معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۲۱- ۱۴:۲۹

اخبار اقتصادی قزاقستان - آلماتی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور قزاقستان در هفته سوم مردادماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

حجم تجارت 300 میلیون دلاری ایران و قزاقستان متناسب با امکانات و ظرفیت‌‌‌های دو کشور نیست

صمد حسن‌‌‌زاده در نشست با اونتالاپ اونالبایف، سفیر قزاقستان در ایران گفت: حجم تجارت 300 میلیون دلاری ایران و قزاقستان متناسب با امکانات و ظرفیت‌‌‌های دو کشور نیست و همه باید تلاش کنیم تا هدف‌‌‌گذاری 3میلیارد دلاری تجارت ایران و قزاقستان در موافقت‌‌‌نامه همکاری‌‌‌های مشترک محقق شود. وی با اشاره به توافق‌نامه لجستیکی میان ایران، قزاقستان و روسیه افزود: باید بتوانیم از این فرصت مناسب در حوزه حمل‌‌‌ونقل برای ارتقای تجارت با کشورهای منطقه استفاده کنیم.

رئیس اتاق ایران با دعوت از رئیس اتاق قزاقستان و هیات تجاری این کشور برای سفر به ایران اظهار کرد: با توجه به توانمندی‌‌‌های ایران در حوزه‌‌‌های خدمات فنی و مهندسی، ایجاد نیروگاه، توسعه صنایع پتروشیمی، صنایع غذایی، کشاورزی و دامی، ساختمان‌‌‌سازی، داروسازی و پزشکی، گردشگری، صنایع‌‌‌دستی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و تولیدات دانش‌‌‌بنیان، می‌توانیم همکاری‌‌‌های خوبی میان بخش‌‌‌های خصوصی دو کشور شکل دهیم. وی به سرمایه‌گذاری‌‌‌های بخش‌خصوصی ایران در قزاقستان اشاره کرد و گفت: انتظار ما حمایت بیشتر دولت قزاقستان از بخش خصوصی ایران است. حسن‌‌‌زاده تاکید کرد: با توجه به حل مسائل بانکی میان ایران و قزاقستان، به‌ویژه در حوزه‌‌‌های کشاورزی و دامی زمینه بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری‌‌‌های مشترک وجود دارد که باید از این فرصت استفاده کرد.

صادرات ایران و قزاقستان مبتنی بر سرمایه‌گذاری مشترک باشد

قدیر قیافه، نایب ‌‌‌رئیس اتاق ایران  در ملاقات با سفیر قزاقستان در تهران با بیان اینکه بخش فنی مهندسی ایران حضور جدی در قزاقستان دارد، گفت: با توجه به وجود معادن غنی در قزاقستان از جمله مس و آهن، ایجاد کارخانه‌‌‌های کنسانتره و گندله سنگ‌آهن و همچنین تولید فولاد سبز، تکنولوژی تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی، محصولات کشاورزی و محصولات دامی از زمینه‌‌‌های بسیار خوب همکاری میان دو کشور است. وی تاکید کرد: صادرات دو کشور باید مبتنی بر سرمایه‌گذاری مشترک باشد. در این صورت صادرات دو کشور افزایش خواهد یافت.

فرصت کشت فراسرزمینی در قزاقستان را از دست ندهیم

امیر عابدی، رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان، یکی از ظرفیت‌‌‌های خوب همکاری میان دو کشور را خدمات فنی و مهندسی برشمرد و ادامه داد: در حال حاضر پروژه‌‌‌هایی بالغ بر 150 میلیون دلار از سوی شرکت‌های ایرانی در قزاقستان در حال اجراست. وی با بیان اینکه قزاقستان در حوزه نهاده‌‌‌های کشاورزی و معادن ظرفیت بالایی دارد، ادامه داد: پیشنهاد می‌‌‌کنم، با همراهی اتاق ایران، پاویون ایران را در سه ماه آینده در نمایشگاه بین‌المللی صنایع غذایی آلماتی برگزار کنیم. اتاق گرکان و اتاق مشترک قصد دارند محصولات غذایی و صنایع بسته‌‌‌بندی ایران را در این نمایشگاه معرفی کنند.

عابدی با اشاره به تجارت 135 میلیارد دلاری قزاقستان با دنیا، گفت: ما باید سهم خود را از این حجم تجارت افزایش دهیم. برای رسیدن به هدف‌‌‌گذاری 3میلیارد دلاری باید کمیته و گروهی را تعیین کنیم تا موانع را از سر راه برداشته و فرصت‌‌‌های سرمایه‌گذاری را به تجار دو طرف معرفی کند.وی با بیان اینکه اتاق مشترک، به زودی دفتر خدمات بازاریابی را در آلماتی ایجاد خواهد کرد، گفت: در حوزه کشاورزی و کشت فراسرزمینی به‌ویژه در کشت برنج فرصت‌‌‌های فوق‌‌‌العاده‌‌‌ای وجود دارد که باید از آنها استفاده کرد. حامد عسگری، معاون بین‌الملل اتاق ایران نیز گفت: قزاقستان از حیث پهناوری و وسعت و برخورداری از منابع آبی بهترین فرصت برای کشت فراسرزمینی است، اما مشکلاتی در این مسیر وجود دارد که باید حل‌‌‌وفصل شده و مدل مناسبی برای آن تعریف کنیم.

دولت قزاقستان برای سال آینده رشد اقتصادی 5.6 درصدی و کاهش تورم را پیش بینی می‌کند

دولت قزاقستان رشد اقتصادی 5.6 درصدی را در سال آینده و کاهش تورم را به 5.5 تا 7.5 درصد پیش بینی کرده است. به گزارش سرویس مطبوعاتی آکوردا، توکایف گزارش‌های مفصلی درباره شاخص‌های کلیدی اقتصادی-اجتماعی، عملکرد بودجه ملی برای هفت ماهه اول سال 2024 و پارامترهای کلان اقتصادی درج شده در پیش‌نویس بودجه ملی 2025-2027 بررسی کرده است.

وی به دولت دستور داده تا صحت پیش بینی‌های کلان اقتصادی و بودجه دولتی را بهبود بخشد. وی بر لزوم وجود مکانیزم شفاف برای اولویت بندی هزینه‌های دولتی در دو سطح مرکزی و محلی تاکید کرد و خواستار افزایش اقدامات برای مبارزه با اقتصاد سایه شد.

برنامه قزاقستان برای صادرات  محصولات خود به تایلند  به ارزش بیش از 900 میلیون دلار

آرمان شکالیف وزیر تجارت و ادغام قزاقستان گفت: قزاقستان پتانسیل قابل توجهی برای افزایش صادرات به تایلند دارد و بیش از 100 دسته محصول به ارزش بیش از 900 میلیون دلار را هدف قرار می دهد. 14 ملاقات با معاون نخست وزیر و وزیر بازرگانی تایلند برگزار کرده است. محصولات متالورژی، مواد شیمیایی، کالاهای کشاورزی و منابع معدنی از مهمترین محصولات صادراتی به تایلند خواهد بود. قزاقستان همچنین می‌تواند عسل، خاویار، غذاهای لذیذ گوشت، الکل باکیفیت و سایر کالاها را به تایلند عرضه کند.

طرفین توافقنامه همکاری تجاری و اقتصادی امضا کردند که هدف آن توسعه روابط اقتصادی دوجانبه بر مبنای بلندمدت است. انتظار می‌رود این قرارداد سرمایه‌گذاران تایلندی را به مناطق ویژه اقتصادی قزاقستان جذب کند، جایی که آنها از معافیت‌های مالیاتی و معافیت‌های گمرکی بهره‌مند خواهند شد.

حجم مبادلات تجاری قزاقستان و تایلند با رشد 35.9 درصدی به 367.7 میلیون دلار رسیده، در حالی که صادرات محصولات قزاقستان به 55.3 میلیون دلار افزایش یافت. طی پنج سال گذشته، سرمایه گذاری‌های متقابل بین دو کشور بالغ بر 100 میلیون دلار بوده است. قزاقستان با حجم تجارت 172 میلیون دلاری در سال 2017 به عنوان دومین شریک تجاری بزرگ تایلند در اتحادیه اقتصادی اوراسیا قرار گرفت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما