معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۱

روند توسعه اقتصادی در دولت جدید ماداگاسکار

سیاست اقتصادی جدید دولت ماداگاسکار برمبنای سه رکن اساسی ارتقاء منابع انسانی، توسعه صنعت و تجارت و مدیریت حرفه ای استوار بوده و بر اهمیت آموزش و توسعه سرمایه انسانی کشور تاکید دارد.

ارائه برنامه سیاست اقتصادی دولت توسط نخست وزیر به مجلس ملی ماداگاسکار  

سیاست اقتصادی جدید دولت که توسط کریستین نتسای، نخست وزیر، به مجلس ملی این کشور ارائه شد، برمبنای سه رکن اساسی منابع انسانی، توسعه صنعت و تجارت و مدیریت حرفه ای استوار هستند و اهمیت آموزش و توسعه سرمایه انسانی کشور که اهرمی اساسی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی محسوب می‌شود، به ویژه توسعه منابع انسانی را مورد توجه قرار می دهد و اقداماتی برای تقویت مهارت های کارگران، به ویژه از طریق برنامه‌های آموزشی متناسب با نیازهای بازار، اتخاذ خواهد شد. همچنین تاکید ویژه ای بر نیاز به ترویج صنعتی شدن و حمایت از بخش تجاری برای تنوع بخشیدن به اقتصاد ماداگاسکار است و دولت قصد دارد دسترسی کارآفرینان به اعتبار را تسهیل کند و زیرساخت های مناسب برای تشویق سرمایه گذاری و ایجاد شغل ایجاد کند.

استراتژی صنعتی شدن ماداگاسکار و کاهش وابستگی به واردات

وزارت اقتصاد و دارائی در ماه سپتامبر سال 2024 ارتقاء روابط اقتصادی با شرکای فنی و مالی منطقه ای و بین المللی در کشور ماداگاسکار را برنامه ریزی نموده است و در سطح منطقه ای به ویژه، کانون توجه به برگزاری مجمع عمومی آفریقا 50 خواهد بود که در 19 سپتامبر در این کشور برنامه ریزی شده است و از نظر سرمایه گذاری در زیرساخت های توسعه کشور بسیار تاثیرگذار است و در این نشست نمایندگان 31 کشور آفریقایی عضو آفریقا 50 را گرد هم می آورد و سرمایه گذاری‌ها به ویژه با حضور ماداگاسکار که ریاست بعدی SADC را بر عهده خواهد داشت و با روابط اقتصادی بین قاره ای بیش از هر زمان دیگری مرتبط است و ماداگاسکار بودجه سازماندهی مجمع عمومی آفریقا 50 را تامین خواهد داد.

برگزاری مجمع عمومی آفریقا 50 در ماداگاسکار توسط هیئت وزیران به تصویب رسیده و ماداگاسکار قصد دارد برگزاری این نشست را با موفقیت انجام دهد و از نمایندگان 31 کشور آفریقایی در این مجمع عمومی آفریقا 50 انتظار می رود که فرصتی برای ماداگاسکار برای ارتقاء سیستم مالی بین المللی این کشور فراهم نماید و میهمانان برجسته ای مانند آکین وومی آدسینا رئیس AfDB و چندین وزیر دارایی آفریقا در این نشست انتظار می رود که حضور فعال کشور ماداگاسکار در صحنه‌های منطقه ای و بین المللی را تثبیت کنند.  رئیس جمهور ماداگاسکار نیز تاکید دارد که  بهبود عملکرد اقتصادی کشور از طریق رشد پایدار، ایجاد شغل، ثبات قیمت ها، تعادل در واردات محصولات خارجی و اصلاحات اقتصادی در بخش صنعت محقق خواهد شد.

مشارکت در مجمع بین المللی جهانی غذا

شرکت کشور ماداگاسکار در جلسه بین المللی مجمع جهانی غذا در سال 2024 که از 14 تا 18 اکتبر در مقر موسسه بین المللی فائو در رم، ایتالیا که به صورت آنلاین برگزار خواهد شد. و در این رویداد جهانی پویا، کارشناسان بین‌المللی از جمله ماداگاسکار ، کاهش خطرات مرتبط با تغییرات آب و هوا و بیماری‌های همه گیر را بررسی می نمایند .

 این مجمع که حول سه موضوع سازماندهی شده است و شامل اقدام جهانی جوانان در عرصه علم و نوآوری و سرمایه گذاری ، همکاری و مشارکت بین نسلی در زمینه‌های سیاست، علم، آموزش، فرهنگ متمرکز است و برنامه امسال همچنین شامل برگزاری روز جهانی غذا در سال 2024، همچنین تامین مالی مقرون به صرفه و بلندمدت برای کمک به کشورهای درگیر در اصلاحات برای کاهش خطرات مرتبط با ثبات آتی تراز پرداخت هایشان، به ویژه آنهایی که با تغییرات آب و هوا و بیماری‌های همه گیر مرتبط است، ارائه خواهد شد .

برگزاری کنفرانس بین المللی جنگل های استوایی و تنوع زیستی در ماداگاسکار

کنفرانس بین المللی جنگل های استوایی و تنوع زیستی در ماداگاسکار از تاریخ 26 تا 28 آگوست 2024 در دانشگاه آنتاناناریوو در ماداگاسکار با همکاری دانشگاه آمبوهیتساینا و با حضور محققان مشهوری از اروپا، آفریقا، آسیا و آمریکا برگزار می‌شود و موضوع این رویداد بزرگ بررسی جنگل های استوایی، غنی از تنوع زیستی که نقش مهمی در تهیه انواع چوب با ویژگی‌های متمایز مانند رنگ، چگالی و سختی دارند و این تنوع امکان استفاده‌های متعدد از ساخت و ساز تا انرژی خانگی را فراهم می‌کند. با این حال، وابستگی شدید به چوب در این مناطق، همراه با شیوه‌های برداشت غیرقانونی و بهره‌برداری غیرمنطقی، منجر به جنگل‌زدایی نگران‌کننده شده و پایداری این اکوسیستم‌ها را تهدید می‌کند. هدف این کنفرانس ترویج تبادل دانش و برجسته کردن بهترین شیوه‌ها برای تطبیق استفاده مولد و حفاظت از منابع جنگلی است این پروژه توسط آکادمی سلطنتی مهندسی بریتانیا پشتیبانی می‌شود. هدف آن آموزش مهندسین شایسته برای پاسخگویی به چالش های صنعت و مسائل محلی است. علاوه بر مجموعه ارائه شده بازدیدهای میدانی به  ویژه از جنگل ماندراکا را نیز برنامه‌ریزی شده است.

مشکلات و  موانع بهره برداری از  بخش استخراج  در ماداگاسکار

بررسی مشکلات و موانع درآمد حاصل از بهره برداری از منابع استخراجی ماداگاسکار در شهر آنتاناناریو در قالب کارگاه اعتبار سنجی منابع استخراجی برگزار شد. مطالعات انجام شده توسط کارگاه با هدف تحلیل مشکلات و عناصر مسدودکننده بخش استخراج به منظور شناسایی راه‌حل‌هایی به منظور بهره‌مندی جمعیت مناطق فعالیت معدنی از اثرات مثبت فعالیت بخش معدنی صورت گرفته است.  بهره برداری از این منابع معدنی باید به طور مشخص به توسعه کشور کمک کند و تامین مالی این مطالعه توسط صندوق امانی KOAFEC در چارچوب توافق نامه فنی همکاری اقتصادی کره جنوبی و حوزه آفریقا جنوبی تامین شده است .

وزیر معادن و منابع استراتژیک ماداگاسکار آقای فیدینیاوو راوکاترا خاطرنشان کرد که این کارگاه امکان آگاهی از مشکلات بخش معدن را فراهم می‌کند و همچنین با همه ذینفعان این بخش مشورت می‌کند تا بهبودهایی در این بخش ایجاد شود. آقای لیم سانگ وو، سفیر کره جنوبی گفت که دولت او متعهد به حمایت مالی از جنوب آفریقا در زمینه توسعه منابع استخراجی است.  برای ماداگاسکار مدیریت موثر درآمد حاصل از فعالیت های معدنی را برای توسعه کشور و مردم خواهد داشت. شریف محمد، نماینده بانک توسعه آفریقا در ماداگاسکار، نیز تاکید کرد که بخش معدن این کشور تاثیر مهمی در توسعه ماداگاسکار خواهد داشت و بررسی فعالیت های معدنی بر محیط زیست بررسی خواهد شد.  همه دست اندرکاران باید تلاش زیادی کنند تا همه فعالیت های اقتصادی در بخش معدن متناسب  با جنبه‌های زیست محیطی انجام شود .

 برنامه‌های  تسهیلات اعتباری توسط صندوق بین المللی در ماداگاسکار

رئیس جمهوری ماداگاسکار آقای آندری راجولینا دیروز در کاخ ایالتی یاوولوها هیئتی از صندوق بین المللی پول (IMF) را  بحضور پذیرفت. هدف از این جلسه بررسی مذاکرات فنی در مورد دو موافقتنامه مالی جدید بود که شامل برنامه تسهیلات اعتباری تمدید شده (ECF) و برنامه تسهیلات انعطاف پذیری که دوره سال 2023-2021 را پوشش می دهد و در مرحله نهایی است و مذاکرات برای تمدید آن برای 3 سال آینده انجام می‌شود که در 29 مارس 2021  مبلغ 219.96 میلیون دلار امضا شده و از این مقدار، 171.08 میلیون دلار آن پرداخت شده است .

تصویب دو موافقتنامه جدید توسط هیئت اجرایی صندوق بین المللی پول در 21 ژوئن 2024 در حالی صورت می‌گیرد که رشد اقتصادی کشور کاهش یافته و عملکرد بودجه ای آن کاهش یافته است و تقویت سرمایه انسانی، تسریع توسعه اقتصادی و بهبود حکمرانی از چالش‌های عمده‌ای هستند که توسط آنتوانت سایه، معاون مدیر صندوق بین‌المللی پول به آن اشاره شده است و 658 میلیون دلار از برنامه‌های تسهیلات اعتباری تمدید شده و برنامه‌های صندوق با هدف پایداری اقتصادی برای ماداگاسکار در سال 2024 از سوی صندوق بین المللی پول در 5 حوزه اصلی پیرامون معیارهای ساختاری و اقدامات اصلاحی می‌پردازد.  به طور کلی، کمک های صندوق بین المللی پول برای تقویت حکمرانی، رسیدگی به آسیب پذیری‌های اقلیمی، مقابله با بلایای طبیعی، کاهش بدهی به بخش انرژی و افزایش بهره وری کشاورزی و رفع آسیب پذیری‌های اقلیمی، تثبیت ثبات پولی و مالی، استفاده می‌شود.

در زمینه قیمت سوخت و یارانه‌ها مطابق با الزامات صندوق بین‌المللی پول با هدف جلوگیری از یارانه‌های بسیار سنگین سوخت این افزایش به 200 آریاری در هر لیتر (0.04 دلار) محدود شده است و صندوق بین المللی پول تأسیس ده موسسه مواد غذایی را قبل از اکتبر 2024 تأیید خواهند کرد و در نهایت، پروژه FEC باید امکان گسترش ثبت اجتماعی 600000 خانوار را تا دسامبر 2024 فراهم کند.

یک هیئت مالاگاسی به رهبری مدیر کل خزانه داری آندری راجاوفترا و رئیس بانک مرکزی آیوو آندریاناریولو، در نشست های بهاری صندوق بین المللی پول (IMF) که از 15 تا 20 آوریل 2025 در واشنگتن دی سی برگزار می‌شود، شرکت می‌کند.  برای ماداگاسکار، بحث در مورد تسهیلات اعتباری جدید (ECF) در دستور کار این جلسات قرار دارد. ECF یک برنامه کمک مالی است که توسط صندوق بین المللی پول برای حمایت از برنامه‌های اقتصادی کشورهایی که با چالش های اقتصادی بلندمدت مواجه هستند، ایجاد شده است. این سازمان در یک دوره طولانی کمک می‌کند تا امکان اجرای اصلاحات ساختاری فراهم شود. ماداگاسکار از فوریه 2021 از این برنامه بهره مند شده است و در مجموع 312 میلیون دلار در چند بخش در یک دوره 40 ماهه دریافت خواهد کرد و چهارمین بررسی قرارداد با ماداگاسکار زمینه دریافت 32 میلیون دلاری را در ژوئن 2023 را فراهم کرد.

در این شرایط دشوار اقتصادی و بودجه ای، موافقت نامه با صندوق بین المللی پول نقش مهمی ایفا می‌کند و وجوه دریافتی فرصت هایی را برای بهبود زیرساخت ها، حمایت از بخش های کلیدی و کمک به جمعیت های آسیب پذیر فراهم می‌کند .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما