معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۴

استراتژی صنعتی شدن ماداگاسکار و کاهش وابستگی به واردات

رئیس جمهور این کشور با هدف تقویت زیرساخت ها و تضمین ثبات اقتصادی پایدار در کشور توسط وزرای جدید دولت از طریق مشارکت بخش خصوصی، اقدام به کنترل واردات با هدف حفاظت از برخی صنایع محلی و تشویق مصرف محصولات محلی را مطرح نموده است. وی ضمن اجرای تسهیلات مالیاتی برای تضمین رقابت منصفانه و تشویق رشد اقتصادی، بر ایجاد یک کارخانه صنعتی در هر ناحیه از کشور تاکید دارد.

وزیر جدید وزارت صنعت و تجارت (MIC) کشور ماداگاسکار آقای دیوید هریزو رالامبوفیرینگا، با تاکید بر تمرکز  توسعه اقتصادی از طریق افزایش تولید و ارتقاء محصولات محلی تاسقف 80 درصد با هدف گسترش صنعتی شدن ماداگاسکار و کاهش وابستگی به واردات دارد و برای دستیابی به افزایش تولید داخلی، این وزارتخانه بر دو اهرم اصلی اصرار دارد: ابتدا افزایش سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌های صنعتی  و ثانیا جذب سرمایه گذاران داخلی یا خارجی و برای تحقق این دو چشم انداز،  سرمایه گذاری برای تامین مالی زیرساخت های لازم برای پردازش مواد خام محلی و بهبود زنجیره ارزش محصول ضروری است.

وزیر جدید بر اهمیت ایجاد یک محیط تجاری دوستانه که سرمایه گذاران را تشویق می‌کند تا جزیره بزرگ را به عنوان مقصد پروژه‌های صنعتی خود انتخاب کنند تاکید داشته و تسهیلات لازم شامل سیاست های مالیاتی جذاب، ساده سازی رویه‌های اداری و همچنین تضمین ثبات سیاسی و اقتصادی لازمه دستیابی به اهداف فوق لازم می‌باشد و علاوه بر این، نه تنها در شهرهای بزرگ، بلکه در مناطق روستایی نیز بر افزایش زیرساخت‌های صنعتی تاکید شده است.

این امر نه تنها باعث ایجاد تنوع در فعالیت های اقتصادی در سراسر کشور می‌شود، بلکه باعث ایجاد مشاغل محلی و کاهش نابرابری‌های منطقه ای می‌شود.  عنصر اصلی این برنامه رویکرد رئیس جمهور آندری راجولینا مبنی بر ایجاد   یک کارخانه صنعتی در هر ناحیه از کشور  می‌باشد و هدف این رویکرد این است که تولید صنعتی را غیرمتمرکز کنند، دسترسی به بازارهای محصولات محلی را تسهیل کند و استفاده از مواد خام کشور، مانند وانیل، کاکائو و لیچی را که در حال حاضر اغلب به صورت خام صادر می‌کنند در داخل کشور مورد استفاده قرار گیرد و رویکرد به حداکثر رساندن ارزش افزوده محصولات محلی، افزایش درآمد تولیدکنندگان و تقویت اقتصاد محلی با افزایش واحدهای تولیدی کوچک در سراسر قلمرو محقق و منجر به کاهش هزینه‌های لجستیکی و افزایش رقابت‌پذیری محصولات مالاگاسی در بازار بین‌المللی شود.

اگرچه اهداف ذکر شده جاه طلبانه هستند،  چالش های متعددی از جمله مسئله تامین مالی همچنان یک نقطه بحرانی است و نیاز به بسیج بودجه قابل توجه برای ایجاد زیرساخت های لازم است. علاوه بر این، توسعه مهارت های محلی و آموزش نیروی کار برای تضمین کیفیت و کارایی تولید ضروری است. با این حال، فرصت ها موجود است.  با اجرای این استراتژی تحول صنعتی، ماداگاسکار می‌تواند امیدوار باشد که اقتصاد خود را متنوع کند و وابستگی خود را به واردات کاهش دهد و تراز تجاری خود را بهبود بخشد. علاوه بر این، توسعه صنایع محلی می‌تواند با ایجاد شغل و افزایش درآمد خانوار، تأثیر بسزایی در کاهش فقر داشته باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما