معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۹۳

بانکداری در سنگاپور

موقعیت استراتژیک سنگاپور به عنوان دروازه ورود به آ.سه.آن همراه با سیاست های سنجیده مالی، این کشور را به یک مرکز مالی مهم در منطقه تبدیل کرده است. در این میان، صنعت بانکداری دارای یک نقش کلیدی در بخش بازار مالی این کشور است.

سنگاپور با بیش از 2 تریلیون دلار دارایی‌های بانکی، به عنوان یکی از برترین مکان‌های مدیریت دارایی در آسیا شناخته می‌شود. عوامل متعددی در موفقیت صنعت بانکداری در سنگاپور و ارتقاء جایگاه این کشور به عنوان یک مرکز مالی بین‌المللی دخیل هستند که به شماری از آنها اشاره می‌شود

-محیط سالم اقتصادی؛
-ثبات سیاسی؛
-سیاست‌های حقوقی و مالیاتی مناسب؛
-اجرای سختگیرانه مقررات علیه جرم و جنایت و پولشویی؛
-گسترش بانک های خارجی که برخی از آنها سنگاپور را به بستری منطقه ای یا حتی جهانی برای خدمات مهم بانکی تبدیل کردند؛
- ارائه خدمات پیچیده بانکی فرای وظایف سنتی وام دهی و سپرده پذیری؛
-سیاست های مالیاتی مناسب و مشوق های مالیاتی سخاوتمندانه؛
- شناخت و پاسخگویی به نیازهای شرکت های کوچک و متوسط که بازار بانکی قابل توجهی را در سنگاپور تشکیل می دهند؛

رازداری بانکی: بخش 47 قانون بانکداری بیان می‌کند که اطلاعات مشتری به هیچ وجه توسط بانک یا هیچ یک از کارمندان آن به هیچ شخص دیگری فاش نمی‌شود، مگر اینکه صراحتاً در قانون بانکداری آمده باشد. شایان ذکر است که سنگاپور یکی از معدود مراکز مالی بزرگ خارج از اروپاست که دستورالعمل مالیات پس انداز اتحادیه اروپا را امضا نکرده است. بر اساس دستور العمل مذکور، کشورهای عضو می‌توانند اطلاعات خصوصی مربوط به افرادی را که در این کشورها فعالیت های بانکی و سرمایه گذاری می‌کنند، مبادله نمایند؛

تسهیل ادغام بانک ها: یک حرکت عمده در بخش بانکداری محلی، ادغام 6 گروه بانکداری در 3 بانک اصلی بود. این امر منجر به تقویت قابلیت‌های بانک‌ها، ایجاد تیم‌های مدیریتی آنها و افزایش اثربخشی عملیاتی و بالاخره تقویت حضور منطقه ای آنها شد. آنها دامنه فعالیت های تجاری خود را گسترش داده اند و همچنین توانایی‌های تجاری و مدیریت ریسک خود را بهبود بخشیده اند؛

آزادسازی یا لیبرالیزه کردن صنعت بانکداری: در این راستا در ماه مه 1999، مرجع پولی سنگاپور انجام مجموعه ای از اقدامات پنج ساله را برای تقویت سیستم بانکی و ارتقاء شهرت سنگاپور به عنوان یک مرکز مالی بین المللی پیش بینی نمود. این اقدامات شامل صدور دسته جدیدی از مجوزهای بانکداری کامل موسوم به مجوزهای "بانک کامل واجد شرایط ( Qualifying Full Bank)" برای بانک های خارجی بود که امکان گسترش دامنه عملیات آنها را میسور می ساخت و بعلاوه محدودیت 40 درصدی سهام خارجی در بانک های داخلی برداشته شد. مرحله دوم آزادسازی در ژوئن 2001 آغاز شد که طی آن برخی بانک ها مجددا به عنوان بانک های عمده فروشی طبقه بندی شدند تا رقابت پذیری در بانکداری بهبود یابد و از سوی دیگر به بانکهای کامل واجد شرایط، امتیازات بیشتری از جمله در رابطه با ایجاد دفاتر و شعب بیشتر، ارائه بدهی و خدمات حساب ویژه داده شد.

 مقررات و قوانین بانکی 

در سنگاپور، قوانین مربوط به بانکداری در سنگاپور در قوانین مصوب پارلمان (و قوانین فرعی مربوط به آنها)، قوانین عرفی، و اصول و قواعد انصاف یافت می‌شود. قوانین عرفی و اصول و قواعد انصاف برگرفته از رویه قضایی است. این قوانین نه تنها بخش بانکداری در سنگاپور را تنظیم می نمایند، بلکه تضمین می‌کنند که چارچوب قانونی بانکداری در سنگاپور همگام با آخرین تحولات دنیای مالی پیش رود.

از جمله مقررات مربوط به صنعت بانکداری عبارتند از:

قانون بانکداری سال 1970 که در سال 2020 اصلاحاتی بر آن وارد شد.

قانون مرجع پولی سنگاپور که سال 1970 تصویب و در سال 2020 اصلاحاتی بر آن وارد گشت.

مقررات مبارزه با پولشویی

اصول راهنمای سیستم های پرداخت و تسویه

قانون اوراق بهادار و معاملات آتی (futures)

 نقش مرجع پولی سنگاپور (Singapore Money Authority)

در سنگاپور، مرجع پولی سنگاپور به عنوان یک بانک مرکزی عمل می‌کند. این مرجع در سال 1971 به منظور تنظیم صنعت مالی سنگاپور و کمک به توسعه آن به عنوان یک مرکز مالی بین المللی تاسیس شد. وظیفه اصلی آن اطمینان از عملکرد کارآمد و روان بازارهای مالی در راستای اهداف اقتصادی ملی است و در این راستا عهده دار مسئولیت های ذیل می‌باشد:

اجرای سیاست های پولی

نظارت بر سیستم های بانکی

بانکداری دولت و بانکها

کنترل ذخایر ارزی خارجی

صدور مجوزهای بانکی

اقدام به عنوان آخرین مرجع وام دهی (منظور مؤسسه ای است که به بانک هایی که در شرایط بسیار دشوار مالی قرار دارند یا بسیار پرخطر و یا نزدیک به سقوط هستند، وام ارائه می دهد. معمولاً بانک مرکزی یک کشور این مسئولیت را برعهده دارد.)

 انواع بانک در سنگاپور

بانک های موجود در سنگاپور را می‌توان به 2 دسته اصلی طبقه بندی کرد:

 الف- بانک های محلی

به طور کلی، بانک های داخلی نسبت به بانک های خارجی آزادی بیشتری برای ارائه خدمات بانکی دارند و همگی در زمره بانکهای کامل قرار دارند.

ب- بانک های خارجی

جامعه بانک های خارجی نیز به دلیل اینکه بخشی از برنامه آزادسازی صنعت بانکداری دولت سنگاپور هستند، آزادی عمل مناسبی برای گسترش عملیات بانکی خود دارند. بنا بر برخی از آمارها، حدود 130 بانک خارجی فعال در سنگاپور وجود دارند. بانک های کامل (full banks) ، بانک های عمده فروشی  (whole sale banks) و بانکهای بازرگانی (mechant banks) از جمله انواع بانکهای خارجی محسوب می‌گردند:

 بانکهای کامل: بانک های کامل از انجام فعالیت های غیر مالی منع شده اند. این بانکها کلیه فعالیتهای بانکی مورد تایید (بند 30) قانون بانکداری از جمله موارد ذیل را می‌توانند انجام دهند.

سپرده پذیری

ارائه خدمات چک

دادن وام

ارائه خدمات مشاوره مالی

کارگزاری بیمه

ارائه خدمات بازار سرمایه

گشایش حساب‌های جاری و پس‌انداز

نصب دستگاه‌های خودپرداز

توزیع کارت‌های اعتباری و نقدی

 در این میان برخی بانکهای کامل خارجی که موفق به کسب عنوان "بانک‌های کامل واجد شرایط (QFB)" شناخته می‌شوند از دامنه عملیاتی بیشتری برخوردار می‌شوند و از جمله می‌توانند در مجموع در 50 مکان فعالیت کنند، دستگاه‌های خودپرداز را بین خود به اشتراک بگذارند و شعبات فرعی خود را آزادانه جابجا کنند، با بانک های محلی مذاکره کنند تا دارندگان کارت اعتباری آنها پول نقد دریافت نمایند و همچنین از طریق شبکه‌های خودپرداز بانک های محلی، امورات خود را پیش ببرند.

 بانک عمده فروشی

بانکداری عمده به خدمات بانکی اطلاق می‌شود که به مشتریان بزرگ مانند سایر بانک ها و موسسات مالی، سازمان‌های دولتی، شرکت های بزرگ و توسعه دهندگان املاک و مستغلات ارائه می‌شود. این برخلاف بانکداری خرده فروشی است که بر مشتریان فردی و کسب و کارهای کوچک متمرکز است. خدمات ارائه شده معمولاً شامل تبدیل ارز، ادغام و تملک، مشاوره و پیش پرداخت نقدی است. بانک‌های عمده‌فروش ممکن است در همان محدوده فعالیت بانکی مانند بانک‌های کامل شرکت کنند، با این تفاوت که فعالیت‌های بانکداری خرده‌فروشی دلار سنگاپور را انجام نمی‌دهند. آنها در چارچوب دستورالعمل بانک های عمده فروشی صادره توسط مرجع پولی سنگاپور فعالیت می‌کنند.

 بانک های بازرگانی

از اول ژوئیه 2021، مجوزها و مقررات بانک های بازرگانی تحت قانون بانکداری تجمیع شده است. دامنه فعالیت هایی که یک بانک بازرگانی ممکن است انجام دهد محدودتر از بانک های دارای مجوز کامل و بانک های عمده فروشی است به ویژه، یک بانک بازرگانی به طور کلی قادر به پذیرش سپرده‌های دلاری سنگاپور نیست. بانک های بازرگانی، خدماتی را به عموم مردم ارائه نمی دهند بلکه آنها با شرکت ها بویژه شرکت های چند ملیتی کار می‌کنند. این بانک ها اغلب خدمات پذیره نویسی، وام، مشاوره مالی و جذب سرمایه را ارائه می دهند.

 مجوز برای کار بانکی

مؤسسات تامین مالی (finance institutes) که مایل به انجام کار بانکی در سنگاپور هستند باید معیارهای مرجع پولی سنگاپور را رعایت کرده و مجوز کتبی از این مرجع برای راه اندازی بانک مورد نظر در سنگاپور را دریافت کنند. مرجع مذکور هنگام ارزیابی یک موسسه تامین مالی برای انجام تجارت بانکی عوامل ذیل را در نظر می‌گیرد:

داشتن سلامت مالی؛

سابقه و شهرت، و نیز رتبه جهانی موسسه مذکور، شرکت مادر و سهامداران عمده؛

قدرت نظارت کشور مبدا؛

اخذ رضایت کتبی از مرجع نظارتی کشور مبدا برای ایجاد یک عملیات بانکی در سنگاپور؛

داشتن راهبردهای سنجیده برای خدمات بانکی و مالی در سنگاپور، و برنامه‌های تجاری صحیح برای اطمینان از دوام اقتصادی پایدار؛

برخورداری از سامانه‌ها و فرآیندهای مدیریت ریسک قوی که با حجم تجارت پیشنهادی موسسه متناسب باشد.

همه متقاضیان ملزم به پرداخت هزینه درخواست غیر قابل استرداد 20000 دلار سنگاپور هستند. زمان رسیدگی معمولاً حدود 3 تا 4 ماه طول می‌کشد، مشروط بر آنکه هزینه مورد نظر و تمام اطلاعات لازم به طور رضایت بخش تهیه و برای مرجع پولی سنگاپور ارسال شده باشد.   بزرگترین بانکهای محلی سنگاپور

1- بانک توسعه سنگاپور Devolpment Bank of Singapore (DBS)

این بانک که به‌ عنوان بزرگترین بانک سنگاپور و بزرگترین بانک آسیای جنوب شرقی شناخته می‌شود در سال ۱۹۶۸ تاسیس شد و در سال 1998 پست بانک سنگاپور به مبلغ 1.6 میلیارد دلار سنگاپور را به تملک خود درآورد. سرمایه این بانک در سال 2022 بالغ بر 542 میلیارد دلار آمریکا و پرسنل آن حدود 36000 نفر بوده است. بزرگترین سهامدار دی بی اس، هلدینگ تماسک است که پس از صندوق سرمایه گذاری مستقل سنگاپور، یزرگترین هلدینگ کشور محسوب می‌گردد. در حال حاضر تماسک مالک 29 درصد از سهام این بانک می‌باشد. دارای بیش از 100 دفتر و بیشترین تعداد دستگاه‌های خودپرداز در سنگاپور است. در حال حاضر مالک شبکه‌ای از ۲۵۰ شعبه و بیش از ۱۱۰۰ دستگاه خودپرداز در کشورهای چین، امارات متحده عربی، هنگ کنگ، هند، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، مالزی، میانمار، فیلیپین، تایوان، تایلند، ویتنام، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا می‌باشد. دی بی اس نه تنها در سنگاپور بلکه در کل منطقه آسیا به لحاظ ایمن بودن جایگاه برجسته دارد. در واقع برای چندین سال متوالی، از سال 2009 تا 2022، مجله مشهور گلوبال فاینانس که گزارش هایی را راجع به وضعیت اقتصادی کشورها تهیه می‌کند این بانک را به عنوان "ایمن ترین بانک در آسیا" معرفی کرده است.

 2- شرکت بانکداری فرامرزی چین (Oversea-Chinese Banking Corporation)

بانک OCBC دومین بانک بزرگ در سنگاپور است. در سال 2019، این بانک برنده جایزه معتبر بهترین بانک جهان (از حوزه آسیا-اقیانوسیه) توسط مجله گلوبال فاینانس شد.  این بانک در زمینه ارائه خدمات بانکداری خرد، بانکداری سرمایه‌گذاری و مدیریت سرمایه‌گذاری فعالیت می‌نماید.  در حال حاضر دارای شبکه‌ای از ۵۶۸ شعبه در ۱۹ کشور آسیا-اقیانوسیه، اروپای غربی و آمریکای شمالی می‌باشد. شعبه مرکزی این بانک در قرار دارد. شایان ذکر است که مالکیت بانک سنگاپور Bank of Singapore نیز در اختیار OCBC می‌باشد.  دارایی این بانک تا 30 ژوئن 2023 معادل 336.4 میلیارد دلار آمریکا بوده و حدود 31 هزار پرسنل در اختیار دارد.

3- بانک یونایتد اورسیز (united overseas bank limited)  

در سال 1935 تأسیس شد، UOB سومین بانک بزرگ در آسیای جنوب شرقی است. تقریباً 70 شعبه فیزیکی در سنگاپور و 500 دفتر در سراسر جهان دارد. این بانک خدمات مختلفی از مدیریت دارایی تا خدمات بیمه را ارائه می دهد. بانک مذکور تا 30 ژوئن 2023 حدود  369 میلیارد دلار آمریکا سرمایه و بیش از 28 هزار پرسنل داشته است.

 بانک های عمده خارجی در سنگاپور

1-  استاندارد چارترد (Standard Chartered)

بانک استاندارد چارترد  با 83000 کارمند به مشتریان در بیش از 120 بازار در سراسر جهان خدمات ارائه می دهد. مجموع کل دارایی‌هایی این بانک تا پایان 30 ژوئن 2023 بالغ بر 837.7 میلیارد دلار بوده است. عملیات بانک استاندارد چارترد سنگاپور در سال 1859 آغاز شد و امروزه دارای بزرگترین شبکه به لحاظ تعداد شعبه در میان بانک های خارجی در سنگاپور است. بانک استاندارد چارترد در سال 2018 حدود 12.47 میلیارد دلار سنگاپور درآمد ایجاد کرد و در همان سال، درآمد خالص بانک حدود 5.58 میلیارد دلار سنگاپور بود.  در حال حاضر شبکه ای متشکل از 19 شعبه، 7 مرکز بانکداری اولویت دار و 31 دستگاه خودپرداز در سنگاپور مستقر است. تعداد مشتریان خٌرد این بانک در سنگاپور به 900 هزار نفر بالغ می‌شود.

 2- اِچ‌اس‌بی‌سی (HSBC، مخفف Hongkong and Shanghai Banking Corporation)

بانک اچ‌اس‌بی‌سی در سال ۱۸۶۵ توسط بانکدار اسکاتلندی، در هنگ‌کنگ که از مستعمرات بریتانیا بود، تأسیس شد و اکنون به‌ عنوان یکی از بزرگترین بانک‌های جهان شناخته می‌شود. مجموع سرمایه آن، در پایان دسامبر 2021، حدود 3 تریلیون دلار بوده است. این بانک در سنگاپور، توسط شرکت بانکی هنگ کنگ و شانگهای، در دسامبر 1877 افتتاح شد. در زمینه ارائه خدمات بانکداری خرد، بانکداری شرکتی و بانکداری سرمایه‌گذاری، مدیریت سرمایه‌گذاری و مدیریت ثروت، کارت‌های اعتباری و وام‌های مسکن فعالیت می‌کند. اچ‌اس‌بی‌سی مالک شبکه‌ای از ۷۲۰۰ شعبه بانکی در ۸۵ کشور جهان می‌باشد. این بانک دارای 11 شعبه در سنگاپور است. در سال ۲۰۱۲ این بانک با دارایی خالص ۲٫۶ تریلیون دلار، به‌عنوان بزرگترین بانک جهان از جهت میزان دارایی‌ها، شناخته شد. اکنون دارایی این بانک حدود 3 تریلیون دلار و دارایی تحت مدیریت[1] آن حدود 600 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. شعبه مرکزی بانک مذکور در شهر لندن قرار دارد.

 3- می‌بنک ( Maybank)

حضور می‌بنک در سنگاپور در سال 1960 به عنوان یک بانک تجاری با مجوز کامل آغاز شد و در حال حاضر دارای شبکه‌ای متشکل از 2600 شعبه در 18 کشور می‌باشد. این بانک در حال حاضر در میان پنج بانک برتر آ.سه.آن قرار دارد. می‌بنک بزرگترین بانک مالزی است که طیف وسیعی از خدمات بانکی شامل بانکداری خرد، بانکداری سرمایه‌گذاری و بانکداری اسلامی را ارائه می‌نماید و شعبه مرکزی آن درکوالالامپورقرار دارد. در پایان سال 2022، دارایی کل بانک مذکور 200.5 میلیارد دلار است. دارایی کل آن در سنگاپور  در تاریخ فوق الذکر بالغ بر تقریباً 71.5 میلیارد دلار سنگاپور بود و بیش از 2000 کارمند بانک در آن کار می‌کردند. دارای 18 شعبه و 11 دستگاه خودپرداز در سنگاپور می‌باشد و در عین حال مشتریانش می‌توانند از 200 دستگاه خودپرداز مشترک بین بانکهای عمده خارجی سنگاپور نیز استفاده کنند.

 4-  بی ان پی پاری با (BNP Paribas):

کل دارایی بانک مذکور در سال 2022 بیش از 2 تریلیون دلار و سود این بانک در همان سال بالغ بر 50.4 میلیارد دلار بوده است. این بانک از سال 1968 در خط مقدم بانکداری در سنگاپور بوده و فعالیتهایی متنوعی همچون بانکداری سرمایه گذاری، بانکداری شرکتی، بانکداری اختصاصی، خدمات اوراق بهادار، مدیریت دارایی و بیمه را پوشش می دهد. بانک مذکور دارای 184000 کارمند در 64 کشور جهان است و حدود 2000 کارمند در سنگاپور دارد. شعبه مرکزی در پاریس مستقر است و سنگاپور مرکز این بانک برای آسیای جنوب شرقی می‌باشد.

 5- سیتی بانک (Citi bank)

اولین بانک آمریکایی بود که در سال 1902 شعبه ای در سنگاپور راه اندازی کرد. اگرچه این بانک نسبتاً دیر وارد بخش خرده فروشی شد، اما به یک بازیگر بازار قدرتمند با سهم بازار عمده در مشاغل کلیدی از جمله وام های بدون تضمین تبدیل شده است. سیتی بانک اولین بانک ایالات متحده بود که شعبه ای را در سنگاپور تأسیس کرد. در دهه 1980، سیتی بانک اولین بانک در سنگاپور بود که استفاده از دستگاه‌های خودپرداز (ATM) را رایج کرد و در اوایل دهه 1990، اولین سرویس بانکداری تلفنی سنگاپور را ایجاد نمود که 24 ساعت شبانه روز کار می‌کرد. تا 31 مارس 2023 دارایی سیتی بانک معادل 2.3 تریلیون دلار بوده است.

لازم به ذکر است هر پنج بانک خارجی فوق الذکر امتیاز بانک کامل واجد شرایط (QFB) را دریافت کرده اند.

 بانک اِی‌بی‌اِن آمرو (ABN AMRO) که یک شرکت خدمات مالی و بانکداری هلندی است و از جمله بزرگترین بانکهای مستقر در سنگاپور تلقی می‌شد در اکتبر سال 2023 به کلیه فعالیت های خود در سنگاپور به استثناء خدمات کلرینگ پایان داد. این بانک در دوره همه گیری کرونا دچار مشکلات مالی شد و در همان زمان تصمیم به محدود کردن فعالیتهای خود گرفت.

تحقیقات پیش‌بینی می‌کند که سود خالص بانک‌های سنگاپور بین 20 تا 37 درصد سالانه در سال 2023 افزایش یابد. تحلیلگران انتظار دارند حاشیه سود خالص بانک‌ها که یک معیاری کلیدی برای سودآوری است، به 2.1 تا 2.2 درصد برسد.

 تضمین اطلاعات مشتریان و امنیت داده‌های مالی همچنان اولویت اصلی موسسات مالی در کشور است و لذا سرمایه‌گذاری قابل توجه در اقدامات امنیتی پیشرفته، در دستور کار آنها قرار دارد. برآورد می‌شود که طی چهار سال آینده، هزینه‌های مربوط به جرایم سایبری (10.5 تریلیون دلار در سال تا سال 2025) تا 40 برابر بیشتر از هزینه‌های امنیت سایبری در سراسر جهان (267.3 میلیارد دلار در سال تا سال 2026) باشد.

 علی رغم همه اقدامات سنگاپور در زمینه مبارزه با پولشویی، حداقل 240 نفر بین سالهای 2022-2020 به پولشویی محکوم شدند و پلیس اموالی به ارزش بیش از 1.2 میلیارد دلار سنگاپور را توقیف کرد. بعلاوه اخیرا در اگوست 2023 عملیات پولشویی بالغ بر 2.8 میلیارد دلار در این کشور برملا گشت.

  "بانک اسلامی آسیا (The Islamic Bank of Asia") تنها بانک اسلامی در سنگاپور بود که در سال 2007 توسط بانک توسعه سنگاپور (DBS) و با مشارکت شماری از  گروهها و شرکتهای سرمایه گذاری برخی از کشورهای عربی خلیج فارس با سرمایه ای حدود تاسیس شد لیکن بانک توسعه سنگاپور در سپتامبر 2015 با اعلام اینکه بانک اسلامی آسیا در طول فعالیتش به عنوان بانک مستقل موفق به نیل به صرفه مقیاس (Economies of scale)[2] نشد به تدریج و در یک بازه زمانی مشخص جمع خواهد شد. قایل ذکر است که از تاریخ 11 ژوئیه 16امکان دسترسی به تارنمای بانک اسلامی آسیا وجود ندارد.  در عین حال که بانک اسلامی مستقلی در سنگاپور وجود ندارد لیکن حدود 15 بانک از جمله می‌بانک، بانک توسعه سنگاپور، استاندارد چارترد و یونایتد اورسیز، بخشی از فعالیتهای بانکی خود برای مسلمانان را طبق شریعت انجام می دهند.

[1] - دارایی‌های تحت مدیریت یا «Asset Under Management»، که اختصاراً به آن «AUM» گفته می‌شود، به دارایی‌های اطلاق می‌شود که یک صندوق سرمایه گذاری مشترک از سرمایه گذاران خود دریافت می‌کند. به عبارت دیگر، دارایی‌های تحت مدیریت، به کل ارزش بازار سرمایه ‌گذاری‌هایی یا دارایی ‌هایی گفته می‌شود که یک شخص یا نهاد به نمایندگی از سرمایه گذاران دریافت می‌کند. معمولاً این دارایی‌ها توسط نهاد یا صندوق سرمایه گذاری، مدیریت شده و در یک جهت مشخص ذخیره شده یا به حرکت درمی‌آیند. در محاسبه دارایی تحت مدیریت، برخی از موسسات مالی در محاسبات خود سپرده‌های بانکی، صندوق سرمایه گذاری مشترک و وجه نقد را شامل می‌شوند. برخی دیگر آن را به وجوه تحت مدیریت اختیاری محدود می‌کنند، جایی که سرمایه گذار اختیار تجارت از طرف وی را به شرکت واگذار می‌کند. به صورت کلی، سرمایه گذاران می‌توانند جریان‌های ورودی سرمایه گذاری را به عنوان شاخص مثبت کیفیت و تجربه مدیریتی در نظر بگیرند.

[2] - کاهش متوسط هزینه‌ها در پی افزایش تولید

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما