معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

نقش دریا در اقتصاد نیکاراگوا

بواسطه واقع شدن سرزمین نیکاراگوا بین دو اقیانوس اطلس و آرام، دریا همواره عنصری حیاتی برای این کشور بوده و بخش اعظمی از تاریخ، اقتصاد و سیاست این کشور را تشکیل داده است.

اقتصاد آبی مالزی

اقتصاد مالزی پیوند ویژه ای با آبهای پیرامونی خود دارد. در حالیکه وسعت خشکی این کشور 329،750 کیلومتر مربع است، دامنه دریایی آن، شامل منطقه انحصاری اقتصادی، تقریبا 450،000 کیلومتر مربع میباشد. بیش از 870 جزیره در مالزی وجود دارد که تقریبا 4675 کیلومتر وسعت دارد. این کشور همچنین دارای یک اکوسیستم حرا است که با 7،097 متر مربع، طیف گسترده ای از صخره‌های مرجانی را با بیش از 3600 متر مربع شامل شده است.

کرواسی و اقتصاد دریایی

کرواسی از جمله کشورهای اروپایی است که علیرغم مساحت کوچک خود، از سواحل طولانی برخوردار است و این امر، این کشور را از امتیازات ویژه ای در اقتصاد دریا و ساحل برخوردار نموده است.

الجزایر و اقتصاد دریامحور

اقتصاد دریامحور یا همان اقتصاد دریا که در ادبیات جهانی عموماً با عنوان اقتصاد آبی یا Blue Economy از آن یاد می‌شود، استفاده پایدار از ظرفیت منابع و گستره‌های آبی اعم از اقیانوس ها، دریاها، دریاچه‌ها و جزایر برای رشد اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت و ایجاد اشتغال و در نهایت افزایش تولید ناخالص داخلی تعریف می‌گردد. بنابراین، حوزه اقتصاد دریا فراتر از مواردی از قبیل شیلات و گردشگری دریایی است و مستلزم ظهور و حمایت از صنایع مرتبط با آب و دریا ازجمله حمل ونقل دریایی، گردشگری دریایی، انرژی‌های تجدیدپذیر، آبزی پروری و شیلات، بیوتکنولوژی دریایی، زیست هواشناسی و معدنکاری دریایی و البته حفظ و بازسازی محیط زیست دریا میباشد. کشور الجزایر نیز برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود، علاقه زیادی به اقتصاد آبی دارد که در گزارش حاضر به این موضوع پرداخته شده است.

اقتصاد دریا محور هند

بخش حمل و نقل دریایی و لجستیک در هند از اهمیت و جایگاه مهمی در اقتصاد در این کشور برخوردار است.

اقتصاد دریامحور عمان

موقعیت استراتژیک عمان بعنوان یک نقطه اتصال حیاتی در مسیر تجارت دریایی بسیار حایز اهمیت است و این کشور در توسعه چندین صنعت مرتبط با دریا اهتمام ورزیده و سرمایه گذاران زیادی را در طول سال ها جذب کرده است.

اقتصاد دریامحور هند

اقتصاد هند با 7500 کیلومتر خط ساحلی مشتمل بر 9 ایالت و 12 بندر بزرگ و 200 بندر کوچک که هر سال حدود 1400 میلیون تن بار را جابجا می‌کنند، به شدت به دریا وابسته است. طبق آمار، 95 درصد تجارت این کشور از طریق حمل و نقل دریایی صورت می‌گیرد. بخش دریایی حدود 4 درصد تولید ناخالص داخلی هند را تشکیل می‌‎دهد و انتظار می‌رود این بخش در دهه آینده با نرخ رشد مرکب سالانه 10 درصد رشد کند.

اقتصاد دریامحور سنگاپور

بقا و موفقیت سنگاپور به طور جدایی ناپذیری با اقیانوس ها مرتبط است. سنگاپور به دلیل برخورداری از موقعیت استراتژیک که اقیانوس های هند و اقیانوس آرام را از طریق تنگه مالاکا به هم متصل می‌کند، همواره یک مجرای حیاتی برای تجارت دریایی جهانی بوده است.

راهبرد توسعه دریا محور ویتنام و تجارب موفق آن

ویتنام دارای ظرفیت‌ها و مزیت‌های ارزشمندی در توسعه اقتصاد دریایی می‌باشد.

برنامه‌های دولت کنیا در زمینه اقتصاد دریامحور

اقتصاد آبی به عنوان ابتکار و طرحی برای ارتقای توسعه اقتصادی از طریق استفاده پایدار از ظرفیت‌های اقیانوس‌ها، دریاها و آبهای سطحی مطرح شده است. این برنامه در عین حال حفاظت از منابع آبی اقیانوسی و داخلی را مورد توجه قرار می‌دهد.