معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۲

رشد سریع شرکتهای سنگاپوری

راه اندازی یک کسب و کار در سنگاپور (به جز معدودی از موارد) تنها سه ساعت طول می‌کشد. فرآیندهای تجاری در سنگاپور از مجوزهای ساختمانی گرفته تا اظهارنامه مالیاتی تا پردازش ورشکستگی به حداقل تلاش نیاز دارند. نتیجه آنکه امروز این امر، سنگاپور را در میان 190 اقتصاد جهان در رتبه دوم از نظر سهولت انجام تجارت قرار داده است.

سهولت تجارت به همراه نیروی کار ماهر،  نرخ های مالیاتی معقول، (بیش از 99 درصد از کل واردات، بدون مالیات وارد سنگاپور می‌شود)، اقتصاد باز (خارجی‌ها مجاز به داشتن 100٪ سهام در یک شرکت ثبت شده در سنگاپور بدون داشتن هیچ سهامدار یا شریک محلی هستند.)،  زیرساخت های مطلوب (بندر و فرودگاه سنگاپور علاوه بر صادرات کالاهای این کشور، یکی از شلوغ ترین قطب های جهان می‌باشند)،  بانکداری موفق، ثبات سیاسی، سیستم گمرکی کارآمد، موقعیت راهبردی آن در آسیا، سیاست تجارت آزاد سنگاپور یک محیط تجاری مثبت را فراهم کرده و باعث رونق گرفتن کسب و کار در سنگاپور و افزایش شرکتهای بومی و خارجی شده است. 

 در سنگاپور بالغ بر 400 هزار شرکت داخلی و خارجی وجود دارد و چنانچه شرکت های تضامنی با مسئولیت محدود، موسسات حسابداری عمومی، موسسات تک مالکی ، شرکت مختلط غیر سهامی و شرکت های سرمایه گذاری با سرمایه متغیر یا انعطاف پذیر نیز محاسبه شوند این عدد به 586,527 خواهد رسید.  این شامل 37000 شرکت بین المللی در سنگاپور است که در میان آنها 7000 شرکت چند ملیتی دیده می‌شوند.

در تحقیق مشترکی که توسط روزنامه استریت تایمز سنگاپور و شرکت تحقیقاتی جهانی مستقر در آلمان موسوم به استاتسیتا (Statista) انجام شده است نام 100 شرکت سنگاپوری احصاء شده که در بین سالهای 2019 تا 2022 بیشترین رشد درآمدی را داشته اند. در جدول ذیل، نام این شرکتها، سال تاسیس، حوزه فعالیت، نرخ رشد، و همچنین میزان درآمد و تعداد کارکنانشان در سالهای 2019 و 2022 درج گشته است. یکی از معیارهای پایه برای انتخاب این شرکتها آن است حداقل 150000 دلار در سال 2019 و حداقل 1.5 میلیون دلار در سال 2022 درآمد داشته اند.

نرخ رشد مطلق که در جدول ذیل به آن اشاره شده عبارت است از افزایش در ارزش دارایی که بر حسب درصد بیان می‌شود. نرخ رشد مطلق به این معنی است که افزایش ارزش به صورت مستقل نشان داده می‌شود و نه به صورت نسبی در رابطه با یک معیار یا دارایی دیگر. این نرخ با کم کردن مقدار اولیه از مقدار نهایی محاسبه می‌شود. از طرف دیگر، نرخ رشد سالانه مرکب، نرخ رشد سالیانه یک سرمایه گذاری در طی یک دوره زمانی مشخص است.

همان گونه که در جدول مذکور مشاهده می‌گردد Rex International Holding  که در حوزه انرژی و خدمات عمومی (برق و آب و گاز، ..) فعالیت دارد و در عمان، نروژ و بنین، و آفریقای غربی حضور دارد، بالاترین نرخ رشد را داشته و درآمد آن از حدود 184 هزار دلار در سال 2019 به حدود 235 میلیون دلار در سال 2022 رسیده است.  پس از آن نیز ISO Tank Management و SKRYA که به ترتیب در حوزه‌های لجستیک و حمل و نقل، و مدیریت پسماند و بازیافت فعال می‌باشند رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده اند.

ویژگی مشترک شرکت‌هایی که در این فهرست قرار دارند از املاک و مستغلات گرفته تا رباتیک و مراقبت‌های بهداشتی، این است که همه آنها از فناوری و نرم‌افزار نوآورانه برای اداره تجارت خود استفاده می‌کنند.

برای مثال شرکت  SKRYA که در رده سوم جدول مذکور قرار دارد راه حل های نوآورانه ای را برای بازیافت فلزات گرانبها و پایه ایجاد کرده است که شامل هوش مصنوعی، فناوری‌های سه بعدی و راه حل های نرم افزاری اختصاصی برای پذیرش عملی می‌شود.

نکته حائز اهمیت دیگر در این جدول آن است که بیشترین شرکتهایی که در فهرست این 100 شرکت برتر قرار گرفته اند در حوزه‌های فناوری اطلاعات و نرم افزار و نیز فناوری مالی(فین تک)، خدمات مالی و بیمه فعالیت دارند. شایان ذکر است که سنگاپور رتبه اول را در منطقه برای تامین مالی فین‌تک حفظ کرده است. در این راستا سنگاپور 747 میلیون دلار (1 میلیارد دلار سنگاپور) بودجه فین‌تک در 9 ماه منتهی به 30 سپتامبر 2023، معادل 59 درصد از کل بودجه آسه آن برای این منظور را تامین کرده است.

شرکتهای سنگاپوری با سریع ترین رشد

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما