معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۷- ۰۷:۵۹

اخبار اقتصادی ماداگاسکار

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور ماداگاسکار در هفته اول شهریور ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

همکاری ماداگاسکار با فرانسه در برگزاری کنفرانس اقیانوس سازمان ملل متحد (WIO)

 پس از برگزاری کنفرانس اقیانوس سازمان ملل متحد که در فوریه 2022 برگزار شد و ماداگاسکار در آن شرکت فعال داشت، رئیس جمهور فرانسه، پیشنهاد میزبان یک نشست برای تقویت حفاظت از اقیانوس را داشته است  و نهایتا این کشور سومین کنفرانس اقیانوس سازمان ملل متحد UNOC  را از 9 تا 14 ژوئن 2025  برگزار خواهد کرد و علاوه بر تصویب یک بیانیه سیاسی،  این کنفرانس با هدف دستیابی به 3 هدف، به منظور بالا بردن تحقق دو کنفرانس قبلی را دارد :

1--فرآیندهای چند جانبه مرتبط با اقیانوس، به ویژه لازم الاجرا شدن معاهده بین المللی برای حفاظت از دریاهای آزاد و تنوع زیستی دریایی ("BBNJ").

2-بسیج تامین مالی دولتی-خصوصی برای حفاظت و استفاده پایدار از اقیانوس ها (SDG 14)، با شناسایی مکانیسم های نوآورانه برای امور مالی و اقتصاد آبی.

3 - تقویت و انتشار دانش مرتبط با علوم اقیانوس برای تصمیم گیری بهتر. یک رویداد پیشرو نیز برگزار خواهد شد.

برای این منظور، فرانسه و ماداگاسکار چندین ماه است که درگیر یک فرآیند مشاوره شفاف و فراگیر بوده اند که رهبران سیاسی، اعضای جامعه مدنی، جامعه علمی و بخش خصوصی را گرد هم می آورد.

در ماداگاسکار، فرانسه و مقامات مالاگاسی در ماه‌های آینده کنفرانسی را تحت عنوان ، اقتصاد آبی و مناطق حفاظت شده دریایی، موضوعاتی که به ویژه در ماداگاسکار و اقیانوس ارزشمند است، ترتیب خواهند داد.

این موضوعات، و به طور گسترده‌تر حفاظت از اقیانوس، در قالب مشارکت فرانسه و مالاگاسی و همکاری منطقه‌ای، از طریق چندین پروژه، به ویژه:

  • پروژه 10 میلیون یورویی VARUNA که به طور مشخص از ساختار شبکه ای از مدیران مناطق حفاظت شده دریایی پشتیبانی می‌کند.
  • پروژه چند کشوری Biodev 2030 معادل 10میلیون یورو که اجرا شده توسط WWF و IUCN و بر تعهدات داوطلبانه نهادهای دولتی، بخش خصوصی و جامعه مدنی در اطراف بخش میگو در ماداگاسکار کار می‌کند.
  • پروژه کوببی-باتان ، 9 میلیون یورو که مستقیماً توسط وزارت محیط زیست و توسعه پایدار (MEDD) اجرا می‌شود، با هدف تقویت گفت و گوی مشارکتی و فراگیر بین مدیران مناطق حفاظت شده، عوامل محیط زیست، مدیران شهری و محلی. و همچنین فعالان اقتصادی خصوصی است .

مقامات ماداگاسکار معتقدند کشور فرانسه قاطعانه برای محافظت از اقیانوس بسیج شده است و برگزاری سومین کنفرانس سازمان ملل متحد در امور اقیانوس فرصتی فوق العاده برای تقویت جمعی حفاظت و مدیریت پایدار منابع طبیعی است که زندگی ما در این سیاره به آن بستگی دارد.

یک عنصر کلیدی در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و منبعی ضروری برای جمعیت، وضعیت اقیانوس که در وضعیت اضطراری است و به دلیل تغییرات آب و هوایی، از بین رفتن تنوع زیستی و آلودگی. ما باید به طور جمعی متعهد به توقف و معکوس کردن زوال آن باشیم.

 

 امضاء یادداشت تفاهم  ابوظبی و ماداگاسکار  برای بررسی توسعه بنادر، دریانوردی و لجستیک  

گروه بنادر ابوظبی بعنوان یکی از تسهیل‌کننده‌های پیشرو در تجارت جهانی، لجستیک و صنعت با هیئت توسعه اقتصادی ماداگاسکار، یادداشت تفاهمی  که تقویت کننده  فرصت‌های تجاری در بخش‌های دریایی، صنعت و لجستیک در ماداگاسکار است را امضا کردند.

بر اساس مفاد این تفاهم نامه، هر دو نهاد در زمینه تجارت جهانی همکاری و منافع متقابل، از جمله،  توسعه شهرهای اقتصادی و مناطق آزاد، بنادر و تأسیسات بندر کروز، دیجیتالی کردن لجستیک و خدمات مرتبط دریایی، تمرکز خواهند کرد. علاوه بر توسعه یک آکادمی دریایی، یادداشت تفاهم با هدف بررسی توسعه بخش شیلات در ماداگاسکار، از جمله نظارت و اجرای قوانین و مقررات شیلات پایدار، توسعه زیرساخت های یکپارچه ماهیگیری، بنادر و اسکله‌ها و همچنین تقویت نوآوری و پذیرش فناوری در سراسر بخش شیلات در ماداگاسکار می‌باشد.

محمد عیدها المنهالی، مدیر عامل منطقه ای - AD Ports Group ابوظبی گفت: «تفاهم نامه ما با هیئت توسعه اقتصادی ماداگاسکار بر تعهد ما نسبت به همکاری بین المللی تأکید می‌کند، زیرا ما شبکه شرکای تجاری خود را گسترش می دهیم و مشارکت های جدیدی را در سطح جهانی ایجاد می‌کنیم. ما مشتاقانه منتظر به اشتراک گذاشتن تخصص خود و استفاده از منابع خود برای باز کردن فرصت های جدید و تقویت رفاه متقابل هستیم.
در مقابل Josielle Rafidy، مدیر کل  هیئت توسعه اقتصادی ماداگاسکار، گفت: "به عنوان بخشی از ماموریت خود برای ترویج و تسهیل سرمایه گذاری در ماداگاسکار  این یادداشت تفاهم را با مدیرعامل منطقه ای ابوظبی  تسهیل کننده پیشرو در تجارت، لجستیک در جهان را امضا کرده است.  ابوظبی  همچنان که به اجرای طرح سرمایه گذاری در مقیاس بزرگ خود در آفریقا ادامه می دهد. در این مرحله تأیید می‌کند که ماداگاسکار همچنان مقصدی برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی در آفریقا و اقیانوس هند است. ما آماده ارائه کمک و حمایت لازم برای به ثمر رساندن این پروژه‌های مشترک، در کنار ذینفعان مالاگاسی، برای توسعه مشترک سودمند هر دو اقتصاد هستیم.و یک کارگروه مشترک توسط هر دو طرف برای نظارت بر اجرای پروژه‌ها با تمرکز بر توسعه ابتکارات، سرمایه گذاری‌ها و فرصت ها در زمینه‌های توافق شده  از طریق همکاری ایجاد خواهد شد.

تقویت روابط  تجارت خارجی ماداگاسکار با ژاپن
رئیس گروه شرکت ماداگاسکار (GEM)، فرانسیس راباریجان، هیئتی از سازمان تجارت خارجی ژاپن (JETRO) متشکل از مدیر اجرایی آن سازمان را پذیرفت و سفارت ژاپن در ماداگاسکار،  این سفر را گامی مهم در روابط اقتصادی ماداگاسکار و ژاپن با هدف ارزیابی و تقویت بالقوه سرمایه‌گذاری ژاپنی در ماداگاسکار  مطرح نموده است.  

سازمان تجارت خارجی ژاپن ، یک سازمان دولتی مستقر در ژوهانسبورگ برای منطقه آفریقا و اقیانوس هند، به ترویج تجارت و سرمایه گذاری ژاپن در سطح جهانی اختصاص دارد.

این نشست در ماداگاسکار نشان دهنده علاقه روزافزون ژاپن به بررسی فرصت های سرمایه گذاری جدید در اقتصادهای نوظهور مانند ماداگاسکار است. رئیس GEM سه بخش کلیدی با پتانسیل سرمایه گذاری بالا را معرفی کرد: معدن، گردشگری و صنعت کشاورزی. این بخش‌ها فرصت‌های قابل توجهی را برای شرکت‌های ژاپنی فراهم می‌کنند، به‌ویژه زمانی که با شرکای محلی همکاری می‌کنند، نکته‌ای که رئیس GEM برای اطمینان از موفقیت پروژه‌ها بر آن تاکید کرد. اما با وجود این پتانسیل‌ها، برای جذب و تامین امنیت این سرمایه‌گذاری‌ها باید بر چالش‌های متعددی غلبه کرد. از جمله موانع اصلی ذکر شده، توسعه زیرساخت ها، به ویژه جاده‌ها و بنادر، بهبود دسترسی به انرژی برای کاهش وابستگی به جیراما، و تقویت سیستم قانونی برای تضمین امنیت بهتر زمین است. هیئت JETRO علاقه شدیدی به ارزیابی فرصت های تجاری بین ماداگاسکار و ژاپن نشان داد. و  به زودی از طریق ویدئو کنفرانس  جلسات دفتر و شورای اجرایی GEM سازماندهی خواهد شد و کنفرانسی در ساحل عاج در دسامبر آینده که به شرکت های خصوصی اختصاص داده شده است، از اعضای GEM برای شرکت دعوت خواهد کرد. این نشست نشان دهنده فرصتی برای ماداگاسکار برای جذب سرمایه گذاری بیشتر ژاپنی و در عین حال برجسته کردن بخش های استراتژیک این کشور است. تقویت همکاری بین شرکت‌های ژاپنی و مالاگاسی نه تنها می‌تواند رشد اقتصادی را تحریک کند، بلکه امکان انتقال فناوری و تخصص مفید برای هر دو طرف را فراهم می‌کند.

برگزاری اجلاس مدیران اقتصادی اقیانوس هند در ماداگاسکار

اجلاس شرکت‌های اقتصادی کشورهای حوزه اقیانوس هند با مشارکت اتحادیه صنایع در ماداگاسکار در سال 2024 بعنوان اجلاس رویداد بزرگ اقتصادی با حضور مدیران اقتصادی اقیانوس هند شامل 250 مدیر عامل و مدیر کل، 50 بانکدار مالی و سرمایه گذار، 200 شخصیت منطقه‌ای آفریقایی و بین المللی و همچنین یک سخنران برجسته بین المللی برگزار می‌گردد و هدف آن مشارکت تصمیم گیرندگان شرکت‌های بزرگ اقیانوس هند برای گفتگو با چهره‌های بخش مالی منطقه‌ای و بین المللی است.

آقای  تیانا راسامیمانانا، رئیس اتحادیه صنایع ماداگاسکار با اشاره به  گفتگو و جلسات بین بازیگران تصمیم‌گیر در منطقه اقیانوس هند بعنوان  جلسه‌ای با چالش‌های استثنایی اما مکانی برای همگرایی است که در آن ایده‌های نوآورانه با اقدامات مشخص روبرو می‌شوند که در آن چالش‌ها به فرصت‌ها تبدیل می‌شوند و تعهد به پایداری، نوآوری و مسئولیت اجتماعی تحقق کامل خود را می‌گیرد.

این اجلاس شامل مناظره‌های تعاملی خواهد بود که توسط سخنرانان درجه یک جهانی با موضوعاتی که توسط کمیته‌ای متشکل از کارشناسان تهیه شده است، رهبری می‌شود. و ما می‌توانیم بهترین فرصت‌های تأمین مالی برای کسب‌وکارها در منطقه - استخدام، آموزش و ایجاد انگیزه برای مدیران و رهبران فردا - نوآوری و پذیرش هوش مصنوعی داشته باشیم و اجلاس مدیران عامل نیز فرصتی برای شرکت کنندگان برای دیدار با شرکای مالی جدید خواهد بود و  این اولین دوره از اجلاس مدیران عامل نیز با ارائه جوایز تاثیرگذار برگزار خواهد شد و از کسانی که در زمینه رشته خود برتر هستند و در عین حال رویه‌های اخلاقی و پایدار را در استراتژی‌های خود ادغام می‌کنند، تجلیل می‌شود. 

رتبه ماداگاسکار در عرصه شاخص جهان نوآوری در گروه کشورهای کم درآمد:

سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) با انتشار رتبه بندی نوآورترین اقتصادهای جهان، کشور ماداگاسکار را در سه رتبه برتر شاخص جهانی نوآوری در میان گروه کشورهای کم درآمد مطرح نموده است و شاخص نوآوری که سالانه از طریق ارزیابی عملکرد هر کشور مورد بررسی قرار گرفته و بعنوان یک نوع معیار جهانی برای سنجش عملکرد اکوسیستم نوآوری یک کشور است. کشور ماداگاسکار که در بین 132 کشور در رتبه 107 قرار دارد، از عملکرد خود که سال به سال بهبود می‌یابد شرمنده نیست. در واقع، در رتبه بندی در میان گروه کشورهای کم درآمد، ماداگاسکار در بین سه کشور برتر ظاهر می‌شود. بنابراین ماداگاسکار پس از رواندا در جایگاه دوم و بالاتر از توگو در میان 12 کشور این رده قرار دارد. عملکردی که توسط WIPO از طریق بازدید کاری و میدانی که اخیراً توسط دکتر ساشا وونش-وینسنت، اقتصاددان و مقام ارشد سازمان انجام شده، بر نقش اساسی مالکیت صنعتی که توسعه اقتصادی کشور را از طریق استراتژی ملی مالکیت صنعتی و نوآوری تحریک می‌کند را باارزش تلقی نموده و تاکید کرده در مقایسه با میزان توسعه سایر کشورهای همجوار، ماداگاسکار بهتر از حد انتظار عمل می‌کند و نتایج نوآوری از نظر تولید ناخالص داخلی سرانه بسیار بهتر از کشورهای قابل مقایسه است. موفقیتی که به ویژه با عملکرد عالی در زمینه خلاقیت و سرمایه انسانی قابل توضیح است. ماداگاسکار به ویژه بواسطه تعداد زیاد دانشجویان در رشته‌های مهندسی و علوم فنی متمایز است. ضمناً این کشور از مالکیت معنوی، به ویژه در مورد علائم تجاری و طرح‌های صنعتی، استفاده قابل توجهی می‌کند و نقش فزاینده‌ای در مهارت‌های خدمات فناوری اطلاعات ایفا می‌کند و بهترین کار این است که با پروژه‌های مختلف برنامه ریزی شده همراه باشید. به ویژه در مورد ارزیابی مجدد سیاست نوآوری و ایجاد یک استراتژی جدید مالکیت صنعتی که دارای مزیت غنی بودن در دانش، خلاقیت، صنعتگری، منابع طبیعی معدنی و کشاورزی و برخورداری از جوانانی مشتاق برای موفقیت و مشاغل پر ارزش باشد .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما