معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۱۲:۱۹

اخبار اقتصادی ماداگاسکار

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور ماداگاسکار در هفته دوم شهریور ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

امضاء یاداشت تفاهم ماداگاسکار  با شرکت فن آوری هوآوی چین  در زمینه توسعه شبکه ملی فیبر نوری

رئیس جمهور ماداگاسکار در ایام سفر به شهر پکن پایتخت کشور چین جهت شرکت در مجمع کشورهای آفریقائی ضمن بازدید از موزه فناوری شرکت هوآوی و تاکید بر اهمیت این شرکت در کشورهای مختلف در زمینه فن آوری   شبکه فیبر نوری تاکید نمود که آینده بشریت بر نوآوری‌های تکنولوژیکی و دیجیتالی شدن استوار است و به همین دلیل ماداگاسکار تصمیم گرفت دیجیتالی شدن را در اولویت های سیاست عمومی دولت خود قرار دهد. و دو یادداشت تفاهم بین دولت مالاگاسی و شرکت هوآوی امضا نماید که مشارکت استراتژیک برای استقرار زیرساخت‌های دیجیتال ضروری در ماداگاسکار را تحکیم می‌کند. این توافقنامه‌ها توسعه شبکه ملی فیبر نوری را فراهم می‌کند که پایه‌های حکومت دیجیتال کارآمدتر را ایجاد می‌کند و این اقدامات با هدف اتصال دورافتاده ترین مناطق روستایی از طریق برنامه دیجیتال روستایی و در عین حال توسعه راه حل های آموزش از راه دور برای ارتقای برابری در دسترسی به دانش کشاورزی در ماداگاسکار می‌باشد .

اولین پروژه با نام دیجیتال روستایی با هدف ارتقای دسترسی به اینترنت در مناطق روستایی با ترویج استفاده از فناوری‌های دیجیتال و نوآوری در این مناطق انجام می‌شود. هدف این پروژه کاهش شکاف دیجیتال بین مناطق شهری و روستایی با تضمین دسترسی به زیرساخت‌های دیجیتال ضروری است.

دومین پروژه به بهبود سیستم آموزشی از طریق دیجیتالی کردن آموزش مربوط می‌شود وبا اتصال به اینترنت و دسترسی به فناوری‌های دیجیتال، مدارس و دانشگاه‌ها از آموزش با کیفیت، عادلانه و در دسترس برای همه بهره مند خواهند شد. و شامل آموزش از راه دور و استفاده از منابع آموزشی گسترده است و این پروژه به دانش‌آموزان ماداگاسکار  در سراسر کشور اجازه می‌دهد تا از آموزش پیشرفته بهره ببرند و نیازهای عصر دیجیتال را برآورده کنند.

هدف این دو پروژه گسترش زیرساخت های دیجیتال در سراسر کشور از جمله در مناطق روستایی است تا شهروندان بیشتری بتوانند از مزایای اینترنت و فناوری‌های پیشرفته بهره مند شوند. رئیس جمهور ماداگاسکار تأکید کرد که دیجیتالی شدن اکنون از توسعه اقتصادی جدا ناپذیر است و چشم انداز امیدوارکننده برای جوانان مالاگاسی باز می‌کند و استفاده از فناوری‌های دیجیتال در مدارس به آماده سازی جوانان برای مشاغل در بخش های پررونق کمک می‌کند. این پروژه‌ها به مزایای آموزشی و اجتماعی محدود نمی‌شوند. آنها همچنین تأثیر اقتصادی ملموسی خواهند داشت.    

این پروژه‌ها علاوه بر افزایش پوشش اینترنت ملی و فناوری‌های جدید، به گسترش زیرساخت‌های دیجیتال نیز کمک خواهند کرد. و شرکت هواوی قصد دارد سهم خود را در بهبود شرایط اقتصادی مردم ماداگاسکار محقق کند.

در واقع، انتظار می رود تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور به دلیل افزایش ضریب نفوذ اینترنت و فناوری‌های دیجیتال، 4.2 درصد افزایش یابد و علاوه بر آموزش، فناوری‌های جدید را می‌توان در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله کشاورزی و دامپروری به کار برد و به رشد و نوسازی کشور کمک کرد.

حضور  هیئت ماداگاسکار در کنفرانس کارشناسان معدن در  استرالیا

هیئت ماداگاسکار  به ریاست وزیر معادن و تیم تخصصی معادن و صنایع استراتژی از تاریخ  از 4 تا 6 سپتامبر 2024 با حضور سایر متخصصان معدن از  کشورهای آفریقا در استرالیا حضور داشته اند و سخنرانان این کنفرانس براساس تخصص خود،  وضعیت فعلی شرکت ها، سرمایه گذاری‌ها و پروژه‌های خود را در بازارهای کشورشان  ارائه داده اند.

وزیر معادن ماداگاسکار با اشاره به فرصت‌های امیدوارکننده در صنعت معدن مالاگاسی از طریق رویه جدید معدنی را مطرح و با تشریح مجموعه ای از اصلاحاتی که در ماداگاسکار انجام شده است، از روند فنی برای رشد و توسعه اقتصادی کشور صحبت کرد. اگرچه مقامات معدن مالاگاسی هنوز در مورد پایان روند اصلاحات انجام شده برای معادن کاداستر گزارشی ارائه نداده اند و صدور مجوزهای معدن به مدت چهارده سال در آن مکان به حالت تعلیق درآمده است. و کارشناسان ماداگاسکار تلاش نمودند تا  در کنفرانس استرالیا ظرفیت معادن کشور خود را معرفی کنند و کشور استرالیا  بیش از شش میلیارد دلار در معادن کشور آفریقا سرمایه گذاری می‌کند.

برگزاری نمایشگاه کشاورزی  در ماداگاسکار

 برگزاری  نمایشگاه زراعت در سال 2024 از تاریخ  18 تا 20 سپتامبر در مدرسه عالی علوم کشاورزی در دانشگاه آنتاناناریوو  برگزار می‌شود، و مسئول نمایشگاه طی یک کنفرانس مطبوعاتی تاکید نمود این نمایشگاه  به عنوان یک فرصت بزرگ برای متخصصان بخش کشاورزی در ماداگاسکار انجام می‌شود و ضمن ترویج نوآوری به غرفه داران این فرصت را می دهد تا با مخاطبان هدفمند و واجد شرایط از جمله متخصصان، دانشجویان و تصمیم گیرندگان در تماس باشند و پیشنهادات و استراتژی خود را بر اساس بازده بازار در کشور تطبیق دهند.

شرکت‌کنندگان علاوه بر حضور در  نمایشگاه‌، با شرکت در کنفرانس‌ها و انجمن‌ها این امکان را فراهم نموده تا اقدام به شبکه‌سازی کنند و از روندهای فعلی الهام بگیرند. و به گفته برگزارکنندگان، این رویداد همچنین نشان دهنده فرصتی برای بهترین مجریان است تا خود را به عنوان کارشناسان مرجع در زمینه زراعی معرفی کنند. این نمایشگاه با مشارکت تولیدکنندگان، محققان، شرکت‌های کشاورزی و سازمان‌های مردم‌نهاد با هدف ارتقای توسعه پایدار با تلفیق ابعاد اجتماعی، زیست‌محیطی و اقتصادی برگزار می‌شود. و فرصتی عالی برای ترویج کشاورزی در ماداگاسکار است.

برگزاری کمیسیون مشترک تجارت آزاد  موریس و چین

اولین کمیسیون مشترک سازماندهی شده در چارچوب توافقنامه تجارت آزاد موریس و چین امروز در مرکز هنری کودان برگزار می‌شود. و مطابق با قرارداد آزاد تجاری موریس و چین، باید یک کمیسیون مشترک متشکل از نمایندگان دولت هر دو کشور تشکیل شود و هدف کمیسیون مشترک تجارت آزاد موریس و چین اطمینان از عملکرد و اجرای مؤثر توافقات  و یا هر سند قانونی دیگر برای عملیاتی کردن آن است.

هیأت چینی توسط آقای‌هان یونگ، مدیر دپارتمان WTO  سازمان تجارت جهانی رهبری خواهد شد، در حالی که در سمت موریس، آقای سونیل بودهو، مدیر سیاست تجاری، بحث ها را رهبری خواهد کرد و در حاشیه این نشست آیین نامه داخلی تشکیل کمیسیون مشترک آزادسازی تجارت آزاد به امضای روسای دو هیات می رسد. موضوعاتی که مورد بحث قرار خواهد گرفت شامل صادرات قندهای ویژه و میوه‌های تازه به چین و همچنین اجرای فصل همکاری اقتصادی FTA موریس و چین است.

همکاری اقتصادی دو کشور موریس و چین از  اول ژانویه 2021 لازم‌الاجرا شد. و از این تاریخ، موریس از دسترسی بدون عوارض گمرکی به بازار چین در 7504 مورد کالا برخوردار شده است. و محصولات معاف از حقوق گمرکی از جمله ماهی تازه و سرد، شراب و الکل، . مواد شیمیایی؛ کود و اقلام نساجی و پوشاک است .

عوارض گمرکی 423 محصول دیگر از اول ژانویه 2021 به تدریج طی پنج سال کاهش خواهد یافت از جمله  محصولات شیلات و عوارض گمرکی 288 محصول دیگر از جمله چای سیاه طی 7 سال به تدریج کاهش یافته و این توافقنامه تجارت آزاد اولین قرارداد تجاری است که چین با یک کشور آفریقایی امضا کرده است.

همکاری چین و موریس در زمینه صنعت پزشکی و بهداشتی

اجلاس موریس و چین در زمینه توسعه صنعت پزشکی و بهداشت با هدف ارائه فرصت‌های تجاری جدید در بخش‌های پزشکی و سلامت  با حضور آقای همرج رامنیال، رئیس هیئت توسعه اقتصادی کشور موریس  افتتاح شد. و کاردار سفارت جمهوری خلق چین آقای دینگ پییی، نایب رئیس انجمن تجهیزات پزشکی دارویی چین (CMPMA) و رئیس زنجیره دارویی در مراسم افتتاحیه سخنرانی  و حدود صد نفر از مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ چینی در بخش‌های پزشکی و بهداشتی نیز شرکت کردند.

رئیس هیئت توسعه اقتصادی موریس از روابط پایدار موریس و چین از سال 1972 صحبت کرد و افزود که دو کشور مشارکت قوی و منسجمی را حفظ کرده اند که نشان دهنده تعهد مشترک به همکاری‌های اقتصادی و تجاری است. توافقنامه تجارت آزاد (FTA) بین چین و موریس که از اول ژانویه 2021 لازم الاجرا شد، گام مهمی در تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری دوجانبه است.

وی تاکید کرد که مشارکت استراتژیک برای تقویت رشد، ایجاد شغل و تبدیل موریس به دروازه ای برای شرکت های چینی که به دنبال گسترش در قاره آفریقا و فراتر از آن هستند، کلیدی بوده است. موریس یک ظرفیت با ثبات و فرصت مهم در اقیانوس هند است که با موقعیت استراتژیک، اقتصاد پویا و تعهد به پیشرفت مشخص می‌شود و هدف کشور چین این است که کشور موریس را به یک مرکز تحقیقات دارویی تبدیل کنیم، جایی که پیشرفت‌های کشف و تولید دارو می‌تواند شکوفا شود .

در ادامه این اجلاس آقای دینگ پییی – رئیس انجمن تجهیزات پزشکی دارویی چین نیز به نوبه خود تاکید کرد که کشور موریس دارایی و پتانسیل لازم  در توسعه تولید، تجارت و همکاری‌های دارویی دارد و دولت موریس در حال برنامه ریزی سیاست های مالیاتی ترجیحی برای جذب شرکت های تولید کننده دارو در موریس است، و افزود که موقعیت جغرافیایی این کشور باعث شده است که این کشور پلی بین آفریقا و بازار جهانی باشد. و فراوانی منابع بیولوژیکی و گیاهی دریایی امکان توسعه داروهای جدید را فراهم می‌کند.

این اجلاس در ایجاد مراکز مشترک تحقیق و توسعه، در مورد داروهای جدید و طب سنتی، ترویج ورود متقابل محصولات دارویی به بازار، تقویت تبادلات و یادگیری بین متخصصان دو طرف و همکاری در زمینه‌های مدارک پزشکی الکترونیکی، پزشکی از راه دور و هوش مصنوعی مفید خواهد بود و صنعت داروسازی و مراقبت های بهداشتی در موریس در مرحله گسترش سریع است و با افزایش علاقه مردم به سلامتی خود، تقاضا برای محصولات و خدمات دارویی با کیفیت بالا نیز در حال افزایش است. و در عین حال پتانسیل عظیم و چشم‌اندازهای گسترده در زمینه محصولات دارویی و بهداشتی در موریس وجود دارد

 

 همکاری اتحادیه آفریقا باکشور موریس  

مدیر اجرایی همکاری با اتحادیه آفریقا طی ملاقات با نخست وزیر موریس موضوع حکمرانی خوب در قاره آفریقا  بین دو طرف را مورد بحث و بررسی قرار داده  و کشور موریس یکی از اولین کشورهایی بود که در سال 2003 به  اتحادیه آفریقا پیوست و این اتحادیه دارای نظارتی داوطلبانه است که هدف آن حصول اطمینان از سازگاری سیاست‌ها و شیوه‌های کشورهای عضو با ارزش‌ها و استانداردهای توافق شده در مورد حاکمیت سیاسی، اقتصادی مندرج در اعلامیه اتحادیه آفریقا در مورد دموکراسی است. و حاکمیت اقتصادی و روند بررسی آن برای کشورهای عضو شرکت کننده فضای مناسب برای گفت و گوی ملی در مورد حاکمیت و شاخص های اجتماعی-اقتصادی را فراهم می‌کند.

مدیر اجرایی همکاری با اتحادیه آفریقا همچنین با دادستان کل کشور و وزیر امور خارجه کشور موریس دیدار و گفتگو کرد و بحث ها بر روی راهکار همکاری بین موریس و اتحادیه آفریقا متمرکز شد. و بررسی راه‌هایی برای تقویت مشارکت موریس در این مکانیسم انجام شد و نسبت به واکنش مثبت دولت به تعامل با همتایان آفریقایی با  هدف تقویت همکاری با کشور موریس دنبال خواهد شد.

همکاری کشور موریس  با  ژاپن در زمینه  آزمایشگاه کیفیت خاک 

آزمایشگاه جدید ژئوتکنیک با هدف انجام تحقیقات عمیق در زمینه کیفیت خاک و بهبود مدیریت زمین لغزش در کشور توسط آقای بابی هورام وزیر زیرساخت‌های ملی کشور موریس افتتاح شد.  و آقای ماساهیرو کان سفیر فوق‌العاده و تام الاختیار ژاپن در جمهوری موریس از طرف دولت ژاپن به عنوان بخشی از برنامه کمک های توسعه اقتصادی و اجتماعی، بودجه ای بالغ بر 600 میلیون ین را برای اطمینان از نوسازی آزمایشگاه فعلی و ایجاد آزمایشگاه جدید و تخصصی به دولت موریس اختصاص داده است. و اولین دسته از تجهیزات به ارزش 232 میلیون ین برای آزمایشگاه جدید به بخش زیرساخت ملی تحویل داده شده است و یک تیم فنی از شرکت های ژاپنی در حال حاضر در موریس هستند تا تجهیزات را راه اندازی کنند و تخصص خود را به اشتراک بگذارند. و  وزیر زیرساخت‌های ملی موریس  از تیم ژاپنی برای تقویت ظرفیت کارشناسان ژئوتکنیک موریس برای ارزیابی نمونه‌های خاک باهدف اطمینان از طراحی و زیرساخت ایمن و مقرون به صرفه تشکر کرد. وی اهمیت کمک کشورهای دوست در مواجهه با رانش زمین و چالش های اقلیمی را با اهمیت مطرح نمود .

تجهیزات آزمایشگاه جدید از طرف ژاپن  با هدف ارائه خدمات بهتر از طریق دستگاه‌های تخصصی به نفع مهندسان بخش ساختمان خواهد بود. و لازم است تا از تجهیزات مذکور به منظور ارائه خدمات مؤثرتر و کارآمدتر به مردم و در عین حال تشویق آنها به ساختن موریس با ایمنی بالاتر استفاده کنند.

سفیر ژاپن بر این نکته تاکید کرد که کشورش شریک دیرینه موریس بوده و در بخش‌های اولویت‌دار مختلف از جمله مدیریت بلایای طبیعی کمک کرده است و در عین حال خاطرنشان کرد که هر دو کشور با چالش‌هایی مشابه مسائل مربوط به تغییرات اقلیمی مواجه هستند که باید با آنها مقابله کرد. وی با ابراز خوش بینی نسبت به اینکه آزمایشگاه مجهز ژئوتکنیک و آزمایش مواد خاکی برای موریس مفید باشد، افزود: این آزمایشگاه همچنان مردم دو کشور را به هم نزدیکتر می‌کند و آزمایشگاه زمین شناسی اختصاصی برای تحقیقات پیشگیری از بلایا شامل تجهیزاتی مانند دستگاه فلورسانس اشعه ایکس، دستگاه برش حلقه ای و دستگاه سه محوری خودکار است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما