معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۰- ۰۷:۵۹

اخبار اقتصادی سوئد

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفتۀ چهارم شهریور ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

کاهش نرخ تورم در ماه اوت به 1.9 درصد

به گزارش مرکز آمار سوئد، نرخ تورم در سوئد در آگوست 2024 به میزان 1.9 درصد بوده است که نسبت به نرخ 2.6 درصدی در جولای، کاهش یافته است. شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) از ژوئیه تا آگوست 0.6 درصد کاهش یافت و CPIF شاخص قیمت مصرف کننده با نرخ بهره ثابت، به 1.2 درصد در ماه آگوست رسید، در حالی که در جولای، 1.7 درصد بود. به گفته کارولین نئاندر از مرکز آمار سوئد، کاهش قیمت انرژی در درجه اول به کاهش تورم کمک کرده است. قیمت برق در ماه آگوست کاهش یافته و همچنین در مقایسه با آگوست 2023 کمتر بود. هزینه‌های حمل‌و‌نقل از جمله پروازهای بین‌المللی، کرایه اتومبیل و سوخت نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافته و قیمت مواد غذایی نیز کاهش یافته است. کاهش قیمت‌ها در چندین دسته از جمله مسکن، حمل‌و‌نقل و مواد غذایی مشاهده شد. با این حال، افزایش قیمت پوشاک تا حدی این کاهش را جبران کرد. نرخ تورم سالانه CPIF بدون احتساب انرژی بدون تغییر در 2.2 درصد باقی ماند. به طور کلی، ارقام تقریباً مطابق با پیش‌بینی بازار و بانک SEB بود.

توقف پروژه بزرگ نیروگاه بادی فراساحلی

به گزارش SvD، غول انرژی سوئدی Vattenfall و RWE آلمان برنامه‌های مزارع بادی فراساحلی در سوئد را متوقف کرده‌اند که احتمالاً پروژه‌های انرژی هسته‌ای آینده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. شرکت Vattenfall برنامه‌هایی برای پروژه Kriegers Flak داشت که می‌توانست بزرگترین مزرعه بادی فراساحلی سوئد باشد، اما این شرکت پروژه را به دلیل افزایش هزینه‌های مقررات جدید متوقف کرده است. تصمیم دولت سوئد برای حذف بودجه Svenska kraftnät برای توسعه شبکه برق ضروری، این پروژه را به طور قابل توجهی گرانتر کرده است و هزینه‌ها به طور بالقوه تا 40 درصد افزایش می‌یابد. تغییر تمرکز به سمت حمایت از انرژی هسته‌ای جدید همچنین باعث شده است که پروژه‌های بادی فراساحلی به دلیل نگرانی‌ها در مورد قیمت‌گذاری بلندمدت برق، جذابیت کمتری داشته باشند. کارشناسان هشدار می‌دهند که کاهش سرمایه‌گذاری در انرژی بادی می‌تواند نیاز به نیروگاه‌های هسته‌ای جدید را تضعیف کند، زیرا جدول زمانی طولانی ساخت هسته‌ای ممکن است با نیازهای انرژی فوری پروژه‌های صنعتی آتی مطابقت نداشته باشد. علاوه بر این، نیروگاه بادی مستقر در زمین با موانعی در زمینۀ مجوزها مواجه است که بر چالش‌های تامین انرژی می‌افزاید.

کاهش اندک قیمت مسکن در ماه اوت

به گزارش اکسپرسن، بر اساس داده‌های جدید Svensk Mäklarstatistik، قیمت مسکن در ماه اوت در سوئد به کاهش خود ادامه داد. بیشترین افزایش قیمت در منطقه مالمو با 1.4 درصد افزایش مشاهده شد در حالی که قیمت‌ها در منطقه استکهلم به همان میزان کاهش یافت. تعداد معاملات نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش قابل توجه 11 درصدی  داشت، در حالی که عرضه همچنان بالا بود. اریک ویکاندر، معاون مدیر عامل Svensk Fastighetsförmedling، پیش‌بینی می‌کند که افزایش فعالیت تا پاییز ادامه خواهد داشت.

تولید ناخالص داخلی ضعیف سوئد در منطقه یورو

به گزارش Europaportalen، ارقام اولیه ژوئیه نشان می‌دهد رشد تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در سه ماهه دوم سال جاری نسبت به سه ماهه قبل، 0.3 درصد است. این مقدار کمی‌ بالاتر از پیش‌بینی اقتصاددانان بود. با این حال، ارقام تجدیدنظر شده تولید ناخالص داخلی در 6 سپتامبر منتشر شد. ارقام اصلاح شده نشان می‌دهد که رشد در منطقه یورو باید به 0.2 درصد کاهش یابد. اقتصاد لهستان بهترین عملکرد را در سه ماهه دوم داشته است و با رشد 1.5 درصدی، پس از آن یونان (1.1 درصد) و هلند (1 درصد) قرار دارند. سوئد با کاهش 0.3 درصدی نسبت به سه ماهه اول چهارمین ضعیف‌ترین تغییر تولید ناخالص داخلی را داشت. این یک تعدیل صعودی 0.5 درصدی نسبت به برآورد اولیه است. در همین ارتباط طبق گزارش مرکز آمار سوئد، تولید ناخالص داخلی این کشور در ماه ژوئیه 0.8 درصد کاهش یافته است که به صورت فصلی و در مقایسه با ماه قبل مقایسه شده است. تولید ناخالص داخلی تعدیل شده تقویم 0.9 درصد کمتر از ماه مشابه سال قبل بود. تولید ناخالص داخلی سوئد در ماه جولای با ارقام تولید پایین‌تر در میان صنایع تولیدکننده خدمات و ساخت‌وساز کاهش یافت. ماتیاس کین وایات، اقتصاددان در مرکز آمار سوئد می‌گوید که رکود با ارقام قوی‌تر برای تولید و تولید عمومی دولت کاهش یافت.

کاهش تولید بخش خصوصی در ماه جولای 2024

به گزارش مرکز آمار سوئد، تولید بخش خصوصی در جولای 2024 در مقایسه با ژوئن 2024 در ارقام تعدیل شده فصلی 0.9 درصد و در ارقام تعدیل شده تقویم نسبت به جولای 2023، حدود 0.7 درصد کاهش یافت. تولید در بخش صنعت در ژوئیه 2024 در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، بر اساس ارقام تعدیل شده تقویم، 1.6 درصد کاهش یافته است. بیشترین سهم افزایشی در کل توسعه بخش خصوصی مربوط به صنایع شیمیایی و دارویی است که 18.5 درصد در قیمت‌های ثابت افزایش یافته است. بیشترین سهم نزولی در کل توسعه بخش خصوصی مربوط به صنعت ماشین‌آلات بود که در قیمت‌های ثابت 10.8 درصد کاهش داشته است. تولید در بخش خدمات در ژوئیه 2024 در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته در ارقام تعدیل شده تقویمی 0.3 درصد افزایش یافته است. بیشترین سهم افزایشی در کل توسعه بخش خصوصی مربوط به خدمات املاک و مستغلات است که در قیمت‌های ثابت 6.4 درصد افزایش یافته است. بیشترین سهم نزولی در کل توسعه بخش خصوصی مربوط به صنعت حمل‌و‌نقل و ذخیره‌سازی بوده که در قیمت‌های ثابت، 3.6 درصد کاهش یافته است. تولید در بخش ساخت‌و‌ساز در ژوئیه 2024 در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، بر اساس ارقام تعدیل شده تقویم، 7.5 درصد کاهش نشان می‌دهد. در این بخش تولید به قیمت ثابت 3.8 درصد کاهش یافته است.

کاهش سفارشات در بخش صنعت در ماه جولای 2024

به گزارش مرکز آمار سوئد، کل سفارشات در صنعت در ژوئیه 2024 در مقایسه با ژوئن، در ارقام تعدیل فصلی، 3.9 درصد کاهش یافته است. در مقایسه با جولای 2023، کل سفارشات در صنعت 0.1 درصد در ارقام تعدیل شده بر اساس تقویم کاهش نشان می‌دهد. اکثر زیربخش‌های صنعتی به صورت ماهانه رشد منفی را ثبت کردند. مجموع سفارشات صنعت هم در بازار داخلی و هم در بازار صادراتی نسبت به ژوئن کاهش داشته است. بازار داخلی در ارقام تعدیل فصلی 0.1 درصد کاهش و بازار صادرات 7.9 درصد کاهش یافته است. به طور سالانه، کل سفارشات در صنعت در مقایسه با جولای 2023، در ارقام تعدیل شده بر اساس تقویم، 0.1 درصد کاهش یافت. سفارشات دریافتی از مشتریان در سوئد 3.8 درصد کاهش و سفارشات دریافتی از مشتریان خارج از کشور 1.7 درصد افزایش داشته است.

افزایش میزان مصرف خانوارها در ماه جولای 2024

به گزارش مرکز آمار سوئد، مصرف خانوارها در ژوئیه 2024 در مقایسه با ژوئن 2024 به میزان 0.7 درصد افزایش یافته که در ارقام تعدیل فصلی اندازه‌گیری شد. در مقایسه با جولای 2023، مصرف خانوارها 1.1 درصد کاهش یافته که در قیمت‌های ثابت و ارقام تعدیل شده در روز کاری اندازه‌گیری شد. در سه ماهه گذشته مصرف با قیمت ثابت و ارقام تعدیل شده روز کاری 1.1 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. رستوران‌ها، کافه‌ها، هتل‌ها و سایر خدمات اقامتی بیشترین سهم منفی وزنی را در کل مصرف داشتند و در مقایسه با ژوئیه سال گذشته 3.4 درصد در قیمت‌های ثابت کاهش یافتند. در مقایسه با ژوئن 2024 مصرف 3.0 درصد افزایش یافته است. بیشترین سهم مثبت وزنی مربوط به بخش تجارت خرده فروشی، عمدتاً مواد غذایی و آشامیدنی است که در مقایسه با ژوئیه سال گذشته 2.0 درصد در قیمت‌های ثابت افزایش یافته است. در مقایسه با ژوئن 2024 مصرف 0.1 درصد افزایش یافته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما