معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ویتنام در هفته دوم شهریور ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

موافقت نامه تجارت آزاد، ابزار ویتنام برای اتصال به بازارهای جهانی

ویتنام از سال 2007 که به سازمان تجارت جهانی (WTO) پیوست، هدف‌گذاری حوزه اقتصادی را بر مبنای پذیرش به عنوان یک شریک متعهد و قوی در حوزه تجارت برای جامعه جهانی قرار داد. از آن زمان، این کشور چندین موافقت نامه تجارت آزاد و موافقت نامه‌های اجتناب از مالیات مضاعف را امضا کرده است.

مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای و ویتنام

موافقت نامه اقتصادی جامع منطقه ای شامل 10 عضو پیمان آسه آن، همراه با چین، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند است و یک توافق مهم است زیرا حدود 30 درصد از جمعیت جهان و 30 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهد و آن را بزرگترین بلوک تجاری حال حاضر می دانند.ویتنام اول ژانویه 2022 موافقت نامه اقتصادی جامع منطقه ای را به تصویب رساند و با رسیدن اعضای آن به 10 کشور موجب اجرایی شدن آن گردید. این موافقت نامه جدیدترین توافق تجاری ویتنام است و امکان توسعه و تجارت بیشتر را در قالب بازارهای یکپارچه برای کالاهای ویتنامی فراهم می‌کند.

فهرست موافقتنامه‌های مشارکت راهبردی و تجارت آزاد ویتنام با سایر کشورها

ویتنام یکی از اقتصادهای موفق در جهان به شمار می رود که توانسته طی 30 سال اخیر از یکی از فقیرترین کشورهای جهان به کشور رو به رشد با درآمد متوسط تبدیل شود. سرانه تولید ناخالص داخلی ویتنام از سال 2000 تا کنون حدود 6 برابر افزایش یافته است. موافقتنامه‌های کشور ویتنام در سطوح مشارکت مختلف و تجارت آزاد در فهرست ذیل ارائه می‌گردد: