اخـبار اقتصادی فرانسه
گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فرانسه در هفتۀ سوم شهریور 1403 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد.
تصویب پروژه کشاورزی خورشیدی ترراربوت
پروژه کشاورزی خورشیدی "ترراربوت" که به عنوان یکی از گستردهترین پروژههای این نوع در فرانسه شناخته میشود، مجوز ساخت دریافت کرده است. این پروژه که توسط گروهی متشکل از 35 کشاورز و شرکت انرژی GLHD (که بخشی از آن متعلق به EDF انرژیهای تجدیدپذیر است) اجرا میشود، شامل نصب 200 هکتار پنل خورشیدی در یک منطقه 700 هکتاری کشاورزی است و قرار است در سال 228 به بهرهبرداری برسد. با ظرفیت نصب شده 450 مگاوات، توان تولید برق این نیروگاه از بزرگترین نیروگاههای خورشیدی فعلی کشور بیشتر خواهد بود. این پروژه پس از یک هشدار زیستمحیطی مبنی بر تشخیص مقدار بیش از حد بقایای علفکشهای مورد استفاده در کشت ذرت در یک منبع آب آشامیدنی در این منطقه، تدوین شده است. بر اساس این پروژه، کشاورزان منطقه به مدت 40 سال از درآمد حاصل از انرژی خورشیدی بهرهمند خواهند شد و در مقابل متعهد شدهاند که تمام زمینهای خود را بدون استفاده از هیچ گونه آفتکشی کشت کنند و محصولات جدیدی مانند علوفه و دانههای روغنی را که "کمتر سودآور" و "کمآب" هستند، آزمایش کنند.
https://www.lafranceagricole.fr/agrivoltaisme/article/871373/agrivoltaisme-feu-vert-a-un-projet-de-700-hectares-dans-les-landes
افزایش تولید برق هستهای در فرانسه فراتر از پیشبینیها
شرکت برق فرانسه (EDF) اعلام کرد که تولید برق هستهای در این کشور در سال 2024 بیشتر از پیشبینیهای اولیه خواهد بود. بر اساس برآوردهای جدید، تولید برق هستهای بین 340 تا 360 تراوات ساعت خواهد بود که نسبت به برآورد قبلی 315 تا 345 تراوات ساعت، افزایش قابل توجهی محسوب میشود. این افزایش تولید در حالی است که نیروگاه هستهای جدید فلمنویل نیز به شبکه برق متصل شده است. رژی کلمنت، معاون مدیر تولید برق هستهای EDF، در یک کنفرانس خبری اظهار داشت: 56 راکتور دیگر نیز عملکرد بهتری نسبت به آنچه پیشبینی میشد، داشتهاند، بنابراین تولید برق نیروگاه جدید فلمنویل به عنوان یک افزونه به این میزان اضافه خواهد شد. بر اساس بیانیه مطبوعاتی EDF، "تجدیدنظر در برآورد تولید برق هستهای برای سال 2024 بر اساس بهبود عملکرد در توقف راکتورها، کنترل صنعتی بر بازرسیها و پروژههای تعمیراتی مرتبط با مسئله خوردگی تحت تنش و عدم وجود رویدادهای آب و هوایی شدید در طول تابستان استوار است.
https://www.le-pays.fr/paris-75000/actualites/edf-augmente-l-estimation-de-production-nucleaire-en-france-en-2024_14556764/
اختصاص بودجه جدید برای برقیسازی ناوگان حملونقل سنگین در فرانسه
دولت فرانسه اعلام کرد که بودجهای معادل 110 میلیون یورو برای برقیسازی کامیونها، اتوبوسها و مینیبوسها اختصاص داده است. طبق اطلاعیه وزارت حملونقل، حدود 95 میلیون یورو از این مبلغ به حملونقلکنندگانی اختصاص مییابد که قصد خرید یا اجاره کامیونهای برقی، یا تعویض موتور دیزلی کامیونهای دست دوم با موتور برقی را دارند. همچنین، 10 میلیون یورو به اتوبوسها و ونهای شهری و 5 میلیون یورو به اتوبوسهای مسافربری اختصاص داده خواهد شد. مهلت ثبتنام برای دریافت این کمکها تا 7 اکتبر است. وزارت محیط زیست اعلام کرده است که در سال 2019، کامیونها، اتوبوسها و مینیبوسها 22 درصد از گازهای گلخانهای بخش حملونقل را تولید میکردند که پس از خودروهای سواری، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده بود. اتحادیه اروپا در ژانویه هدف کاهش 45 درصدی انتشار گازهای گلخانهای از خودروهای سنگین جدید تا سال 2030 نسبت به سال 2019 و کاهش 90 درصدی تا سال 2040 را تعیین کرده است. با این حال، قیمت کامیونهای برقی همچنان حدود سه برابر کامیونهای دیزلی است.
https://www.lesechos.fr/industrie-services/tourisme-transport/camions-electriques-lademe-ouvre-le-guichet-des-subventions-2116340
نگرانی خودروسازان از کاهش فروش خودروهای برقی
لوکا دی مئو، مدیرعامل رنو و رئیس انجمن سازندگان خودروهای اروپایی (ACEA)، در مصاحبه با رادیو فرانسه ابراز نگرانی کرد که کاهش فروش خودروهای برقی در اروپا عواقب جدی خواهد داشت. به گفته وی، اگر سازندگان خودروهای اروپایی مقررات اتحادیه اروپا در مورد انتشار گازهای گلخانهای را رعایت نکنند، با 15 میلیارد یورو جریمه مواجه خواهند شد. در ماه اوت، خودروهای برقی تنها 12.5 درصد از بازار خودرو اروپا را تشکیل میدادند که نسبت به سال گذشته 10.8 درصد کاهش نشان میدهد. برای رعایت استانداردهای انتشار CO2 که بر اساس میانگین تمام خودروهای فروخته شده محاسبه میشود، سازندگان باید تولید خود را بیش از 2.5 میلیون خودرو کاهش دهند تا از جریمه شدن جلوگیری کنند. لوکا دی مئو هشدار داد که هر خودروی برقی میتواند جایگزین چهار خودروی بنزینی یا دیزلی شود. وی توضیح داد: ما در حال حاضر برای سال 2025 برنامهریزی میکنیم زیرا سفارشات خودروهایی را که تحویل خواهیم داد، دریافت میکنیم و طبق محاسبات ما، اگر فروش خودروهای برقی در سطح فعلی باقی بماند، صنعت اروپا ممکن است مجبور شود 15 میلیارد یورو جریمه پرداخت کند یا از تولید بیش از 2.5 میلیون دستگاه خودرو دست بکشد.
https://bourseinside.fr/economie/voitures-electriques-la-croissance-stagne/
کسری تجاری فرانسه در ماه ژوئیه
بر اساس اعلام گمرک فرانسه، کاهش واردات باعث شده است که کسری تجاری این کشور در ماه ژوئیه کاهش یابد. صادرات با حفظ رقمی معادل 50.4 میلیارد یورو، ثابت مانده است، در حالی که واردات با کاهش 600 میلیون یورویی به 56.3 میلیارد یورو رسیده است. همچنین، کسری تجاری ماه ژوئن که ابتدا 7.1 میلیارد یورو اعلام شده بود، با اصلاحی به میزان 600 میلیون یورو به 6.5 میلیارد یورو کاهش یافت. کسری انرژی نیز در ماه ژوئیه با کاهش 400 میلیون یورو و پس از کاهش 700 میلیون یورویی در ماه ژوئن، کاهش یافته است. این بهبود به دلیل ادامه کاهش ارزش واردات در حالی که صادرات اندکی کاهش یافته است، حاصل شده است. اگر انرژی را در نظر نگیریم، تراز تجاری تقریباً ثابت مانده و در این ماه 100 میلیون یورو بهبود یافته است.
کسری تجاری تجمعی در دوازده ماه گذشته از فوریه 2023 به طور مداوم کاهش یافته و در ماه ژوئیه به 82.6 میلیارد یورو رسیده است. این در حالی است که این کسری در سال 2022 به رکورد 164 میلیارد یورو و در سال 2023 به حدود 100 میلیارد یورو رسیده بود. فرانسه از سال 2002 تاکنون مازاد تجاری نداشته است. از سوی دیگر، کسری حساب جاری در ماه ژوئیه به 1.2 میلیارد یورو رسیده است که نسبت به 2.5 میلیارد یورو در ماه ژوئن کاهش یافته است. این دادهها بر اساس آمار بانک مرکزی فرانسه ارائه شده است.
https://www.lefigaro.fr/flash-eco/le-deficit-commercial-francais-chute-a-5-9-milliards-d-euros-en-juillet-douanes-20240906
قرارداد فروش 70 لوکوموتیو به فرانسه توسط زیمنس
شرکت آلمانی زیمنس و شرکت اجاره تجهیزات ریلی آلفا ترن، روز دوشنبه 2 سپتامبر، از انعقاد یک قرارداد جامع برای فروش 70 لوکوموتیو Vectron به بازار فرانسه خبر دادند. اولین سفارش قطعی برای 35 دستگاه از این لوکوموتیوها ثبت شده است. تحویل اولین لوکوموتیوها که در کارخانه زیمنس در مونیخ ساخته خواهند شد، در اواخر سال 2026 انجام خواهد شد. این اولین بار است که لوکوموتیوهای Vectron به فرانسه تحویل داده میشوند و قادر خواهند بود در کریدور شمال-جنوب از طریق آلمان، اتریش، سوئیس، ایتالیا، بلژیک، هلند، فرانسه و احتمالا لوکزامبورگ تردد کنند.
https://www.latribune.fr/entreprises-finance/services/transport-logistique/siemens-nouveau-contrat-de-70-locomotives-vectron-a-alpha-trains-1005410.html
درخواست فرانسه از کمیسیون اروپا در خصوص ارسال برنامه کاهش کسری بودجه
برنامه کاهش کسری بودجۀ فرانسه، قرار بود تا 20 سپتامبر به بروکسل ارسال شود، اما وزارت دارایی اعلام کرد که این مهلت تمدید شده است. فرانسه از اواخر ماه ژوئیه مانند شش کشور عضو دیگر اتحادیه اروپا، تحت یک رویه اروپایی برای کسری بودجه بیش از حد قرار دارد. فرانسه باید تا 20 سپتامبر برنامهای برای کاهش کسری بودجه خود تا سال 2027 به بروکسل ارسال کند. هدف این است که تا آن سال، کسری بودجه فرانسه به زیر 3 درصد برسد که حداکثر مجاز است.
https://www.rfi.fr/fr/france/20240908-d%C3%A9ficit-la-france-a-demand%C3%A9-un-d%C3%A9lai-suppl%C3%A9mentaire-pour-l-envoi-de-son-plan-%C3%A0-bruxelles