معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۷/۰۴- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی قزاقستان - آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته اول مهرماه 1404مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

برگزاری همایش بین‌المللی گردشگری در آکتائو

مراسم افتتاحیه مجمع بین‌المللی گردشگری در25 سپتامبر 2025 در آکتائو برگزار گردید. نمایندگانی از سازمان‌های بین‌المللی، از جمله TURKSOY(ترکسوی) و سازمان همکاری اقتصادی اکو و کارشناسانی از کشورهای ایران، ترکمنستان، آذربایجان، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان در این مجمع شرکت کردند. هدف اصلی این مجمع، ارائه پتانسیل گردشگری و سرمایه‌گذاری در منطقه مانگیستائو، بحث در مورد چشم‌انداز توسعه گردشگری در آسیای مرکزی و گسترش همکاری‌های بین‌المللی می‌باشد. جلسات عمومی در چارچوب این برنامه با موضوعات جذب سرمایه‌گذاری، دسترسی به حمل و نقل، توسعه گردشگری پزشکی، رویدادی و گردشگری انبوه برنامه‌ریزی شده است. در مراسم افتتاحیه، یربول میرزابوسینوف، وزیر گردشگری و ورزش، نوردولت کیلی‌بای، استاندار استان مانگیستائو،آرداک امانگلدیف، معاون وزیر بهداشت جمهوری قزاقستان و نمایندگانی از سازمان‌های دولتی مرکزی حضور داشتند.

یربول میرزابوسینوف، وزیر گردشگری و ورزش جمهوری قزاقستان، در مراسم افتتاحیه این مجمع گفت امسال، یک طرح جامع برای توسعه منطقه مانگیستائو برای سال‌های 2029-2025 تصویب شد. این سند بیش از 100 رویداد به ارزش مجموع 401 میلیارد تنگه(750میلیون دلار) را پیش‌بینی می‌کند. این مجمع گامی مهم خواهد بود که فرصت‌های جدیدی را برای منطقه ایجاد خواهد کرد. همچنین، شرایط مساعدی برای جذب گردشگران خارجی به کشور ایجاد شده است. امروزه شهروندان 87 کشور می‌توانند بدون ویزا وارد قزاقستان شوند و پروازهای مستقیم با 30 کشور برقرار شده است. علاوه بر این، رژیم « حریم آزاد فضای هوایی» در انواع پنج گانه به صورت کلی اعمال می‌شود. همه اینها جذابیت قزاقستان را برای مسافران بین‌المللی به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. منطقه مانگیستائو جایگاه ویژه‌ای در نقشه گردشگری قزاقستان دارد. سواحل دریای خزر، مناظر بی‌نظیر تنگه‌های بوژیرا و کیزیلکوپ و میراث غنی تاریخی و فرهنگی، این منطقه را به یکی از مقاصد گردشگری بالقوه در آسیای میانه تبدیل کرده است. این همایش در آکتائو، انگیزه جدیدی به صنعت گردشگری کشور و کل منطقه خواهد بخشید و راه را برای تقویت همکاری‌های بین‌المللی و گسترش فرصت‌های سرمایه‌گذاری هموار خواهد کرد.

https://otpannews.kz/kz/news/aktauda-mangystau-international-tourism-forum-bastaldy

 پیشنهاد ساخت یک ترمینال دریایی گردشگری در  آکتائو

ارسین ایبراشف، رییس اداره گردشگری منطقه مانگیستائو، در مجمع بین‌المللی گردشگری آکتائو در ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۵ اعلام کرد: امسال یک طرح جامع برای توسعه پتانسیل گردشگری منطقه تا سال ۲۰۲۹ تصویب شده که شامل تعدادی از پروژه‌های زیرساختی و سرمایه‌گذاری بوده که در آن ساخت یک ترمینال دریایی گردشگری جهت به آب انداختن کشتی‌های کروز در دریای خزر، پیش بینی شده است. به این ترتیب پایتخت پنج کشور همسایه دریای خزر به همدیگر مرتبط خواهند شد. روسیه، آذربایجان و ایران علاقه خود را به راه‌اندازی کشتی‌های کروز ابراز کرده‌اند. مکان ترمینال دریایی در حال حاضر در حال تعیین است. ارسین ایبراشف تاکید کرد که کار بر روی این پروژه از قبل آغاز شده و در طرح جامع گنجانده شده و قرار است این مسیر شامل کشورهای حاشیه دریای خزر ( روسیه، آذربایجان، ایران، ازبکستان و ترکمنستان) باشد. مقامات امیدوارند که افزودن یک خط کروز و ترمینال دریایی، جریان گردشگری به دریای خزر را افزایش داده و ارتباطات حمل و نقل درمنطقه را گسترش دهد.

https://www.lada.kz/aktau_news/society/143776-kaspiiskii-kruiz-lainery-sviazhut-aktau-s-piatiu-stranami.html

 درخواست توکایف از سازمان ملل برای نجات دریای خزر

توکایف، رییس جمهور قزاقستان، در جلسه عمومی هشتادمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، از اعضای این سازمان خواست تا اقدامات فوری را برای حفظ منابع آبی دریای خزر انجام دهند. وی گفت سال گذشته گرم‌ترین سال در تاریخ بود. در همین حال، آسیای مرکزی دو برابر سریع‌تر از میانگین جهانی در حال گرم شدن است. ذوب یخچال‌های طبیعی در کوه‌های آلاتائو در حال تسریع است و تهدیدها برای امنیت آب و غذا برای میلیون‌ها نفر را به شدت افزایش می‌دهد. قزاقستان درس‌های مهمی از تراژدی دریای آرال آموخته است. به لطف تلاش‌های مداوم از جمله در سطح بین‌المللی، ما موفق به حفظ بخش شمالی دریا شده‌ایم. درهمین حال، دریای خزر به سرعت در حال کوچک شدن است.این دیگر فقط یک مشکل منطقه‌ای نبوده بلکه یک زنگ خطر جهانی است. بنابراین، ما خواستار اقدام فوری برای حفظ منابع آبی دریای خزر، با همکاری شرکای منطقه‌ای و کل جامعه بین‌المللی هستیم. سال گذشته، قزاقستان به همراه فرانسه، عربستان سعودی و بانک جهانی، اجلاس «یک آب» را برگزار کردند. برای جلوگیری از بحران‌های آبی آینده، هماهنگی نزدیک‌تر، سرمایه‌گذاری و راه‌حل‌های پایدار مورد نیاز است. توکایف افزود برای پیشبرد این دستور کار، قزاقستان با همکاری سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی، میزبان اجلاس منطقه‌ای محیط زیست در آستانه در آوریل سال آینده میلادی خواهد بود.

https://www.lada.kz/aktau_news/ecology/143763-tokaev-prizval-oon-k-srochnym-meram-po-spaseniiu-kaspiiskogo-moria.html

 بررسی ساخت یک پالایشگاه پتروشیمی جدید در قزاقستان

تالگات ماکووف، معاون مدیر بخش حمل و نقل و پالایش نفت در وزارت انرژی جمهوری قزاقستان اعلام کرد از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵، وزارت انرژی جمهوری قزاقستان، به همراه وزارت انرژی و منابع طبیعی، شرکت سامروک-کازینا، شرکت کازینا، پالایشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی، کارهای گسترده‌ای را برای تهیه طرح توسعه صنعت پالایش نفت تا سال ۲۰۴۰ انجام داده اند. وی افزود بیش از ۱۰۰۰ پیشنهاد از ۵۰ شرکت و سازمان دولتی بررسی شده است. بر این اساس، شش اولویت اصلی شامل موارد زیر می‌باشند:

-  گسترش ظرفیت پالایشگاه‌ها،

-  ایجاد یک موسسه تحقیقات پالایش نفت و پتروشیمی،

- افزایش تدریجی ظرفیت میعانات گازی JSC به ۵۰٪،

- تغییر به سوخت‌های موتوری با درجه انتشار K5 و بالاتر،

- ساخت مخازن ذخیره‌سازی سوخت استراتژیک،

- بررسی امکان ایجاد یک پالایشگاه جدید تولیدکننده محصولات پتروشیمی.

https://azh.kz/ru/news/view/120038

 امضا قراردادی به ارزش ۱۳۰ میلیون دلار برای توسعه صنعت نفت و گاز

جلسه‌ای در نیویورک بین آسخات خاسنوف، رییس هیئت مدیره شرکت نفت و گاز جمهوری قزاقستان(KMG) و مایکل ویرث، رییس هیئت مدیره شرکت شورون، برگزار شد. طرفین در مورد چشم‌انداز توسعه پروژه تنگیز، بومی‌سازی تولید و گسترش محتوای قزاقستانی در پروژه‌های مشترک بحث و گفتگو کردند. در طول مذاکرات، یک توافقنامه همکاری بین KMG و شورون، امضا شد. این سند، ابتکاراتی را برای توسعه بومی‌سازی محصول، آموزش پرسنل و معرفی فناوری‌های مدرن فراهم می‌کند. کل سرمایه‌گذاری تقریباً ۱۳۰ میلیون دلار خواهد بود. خاسنوف تأکید کرد من مطمئن هستم که این توافقنامه فرصت‌های جدیدی را برای همکاری‌های سودمند متقابل ایجاد خواهد کرد. پروژه‌های مشترکی مانند تنگیز، کاراچاگاناک و کنسرسیوم خط لوله خزر سهم قابل توجهی در اقتصاد ملی دارند. ما به اجرای فناوری‌های مدرن و استانداردهای ایمنی صنعتی ادامه خواهیم داد.

https://azh.kz/ru/news/view/119881

 آغاز یک پروژه گازی جدید در مانگیستائو

یک پروژه گازی جدید با ظرفیت تا ۱۵۰ میلیون متر مکعب در میدان گازی تاسبولات راه‌اندازی شده است. این پروژه جدید توسط شرکت سهامی عام تاسبولات، با هماهنگی وزارت انرژی جمهوری قزاقستان، با مشارکت شرکت‌های ملی و شرکای صنعتی، مطابق با دستورالعمل‌های رییس جمهور، در حال اجراست. در مرحله اول، تولید تقریباً ۵۰ میلیون متر مکعب گاز در سال خواهد بود که پتانسیل افزایش به ۱۵۰ میلیون متر مکعب را دارد. خوراک اولیه در تأسیسات کارخانه فرآوری گاز قزاقستان(KazGPZ) فرآوری و به شرکت سهامی عام قزاق گاز (QazaqGaz NC)  عرضه خواهد شد. این پروژه با هدف تقویت استقلال انرژی قزاقستان، گسترش پایگاه منابع داخلی آن و توسعه مناطق انجام می‌شود. قرار است پروژه‌های مشابهی در آینده نزدیک در مناطق کیزیلوردا و آتیرائو راه‌اندازی شوند.

https://www.lada.kz/aktau_news/society/143786-v-mangistau-zapustili-novyi-gazovyi-proekt-dobycha-vyrastet-do-150-mln-kubometrov.html

 پیشنهاد ساخت یک پالایشگاه نفت کوچک در مانگیستائو

سویندیک آلداشف معاون مجلس سنای پارلمان جمهوری قزاقستان در مورد موانع توسعه گردشگری در مانگیستائو گفت: مانع اصلی کند شدن توسعه لجستیک و گردشگری در منطقه، کمبود سوخت هواپیما می‌باشد. طبق داده‌های رسمی، با توجه به نیاز سالانه قزاقستان به ۱ میلیون تن سوخت هواپیما و تولید ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار آن در کشور، باید بیش از ۳۰۰ هزار تن نفت سفید از روسیه و سایر کشورها وارد شود. هنگامی‌که پروژه برنامه‌ریزی‌شده‌ی مرکز هوایی در منطقه‌ی مانگیستائو در آینده اجرا شود، انتظار می‌رود که حجم مصرف سوخت هوایی در منطقه از ۱۵ هزار تن فعلی به ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تن افزایش یابد. چنین حجمی از درخواست، اجرای برنامه‌های افزایش پتانسیل منطقه را با تهدید مواجه می‌کند زیرا به دلیل گرانی سوخت هواپیما، بسیاری از پروازهای بین‌المللی از نظر اقتصادی سودآور نبوده و توسعه لجستیک هواپیمایی در سطح مورد نیاز غیرممکن است.

 با توجه به موارد فوق، ما معتقدیم که ساخت یک پالایشگاه کوچک نفت با ظرفیت ۵ میلیون تن در سال در منطقه، گامی مهم و استراتژیک برای تأمین فرآورده‌های نفتی ارزان قیمت خواهد بود. یک پالایشگاه کوچک نفت، امنیت انرژی منطقه را افزایش داده وابستگی آن را به فرآورده‌های نفتی وارداتی، هزینه‌های لجستیک، زمان تحویل سوخت و روان‌کننده‌ها  را کاهش و رقابت‌پذیری آن را افزایش می‌دهد.

https://otpannews.kz/kz/news/senator-suiindik-aldashev-mangystauga-shagyn-munai-ondeu-zauytyn-salu-turaly-aitty

 ارسال آرد تولید شده در قزاقستان از طریق بندر آکتائو به ایالات متحده

حمل و نقل کانتینری چندوجهی بین قزاقستان و ایالات متحده توسط KTZ Express(شرکت های تابعه راه آهن ملی جمهوری قزاقستان) با همکاری شرکت حمل و نقل مدیترانه انجام می‌شود. آرد تولید شده در قزاقستان از طریق راه آهن از کستانای به بندر آکتائو منتقل شده، سپس از بندر آکتائو از طریق دریای خزر به ترمینال باری پوتی در غرب گرجستان، بنادر ترکیه و اسپانیا و از طریق اقیانوس اطلس به بندر نیویورک منتقل می‌شود. در آینده، KTZ Express قصد دارد هر ماه حمل و نقل کانتینری را در این مسیر انجام دهد.

https://otpannews.kz/kz/news/kazakstanda-ondiriletin-un-aktau-porty-arkyly-aksh-ka-zhoneltiledi

 امضا قرارداد با شرکت آمریکایی Wabtec برای تولید لوکوموتیو

در جریان سفر رییس جمهور قزاقستان به ایالات متحده، مراسم امضای قراردادی با شرکت آمریکایی Wabtec به ارزش تقریبی ۴.۲ میلیارد دلار با حضور هاوارد لوتنیک، وزیر بازرگانی، برگزار شد. این اسناد، تولید ۳۰۰ لوکوموتیو باری با عملکرد بهبود یافته و نگهداری آنها در قزاقستان را فراهم می‌کند.  Wabtecقزاقستان، یک رهبر جهانی شناخته شده در فناوری‌های حمل و نقل و شریک کلیدی شرکت راه‌آهن قزاقستان (KTZ) در نوسازی صنعت ریلی می‌باشد. از سال ۲۰۰۹، کارخانه مونتاژ لوکوموتیو Wabtec قزاقستان با موفقیت در آستانه فعالیت کرده و نرخ بومی‌سازی تولید را به ۴۵ درصد رسانیده است. در این دوره، این شرکت بیش از ۲۳۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده و بیش از ۶۰۰ لوکوموتیو برای KTZ و صادرات تولید کرده است. همچنین،Wabtec در ژوئیه ۲۰۲۴، یک مرکز فناوری و مهندسی در قزاقستان جهت نوآوری و آموزش پرسنل افتتاح کرد.

https://web.telegram.org/a/#-1001728916833

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما