معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۲

رتبه فرودگاه چانگی سنگاپور در میان فرودگاه‌های جهان در سال 2022

بر اساس رتبه‌بندی که اخیرا از سوی شورای بین‌المللی فرودگاه‌ها اعلام شده، چانگی نهمین فرودگاه شلوغ جهان در سال 2022 بوده و در مجموع 31.9 میلیون مسافر از آن عبور کردند.

فرودگاه بین المللی دبی با 66 میلیون جابجایی مسافر بین المللی رتبه اول را به خود اختصاص داده است. فرودگاه هیترو لندن با 58.2 میلیون مسافر و فرودگاه اسخیپول آمستردام با 52.5 میلیون نفر، بعد از فرودگاه بین المللی دبی قرار گرفته و به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را اشغال کرده اند.

قبل از همه‌گیری کووید-۱۹، فرودگاه چانگی هفتمین  فرودگاه شلوغ جهان از نظر ترافیک بین‌المللی مسافر بود و رکورد 68.3 میلیون جابه‌جایی مسافر در سال ۲۰۱۹ را داشت. این فرودگاه در سال 2021 با بسته شدن مرزها و کاهش تقاضای سفرهای هوایی در طول همه‌گیری، به رتبه 95 سقوط کرد.

با از سرگیری سفرهای بین المللی، ترافیک جهانی مسافر در سال 2022 تقریبا به هفت میلیارد رسید. این نشان دهنده افزایش 53.5 درصدی نسبت به سال 2021 یا بهبودی 73.8 درصدی نسبت به نتایج سال 2019 است که نقطه عطف مهمی در بهبود سفرهای هوایی پس از همه گیری محسوب می‌گردد. بر اساس آمار انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا) که آوریل سال جاری میلادی منتشر شده، حجم ترافیک هوایی بین‌المللی با افزایش 89.7 درصدی در فوریه 2023 در مقایسه با فوریه 2022، در حال بازگشت به سطح قبل از همه‌گیری است.

یاتا اعلام کرده در ماه فوریه، همه بازارها رشد بالایی را ثبت کردند که در راس آن شرکت‌های حمل و نقل هوایی در منطقه آسیا و اقیانوسیه بودند. ویلی والش، مدیر کل یاتا اظهار نموده: "علیرغم شرایط نامطمئن اقتصادی، تقاضا برای سفرهای هوایی در سراسر جهان و به ویژه در آسیا و اقیانوسیه همچنان بالاست.

آقای شُکُر یوسف (Shukor Yusof) ، بنیانگذار شرکت مشاوره هوانوردی Endau Analytics (که در سنگاپور و مالزی داری دفتر است)، خاطر نشان کرده که بازگشت چانگی به 10 فرودگاه پرتردد جهان، نشانه روشنی است که این فرودگاه به آرامی موقعیت خود را به عنوان یک مرکز هوایی برجسته در منطقه بازیابی می‌کند و مطمئنا تا پایان سال 2023، رتبه چانگی یک یا دو پله صعود خواهد کرد. احتمالا یکی از علل چنین پیش بینی آن است که بسیاری از مقاصد کلیدی چانگی مانند چین، هنگ کنگ، تایوان، ژاپن و کره جنوبی در سال 2019 حدود یک چهارم شبکه مسیر چانگی را به خود اختصاص داده، هنوز مرزهای خود را به طور کامل در سال 2022 باز نکرده بودند.

مایور پاتل، رئیس شرکت راهنمای رسمی هوانوردی (Official Aviation Guide) ضمن تمجید از عملکرد قوی سنگاپور، پیش بینی کرده که افزایش سریع ظرفیت هوایی و توسعه‌هاب هنگ کنگ می‌تواند در 12 تا 18 ماه آینده از سنگاپور پیشی بگیرد. وی گفته انتظار دارد پروازهای بیشتری به مقصدهایی مانند چین، ژاپن، کره جنوبی و تایوان از فرودگاه چانگی صورت پذیرد. شایان ذکر است که شرکت مذکور یک فراهم کننده اطلاعات سفرهای جهانی است که دفتر مرکزی آن در بریتانیا است. این شرکت در سال 1929 تاسیس شد و در ایالات متحده آمریکا، سنگاپور، ژاپن، لیتوانی و چین فعالیت می‌کند.

وزیر حمل و نقل سنگاپور نیز در ماه مارس 2023 اظهار داشته که حجم ترافیک مسافران، پروازها و ارتباط شهری در چانگی در حال حاضر حدود 80 درصد از سطح قبل از کووید-19 است و ترافیک مسافران چانگی باید تا سال 2024 و شاید زودتر به سطح قبل از همه گیری بازگردد.

شایان ذکر است بر اساس رتبه بندی شرکت Skytrax ، فرودگاه چانگی برای دوازدهمین بار به عنوان بهترین فرودگاه جهان انتخاب شده است. Skytrax یک شرکت مشاوره ای مستقر در انگلستان است که سایت بررسی و رتبه بندی خطوط هوایی و فرودگاهی را اداره می‌کند. تسهیلات و امکانات مدرن فرودگاهی، معماری فوق العاده و فضاهای تفریحی جذاب از جمله معیارهای دخیل در کسب رتبه نخست توسط این فرودگاه می‌باشند. چانگی که لقب پاک ترین فرودگاه جهان را نیز به خود اختصاص دارد پذیرای پروازهای بیش از 100 شرکت هواپیمایی است.

جدول ذیل نمایانگر وضعیت پر ترددترین شلوغ ترین فرودگاههای جهان در سالهای 2022-2019 است. همان گونه که ملاحظه می‌شود فرودگاه چانگی سنگاپور تنها فرودگاه در بین فرودگاههای جنوب شرق آسیاست که در زمره 10 فرودگاه نخست از لحاظ تردد در سال 2022 قرار دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما