو کشور در زمینه بهداشت و درمان است. این بازدید همچنین در راستای آماده‌سازی برای اولین جلسه کمیسیون اقتصادی مشترک اسلوونی و الجزایر است که قرار است پاییز امسال در الجزایر برگزار شود. هدف اصلی این دیدار در سطح وزرا، بررسی امکانات و شرایط همکاری حرفه‌ای دوجانبه در حوزه مراقبت‌های بهداشتی بود.

در طول این بازدید، هیئت الجزایری با عملکرد سیستم مراقبت‌های بهداشتی اسلوونی و اجرای برنامه‌های غربالگری برای تشخیص زودهنگام سرطان آشنا شد. ازجمله موضوعات گفتگوی دو طرف، چالش‌های مربوط به ارائه مراقبت‌های پزشکی اورژانسی و معرفی نوآوری‌ها در عملکرد مراکز اورژانس در اسلوونی بود. هیات الجزایری همچنین از موسسه توانبخشی دانشگاهی  اسلوونی ( سوچا ) کلینیک اطفال مرکز پزشکی دانشگاه لیوبلیانا و مرکز بالینی دانشگاه لیوبلیانا نیز بازدید کرد. این هیات همچنین با رابرت گلوب نخست وزیر اسلوونی دیدار و گفتگو کرد.

https://www.gov.si/novice/2025-06-04-ministrica-za-zdravje-dr-valentina-prevolnik-rupel-sprejela-alzirsko-delegacijo/

 مردم اسلوونی متمایل به تحریم اقتصادی علیه رژیم صهیونیستی هستند

نظرسنجی عمومی در اسلوونی که موسسه مدیانا به سفارش روزنامه دلو انجام داد نشان داد، مردم اسلوونی تمایل به تحریم و اقدام علیه رژیم صهیونیستی دارند. بیش از نیمی از افراد شرکت کننده در نظرسنجی (50.5 درصد) از تحریم اسلوونی علیه رژیم صهیونیستی به دلیل عملکرد این کشور در غزه حمایت می‌کنند و 29.8درصد مخالف هستند. 19.6 درصد افراد شرکت کننده در نظر سنجی در این خصوص بی طرف بودند.

در نظرسنجی انجام شده اکثریت طرفداران تحریم رژیم صهیونیستی، از تحریم های صادراتی و اعمال تحریم تجاری در سطح اروپایی حمایت می‌کنند و یک چهارم حامیان تحریم علیه رژیم صهیونیستی از قطع روابط دیپلماتیک با آن رژیم حمایت می‌کنند. در میان شرکت کنندگان در نظر سنجی بیش از همه حامیان احزاب ائتلافی از تحریم ها علیه رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند. بیشترین تعداد از هواداران حزب چپ هستند که 85 درصد از تحریم علیه رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند، همچنین بخش زیادی از هواداران حزب سوسیال دموکرات اسلوونی نیز از تحریم علیه رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند.

https://www.mladina.si/241357/anketa-drzavljani-slovenije-naklonjeni-sankcijam-zoper-izrael/

 افزایش افراد بی خانمان در لیوبلیانا

اولین نظرسنجی بزرگ در مورد بی‌خانمانی در پایتخت اسلوونی که توسط دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه لیوبلیانا نشان می دهد جمعیت بی‌خانمان‌ها که گمان می‌رود بزرگترین جمعیت در کشور باشند، بسیار متنوع هستند، بسیاری از آنها با وجود مزایای رفاهی، کارتن‌خواب هستند و هیچ رویکرد یکسانی برای همه وجود ندارد. با این وجود، با اجرای برنامه‌های مسکن بیشتر، وضعیت در حال بهبود است. بر اساس این گزارش که 426 فرد بی‌خانمان را در شهر لوبلیانا بررسی کرده، شایع‌ترین دلایل بی‌خانمانی، مشکلات خانوادگی، مشکلات مالی، خشونت خانگی، مشکلات سلامتی و از دست دادن شغل است. نیمی از بی‌خانمان‌ها از مزایای رفاهی و 9 درصد از آنها مستمری دریافت می‌کنند، در حالی که تنها 14 درصد هیچ درآمدی ندارند.

بخش قابل توجهی از افراد بی‌خانمان شناسایی‌شده، زوج‌هایی هستند که با یک یا چند فرزند زندگی می‌کنند. حدود یک پنجم آنها کارتن‌خواب هستند، در حالی که ۲۹٪ در پناهگاه‌های بی‌خانمان‌ها زندگی می‌کنند. نسبت مشکلات سلامتی مانند اعتیاد یا مشکلات سلامت روان در بین جمعیت کارتن‌خواب بیشتر است. بخش بزرگی از افراد بی‌خانمان شناسایی‌شده متعلق به دسته بی‌خانمان‌های پنهان هستند که شامل افرادی می‌شود که با دوستان یا در موسسات زندگی می‌کنند. زنان یک سوم از جمعیت بی‌خانمان‌ها را تشکیل می‌دهند. نیمی از بی‌خانمان‌ها بین ۳۰ تا ۴۹ سال سن دارند و یک سوم آنها بالای ۵۰ سال سن دارند که نگران‌کننده است، زیرا سلامت افراد بی‌خانمان پس از عبور از ۵۰ سالگی به شدت رو به وخامت می‌گذارد. تعداد افراد بی‌خانمان در پناهگاه‌های تمام‌روز و برنامه‌های اقامتی در لیوبلیانا رو به افزایش است.

https://sloveniatimes.com/43737/survey-maps-ljubljanas-homeless-reality/

 برگزاری چهارمین کنفرانس ملی هوش مصنوعی در اسلوونی

کنفرانس "هوش مصنوعی - مسیرهای توسعه جدید و چالش‌ها برای اسلوونی" در اسلوونی گزار شد. در این کنفرانس که  با همکاری مشترک وزارت امور خارجه، وزارت تحول دیجیتال، وزارت دفاع ، اتاق بازرگانی و صنایع اسلوونی و مؤسسات دانشگاهی و تحقیقاتی برجسته اسلوونی برگزار شد، روندهای به سرعت در حال توسعه و چالش‌های پیچیده‌ای که هوش مصنوعی را در تمام حوزه‌های جامعه - از مدیریت عمومی و اقتصاد گرفته تا آموزش، مدل‌های جدید رفتاری و سازمانی و مسائل جاری استفاده اخلاقی، حفاظت ترکیبی، امنیت و دفاع - قرار می‌دهد، مورد بررس قرار گرفت.

سخنرانان این همایش تأکید کردند که هوش مصنوعی موضوعی است که کل جامعه را نگران می‌کند. وزیر تحول دیجیتال اسلوونی از اینکه اتحادیه اروپا با تصویب قانون هوش مصنوعی، پایه‌های یک نظم حقوقی مبتنی بر امنیت، شفافیت و حقوق بشر را بنا نهاده است، ابراز خرسندی کرد و تأکید کرد که اسلوونی نه تنها از این دیدگاه حمایت می‌کند، بلکه به طور فعال آن را اجرا می‌کند. معاون وزیر امور خارجه اسلوونی نیز  تاکید کرد که هوش مصنوعی دیگر فقط یک مفهوم مربوط به آینده نیست، بلکه به بخشی از زندگی روزمره تبدیل شده است، بنابراین بسیار مهم است که از مسئولیتی که در توسعه و استفاده از آن داریم آگاه باشیم. در وزارت امور خارجه  تأکید زیادی بر حمایت از علم و کارآفرینی می‌شود و هوش مصنوعی وارد حوزه کار شده و در این زمینه آموزش ارائه می‌ شود.. هوش مصنوعی هیچ مرز جغرافیایی یا سیاسی نمی‌شناسد. بسیار مهم است که  دانش و شیوه‌های خوب را تبادل کنیم و با هم آینده‌ای را شکل دهیم که مبتنی بر اعتماد، مسئولیت‌پذیری و خیر عمومی‌باشد.

این کنفرانس شامل دو بحث موضوعی در مورد استفاده از هوش مصنوعی در بخش عمومی و محیط دفاعی بود و همچنین سه مورد از بزرگترین پروژه‌های اسلوونی در زمینه هوش مصنوعی - ابررایانه جدید Vega 2، کارخانه هوش مصنوعی اسلوونی و ارائه پروژه ساخت یک مدل زبانی بزرگ برای زبان اسلوونی - را ارائه داد. پس از سه پنل موضوعی، میزگرد نهایی با عنوان «طرح عملیاتی برای قاره هوش مصنوعی و قانون هوش مصنوعی - شکل‌دهی رهبری اتحادیه اروپا در هوش مصنوعی» برگزار شد که در آن موضوع تأثیر قانون‌گذاری اروپا بر توسعه محیط نوآوری در اسلوونی مورد بررسی قرار گرفت.

https://www.gov.si/novice/2025-06-10-cetrta-nacionalna-konferenca-o-umetni-inteligenci/

 مذاکرات وزیر اقتصاد اسلوونی و خودروساز چینی برای تولید خودروی برقی در اسلوونی 

ماتیاژ هان، وزیر اقتصاد اسلوونی در دیدار با نمایندگان شرکت تولیدکننده خودروهای برقی چینی نیو (Nio) در مونیخ دیدار و در مورد امکان همکاری این شرکت با صنعت خودروسازی اسلوونی گفتگو کرد. وی از مرکز این تولیدکننده خودرودر مونیخ که با راهکارهای نوآورانه خود استانداردهای جدیدی را در زمینه موتورهای برقی تعیین می‌کند، بازدید کرد. وزارت اقتصاد اسلوونی در این ارتباط اعلام کرد که این شرکت شریک بالقوه‌ای برای همکاری با صنعت خودروسازی اسلوونی است و وزیر در گفتگو با هوی ژانگ، معاون رئیس شرکت نیو، از ادامه مذاکرات در مورد امکان همکاری در صنعت خودرو حمایت کرد.

طبق اطلاعات غیررسمی از روزنامه دنونیک ، مکان بالقوه تولید خودروهای این شرکت در اسلوونی، کارخانه مگنا استیر در منطقه هوشکا است. در حال حاضر مشخص نیست چه خودرویی از محصولات این شرکت در اسلوونی تولید شود. بر اساس اعلام خبرگزاری رسمی اسلوونی هنوز هیچ تصمیمی‌گرفته نشده است و بحث‌ها همچنان ادامه دارد.

شرکت نیو (Nio) مستقر در شانگهای در سال ۲۰۱۲ تأسیس شد و در سال ۲۰۱۸ سهام آن در بورس نیویورک عرضه عمومی‌شد. در سال ۲۰۱۵، نیو از اولین سوپراسپرت برقی خود، EP9، رونمایی کرد و سال گذشته یک برند خودروی برقی به نام Onvo را برای خودروهای تولیدی راه‌اندازی کرد.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/preberite-tudi/han-s-predstavniki-kitajskega-nia-o-moznostih-sodelovanja-s-slovensko-industrijo/747837/

 برگزاری همایش اقتصادی مجمع جهانی اسلوونی در ماریبور

همایش اقتصادی مجمع جهانی اسلوونی در ماریبور برگزار شد. در رویداد سال این مجمع که بسیاری از شرکت‌های اسلوونیایی و نهادهای حامی تجاری اسلوونی را گرد هم می‌آورد، تغییرات مخرب در اقتصاد جهانی و فرصت‌هایی که برای شرکت‌های اسلوونیایی ایجاد می‌کند مورد گفتگو قرار گرفت و در حاشیه آن، جلسات مذاکرات مستقیم شرکت‌های اسلوونیایی با 28 مشاور اقتصادی از سفارتخانه‌های اسلوونی در سراسر جهان، باشگاه‌های تجاری در بازارهای خارجی و موسسات همکار برگزار شده و شیوه‌های پشتیبانی از شرکت‌ها برای ورود به بازارهای خارجی مورد بررسی قرار گرفت.

تانیا فایون، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه اسلوونی در این همایش گفت: شبکه‌سازی و همکاری ضروری در زمان تغییرات جهانی، چالش‌های ژئوپلیتیکی و تحول بازار ضروری است و ارتباط همه ذینفعان - دیپلمات‌ها، بازرگانان و دانشمندان - در یک داستان موفقیت مشترک بسیار مهم است. اسلوونی باید خود را در صحنه جهانی نه تنها به عنوان صادرکننده محصولات، بلکه به عنوان صادرکننده دانش، راه‌حل‌ها، ارزش‌ها و اعتماد نیز معرفی کند. چنین کنفرانس‌هایی، مانند مجمع جهانی اسلوونی، به جامعه‌ای متصل‌تر، شجاع‌تر و فعال‌تر کمک می‌کنند که نه تنها خواهان تغییر است، بلکه آن را ایجاد نیز خواهد کرد.

ماتاژ هان، وزیر اقتصاد، گردشگری و ورزش اسلوونی نیز در سخنرانی خود گفت: اسلوونی از جمله موفق‌ترین صادرکنندگان در اتحادیه اروپا است، زیرا ما ۸۳ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را از طریق صادرات تولید می‌کنیم. من معتقدم که چالش‌های ژئواستراتژیک امروز نیز فرصتی عالی برای کسانی است که می‌دانند چگونه ارتباط برقرار کنند، همکاری کنند و جهانی فکر کنند. مجمع امروز فرصتی عالی است تا به جهانیان بگوییم که اسلوونی همچنان پذیرای همکاری‌های اقتصادی و توسعه‌ای است، چه برای محققان، دانشجویان، کارگران و چه برای شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران. شرکت‌ها و دانشمندان ما در حال حاضر در سخت‌ترین زمینه‌ها به نتایج برتر دست یافته‌اند و ما این نتایج را اتفاقی به دست نیاورده‌ایم. من متقاعد شده‌ام که اسلوونی می‌تواند چهره‌ای شناخته‌شده، فعال و رقابتی در جهان ایجاد کند و به مرکز فرصت‌های جهانی تبدیل شود.

https://www.gov.si/novice/2025-06-13-slovenski-globalni-forum-slovenija-ostaja-odprta-za-sodelovanje-s-svetom/

 راه‌آهن اسلوونی قطارهای مسافربری جدید خود را به بهره‌برداری رساند

راه‌آهن اسلوونی اولین قطارهای دیزلی Stadler FLIRT ساخت سوئیس را در یک نقطه عطف مهم در ارتقاء شبکه ملی خود برای جایگزینی قطارهای قدیمی خود، راه‌اندازی کرده است. ارزش ناوگان جدید ۱۵۰ میلیون یورو است. اپراتور دولتی راه‌آهن اکنون دو دستگاه از ۲۰ دستگاه دیزلی جدید سفارش داده شده را تحویل گرفته است و ۱۸ دستگاه باقی مانده قرار است تا پایان سال در مرحله نهایی یک پروژه جامع و چند ساله نوسازی ناوگان، به مقصد برسند. این تحویل پس از ادغام موفقیت‌آمیز ۵۲ قطار Stadler قبلی، که شامل ترکیبی از مدل‌های برقی، دیزلی و دو طبقه بود، انجام می‌شود. FLIRT مخفف قطار سریع، سبک، نوآورانه و منطقه‌ای است.

میها بوتارا، رئیس بخش حمل و نقل مسافر راه آهن گفت: این پایان مرحله سوم نوسازی ناوگان ماست. قطارهای جدید برای بهبود خدمات در مسیرهای غیر برقی و تک خطه که در حال حاضر توسط قدیمی‌ترین واگن‌های ناوگان سرویس‌دهی می‌شوند، بسیار مهم هستند.

در حالی که این واگن‌ها قادر به سرعت تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت هستند، به دلیل محدودیت‌های زیرساختی موجود، پتانسیل کامل آنها در ابتدا فقط در بخش‌های ارتقا یافته خاصی از شبکه محقق خواهد شد. نکته مهم این است که واحدهای دیزلی برای ارتقاء دووجهی آینده طراحی شده‌اند، به این معنی که می‌توانند برای کار در خطوط برقی و غیربرقی تبدیل شوند و انعطاف‌پذیری عملیاتی بلندمدت را ارائه دهند. ارزش این سرمایه‌گذاری کمی‌کمتر از ۱۵۰ میلیون یورو، بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده، است. در زمان امضای قرارداد در سال ۲۰۲۳، دوشان مس، مدیر کل راه‌آهن اسلوونی، گفت که ارزش کل پروژه نوسازی ناوگان، شامل تمام ۷۲ قطار جدید استادلر، نزدیک به نیم میلیارد یورو بوده است.

https://sloveniatimes.com/43832/slovenian-railways-roll-out-new-passenger-trains/

 رتبه 46 اسلوونی در رقابت‌پذیری در سطح بین المللی  

اسلوونی رتبه ۴۶ خود را در رتبه‌بندی رقابت‌پذیری موسسه سوئیسی IMD حفظ کرده است که ثبات اقتصاد اسلوونی را در محیط بین‌المللی تأیید می‌کند. بزرگترین مزایای اسلوونی همچنان کیفیت زندگی، تجارت بین‌المللی و صادرات محصولات با فناوری پیشرفته است که اسلوونی را در بین بهترین کشورهای جهان قرار داده است. اسلوونی رتبه چهارم در کیفیت زندگی، ششم در تجارت بین‌المللی، نهم در زمینه صادرات با فناوری پیشرفته و سیزدهم در تعادل زیست‌محیطی را کسب کرده است. این نتایج تأیید می‌کند که اقتصاد اسلوونی دارای مزایای رقابتی قابل توجهی است و همچنان باز، صادرات‌محور و پایدار باقی مانده است.

شاخص رقابت‌پذیری IMD بر اساس ۲۶۲ شاخص است که چهار حوزه را پوشش می‌دهد: عملکرد اقتصادی، کارایی دولت، کارایی کسب‌وکار و زیرساخت. اسلوونی در مقایسه با سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا پایین تر از ایتالیا و قبرس کمی‌بالاتر از اسلوونی قرار گرفته است. مجارستان، رومانی، یونان، لهستان، کرواسی، بلغارستان و اسلواکی پایین تر از اسلوونی قرار گرفته اند. کشورهای دارای بالاترین رتبه در بین کشورهای اروپای مرکزی و شرقی لیتوانی (رتبه ۲۱) و جمهوری چک (رتبه ۲۵) هستند. سوئیس، سنگاپور و هنگ کنگ در صدر رتبه‌بندی جهانی امسال قرار دارند.

با وجود رتبه‌بندی پایدار، این نظرسنجی همچنین برخی از حوزه‌هایی را که نیاز به پیشرفت دارند، برجسته می‌کند. اسلوونی بیشترین فضا را برای بهبود در محیط کسب و کار و کارایی دولت می‌بیند. چالش‌های کلیدی شامل سیاست‌های مالیاتی، اثربخشی قوانین برای کسب و کارها و تمایل عمومی جامعه به تغییر و سازگاری است. دکتر دامیان کاواش، مدیر IER، تأکید می‌کند که جهان به سرعت در حال تغییر است و اسلوونی نیز باید با اقدامات قاطع از این روند پیروی کند. تنها راه حفظ و افزایش رفاه، افزایش ارزش افزوده است که مستلزم تغییراتی در همه زمینه‌ها، از جمله دولت، اقتصاد و جمعیت است.

https://www.gov.si/novice/2025-06-17-slovenija-ohranja-konkurencnost-izstopamo-pri-mednarodni-trgovini-in-kakovosti-zivljenja/

 

 تصویب لایحه اصلاحات قانون تنظیم بازار کار اسلوونی

کمیته کار پارلمان اسلوونی با وجود مخالفت احزاب مخالف دولت، پیشنهاد اصلاح قانون تنظیم بازار کار را که مزایای دوره بیکاری را افزایش می‌دهد تصویب کرد. ایگور فکتیجا، دبیر وزارت کار، این پیشنهاد را با یادآوری این نکته ارائه کرد که این پیشنهاد، حداقل و حداکثر مزایای بیکاری را که از سال ۲۰۱۳ به ترتیب ۵۳۰ و ۸۹۲ یورو ناخالص بوده‌اند را افزایش می دهد. حداقل مزایا از اول ژانویه ۲۰۲۶ به حداقل ۷۰ درصد حداقل دستمزد ناخالص افزایش می‌یابد، در حالی که حداکثر دستمزد از ۱۳۰ درصد حداقل دستمزد ناخالص شروع می‌شود و به تدریج به ۸۰ درصد کاهش می‌یابد که این میزان پس از ۱۲ ماه بیکاری خواهد بود.

این پیشنهاد، دامنه کار آژانس‌ها را محدودتر می‌کند، کمترین میزان پرداخت برای کارهای عمومی حداقل دستمزد در نظر گرفته شده است. همچنین قرار است مبنای قانونی اصلاح شود تا ارائه کار دانشجویی برای خدمات اشتغال آسان‌تر شود. علاوه بر این، این سرویس قادر خواهد بود از ارائه کار به کارفرمایی که علیه او روند قانونی آغاز شده است، خودداری کند.

https://www.rtvslo.si/slovenija/odbor-ob-obstrukciji-opozicije-potrdil-spremembe-na-trgu-dela/749469/

 برقراری خط پروازی بین منچستر و لیوبلیانا

برای اولین بار از سال 2019، ارتباط هوایی بین منچستر و لیوبلیانا در نوامبر امسال برقرار خواهد شد. شرکت هواپیمایی بریتانیایی ایزی‌جت، مسیر مستقیم جدیدی را برای اتصال این دو شهر راه‌اندازی خواهد کرد. از 4 نوامبر، این سرویس جدید دو بار در هفته و با پروازهایی که برای سه‌شنبه‌ها و شنبه‌ها برنامه‌ریزی شده‌اند، فعالیت خواهد کرد. این دومین مسیر ایزی‌جت از فرودگاه لیوبلیانا خواهد بود که خدمات آن را به فرودگاه گتویک لندن تکمیل می‌کند.

این مسیر آخرین بار به صورت فصلی توسط شرکت هواپیمایی سابق اسلوونیایی آدریا ایرویز، قبل از فروپاشی آن، اداره می‌شد. پورتال اخبار هوایی EX YU  گزارش داده است که آدریا ایرویز در طول آخرین تابستان فعالیت خود در سال ۲۰۱۸، بالغ بر 2600 مسافر را در این مسیر جابجا کرد که میانگین ضریب بار کابین آن ۷۰.۹ درصد بود.

اپراتور فرودگاه لیوبلیانا گزارش داد که حدود ۳۷۰ هزار مسافر را برای چهار ماه اول سال جابجا کرده است که در مقایسه با چهار ماه اول سال ۲۰۲۴، قریب به ۱.۳ درصد افزایش داشته و انتظار دارد در ماه‌های تابستان که فرودگاه بیش از ۱۷۰ پرواز در هفته به ۲۶ مقصد ارائه می‌دهد، رشد بیشتری داشته باشد.

https://sloveniatimes.com/43888/manchester-bound-for-ljubljana-starting-this-november/

 دولت اسلوونی اولویت های بودجه برای سال‌های ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ را تعیین کرد

دولت اسلوونی جزئیات هزینه‌های بودجه برای سال‌های ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ را تصویب کرد. اولویت‌های کلیدی همچنان در حوزه‌های اقتصاد و رقابت‌پذیری، بازسازی پس از سیل، امنیت و دفاع، دسترسی به مسکن و اقدامات طرح بهبود و تاب‌آوری باقی می‌مانند. پیشنهادات بودجه از هدف میان‌مدت پایداری بدهی عمومی و حفظ کسری عمومی دولت زیر آستانه سه درصد از تولید ناخالص داخلی پیروی می‌کنند. هزینه‌های بودجه در سال ۲۰۲۶ بالغ بر ۱۷.۵ میلیارد یورو است که ۳۸۰ میلیون یورو بیشتر از بودجه تصویب شده برای امسال است. در سال ۲۰۲۷، هزینه‌های برنامه‌ریزی شده بالغ بر ۱۷.۸۶ میلیارد یورو خواهد بود. تأمین مالی از منابع اروپایی از چارچوب مالی چند ساله 2021-2027 و طرح بهبود و تاب‌آوری نقش مهمی در اجرای این اقدامات خواهد داشت.

https://www.gov.si/novice/2025-06-17-vlada-dolocila-razrez-proracunskih-izdatkov-za-leti-2026-in-2027/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما