معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۷/۰۸- ۰۸:۰۰

نقش گردشگری در اقتصاد و جامعه اسلوونی

روز جهانی گردشگری امسال در 27 سپتامبر و با شعار گردشگری و تحول پایدار برگزار گردید. این روز بر تبدیل گردشگری به بخشی مقاوم‌تر، فراگیرتر و پایدارتر تمرکز داشت - چشم‌اندازی که اسلوونی از طریق نوآوری، دیجیتالی شدن و اتصال همه ذینفعان صنعت گردشگری در حال تحقق آن است. #160سازمان گردشگری اسلوونی به همین مناسبت در گزارشی از نقش مهم گردشگری در اقتصاد و جامعه اسلوونی و آگاهی از ضرورت توسعه مسئولانه و پایدار این بخش منتشر کرده است. فراز های مهم این گزارش به شرح ذیل می‌باشد:

- در هشت ماه اول سال ۲۰۲۵، اسلوونی افزایش ۶ درصدی ورود گردشگران و اقامت شبانه را ثبت کرد. نه تنها  مقاصد نمادین گدشگری مانند لیوبلیانا، بلد و پیران شاهد افزایش بازدیدها هستند، بلکه بازدید از مناطق گردشگری کمتر شناخته شده و گوشه‌های پنهان اسلوونی نیز افزایش یافته‌اند.

- اسلوونی در سه دهه گذشته گام‌های استثنایی در حوزه گردشگری برداشته است که این امر در هشت ماه اول موفق امسال نیز منعکس شده است. این کشور در سطح جهانی نه تنها به عنوان یک مقصد جالب که مهمانانی از سراسر جهان را به خود جذب می‌کند، بلکه به عنوان نمونه‌ای از توسعه مسئولانه و پایدار نیز شناخته می‌شود. - امروزه، گردشگری چیزی فراتر از یک فعالیت اقتصادی بوده و راهی برای ایجاد مشترک یک زندگی باکیفیت، ارتباط جوامع و تقویت شناخت ما در جهان است. مردم اسلوونی با دانش و فداکاری شهرت اسلوونی را به عنوان یک مقصد سبز، بوتیک و مهمان‌نواز می‌سازند.

- طبق گزارش سازمان جهانی گردشگری (UN Tourism)، تقریباً ۶۹۰ میلیون سفر بین‌المللی در نیمه اول سال ۲۰۲۵ در سراسر جهان ثبت شده است که ۳۳ میلیون بیشتر از مدت مشابه در سال ۲۰۲۴ است.

- طبق گزارش کمیسیون سفر اروپا (ETC)، بخش گردشگری اروپا نیز عملکرد خود را در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۵، علیرغم چالش‌های اقتصادی و ژئوپلیتیکی، حفظ کرد. تعداد ورود گردشگران بین‌المللی به اروپا در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۴، ۳.۳ درصد افزایش یافته است.

- در اسلوونی، بیش از ۵ میلیون ورود گردشگر و ۱۳.۲ میلیون اقامت شبانه را در دوره ژانویه تا آگوست 2025ثبت کردیم. تعداد ورود و اقامت شبانه ۶ درصد بیشتر از دوره مشابه سال گذشته بود.

- بیشترین تعداد اقامت شبانه گردشگران در دوره هشت ماهه 2025 از آلمان، ایتالیا، اتریش، هلند و جمهوری چک و پس از آن مجارستان و کرواسی ثبت شده است. بنابراین، مهمترین بازارهای منبع خارجی گردشگری اسلوونی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بدون تغییر باقی مانده است.

- در سه ماه تابستان 2025( ژوئن، ژوئیه و اوت) بیش از سه میلیون گردشگر از اسلوونی بازدید کردند که 6 درصد بیشتر از تابستان گذشته است. تعداد اقامت شبانه گردشگران در این دوره 6.5 درصد افزایش یافته و به 8.3 میلیون نفر رسیده است. بنابراین، هشت ماه اول امسال به خاطر نبض پر جنب و جوش گردشگری و بالاترین تعداد ثبت شده ورود و اقامت شبانه در تاریخ، به یادگار خواهد ماند.

- آمارهای گردشگری نشان دهنده اعتماد بالای مهمانان به اسلوونی به عنوان مقصدی است که ایمنی، اصالت و کیفیت را با قیمتی مناسب ترکیب می‌کند. دلگرم کننده است که گردشگران به طور فزاینده‌ای در حال کشف مقاصد کمتر شناخته شده قبلی هستند.

- نتایج نظرسنجی فصلی گردشگری اسلوونی نشان دهنده وضعیت پایدار صنعت و انتظارات خوش‌بینانه برای ماه‌های آینده است. کارشناسان رشد بیشتر در تعداد گردشگران ورودی و اقامت شبانه را برای سه ماهه سوم پیش‌بینی می‌کنند. آنها کمبود کارکنان را به عنوان بزرگترین چالش برجسته می‌کنند، در حالی که محیطی امن و پایدار را از مزایای کلیدی اسلوونی می‌دانند.

- در سال‌های اخیر، گردشگری اسلوونی به وضوح تمرکز خود را از افزایش تعداد گردشگران و اقامت شبانه آنها به تقویت کیفیت و ارزش افزوده تغییر داده است که مطابق با استراتژی گردشگری اسلوونی 2022-2028 است. - کلید موفقیت بلندمدت این صنعت، کیفیت تجربیات، پایداری مدل توسعه و رضایت مهمانان و ساکنان است. تجزیه و تحلیل 255 هزار نظر گردشگران در سال 2025، میانگین امتیاز بالای اسلوونی 8.9 از 10 را نشان می‌دهد که نشان‌دهنده رضایت بازدیدکنندگان از تجربیاتشان در مقصد است.

- نگرش مثبت مردم اسلوونی نسبت به گردشگری توسط نظرسنجی شاخص احساسات ساکنان (RSI) که سال گذشته انجام شد، تأیید شده است. ۶۴ درصد از مردم اسلوونی معتقدند که گردشگری اثرات مثبت بیشتری نسبت به اثرات منفی دارد، در حالی که تنها ۸ درصد از پاسخ دهندگان نظر مخالف دارند. وقتی از ساکنان اسلوونی پرسیده شد که آیا منطقه آنها باید همچنان به عنوان یک مقصد گردشگری معرفی شود، ۷۱ درصد نظر موافق داشتند.

- جریان‌های ورودی از صادرات سفر (درآمدهای حاصله از هزینه کرد گردشگران در محل) نیز در حال تقویت است. طبق گزارش بانک مرکزی اسلوونی، در دوره ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۵، ارزش صادرات سفر به ۱.۹۱ میلیارد یورو رسید که ۵.۱ درصد بیشتر از مدت مشابه در سال ۲۰۲۴ است.

- گردشگری اسلوونی به وضوح به توسعه پایدار متعهد است. طرح سبز گردشگری اسلوونی که دقیقاً یک دهه پیش از اولین اعضای خود استقبال کرد، اکنون شامل ۵۸ مقصد است که بیش از ۹۰ درصد از کل اقامت‌های شبانه گردشگران در اسلوونی را تشکیل می‌دهد. پنج مقصد گردشگری بوهینی، برژیتسه، کران، لاشکو و لیوبلیانا، دارای نشان پلاتینیوم (بالاترین امتیاز در صنعت گردشگری) هستند. بیش از ۲۳۰ ارائه دهنده خدمات گردشگری نیز برچسب سبز اسلوونی را دارند.

- گام جدید اسلوونی برای آینده پایدارتر گردشگری، راه‌اندازی مرکز ملی اطلاعات گردشگری (NiST) در سال جاری است که با آن موفقیت گردشگری را در حوزه‌های اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی رصد می‌کند. این سیستم که داده‌های منابع داخلی و خارجی را ادغام می‌کند، تا پایان سال بیش از 70 مورد استفاده را از تراکم و شدت گردشگری، میانگین مدت اقامت، ردپای کربن، رضایت ساکنان و گردشگران، تا داده‌های مربوط به اشتغال و عملیات تجاری شامل می‌شود. این پلتفرم به بازیگران دولتی، مقاصد، شرکت‌ها، دانشگاه‌ها و سایر ذینفعان کمک می‌کند. همچنین دیجیتالی شدن و ارتقاء طرح سبز را امکان‌پذیر می‌سازد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما