معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۴

اقتصاد دریامحور سنگاپور

بقا و موفقیت سنگاپور به طور جدایی ناپذیری با اقیانوس ها مرتبط است. سنگاپور به دلیل برخورداری از موقعیت استراتژیک که اقیانوس های هند و اقیانوس آرام را از طریق تنگه مالاکا به هم متصل می‌کند، همواره یک مجرای حیاتی برای تجارت دریایی جهانی بوده است.

بقا و موفقیت سنگاپور به طور جدایی ناپذیری با اقیانوس ها مرتبط است. سنگاپور به دلیل موقعیت استراتژیکش که اقیانوس های هند و اقیانوس آرام را از طریق تنگه مالاکا به هم متصل می‌کند، همواره یک مجرای حیاتی برای تجارت دریایی جهانی بوده است.

صنعت دریایی در سنگاپور با مشارکت بیش از 5000 کسب و کار، سهم قابل توجهی در اقتصاد این کشور دارد. این شرکت‌ها از بازیگران جهانی گرفته تا منطقه‌ای را شامل می‌شوند.

این دولت- شهر به دلیل تعداد بالای استارت‌آپ‌های مرتبط و حمایت دانشگاهی قوی از نوآوری اقتصاد آبی، برترین اکوسیستم اقتصاد آبی در سال 2023 بوده است. [1] اقتصاد آبی در واقع استفاده پایدار از منابع اقیانوس برای رشد اقتصادی، بهبود معیشت و ایجاد شغل با حفظ سلامت اکوسیستم دریا و اقیانوس می‌باشد.

بخش دریایی در سنگاپور یک ستون حیاتی اقتصاد بوده که در طول سال ها به رشد و توسعه این کشور کمک کرده است. با این حال، صنعت در زمان‌های اخیر با چالش‌های مختلفی از جمله لزوم انطباق با مقررات، مسائل زیست‌محیطی و پیشرفت‌های تکنولوژیکی مواجه شده است. به عنوان مثال، صنعت اکنون باید به مقررات جدیدی مانند سقف گوگرد 2020 سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) پایبند باشد که استفاده از سوخت های کم گوگرد را برای به حداقل رساندن انتشار گازهای گلخانه ای ضروری می‌کند.

چالش های صنعت دریایی پیش روی سنگاپور، این بخش را ترغیب کرده است تا خود را به طور فعال با شرایط جدید منطبق نماید. حتی قبل از همه‌گیری کرونا، تلاش‌ها برای تنوع بخشیدن به حوزه‌های رشد و دیجیتالی شدن آغاز شده بود. این تلاش‌ها با افزایش قابل توجه سفارش‌های سالانه شرکت‌های دریایی و فراساحلی سنگاپور از 820 میلیون دلار در سال 2016 به 4.5 میلیارد دلار در سال 2019 به پیش رفته اند.

برای رسیدگی به مسائل پایداری در بخش دریانوردی، اداره بنادر و دریانوردی سنگاپور (MPA) طرح سبز دریایی سنگاپور را در سال 2011 راه اندازی کرد که تا 31 دسامبر 2024 ادامه خواهد داشت. ابتکار سبز دریایی سنگاپور شامل چهار برنامه است؛ برنامه کشتی سبز، برنامه بندر سبز، برنامه فناوری سبز و برنامه انرژی سبز، که همگی در جهت ایجاد پایایی در صنعت هستند.

علاوه بر ابتکار سبز دریایی سنگاپور، این صنعت با اتخاذ انرژی و فناوری‌های سبز گام های مهمی در جهت پایداری برداشته است. به عنوان مثال، این صنعت برای کاهش انتشار کربن، روی کشتی‌هایی که از گاز طبیعی مایع به عنوان سوخت استفاده می‌کنند سرمایه‌گذاری کرده است.

برای دستیابی به رشد بلندمدت، بخش دریایی و فراساحلی در سنگاپور در حال کاوش در زمینه‌های جدید توسعه هستند. آزمایشگاه زنده اداره بنادر و دریانوردی و برنامه تحول دریایی از جمله ابتکاراتی هستند که برای حمایت از نوآوری و افزایش قابلیت های تحقیق و توسعه در صنعت دریایی ارائه شده اند. شرکت‌های نوپا و دانش بنیاد در این صنعت همچنین می‌توانند از برنامه بازانگاری اکوسیستم نوآوری بندر (PIER71)[2] بهره ببرند که هدف آن تسریع نوآوری در بخش دریایی است. این برنامه به طور مشترک توسط اداره بنادر و دریانوردی و واحد تجاری دانشگاه ملی سنگاپور[3] راه اندازی شد. واحد تجاری دانشگاه ملی سنگاپور بازوی کارآفرینی دانشگاه ملی محسوب می‌شود و  نقشی محوری در پیشبرد نوآوری و کارآفرینی در این دانشگاه ایفا می‌کند. برنامه مذکور با جذب استعدادها، ایجاد فرصت‌هایی برای تبادل دانش و ایده‌ها، و تسریع در سرمایه‌گذاری، نوآوری را در صنایع دریایی تقویت می‌کند و به مثابه کاتالیزوری برای تسریع تحول دیجیتال در صنعت دریایی می‌باشد. به عبارت دیگر برنامه  PIER71، یک برنامه شتاب دهی در سطح صنعت است که از نوآوری حمایت می‌کند و صنعت دریانوردی را تشویق می‌کند تا با همکاری با استارت آپ های فناوری، در حوزه‌های جدید سرمایه گذاری کند. این برنامه بستری را برای شرکت‌های خارجی و داخلی، استارت‌آپ‌ها، سرمایه‌گذاران خطرپذیر و مربیان، برای تبادل دانش و همکاری فراهم می‌کند.

 امنیت غذایی

امنیت غذایی یک موضوع حیاتی برای سنگاپور است. از آنجایی که سنگاپور بیش از 90 درصد مواد غذایی را وارد می‌کند، به ویژه در برابر نوسانات زنجیره تامین جهانی آسیب پذیر هست لذا فعالانه به دنبال راه‌هایی برای اطمینان از تنوع و پایایی غذایی خود می‌باشد. با در نظر گرفتن این هدف، سنگاپور به دنبال طرحی موسوم به "30 در 30" است بدین معنا که در پی ایجاد توانایی و ظرفیت محلی خویش برای تولید پایدار 30 درصد از نیازهای غذایی خود تا سال 2030 می‌باشد تا تأثیرات هر گونه اختلال در عرضه مواد غذایی را کاهش دهد. از آنجایی که سنگاپور هم از نظر وسعت سرزمینی و هم از نظر نیروی انسانی با محدودیت‌هایی مواجه است، در تلاش است تولید مواد غذایی را به روشی بسیار مولد، مقاوم در برابر آب و هوا و با استفاده از منابع کارآمد بهینه کند. آژانس غذایی سنگاپور (SFA) در حال انجام برنامه‌ریزی جامع برای استفاده حداکثری از ظرفیت زمین‌های کشاورزی و محیط های دریایی، و همچنین ارائه حمایت مالی برای پذیرش فناوری و پروژه‌های تحقیقاتی نوآورانه و فناور محور برای  راه‌حل‌های غذایی پایدار شهری است.

سازمان‌هایی مانند فدراسیون شرکت‌های کشاورزی و غذایی سنگاپور (SAFEF) نقش مهمی در تقویت مشارکت بین دولت و صنایع کشاورزی و مواد غذایی دارند. این فدراسیون در کنار سایر امور، به کشاورزان کمک می‌کند تا الزامات قانونی راه اندازی یک مزرعه مبتنی بر دریا را درک و اجرا کنند. از سال 2020، مراجع ذی ربط سنگاپوری به تنگه سنگاپور به عنوان مکان‌های بالقوه برای پرورش آبزیان نگاه کرده اند و در حال حاضر بیش از 100 مزرعه ماهی فراساحلی در امتداد تنگه جوهور راه اندازی شده اند. در سال 2022، 4400 تن غذای دریایی حاصل از تولید آبزی پروری محلی حدود 7.6 درصد از کل غذاهای دریایی مصرف شده در سنگاپور را تشکیل می داد.

سنگاپور علیرغم داشتن فضای محدود دریایی برای آبزی پروری، صنایع غذایی ماهی کوچک اما پر رونقی دارد. مزارع ماهی ساحلی سنگاپور به صورت محلی گونه‌هایی همچون‌هامور، سیباس، اسنپر و ماهی شیر، سر مار، تیلاپیا، گربه ماهی و غیره را تولید می‌کنند.

گردشگری

زیرساخت های دریایی عالی سنگاپور، آن را به یک مرکز تفریحی منطقه ای برای گردشگران تبدیل کرده است. ترمینال پیشرفته کشتی‌های کروز، سنگاپور را به عنوان یکی از نخستین مراکز خرید در جنوب شرقی آسیا و یک بندر جذاب در هر برنامه سفری با کشتی‌های کروز آسیایی تبدیل کرده است. سالانه حدود یک میلیون بازدیدکننده از ترمینال بین المللی کروز عبور می‌کنند. به طور متوسط، سنگاپور هر ساله بیش از 30 کشتی بین المللی را جذب می‌کند.

کشتیرانی

مجموعه دریایی سنگاپور طیف گسترده ای از زیربخش ها را شامل می‌شود که از فعالیت های مرتبط با بندر، مالکیت و بهره برداری کشتی، مدیریت کشتی، و خدمات دریایی مانند کارگزاری کشتی، نقشه برداری دریایی، امور مالی کشتی، بیمه دریایی، حقوق دریایی و داوری را شامل می‌شود. سنگاپور همچنان یک مکان جذاب در آسیا برای شرکت های کشتیرانی، امور مالی کشتی، کارگزاری کشتی و بیمه دریایی است.

سنگاپور یک کشور دریایی با نقطه کانونی حدود 200 خط کشتیرانی با پیوند به بیش از 600 بندر در سراسر جهان است. امروزه، دریانوردی این کشور از نظر رقابت‌پذیری جهانی و اتصال زنجیره تامین، همچنان در رتبه‌بندی بالایی قرار دارد و با بیش از 170 گروه کشتیرانی بین المللی و نیز بازیگران دریایی در زمینه‌های مالی، بیمه، امنیت سایبری، کارگزاری کشتی، قانون و داوری، میزبان طیف متنوعی از مشاغل دریایی است. این کشور همچنین مرکز شلوغ ترین بندر حمل و نقل جهان و برترین بندر ذخیره سازی در جهان هست.

ظرفیت کانتینری در بندر سنگاپور در سال 2023 با رشد 4.6 درصدی به بالاترین حد خود یعنی 39.01 میلیون TEU [4]رسید. این رکورد از رکورد قبلی ثبت شده در سال 2021 که 37.57 میلیون TEU بود، فراتر رفت. تناژ ورود سالانه کشتی به بندر سنگاپور برای اولین بار از 3 میلیارد تناژ ناخالص (GT) عبور کرد که 9.4 درصد نسبت به سال 2022 افزایش یافت و به بالاترین میزان یعنی 3.09 میلیارد تناژ خالص در سال 2023 رسید. در مجموع 591.70 میلیون تن محموله در سال 2023 جابجا شد که نسبت به 578.22 میلیون تن در سال 2022، افزایش نشان می دهد.

امکانات و خدمات جامع بندری با توانایی جابجایی بیش از 2000 کانتینر در هر کشتی، با زمان چرخش کمتر از 12 ساعت، از نظر کیفیت، کارایی، رقابت پذیری و قابلیت اطمینان، کم نظیر است.

سنگاپور برای سومین سال متوالی به عنوان "بهترین بندر دریایی جهانی" و برای سی و پنجمین بار "بهترین بندر دریایی در آسیا" در جوایز حمل و نقل، لجستیک و زنجیره تامین آسیا 2023  (AFLAS) شناخته شد.[5]

سرمایه گذاری در تحقیق و نوآوری

تحقیق و نوآوری عوامل کلیدی برای تبدیل صنعت سنگاپور به سمت هدف 30 در 30 هستند. در این راستا دولت در حال سرمایه گذاری در آبزی پروری پایدار استوایی است و بیش از 60 میلیون دلار سنگاپور به تحقیق و نوآوری در آبزی پروری اختصاص داده است. آژانس غذایی سنگاپور یک برنامه توسعه تحقیقات آبزی پروری  موسوم به آکوآپلیس (Aquapolis) را در نوامبر 2022 برای حمایت از سنگاپور در مسیر تبدیل شدن به یک مرکز تحقیقاتی و نوآوری پیشرو برای آبزی پروری پایدار استوایی ارائه داد. دانشمندان آژانس غذایی سنگاپور و موسسات تحقیقاتی مانند آزمایشگاه علوم زیستی تماسک[6] و دانشگاه ملی سنگاپور به عنوان پشتوانه فکری آکوآپلیس عمل می نمایند. حوزه فعالیت‌های تحقیقاتی آکوآپلیس در سراسر سنگاپور، از موسسات تحقیقاتی مستقر در خشکی گرفته تا تنگه جوهور و آب‌های جنوبی که در آن مزارع ماهی‌های مستقر در دریا فعالیت می‌کنند، می‌باشد.

تعداد استارت آپ های تحت برنامه PIER71  از 17 شرکت در سال 2018 اکنون به بیش از 100 شرکت رسیده است. اداره دریانوردی و بنادر سنگاپو به همکاری با شرکای خود برای رسیدن به هدف 150 استارت آپ فناوری دریایی MarineTech در سنگاپور تا سال 2025 ادامه خواهد داد.  

علاوه بر نوآوری و دیجیتالی شدن، بخش مهندسی دریایی و فراساحلی، راهبردهای رشد خود را متنوع کرده و یک نقشه راه برای شناسایی و جذب فرصت های رشد بلندمدت با هدف کمک 5.8 میلیارد دلار سنگاپور به تولید ناخالص داخلی سنگاپور و ایجاد 1500 شغل جدید تا سال 2025 معرفی کرده است.

[1] - The Global Startup Ecosystem Report Edition Climatetech Edition

[2] - Port Innovation Ecosystem Reimagined

[3] - NUS Enterprise

[4] - TEU واحد معادل بیست فوتی Twenty Foot Equivalent Unit  واحد اندازه گیری دقیقی است که برای تعیین ظرفیت بار برای کشتی‌های کانتینری و پایانه‌ها استفاده می‌شود. این اندازه‌گیری از ابعاد یک کانتینر حمل و نقل استاندارد 20 فوتی گرفته شده است.

[5] - https://www.mpa.gov.sg/media-centre/details/singapore-named-best-global-seaport-and-best-seaport-in-asia

[6] - تماسک، هلدینگ بزرگ سرمایه‌گذاری دولتی سنگاپور است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما