معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۰- ۰۸:۰۰

روابط تجاری و سرمایه گذاری کشورهای خارجی در ماداگاسکار

بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای اروپایی بدنبال تقویت پیوندهای همکاری اقتصادی با ماداگاسکار از طریق سرمایه گذاری و بهره مندی از فرصت های اقتصادی در این کشور هستند.

 در این حوزه به عنوان مثال، کشور آلمان اولویت های خود را در زمینه افزایش پتانسیل تجارت دوجانبه در چهارچوب تقویت زیرساخت ها مانند انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین حفاظت از تنوع زیستی و بخش کشاورزی خصوصا واردات محصول وانیل که تقریبا 80 درصد آن را از ماداگاسکار وارد می‌کند، تعریف کرده است. در حوزه آسیا نیز کشورهای هند و امارات متحدعربی با سرمایه گذاری در بخش زیرساخت های گردشگری با هدف تقویت ظرفیت پذیرش ماداگاسکار برای دستیابی به هدف یک میلیون گردشگر تا سال 2028 حضور دارند.

روابط تجاری و اقتصادی  دوکشور ماداگاسکار و آلمان  

آقای لیور کنوریش سفیر جدید آلمان در ماداگاسکار، اولویت‌های خود را در زمینه روابط آلمان با این کشور در زمینه  افزایش پتانسیل تجارت دوجانبه  را مطرح  نمود. در این حوزه به عنوان مثال، کشور آلمان اولویت های خود را در زمینه افزایش پتانسیل تجارت دوجانبه در چهارچوب تقویت زیرساخت ها مانند انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین حفاظت از تنوع زیستی و بخش کشاورزی خصوصا واردات محصول وانیل که تقریبا 80 درصد آن را از ماداگاسکار وارد می‌کند، تعریف کرده است. در حوزه آسیا نیز کشورهای هند و امارات متحدعربی با سرمایه گذاری در بخش زیرساخت های گردشگری با هدف تقویت ظرفیت پذیرش ماداگاسکار برای دستیابی به هدف یک میلیون گردشگر تا سال 2028 حضور دارند. سفیر آلمان در مراسم جشن شصتمین سالگرد تأسیس بانک توسعه آفریقا بر تقویت پتانسیل تجارت. بعنوان یکی از اولویت‌های اصلی آلمان در چارچوب روابط دوجانبه این کشور مطرح و تصریح کرد در مبادلات تجاری و اقتصادی، پتانسیل عظیمی‌برای تقویت همکاری بین دو کشور وجود دارد. از جمله در بخش کشاورزی خصوصاً محصولات و مواد خام شاخص برای پیشبرد بیشتر در تجارت مهم می‌باشد

پتانسیل صادرات کشور ماداگاسکار به آلمان قابل توجه است، به ویژه محصول وانیل که تقریباً 80٪ از مصرف در آلمان را از ماداگاسکار صادر شده و  همین امر در مورد ادویه جات مانند میخک نیز صادق است و پتانسیل صادراتی براساس  اطلاعات مرکز تجارت بین الملل می‌تواند به 4.4 میلیون دلار برسد. علاوه بر این، تعهد کمک مالی آلمان به ماداگاسکار در حال حاضر بالغ بر 480 میلیون یورو است و زمینه‌های همکاری بین دوکشور در زمینه تجارت توسط آلمان از چندین حوزه دیگر نیز حمایت می‌کند که در زمینه اقتصادی هستند و در سایر موارد مانند انرژی‌های تجدیدپذیر، بخش گردشگری و همچنین حفاظت از تنوع زیستی اولویت دارد. 

شرکت‌های آلمانی در مورد پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر از جمله برق رسانی روستایی با استفاده از فناوری‌های سازگار با آب و هوا تمرکز خواهند کرد و در ابتدای سال، به میزان 80 میلیون یورویی برای این منظور برنامه ریزی شده است. این دیپلمات همچنین اظهار داشت که سفارت پی گیری لازم  در زمینه صنعتی سازی این کشور خواهد داشت و  به وزارت صنعت ماداگاسکار کمک می‌کند تا شرکت‌های آلمانی که در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و استخراج معدن فعالیت می‌کنند، در اکتبر  و نوامبر سال 2024  در این کشور حضور داشته باشند.

روابط اقتصادی با ژاپن

برخی از رهبران شرکت‌ها و سازمان‌های اقتصادی بزرگ ژاپنی در جریان نشست وزیران کنفرانس توکیو در مورد توسعه آفریقا (تیکاد) با وزیر امور خارجه ماداگاسکار دیدار کردند و هر دو کشور از نظر سرمایه گذاری و فرصت‌های اقتصادی آماده تقویت پیوندهای همکاری اقتصادی بین ماداگاسکار و ژاپن بوده و این سازمان در حال برنامه ریزی یک مأموریت اقتصادی به ماداگاسکار و برنامه ریزی برای رویدادهای اقتصادی (نمایشگاه‌ها و سمینارها) در چندین بخش از فعالیت، به ویژه کشاورزی، معدن، انرژی‌های تجدیدپذیر و منسوجات است. این فرصتی است برای فعالان اقتصادی در بخش‌های مختلف اقتصاد است تا دانش خود را ارائه دهند و مشارکت‌های جدیدی ایجاد کنند و فرصت‌های سرمایه گذاری جدید در چشم انداز آینده روابط دو کشور ترسیم گردد .

همکاری بین ماداگاسکار و ژاپن ناشی از رویکردی است که برای چندین سال توسط شرکت‌ها حفظ شده است و  شرکت سومیتومو  بعنوان یکی از بزرگترین سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی ژاپن در آفریقا واقع شده است. از جمله پروژه Ambatovy   که گروه ژاپنی Sumitomo Corporation سهامدار اصلی آن است. این گروه همچنین برنامه ریزی برای توسعه پروژه‌های استراتژیک دارد.

آقای شیگو اوئنو، رئیس شرکت سومیتومو، با خانم رافارواویتافیکا راساتا، وزیر امور خارجه ماداگاسکار ، اهمیت این پروژه بزرگ معدنی را مورد بحث قرار داد و سهم قابل توجهی در صادرات کشور را دارد. در این نشست همچنین بر گسترش همکاری‌ها با شرکت سومیتومو با تاکید ویژه بر ایجاد مراکز آموزشی و توسعه پروژه‌ها در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و زیرساخت‌ها تبادل نظر انجام شد.

تسهیل رفت و آمد به امارات

هواپیمای بوئینگ 777-300 ER امارات اخیرا برای اولین بار به ماداگاسکار پرواز انجام داده و این شرکت دسترسی مسافران این کشور را با بیش از صد و سی مقصد در سراسر جهان از مرکز دبی فراهم می‌نماید.

پرواز  شرکت هواپیمایی امارات به فرودگاه بین المللی ایواتو در ماداگاسکار با مدل بوئینگ 777-300 مورد استقبال رئیس جمهوری و همچنین برخی از اعضای دولت قرار گرفتند.  این ایرلاین در میان بزرگترین خطوط هوایی جهان، مسیر جدید دبی - آنتاناناریوو را از طریق کشور سیشل افتتاح می‌کند و چهار پرواز هفتگی در این خط توسط شرکت امارات در هر سه شنبه، پنجشنبه، شنبه و یکشنبه انجام می‌شود و چشم اندازی جدید اقتصاد در ماداگاسکار است.

رئیس جمهور ماداگاسکار، آقای آندری راجولینا، در مراسم افتتاحیه پرواز فوق تاکید کرد این یک لحظه تاریخی است. سال‌ها آرزوی دیدن این ارتباط بین دبی و آنتاناناریوو را داشتیم. این ارتباط هوایی جدید ارتباطات ماداگاسکار و امارات متحده عربی را تقویت خواهد کرد و امارات چشم اندازهای جدیدی را برای مالاگاسی‌ها و بالاتر از همه برای کشورهای مختلف که اتباع آنها برای بازدید از ماداگاسکار می‌آیند باز می‌کند. این امر باعث ایجاد پویایی برای بخش گردشگری و همچنین اقتصاد ملی خواهد شد.

آقای عدنان کاظم، معاون رئیس جمهور و مدیر بازرگانی شرکت هواپیمائی امارات در مراسم افتتاحیه این پرواز تاکید نمود که کشور ماداگاسکار یک مقصد هیجان انگیز در شبکه گسترده جهانی پرواز امارات است که به دنیایی از شگفتی‌ها، جانوران و گیاهان کمیاب و متنوع باز می‌شود و این شرکت همچنین تمایل دارد پیشنهادات جدید قیمت بلیط  بصورت رقابتی به این مقصد را گسترش دهد.

این شرکت همچنین قصد دارد مهارت‌های مالاگاسی را به خدمت بگیرد تا بتواند واقعاً فعالیت‌های خود را در جزیره بزرگ توسعه دهد و فرصت‌های شغلی برای مردم مالاگاسی گسترش داده از جمله خلبانان مالاگاسی را استخدام کرده  و این پنجمین مقصد این شرکت هواپیمائی در اقیانوس هند است که در سه رتبه  اول،  تجاری و اقتصادی ارائه شده و همچنین  خدمات حمل و نقل نیز در دسترس خواهد بود و قادر به حمل 22 تن محموله در انبار خواهد بود و فرصتی برای فعالان اقتصادی دوکشور است

خلبان شرکت هواپیمائی امارات به مقصد آنتاناناریو بعنوان تبعه ماداگاسکار در فرودگاه ایواتو نیز در مرکز توجه عمومی قرار گرفت. این خلبان هواپیمایی امارات چهارده سال است که در امارات است. در حالی که خانواده‌اش در کنارش بودند، خود را به زادگاهش بازگرداند و تاکید نمود ورود هواپیمای بوئینگ 777 به آنتاناناریو نقطه عطفی در تاریخ هوانوردی در ماداگاسکار است و  امیدوارم که این برای کشور تاثیرگذار در رفت و آمد باشد.

افزایش سرمایه گذاری در توسعه گردشگری   

گردشگری در ماداگاسکار با افزایش خدمات هوایی توسط شرکت هواپیمائی امارات زمینه برگزاری اجلاس‌های مختلف و نشست‌های سطح بالا را فراهم نموده و ورود خدمات هوایی جدید نیز مشتریان متفاوتی از جمله تجار و سرمایه گذاران بالقوه را جذب می‌کند که نیازمند توسعه بخش گردشگری و هتل‌های لوکس در این کشور است. 

وزیر گردشگری، ویوین دیوا، در جریان تور خود در نوسی بی، اعلام کرد که ماداگاسکار خود را به عنوان یک مقصد امیدوارکننده برای گردشگری تجاری ، جلسات، مشوق‌ها، کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌ها به رشد خود ادامه می‌دهد. اگرچه سرمایه گذاران بالقوه به این بخش علاقه مند هستند، اما هنوز باید تلاش‌هایی برای بهره برداری بیشتر از گردشگری تجاری انجام شود. وزیر گردشگری از سرمایه گذاران درخواست کرد در کشور سرمایه گذاری در عرصه توسعه گردشگری تجاری به عنوان یک اهرم ضروری برای تحریک اقتصاد محلی و جذب مشتریان سطح بالا بین‌المللی در نظر گرفته می‌شود و در نتیجه جذابیت ماداگاسکار را در صحنه جهانی تقویت می‌کند.

به گفته کارشناسان صنعت، پتانسیل ماداگاسکار برای میزبانی رویدادهای تجاری قابل توجه است، به لطف هتل‌های سطح بالا از جمله چندین هتل مارک دار در حال حاضر با شرکت‌های تابعه آنها در سراسر کشور باید تلاش‌های زیادی در زمینه تجهیزات و زیرساخت‌ها بیشتر هتل‌ها  انجام شود. 

در ماه مارس، شورای وزیران دولت اعلام کرد که سرمایه گذاران کشورهای مختلف آماده سرمایه گذاری در بخش گردشکری ماداگاسکار هستند. بنابراین هفت گروه بزرگ هتل با حدود پانزده مکان بالقوه در این کشور شناسایی شده و علاقه خود را به سرمایه گذاری در کشور نشان داده‌اند و اخیراً یکی از شرکت‌های مهم گردشگری در جهان در زمینه ساخت هتل و اقامتگاه‌ها از قصد خود برای فعالیت در پایتخت ماداگاسکار خبر داده است. تصمیمی‌که این شرکت با سیاست خود برای تثبیت در بازارهای نوظهور ماداگاسکار را دنبال نموده است.

 توسعه روابط گردشگری ماداگاسکار باکشور  هند

سفیر کشور هند آقای بندرو ویلسونبابو با وزیر گردشگری کشور ماداگاسکار در زمینه گسترش روابط گردشگری گفتگو  و در این دیدار سفیر هند نیز بر تمایل کشورش برای سرمایه گذاری در بخش هتلداری و زیرساخت‌های گردشگری ماداگاسکار تاکید کرد و وزیر گردشگری نیز در این دیدار با استقبال از این رویکرد که می‌تواند به تقویت ظرفیت پذیرش کشورش  برای دستیابی به هدف یک میلیون گردشگر تا سال 2028 کمک کند موافقت نمود.

بر اساس مقاله مجله فوربس، گردشگران هندی از طبقه متوسط رو به رشد هند تا سال 2030 سالانه 144 میلیارد دلار برای سفرهای بین المللی هزینه می‌کنند و تمامی هتل‌ها، خطوط هوایی و شهرها میلیون‌ها دلار برای جذب آنها هزینه می‌کنند که فرصتی ویژه برای بخش گردشگری ماداگاسکار به ویژه از نظر تنوع فرهنگ گردشگری هندی می‌باشد و با توجه به خروج حدود 28 میلیون گردشگر از مرزهای کشور هند در هر سال، ماداگاسکار نباید برای جذب گردشگران هندی مشکلی داشته باشد و این موضوع توسط سفیر هند در جریان ملاقات با وزیر گردشگری مورد تاکید قرار گرفت و کشورش آماده حمایت از ماداگاسکار در آموزش اپراتورهای بخش گردشگری است، زیرا گردشگری نیز یکی از جنبه‌های مهم روابط دو کشور است.  به گفته وزیر گردشگری و صنایع دستی ماداگاسکار، یادداشت تفاهم گردشگری بین دو کشور در دست بررسی است و این امر با هدف تقویت همکاری بین دو کشور در بخش گردشگری می‌باشد .

https://www.lexpress.mg/2024/08/developpement-touristique-un-potentiel.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما