معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۰- ۰۸:۰۰

اوگاندا بدنبال توسعه اینترنت منطقه ای ماهواره ای

اوگاندا تصمیم دارد اینترنت منطقه‌ای با استفاده از ماهواره را توسعه دهد. این ماهواره به‌عنوان مکملی برای فیبر نوری عمل کرده و اتصال اینترنت را در مناطق دورافتاده که دسترسی به فیبر نوری دشوار است، بهبود می‌بخشد.

اوگاندا برای توسعه این پروژه به منابع مالی و فنی کشورهای دیگر وابسته است و تلاش می‌کند با بهره‌گیری از این فناوری، هزینه‌های اینترنت را کاهش داده و پوشش اینترنت را به‌صورت گسترده‌تری در کشور فراهم کند. بخش خصوصی نقش مهمی در توسعه اینترنت ماهواره‌ای دارد و شرکت‌ها موظف به پوشش ۹۰ درصدی کشور هستند. دولت اوگاندا نیز با همکاری بانک صادرات و واردات چین (اِکسیم) در حال گسترش شبکه فیبر نوری است که این اقدامات به افزایش ضریب اتصال به اینترنت کمک خواهد کرد. این پروژه همچنین فرصت‌های شغلی جدیدی در بخش‌هایی مانند برون‌سپاری فرآیندهای کسب‌وکار فراهم می‌کند. به‌موازات این توسعه، امنیت شبکه نیز از طریق همکاری با سازمان‌های غیرانتفاعی و اتحادیه اروپا تقویت خواهد شد. این تلاش‌ها به افزایش دسترسی به اینترنت و تقویت زیرساخت‌های دیجیتال اوگاندا کمک خواهد کرد.

اوگاندا و دیگر کشورهای شریک در منطقه شرق آفریقا در حال حاضر در حال مذاکره برای ایجاد ماهواره منطقه‌ای هستند که خدمات اتصال اینترنت و انتقال داده را به ویژه (در مناطقی که شبکه‌های فیبر نوری کمیاب بوده یا وجود ندارند)ارائه دهد. این ماهواره قرار است به عنوان مکملی برای منابع دیگر اینترنت مانند فیبر نوری عمل کند و در مناطقی که شرکت‌های خصوصیِ فناوری به دلایل اقتصادی نمی‌توانند زیرساخت‌های خود را گسترش دهند، مانند مناطق دوردست و مناطقی که متقاضیان پایین‌تری دارند، استفاده شود. اوگاندا در زمینه توسعه شبکه و خطوط اینترنت از جمله اینترنت ماهواره‌ای به کشورهای دیگر از نظر فنی و تأمین مالی وابسته است و گزارش‌های موجود نیز تلاش آنها برای بهره‌برداری از منابع مالی سایر کشورها و یا نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی را نشان می‌دهد. حضور در این بخش در اوگاندا فرصتی است که معلوم نیست در آینده نیز در دسترس باشد.

برنامه‌های اوگاندا برای توسعه ماهواره اینترنت منطقه‌ای

طبق گزارش روزنامه دیلی مانیتور، مذاکرات مربوط به توسعه اینترنت ماهواره‌ای از ماه می 2024 آغاز شده است. کریس باریومونسی وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در همین زمینه، اظهار داشته است: «دسترسی به اینترنت در برخی مناطق دشوار است، بنابراین ما می‌خواهیم فناوری ماهواره‌ای را به عنوان مکمل فیبر نوری به کار بگیریم تا بتوانیم دسترسی به اینترنت را در تمام نقاط کشور فراهم کنیم. در صورت تحقق این چشم‌انداز، افراد بیشتری به اینترنت متصل خواهند شد و این خود باعث کاهش هزینه‌هایِ داده‌ای و خدمات اینترنتی خواهد شد». صحبت‌های وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات نشان می‌دهد که در حال حاضر ۹۰ درصد از کشور تحت پوشش اینترنت بی‌سیم و فیبر نوری قرار دارد، و فیبر نوری مجموعاً چهار هزار کیلومتر را در سراسر کشور پوشش داده است.

وظیفهٔ بخش خصوصی در توسعه اینترنت ماهواره‌ای

بخش خصوصی در اوگاندا (شامل شرکت‌های داخلی و خارجی)، این وضعیت را با گسترش فیبر نوری تکمیل کرده‌اند و بر طبق قوانین مربوط به صدور مجوز کمیسیون ارتباطات اوگاندا، شرکت‌ها در این بخش موظفند تا ۹۰ درصد اوگاندا را تحت پوشش اینترنت قرار دهند. اوگاندا در تلاش است از نظر ضریب اتصال به اینترنت و ارتباطات با استفاده از ماهواره- در کنار خدمات تکمیلی بخش خصوصی- به سطح رقبای منطقه‌ای خود برسد. این کشور برای دسترسی به اینترنت صرفاً به کابل‌های فیبر نوری وابسته است، که این بخش از زیرساخت‌های اوگاندا نیز از طریق کنیا و موریس و از طریق اقیانوس هند تأمین می‌شود.

آقای باریومونسی در این زمینه، اظهار داشت: کابل‌های فیبر نوری حدود نیمی از کشور را پوشش داده است. با این حال، در سال گذشته، وزارت دارایی اوگاندا از بانک صادرات و واردات چین (اِکسیم) درخواست کرد مرحله پنجم این پروژه را که شامل احداث ۵۱ سایتِ انتقال و ۳۶۰۴ کیلومتر کابل فیبر نوری است، با یک میلیارد یوان (بالغ بر شش میلیون و 773 هزار دلار) تأمین مالی کند. این مرحله به گسترش پوشش شبکه اصلی تا ۸۳ درصد و اتصال تمامی دفاتر عمومی و دولتی به اینترنت کمک خواهد کرد.

توسعه شبکه اینترنت با نگاه به امر ایجاد اشتغال برای جوانان و توسعه فضای کسب و کار

براساس نظرات و دیدگاه‌های وزیر ارتباطات اوگاندا آقای باریومونسی، توسعه شبکه اینترنت ماهواره‌ای و خدمات مرتبط با آن، همچنین نقش مهمی در ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان این کشور در بخش‌هایی مانند برون‌سپاریِ فرآیندهای کسب‌وکار خواهد داشت؛ در واقع، این امر به جوانان اوگاندایی این امکان را می‌دهد تا به صورت قراردادی در مشاغل خارجی مشغول به کار شوند. افزایش برون‌سپاری فرآیندهای کسب‌وکار همچنان به دلیل عدم دسترسی به اینترنتِ مقرون به صرفه و مطمئن، با مشکل مواجه است.

آقای مایکل اوسرو معاون بخش خدمات الکترونیکی وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات در توضیح این نکته، افزوده است: «در چهار سال گذشته، هزینه اینترنت موبایل ۵۰ درصد و هزینه اینترنت ثابت نیز حدود ۲۸ درصد کاهش داشته است. از نظر زیرساختی، دولت اوگاندا در حدود ۲۵ سایتِ ثابت در سراسر کشور سرمایه‌گذاری کرده است تا شرکت‌های مخابراتی بتوانند اینترنت را با کمترین هزینه تأمین کنند».

توسعه شبکه اینترنت همزمان با توسعه امنیت شبکه

گزارش دیلی‌مانیتور در خصوص توجه به امنیت شبکه می‌افزاید، سازمان‌های غیرانتفاعی نظیر «آکسفام» و «مرکز حکمرانیِ قانون‌مند» نقش اساسی در زمینه مقابله با امنیت سایبری و تنظیم سیاست‌هایی در جهت بهینه‌سازیِ استفاده از اینترنت و کاهش اثرات منفی آن دارند. لازم به ذکر است، این دو سازمان هفته گذشته پروژه سه‌ساله‌ای را تا سال 2027 با تأمین مالی اتحادیه اروپا شروع کرده‌اند تا علاوه بر رفع شکاف‌های موجود در فناوری‌های دیجیتال، در جهت تأمین منافع‌شان در حوزه دیجیتال نیز گام بردارند. فرانسیس شانتی اودوکوراچ مدیر آکسفام در اوگاندا در همین خصوص اظهار داشت، «با این پروژه، قصد داریم بر سیاست‌ها و چارچوب‌های قانونی که بر تعاملات دیجیتالی نظارت دارد اثرگذار بوده و به شکل‌گیری یا تنظیم آنها کمک کنیم به گونه‌ای که این فضاها فراگیر، عادلانه و بازتاب‌دهنده نیازهای همه شهروندان باشد».

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما