معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

برنامه امارات برای توسعه فعالیت های ماهواره ای یاه ست

پیش بینی می‌شود درآمد شرکت یاه ست در سال 2024 به 430 تا 450 میلیون دلار افزایش یابد. این شرکت در حال حاضر بیشتر خدمات خود را در امارات ارائه می دهد؛ با این حال، بر اساس برنامه اعلام شده با پرتاب ماهواره‌های Al Yah 4 و Al Yah 5(که به ترتیب برای سال‌های 2027 و 2028 برنامه‌ریزی شده است)، ارائه خدمات این شرکت به سایر کشورها سه یا چهار برابر افزایش خواهد یافت.

یونان در 2024 میکروماهواره به فضا پرتاب می‌کند

شمارش معکوس برای پرتاپ 13 میکرو ماهواره یا همان ماهواره‌های مکعبی یونان به فضا آغاز شده است. میکرو ماهواره‌های یونان توسط 7 کنسرسیوم متشکل از شرکت ها و دانشگاه‌های یونانی در دست ساخت هستند.

توافق استرالیا و نیوزلند در زمینه توسعه همکاریهای ماهواره ای مشترک

دو کشور استرالیا و نیوزلند تا سال 2028 از یک سیستم مشترک تقویت امواج ماهواره ای(SBAS) برای شبکه‌های جهانی سیستم ناوبری ماهواره ای GNSS برخوردار خواهند شد.

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در هفته چهارم خردادماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

موفقیت ایتالیا در کسب رکورد ارسال 53 ماهواره همزمان به فضا

پنجاه و سه ماهواره در مدار با یک پرتاب. یک رکورد واقعی در اروپاست که توسط شرکت ایتالیایی Vega اواسط این هفته از پایگاه Kourou در گویان فرانسه بدست آمد این دستاورد نتیجه نوآوری پشتیبانی شده توسط ESA و برنامه 2020 کمیسیون اروپا است که به لطف آن Avio ، شرکت کالفرو تولید کننده موشک ، سیستمی را طراحی کرده است که قادر است تعداد زیادی ماهواره‌های کوچک را به طور همزمان وارد مدار کند.

برنامه توسعه صنعت فضایی مجارستان با همکاری روسیه

با امضای موافقت نامه همکاری میان دو کشور مجارستان و روسیه در اواخر سالجاری میلادی ، همکاری دوکشور در حوزه تحقیقات فضایی و آموزش پژوهشگران فضایی مجاری برای اعزام به ایستگاه بین المللی فضایی ( ISS) در سال های 2024 الی 2025 توسعه خواهد یافت.در چارچوب پروژه همکاری مذکور ضمن به رسمیت شناخته شدن ،مجارستان بعنوان یکی از طرف های پروژه مشترک همکاری، موجب افزایش دانش فناوری مجارستان و ورود در سه پروژه روسی ازجمله تولید ماهواره‌های کوچک و تجهیزات جدید در ایستگاه فضایی بین المللی می‌شود.