معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۴/۱۴- ۱۴:۵۲

اخبار اقتصادی کشورهای اوگاندا، رواندا و بوروندی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای اوگاندا، رواندا و بوروندی در هفتۀ دوم تیر ماه ۱۴۰۴ مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد.

جمهوری اوگاندا

بحران کامیون‌های فرسوده در اوگاندا و بوروندی

بر اساس گزارش­های رسمی، اوگاندا و بوروندی در میان کشورهای شرق آفریقا، بدترین وضعیت را از نظر واردات خودروهای سنگینِ فرسوده دارند؛ به‌طوری‌که میانگین سنی کامیون‌های وارداتی به این دو کشور ۳۷ سال اعلام شده است. کارشناسان هشدار می‌دهند که این روند نه تنها به تشدید آلودگی هوا انجامیده، بلکه عامل اصلی مرگ‌ومیرهای ناشی از تصادف و بحران‌های فزاینده سلامت عمومی در این کشورها شده است. جین آکومو، از برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) در نایروبی، در کارگاهی تخصصی در کامپالا اظهار داشت: «کامیون‌هایی که باید در کشورهای مبدا از رده خارج شوند، در اوگاندا زندگی تازه‌ای را آغاز می‌کنند. این یک فاجعه زیست‌محیطی است». در حالی که کنیا با اعمال محدودیت واردات خودروهای بیش از ۸ سال، و تانزانیا با وضع مالیات‌های سنگین بر خودروهای بیش از ۱۰ سال، سعی در کنترل آلودگی دارند، اوگاندا برای خودروهای سنگین، هیچ محدودیت سنی مشخصی اعمال نمی‌کند. فقط در برخی مناطق شهری نظیر کامپالا، قوانین سن خودرو به ۱۵ سال محدود شده‌اند. در مقابل، رواندا پیشروترین کشور منطقه در اجرای استانداردهای آلایندگی و محدودیت سنی برای خودروها به­ شمار می‌­رود. آکومو افزود: «در کنیا، میانگین سنی کامیون‌ها حدود ۴ سال است، در تانزانیا ۱۰ سال، اما در اوگاندا و بوروندی به ۳۷ سال می‌رسد. رواندا نیز نه تنها استانداردهای سخت‌گیرانه زیست‌محیطی دارد، بلکه درصدد اجرای کنترل‌های سخت‌تری است».

الکس اِندیاباکیرا از مسئولان بهداشت و سلامت شهرداری کامپالا در همین زمینه اظهار داشت که آلودگی هوا اکنون دومین عامل مرگ‌ومیر در میان کودکان اوگاندا به ­شمار می­رود: «سالانه حدود ۷۲۰۰ نفر در اوگاندا به‌دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. یکی از عوامل اصلی، خودروهای سنگین و مینی‌بوس‌های فرسوده هستند».

https://www.msn.com/en-xl/africa/top-stories/uganda-burundi-struggle-with-oldest-trucks-in-the-region/ar-AA1HPi2Y?ocid=BingNewsVerp

افزایش ظرفیت تولید برق اوگاندا با تکمیل سد کاروما

وزیر انرژی و توسعه معادن اوگاندا، روث نانکابیروا، اعلام کرد که با بهره‌برداری کامل از سد برق‌آبی کاروما با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات، ظرفیت تولید برق این کشور به ۲,۰۵۲ مگاوات رسیده است. این رقم نقطه عطفی مهم در مسیر دستیابی به برق ارزان و پایدار برای رشد اقتصادی این کشور شرق آفریقا محسوب می‌شود. سد کاروما، که به کمک بانک اِکسیم چین تامین مالی شده است، در سپتامبر سال گذشتۀ میلادی توسط رئیس‌ جمهوری اوگاندا یووری موسونی افتتاح شد. این پروژه پس از سد ۱۸۳ مگاواتی ایسیمبا (افتتاح در سال ۲۰۱۹)، دومین پروژۀ بزرگِ برق‌آبی به­ شمار می­‌رود که با مشارکت مالی چین در اوگاندا اجرا شده است.

وزیر انرژی اوگاندا تاکید کرد که دولت قصد دارد در میان‌مدت و بلندمدت پروژه‌های برق‌آبی بزرگ‌تر، نیروگاه‌های زمین‌گرمایی و حتی هسته‌ای را توسعه دهد تا ظرفیت تولید برق به طور چشم‌گیر افزایش یابد. نانکابیروا همچنین اعلام کرد که تاکنون بیش از ۲.۱۷ میلیون خانوار به شبکه برق سراسری متصل شده‌اند که این موضوع گامی مهم در تحقق هدف دسترسی همگانی به برق تا سال ۲۰۳۰ است. این هدف از طریق اتصال به شبکه ملی، سیستم‌های خورشیدی خانگی و شبکه‌های کوچک در دست انجام است.

توسعه زیرساخت‌های برق، بویژه در مناطق روستایی، یکی از ارکان اساسی راهبرد رشد اقتصادی و صنعتی‌سازی اوگاندا محسوب می‌شود. با افزایش ظرفیت تولید، دولت اکنون به دنبال جذب سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعتی، کشاورزی مدرن، و فناوری‌های پاک است که همگی به تامین برق پایدار نیاز دارند.

https://www.independent.co.ug/ugandas-power-generation-tops-2000-mw-after-completion-of-karuma-plant/

جمهوری رواندا

توضیحات دولت رواندا در خصوص دلایل افزایش قیمت سوخت و اقدامات حمایتی آن

سازمان تنظیم مقررات خدمات عمومی رواندا روز سه‌شنبه اول ژوئیه ۲۰۲۵ از افزایش قیمت سوخت خبر داده و این تغییر را ناشی از نوسانات بازار جهانی و بازگشت مالیات بر ارزش افزوده اعلام کرد؛ مالیاتی که با هدف حمایت از توسعه ملی مجدداً اعمال شده است. این نخستین تعدیل قیمت سوخت از ماه فوریه تاکنون بوده و از ساعت ۶ صبح روز چهارشنبه، دوم ژوئیه، به اجرا گذاشته شد. بر اساس تعرفه‌های جدید، قیمت هر لیتر بنزین با افزایش ۱۱ درصدی از ۱۶۳۳ فرانک رواندا به ۱۸۰۳ فرانک (هر ۱,۴۴۵ فرانک رواندا معادل یک دلار امریکا) و هر لیتر گازوئیل نیز با افزایش ۶.۵ درصدی از ۱۶۴۷ فرانک به ۱۷۵۷ فرانک افزایش یافته است.

جیمی‌گاسوره وزیر زیرساخت رواندا در همین رابطه اظهار داشت که این افزایش قیمت‌ها تحت تاثیر تغییرات بازار جهانی نفت و بازگشت مالیات بر ارزش افزوده بر محصولات نفتی بوده است؛ موضوعی که در لایحه هیات دولت در ۱۰ فوریه به تصویب رسیده بود. وی گفت: «قیمت سوخت را بر اساس هزینه‌های خرید بین‌المللی، حمل‌ونقل، بیمه، هزینه‌های بندری و لجستیک داخلی تنظیم می‌کنیم. از آنجا که رسیدن سوخت به رواندا حدود دو ماه طول می‌کشد، هر دو ماه یک‌بار قیمت‌ها را بازبینی می‌کنیم». وی افزود که در دوره پساکرونا، دولت برای کاهش فشار بر مردم، مالیات بر سوخت را به‌طور موقت حذف کرده بود. اکنون اما، در راستای دستیابی به اهداف «راهبرد دوم تحول ملی»، این معافیت‌ها لغو شده‌اند. وزیر زیرساخت خاطرنشان کرد که بدون یارانه، قیمت بنزین تا ۱۸ درصد و قیمت گازوئیل نیز تا ۱۴ درصد افزایش می‌یافت؛ اما با دخالت دولت، این افزایش‌ها به‌ترتیب به ۱۱ و ۶.۵ درصد محدود شده‌اند.

https://www.msn.com/en-xl/africa/top-stories/govt-explains-fuel-price-hike-offers-relief-measures/ar-AA1HPDKk?ocid=BingNewsVerp

جذب بیش از ۷۶ هزار بازدیدکننده به پارک بوم‌گردی کیگالی در سال ۲۰۲۴

پارک بوم‌گردی نیاندونگو (Nyandungu Eco-tourism Park) واقع در شهر کیگالی، در سال ۲۰۲۴ میزبان بیش از ۷۶ هزار بازدیدکننده بوده است. مدیر پارک، اعلام کرد که تعداد بازدیدکنندگان این پارک در سال جاری به ۷۶٬۷۵۴ نفر رسیده که نسبت به ۶۷٬۲۲۲ نفر در سال ۲۰۲۳ و ۴۸٬۸۱۳ نفر در سال ۲۰۲۲، افزایش چشمگیری نشان می‌دهد. وی افزود که ۷۰ درصد بازدیدکنندگان را مردم محلی تشکیل می‌دهند، در حالی‌که ۲۰ درصد از خارجی‌های مقیم رواندا و ۱۰ درصد نیز گردشگران بین‌المللی هستد.

پارک نیاندونگو با مساحتی بالغ بر ۱۲۱ هکتار، شامل ۷۰ هکتار تالاب و ۵۰ هکتار جنگل، دارای بیش از ۶۲ گونه گیاهی بومی‌ بوده و قرار است ۴۳ هکتار دیگر نیز به آن افزوده شود. احیای این پارک که از سال ۲۰۱۶ آغاز شده است، با هدف مقابله با تخریب تالاب‌ها، کاهش آلودگی و پیشگیری از سیلاب‌ها انجام گرفت. در این روند، ۱۷ هزار اصله درخت از ۵۵ گونه بومی‌کاشته شد و حدود ۴ هزار شغل ایجاد گردیده است. یکی از نتایج زیست‌محیطیِ قابل توجه این پروژه، بازگشت حدود ۲۰۰ گونه پرنده به منطقه پس از احیای تالاب‌هاست.

در پی موفقیت پروژه نیاندونگو، وزارت محیط زیست رواندا طرح احیای پنج تالاب دیگر در شهر کیگالی را آغاز کرده که شامل تالاب‌های کیبومبا، نیابوگوگو، روگِنگه–روینتاره، جیکوندو و روامپارا می‌باشد. این طرح با هدف ترویج راه‌حل‌های طبیعت‌محور در توسعه شهری اجرا می‌شود و قرار است ۵۸.۵ کیلومتر مسیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در این تالاب‌ها احداث شود. این مسیرها طبق دستورالعمل‌ها باید هموار بوده و هر ۵۰۰ متر یک نیمکت برای استراحت داشته باشند.

مطالعه‌ای که توسط انجمن حفاظت از کافت آلبرتاین (ARCOS) با همکاری اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) و سازمان محیط زیست رواندا انجام شده، نشان می‌دهد که ارزش فعلی خدمات اکوسیستمی تالاب‌های کیگالی سالانه حدود ۷۴.۲ میلیون دلار است. طبق این پژوهش، در صورت عدم اجرای برنامه‌های حفاظتی، تا سال ۲۰۵۰ کیگالی بیش از ۱.۸ میلیارد دلار زیان ناشی از کاهش خدمات اکوسیستمی متحمل خواهد شد. در مقابل، اجرای کامل برنامه جامع احیای تالاب‌ها می‌تواند در ۳۰ سال آینده بیش از ۲ میلیارد دلار سود اقتصادی برای شهر به همراه داشته باشد.

https://www.msn.com/en-xl/africa/top-stories/nyandungu-eco-park-recorded-over-76000-visitors-in-2024/ar-AA1HFUgI?ocid=BingNewsVerp

تصویب ۱۰۰ میلیون دلار برای بهبود حمل‌ونقل عمومی‌کیگالی توسط بانک جهانی

هیات اجرایی بانک جهانی، بستۀ مالی جدیدی به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار (معادل تقریباً ۱۴۴ میلیارد فرانک رواندا) را برای حمایت از اصلاحات حمل‌ونقل شهری در کیگالی تصویب کرده است. این بسته که از طریق «انجمن توسعه بین‌المللی (IDA)» ارائه می‌شود، با هدف پیشبرد طرح‌­های حمل‌ونقل سبز، ایمن و در دسترس، در چارچوب پروژۀ «بهبود حمل­‌ونقل شهری رواندا» اجرا خواهد شد. بر اساس بیانیۀ منتشرشده، این پروژه به مشکلات اساسی در سامانۀ حمل‌ونقل کیگالی از جمله خدمات ناکافی حمل‌ونقل عمومی، کمبود زیرساخت‌های پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، ازدحام ترافیک و نگرانی‌های ایمنی جاده‌ای خواهد پرداخت. در قالب این بودجه، اقداماتی همچون احداث پایانۀ چندمنظورۀ «نیابوگوگو»، ایجاد خطوط ویژه اتوبوس، گسترش پیاده‌روها و مسیرهای دوچرخه‌سواری، و استفاده از اتوبوس‌های برقی همراه با زیرساخت‌های شارژ پیش‌بینی شده است. 

https://www.msn.com/en-xl/africa/top-stories/world-bank-approves-rwf144bn-to-finance-kigalis-public-transport/ar-AA1HJAZg?ocid=BingNewsVerp

جمهوری بوروندی

افتتاح سد جیجی در راستای خودکفایی انرژی بوروندی

با بهره‌برداری رسمی از نیروگاه برق‌آبی جیجی، گامی مهم در مسیر خودکفایی انرژی بوروندی برداشته شده است. این پروژه که در استان بوروری (Bururi) واقع در جنوب این کشور قرار دارد، در تاریخ ۲۴ ژوئن ۲۰۲۵ با حضور رئیس‌جمهور بوروندی، اِواریست اِنداییشیمیه، و شماری از مقامات داخلی و نمایندگان شرکای توسعه‌­ای این کشور- از جمله بانک توسعه آفریقا، بانک سرمایه‌گذاری اروپا، اتحادیه اروپا و بانک جهانی- افتتاح شد.

نیروگاه جیجی، همراه با نیروگاه مولِمبوِه (Mulembwe) که به‌زودی وارد مدار خواهد شد، ظرفیت نصب‌شده‌ای برابر با ۴۹.۵ مگاوات خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود سالانه ۲۳۵ گیگاوات‌ساعت انرژی پاک تولید کند. این ظرفیت جدید برق، پاسخگوی نیاز بیش از ۱۵ هزار خانوار، ۷ هزار کسب‌وکار و ۱,۷۰۰ تاسیسات صنعتی خواهد بود و زمینه‌ساز رشد در بخش‌هایی چون بهداشت، آموزش، کشاورزی صنعتی و فناوری اطلاعات خواهد شد.

این پروژه عظیم زیرساختی با بودجه‌ای بالغ بر ۳۲۰ میلیون دلار اجرا شده و شامل احداث خطوط انتقال و پست‌های توزیع نیز هست. بانک جهانی با ۱۴۹.۴ میلیون دلار، اتحادیه اروپا با ۹۵ میلیون دلار، بانک سرمایه‌گذاری اروپا با ۳۶.۶ میلیون دلار و بانک توسعه آفریقا با ۲۲ میلیون دلار در تامین مالیِ پروژۀ مزبور مشارکت داشته‌­اند. همچنین دولت بوروندی و شرکت برق ملی این کشور (REGIDESO) نیز ۱۶.۷ میلیون دلار به این پروژه اختصاص داده‌­اند.

این پروژه علاوه بر بهبود دسترسی به برق، به ایجاد صدها شغل منجر شده و مهارت‌های فنی جوامع محلی را ارتقا می‌دهد. بهره‌برداری از نیروگاه جیجی، نقطۀ آغاز چرخه‌ای نو از فرصت‌ها در بخش انرژی و سایر حوزه‌های راهبردی به‌شمار می‌رود. این تحول، مسیر رشد بنگاه‌های کوچک و متوسط، ایجاد اشتغال پایدار، و جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را هموار ساخته و بوروندی را در مسیر تحقق چشم‌انداز خود برای تبدیل‌شدن به بازیگری نوظهور تا سال ۲۰۴۰ و کشوری توسعه‌یافته تا سال ۲۰۶۰ قرار می‌دهد.

https://www.msn.com/en-xl/africa/top-stories/burundi-the-inauguration-of-the-jiji-hydroelectric-power-station-marks-a-significant-step-towards-the-countrys-energy-self-sufficiency/ar-AA1HHfGD?ocid=BingNewsVerp

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما