معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۲

صنعت گردشگری سنگاپور

گردشگری اکنون 4 درصد به تولید ناخالص داخلی سنگاپور کمک می‌کند و نقش اساسی در تقویت موقعیت سنگاپور به عنوان مغناطیسی برای سرمایه، تجارت و استعداد ایفا می نماید. هیات گردشگری سنگاپور انتظار دارد در سال 2024 بین 15 تا 16.5 میلیون گردشگر وارد سنگاپور شود و درآمدی بین 27.5 تا 29 میلیارد دلار سنگاپور به همراه داشته باشد.

در سال 1964 هیات ترویج گردشگری سنگاپور (STPB) با دستور کار تبلیغ سنگاپور به عنوان یک مقصد گردشگری تأسیس شد. این هیات فعالیت خود را با 25 نفر کارمند شروع کرد. در آن سال، سنگاپور از 91000 گردشگر استقبال کرد. در آن دوره فعالیتها بر ایجاد زیرساخت های گردشگری و افزایش آگاهی از سنگاپور به عنوان یک مقصد جذاب متمرکز بود.

هیات ترویج گردشگری سنگاپور در سال 1997 به منظور انعکاس یک تغییر عمده در شیوه حمایت از گردشگری به عنوان یک محرک اقتصادی کلیدی، به هیات گردشگری سنگاپور (STB) تغییر نام داد. هیات گردشگری سنگاپور یک هیئت خودمختار زیر نظر وزارت تجارت و صنعت سنگاپور است. هیات مذکور نقش خود را فراتر از تبلیغات مقصد گسترش داد و شروع به آماده سازی سنگاپور به عنوان یک مرکز گردشگری منطقه ای هم برای شرکت ها و هم برای گردشگران کرد. این یک رویکرد تعیین کننده به سمت توسعه صنعت گردشگری است، رویکردی که همچنان این هیات را از بسیاری دیگر از سازمان‌های ملی گردشگری که تقریباً منحصراً بر فعالیت های بازاریابی و تبلیغاتی متمرکز هستند متمایز می‌کند.

در حالی که هیات گردشگری سنگاپور در توسعه بخش گردشگری نقش پیشرو را دارد اما حمایت مستمر از سوی بازیگران صنعت در تضمین موفقیت و رشد پایدار این بخش بسیار مهم است. حمایت قوی و مشارکت فعال ساکنان سنگاپور نیز برای بخش گردشگری ضروری است، زیرا آنها بخشی جدایی ناپذیر از هویت و جذابیت سنگاپور هستند.

این هیات اکنون بالغ بر 1100 کارمند دارد و دارای شبکه گسترده ای از دفاتر در سراسر جهان است به گونه ای که در حال حاضر، 20 دفتر منطقه ای و پنج نماینده بازاریابی در هفت منطقه دارد. دفاتر منطقه ای هیات گردشگری سنگاپور تمامی فعالیت های گردشگری، از بازاریابی گردشگری تا ترویج سرمایه گذاری را بر عهده دارند. آنها با همراهی بخش مربوطه صنعت، تبلیغات برای جذب گردشگر به سنگاپور، تسهیل حضور شرکت های گردشگری در طرحهای سرمایه گذاری، نظارت بر فعالیت های رقابتی و حمایت از توسعه توافق نامه‌های دو یا چند جانبه را در دستور کار خود دارند.

در این راستا هیات گردشگری سنگاپور به همراه اتحادیه هتل‌های سنگاپور (SHA) طرحی موسوم به "نقشه راه پایایی هتل" را در تاریخ  21 مارس 2022 ارائه داد. بر مبنای این طرح بایستی "پایایی" به عنوان یک ارزش اصلی در کل اکوسیستم هتل ها ادغام شود و صنعت هتلداری سنگاپور به عنوان پیشرو در پایایی زیست محیطی در منطقه معرفی گردد.  بعلاوه در این نقشه راه، دو گام عمده پیش بینی شده است:

  • 60 درصد از موجودی اتاق های هتل در سنگاپور تا سال 2025 گواهینامه پایایی به رسمیت شناخته شده بین المللی را دریافت کنند.
  • هتل‌های سنگاپور تا سال 2030 انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند و در سال 2050 به صفر برسانند.

بی تردید صنعت هتلداری یک صنعت اصلی در بخش گردشگری و یک ستون کلیدی در رشد گردشگری سنگاپور است. این صنعت با بیش از 430 اقامتگاه که شامل بیش از 70000 اتاق است حدود 20 درصد از کل درآمدهای گردشگری را شامل می‌شود.

از طرف دیگر، هیات مذکور با آژانس های دولتی ذی ربط، اتحادیه هتل های سنگاپور  و سایر دست اندرکاران هتلداری همکاری می‌کند تا راهبرد مشترکی را به سمت توسعه صنعت هتلداری که از ماهیت نوآورانه و انعطاف پذیر برخوردار باشد هدایت کند. در تاریخ 18 مه 2023 تان سیلنگ، وزیر نیروی انسانی و وزیر دوم تجارت و صنعت سنگاپور، از "نقشه تحول مشاغل برای صنعت هتلداری" که با مشورت 105 هتل و هشت موسسه آموزشی تهیه شده رونمایی کرد. در این نقشه، چگونگی تأثیر فناوری و همچنین روندهای جهانی و محلی بر نقش‌ها و مهارت‌های شغلی در صنعت هتلداری طی سه سال آینده شناسایی شده و  کارفرمایان و کارمندان را در مورد مهارت‌ها و استعدادهای لازم برای نوآورانه، پایایی، رقابتی ماندن راهنمایی می‌کند.  

در نقشه مذکور، برای الهام بخشیدن به هتل‌ها در مسیر تحول خود، مفهومی‌به عنوان "هتل فردا" در نظر گرفته شده است به این معنا که در آینده، هتل‌ها به خودی خود مقصد هستند و از طریق ارائه مفاهیم جدید و طراحی مدبرانه فضاهای داخلی و خارجی خود، ایجاد ارزش افزوده می‌کنند. بیش از 60 هتل در سنگاپور در حال اجرای این نقشه تحول هستند.

عوامل رشد صنعت گردشگری سنگاپور

علاوه بر مکانهای دیدنی جذاب، محل های اقامتی بسیار مناسب و وجود امنیت، عوامل دیگری نیز بر رشد صنعت گردشگری در سنگاپور تاثیر گذار هستند که به اهم آنها ذیلا اشاره شده است:

1- مرکز گردشگری سلامت

امکانات مراقبت های بهداشتی عالی و روش های پزشکی بسیار تخصصی، بیمارستان‌های پیچیده و متخصصان پزشکی با رتبه‌های برتر، سنگاپور را به مقصدی پیشرو برای گردشگری پزشکی تبدیل کرده است.

2- گردشگری تجاری (مایس MICE)

سالانه رویداد‌های تجاری- کاری متعددی از جمله نمایشگاه‌، کنفرانس‌،  و همایش‌ها در سراسر جهان برگزار می‌شود و بازدیدکنندگان فراوانی را به شهر یا کشور میزبان جذب می‌کند. وجود این حجم از رویداد‌های مختلف در جهان باعث به‌وجود آمدن شاخه‌ای به نام گردشگری مایس (نشست ها، مشوق ها، کنفرانس ها و نمایشگاه‌ها) در صنعت گردشگری شده است. این نوع گردشگری، خدماتی است که از ترکیب تجارت، حمل‌و‌نقل، سرمایه‌گذاری‌های مالی و سفرها به وجود آمده است. تفاوت اساسی خدمات مایس با سایر خدمات حوزه گردشگری، از تمایز مشتریان آن نشأت می‌گیرد. شرکت ها و کسب و کار ها ضمن حساسیت بالاتر نسبت به کیفیت خدمات، از باب انگیزه و اهداف با گردشگران عادی تفاوت های زیادی دارند. این نوع گردشگری نقش به سزایی در ارتقاء رشد اقتصادی، ایجاد شغل، تسهیم دانش و تبلیغ شهر یا کشور خاص برای گردشگری است.

سنگاپور همچنان یکی از مقاصد پیشرو گردشگری مایس در آسیا است که مسافران تجاری و سازمان دهندگان رویدادها را از سراسر جهان جذب می‌کند. این دولت شهر دارای مراکز کنفرانس بسیار خوب با امکانات مدرن است که آن را به مکانی مناسب برای کنفرانس‌های جهانی، جلسات شرکتها و نمایشگاه‌ها بدل کرده است.

3- گردشگری آشپزی

گردشگری غذا بر اساس روش های جدید همچون  افزایش رویدادهای مرتبط با غذا، جشنواره‌های غذا و تجربیات آشپزی که بر غذای چندفرهنگی و همچنین فضاهای غذاخوری معاصر تأکید دارند، از دیگر موارد موثر بر رونق گردشگری در سنگاپور است.

گردشگران خارجی در سنگاپور

الف- مقایسه ورودی‌ها از مرزهای زمینی، دریایی و هوایی

از کل حجم ورودی‌های بین المللی در سال 2022، 5.34 میلیون (85.6%) از طریق هوا، 543387 (8.6%) از طریق دریا و 362362 (5.7%) از طریق زمین وارد شده اند. سهم مرزهای دریایی و زمینی از ورودی‌های بین‌المللی پس از همه‌گیری کاهش یافت و از ژانویه تا اکتبر 2023، به ترتیب 9.2 و 7.6 درصد در مقایسه با 11.6 درصد و 10.6 درصد در سال 2019.  آشکارا ظرفیت فرودگاه چانگی سریع‌تر از کشتی‌های کروز و حمل و نقل زمینی افزایش یافته است. بر اساس گزارش گروه فرودگاه چانگی، این فرودگاه بیش از 80 درصد از پیوندهای شهری قبل از کرونا را بازیابی کرده است و دوباره خود را به عنوان یک دروازه استراتژیک به آسیای جنوب شرقی و فراتر از آن تبدیل کرده است. از ژوئن 2023، این فرودگاه به 148 مقصد جهانی متصل بود.

   ب- تعداد گردشگران خارجی سنگاپور در 15 سال اخیر

در سال 2020، تقریباً 2.74 میلیون گردشگر از سنگاپور بازدید کردند. این کاهش 85.7 درصدی نسبت به 19.1 میلیون گردشگر در سال 2019 عمدتاً در نتیجه محدودیت های سفر و بسته شدن مرزها برای مقابله با همه گیری کرونا بود. با ادامه اعمال محدودیت های مرزی توسط سنگاپور، تعداد بازدیدکنندگان بین المللی به حدود 300 هزار نفر در سال 2021 کاهش یافت. دولت سنگاپور در آوریل 2022 کاهش تدریجی محدودیت های ورود گردشگران خارجی را آغاز کرد. در نتیجه، در پایان سال 2022، تعداد بازدیدکنندگان به 6.31 میلیون نفر رسید و در سال 2023 با یک جهش چشمگیر به بیش از 2 برابر افزایش داشت.

تعداد کل ورودی گردشگر خارجی به سنگاپور (2009 - 2023)

ردیف

سال

تعداد گردشگر

1

2009

9.7

2

2010

11.6

3

2011

13.2

4

2012

14.5

5

2013

15.6

6

2014

15.1

7

2015

15.2

8

2016

16.4

9

2017

17.4

10

2018

18.5

11

2019

19.1

12

2020

2.7

13

2021

0.3

14

2022

6.3

15

2023

13.6

ج- تعداد گردشگران خارجی بر اساس کشور

طبق نمودار ذیل که ورودی گردشگر خارجی به سنگاپور در سال 2022 را به نمایش گذاشته،  اندونزی با سهم 16.6 درصدی بزرگترین ورودی را داشته و پس از آن هند (10.3) و مالزی (8.9 درصد) در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند:

در دو سال گذشته اندونزی مقام نخست را در اعزام گردشگر به سنگاپور داشته است و تعداد گردشگران این کشور که در سال 2023 به سنگاپور سفر کرده اند بیش از 2 برابر سال 2022 می‌باشد. ورودی گردشگر از چین در سال 2023 گرچه نسبت به سال گذشته حدود 5 برابر شده اما همچنان در مکان دوم و بعد از اندونزی قرار دارد. قبل از همه‌گیری، چین از نظر تعداد بزرگترین منبع ورود گردشگر به سنگاپور بود. در سال 2019، 3.63 میلیون گردشگر از چین از سنگاپور بازدید کرده و بیش از 4 میلیارد دلار سنگاپور هزینه کرده بودند.

مالزی به همراه استرالیا و هند رتبه سوم را در سال 2023 به خود اختصاص داده است. شایان ذکر است که بازدید از دوستان و خانواده‌ها، انگیزه بخش قابل توجهی از گردشگران مالزیایی است که از سنگاپور بازدید می نمایند.

ورود  گردشگران خارجی به سنگاپور در سال 2023 بر اساس کشور

ردیف

کشور

تعداد گردشگر

1

اندونزی

2300000

2

چین

1400000

3

مالزی، استرالیا و هند

1100000

4

فیلیپین

693000

5

آمریکا

642000

6

کره جنوبی

571000

7

انگلستان

474000

8

ویتنام

459000

د-درآمد گردشگری سنگاپور

هم راستا با افزایش حجم گردشگری ورودی. درآمدها در سال 2022 به 29.3 میلیارد دلار سنگاپور رسید، در مقایسه با 4.3 میلیارد دلار سنگاپور در سال 2021. در شش ماهه اول سال 2023، درآمدها به 17.1 میلیارد دلار سنگاپور رسید، که نسبت به مدت مشابه در سال 2022 184.8 درصد افزایش داشت. در سال 2022، اندونزی، هند و استرالیا به ترتیب با 1.72 میلیارد دلار سنگاپور، 1.09 میلیارد دلار سنگاپور و 1.07 میلیارد دلار سنگاپور، بدون احتساب گشت و گذار، سرگرمی و بازی، برترین بازارهای درآمد گردشگری بودند. در مقابل، این کشور چین (4.12 میلیارد دلار سنگاپور)، اندونزی (3.7 میلیارد دلار سنگاپور) و هند (1.62 میلیارد دلار سنگاپور) بودند که سه رتبه اول درآمدهای گردشگری در سال 2019 را به خود اختصاص دادند. پس از آن استرالیا و فیلیپین قرار دارند.

بخش گردشگری سنگاپور در سال 2023 رونق مجدد را به خوبی نشان داد. طبق گزارش هیات گردشگری سنگاپور، تعداد گردشگران خارجی به 13.6 میلیون نفر رسیده است در همین سال درآمدهای گردشگری به حدود 27  میلیارد دلار سنگاپور بالغ گشت. دولت سنگاپور انتظار دارد این بهبود در سال 2024 ادامه یابد و تعداد بازدیدکنندگان بین‌المللی بین 15 تا 16 میلیون بازدیدکننده داشته باشد.

سه بازار اصلی منبع بازدیدکننده سنگاپور در سال 2023، چین، هند و اندونزی بودند که با هم نزدیک به 40 درصد از کل گردشگران بین المللی را تشکیل می دادند.

در سال 2023، بخش سفرهای کاری و جلسات، مشوق ها، کنوانسیون‌ها و نمایشگاه‌ها (MICE) در سنگاپور بهبود قابل توجهی را نشان داد و تقریباً 2.8 میلیارد دلار سنگاپور به اقتصاد کمک کرد که نسبت به سال 2021 افزایش قابل توجهی داشت.

درآمد گردشگری سنگاپور در 5 سال گذشته (به دلار سنگاپور)

ردیف

سال

درآمد گردشگری

1

2019

27.69  میلیارد دلار

2

2020

4.83    میلیارد دلار

3

2021

1.89   میلیارد دلار

4

2022

14.18 میلیارد دلار

5

2023

27.16 میلیارد دلار

لازم به ذکر است گردشگری اکنون 4 درصد به تولید ناخالص داخلی سنگاپور کمک می‌کند و نقش اساسی در تقویت موقعیت سنگاپور به عنوان مغناطیسی برای سرمایه، تجارت و استعداد ایفا می نماید. هیات گردشگری سنگاپور  انتظار دارد در سال 2024 بین 15 تا 16.5 میلیون گردشگر وارد سنگاپور شود و درآمدی بین 27.5 تا 29 میلیارد دلار سنگاپور به همراه داشته باشد. سنگاپور با توجه به مزایای صنعت گردشگری برای این کشور، توجه خاصی را معطوف این صنعت نموده است. در این راستا آلوین تان وزیر تجارت و صنعت در اول مارس 2024 اعلام نمود که بیش از 300 میلیون دلار سنگاپور (223 میلیون دلار آمریکا) برای کمک به بخش گردشگری این کشور سرمایه گذاری خواهد شد. برای جذب بیشتر گردشگر به سنگاپور قرار است یک مرکز بهداشتی جامع (حدود 4 هکتاری) در نزدیکی مارینا بی سندز (یکی از تفرجگاه‌های معروف سنگاپور در خلیج مارینا) ساخته شود. هدف از این مرکز ارائه مفاهیم نوآورانه است که می‌تواند تأثیر مثبتی بر سلامت جسمی، عاطفی یا روانی داشته باشد. اینها ممکن است شامل هنر درمانی، پیشنهادات مبتنی بر فناوری مانند شناورسازی یا درمان‌های مبتنی بر نور و فرکانس، و همچنین فعالیت‌ در داخل آب یا فعالیت‌های مبتنی بر تجهیزات باشد. ابتکار دیگری که برای جذب گردشگران خارجی در دست پیگیری است تاسیس یک مرکز تفریحی توسط خودروساز آلمانی پورشه تا سال 2027 در محوطه فرودگاه چانگی است که در آن بازدیدکنندگان می‌توانند خودروهای پورشه را با سرعت 200 کیلومتر در ساعت آزمایش کنند. صنعت آژانس های مسافرتی نقش حیاتی در تبدیل سنگاپور به مقصدی هیجان انگیز برای بازدیدکنندگان و تسهیل ترتیبات سفر برای مسافران دارد. امروزه بیش از 1000 آژانس مسافرتی در سنگاپور وجود دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما