اقتصاد دریا محور کنگو برازاویل
جمهوری کنگو، معروف به کنگو برازاویل، کشوری است در مرکز آفریقا با مساحت 342000 کیلومتر مربع و جمعیتی حدود 5.97 میلیون نفر در سال 2022. این کشور دارای 170 کیلومتر خط ساحلی در اقیانوس اطلس است و رودخانههای مهمی مانند کنگو و اوبانگی از آن عبور میکنند.
موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد کنگو و منابع طبیعی غنی آن، پتانسیل قابل توجهی برای توسعه اقتصاد دریامحور در این کشور ایجاد کرده است. اقتصاد دریامحور شامل فعالیتهای اقتصادی مرتبط با اقیانوسها، دریاها و مناطق ساحلی است. این مفهوم در سالهای اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده و بسیاری از کشورها از جمله کنگو برازاویل به دنبال بهره برداری پایدار از منابع دریایی خود برای رشد اقتصادی هستند. این گزارش به بررسی جامع وضعیت فعلی اقتصاد دریامحور کنگو برازاویل، چالشهای پیش رو و چشم انداز آینده آن میپردازد. با توجه به اهمیت روزافزون اقتصاد آبی در سطح جهانی، درک دقیق از وضعیت کنگو در این زمینه میتواند به سیاستگذاران و فعالان اقتصادی در اتخاذ تصمیمات آگاهانه کمک کند.
نگاهی کلی به اقتصاد کنگو برازاویل
پیش از بررسی دقیق اقتصاد دریامحور کنگو، نگاهی کلی به وضعیت اقتصادی این کشور میاندازیم:
- تولید ناخالص داخلی (GDP): 15.345 میلیارد دلار در سال 2022
- رشد GDP: 1.75% در سال 2022
- سرانه GDP: حدود 2,570 دلار در سال 2022
- نرخ تورم: 0.5% در سال 2022
- صادرات: 7.16 میلیارد دلار در سال 2022
- واردات: 3.04 میلیارد دلار در سال 2022
اقتصاد کنگو به شدت وابسته به بخش نفت است که حدود 60% از تولید ناخالص داخلی و بیش از 80% از صادرات را تشکیل میدهد. این وابستگی، اقتصاد کشور را در برابر نوسانات قیمت جهانی نفت آسیب پذیر کرده است.
بخشهای عمده اقتصاد کنگو عبارتند از:
- نفت و گاز (60% GDP)
- خدمات (25% GDP)
- کشاورزی و جنگلداری (8% GDP)
- صنعت و معدن (7% GDP)
دولت کنگو در سالهای اخیر تلاش کرده است تا اقتصاد خود را متنوع سازد و وابستگی به نفت را کاهش دهد. در این راستا، توسعه اقتصاد دریامحور به عنوان یکی از اولویتهای اصلی مطرح شده است.
سهم اقتصاد دریاپایه در تولید ناخالص داخلی
تخمین دقیق سهم اقتصاد دریاپایه در GDP کنگو دشوار است، زیرا آمار رسمی در این زمینه محدود است. با این حال، بر اساس تحلیل دادههای موجود و مقایسه با کشورهای مشابه، میتوان برآورد تقریبی ارائه داد:
- صنعت نفت و گاز فراساحل: حدود 55-60% از GDP
- حمل و نقل دریایی و فعالیتهای بندری: 3-5% از GDP
- شیلات و آبزی پروری: 1-2% از GDP
- گردشگری ساحلی: کمتر از 1% از GDP
در مجموع، میتوان گفت که اقتصاد دریاپایه حدود 60-70% از تولید ناخالص داخلی کنگو را تشکیل میدهد. این رقم نشان دهنده اهمیت بالای فعالیتهای مرتبط با دریا در اقتصاد کشور است، اگرچه عمده آن مربوط به صنعت نفت و گاز است.
بخشهای اصلی اقتصاد دریامحور
صنعت نفت و گاز فراساحل
صنعت نفت و گاز فراساحل، ستون فقرات اقتصاد کنگو برازاویل را تشکیل میدهد. بر اساس آمار موجود:
- تولید نفت: حدود 273,000 بشکه در روز (2023)
- ذخایر اثبات شده نفت: 1.8 میلیارد بشکه (2024)
- ذخایر اثبات شده گاز طبیعی: 10 تریلیون فوت مکعب (2024)
میادین اصلی نفتی فراساحل کنگو عبارتند از:
- Moho-Bilondo
- N'Kossa
- Nene Marine
- Lianzi (مشترک با آنگولا)
- Libondo (توتال)
- Litchendjili (ENI)
- Emeraude (Perenco)
- Likouala (Perenco)
شرکتهای اصلی فعال در بخش نفت و گاز کنگو:
- Total Energies (فرانسه)
- ENI (ایتالیا)
- Chevron (آمریکا)
- SNPC (شرکت ملی نفت کنگو)
- Perenco (فرانسه-بریتانیا)
- Lukoil (روسیه)
مناطق آزاد اقتصادی نزدیک دریا:
منطقه آزاد اقتصادی پوانت-نوآر:
شامل دو بخش A و B
بخش A با مساحت 27.9 کیلومتر مربع در شمال پوانت-نوآر
بخش B با مساحت 2.4 کیلومتر مربع در جنوب پوانت-نوآر
فعالیتهای اصلی: پالایش نفت، متالورژی، صنایع غذایی، نوشیدنی، چوب، کاغذ، شیمیایی، لاستیک و پلاستیک
بندر معدنی پوانت-نوآر:
در حال ساخت در بخش A منطقه آزاد پوانت-نوآر
برای صادرات سنگ آهن از معادن شمال کشور
سرمایهگذاری 10 میلیارد دلاری شرکت چینی Sangha Mining Development
چالشها:
- وابستگی شدید به درآمدهای نفتی
- نوسانات قیمت جهانی نفت
- کاهش تدریجی تولید در میادین قدیمی
- نیاز به سرمایه گذاری در اکتشاف و توسعه میادین جدید
فرصتها:
- توسعه صنعت گاز طبیعی
- استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته برای افزایش بازیافت نفت
- ایجاد ارزش افزوده از طریق توسعه صنایع پتروشیمی
حمل و نقل دریایی و بندری
حمل و نقل دریایی نقش مهمی در تجارت خارجی کنگو ایفا میکند. بر اساس آمار موجود:
- حجم تجارت دریایی: حدود 10.2 میلیارد دلار (2022)
- تعداد کشتیهای ثبت شده با پرچم کنگو: 12 فروند (2022)
- ظرفیت ناوگان ملی: 15,100 DWT (2022)
بندر اصلی کنگو، پوئنت-نوآر است که حدود 90% از تجارت دریایی کشور را پوشش میدهد. این بندر دارای ظرفیت سالانه حدود 7 میلیون تن کالا است.
عملکرد بندری:
- تخلیه و بارگیری کانتینری: 930,000 TEU (2022)
- حجم کل کالای جابجا شده: حدود 5 میلیون تن (2022)
چالشها:
- نیاز به مدرنیزاسیون زیرساختهای بندری
- محدودیتهای عمق آبخور برای پذیرش کشتیهای بزرگ
- کمبود تجهیزات تخصصی بندری
فرصتها:
- توسعه بندر پوئنت-نوآر به عنوانهاب منطقهای
- ایجاد مناطق آزاد تجاری در نزدیکی بنادر
- توسعه خدمات لجستیکی و ارزش افزوده
شیلات و آبزی پروری
کنگو دارای منابع غنی شیلاتی در آبهای ساحلی و رودخانههای خود است. آمار کلیدی این بخش:
- تولید سالانه ماهی: حدود 60,000 تن (2022)
- سهم از GDP: 1-2%
- اشتغال مستقیم: حدود 20,000 نفر
زیربخش های اصلی:
- صید ساحلی و دریایی
- صید در آبهای داخلی (رودخانهها و دریاچهها)
- آبزی پروری (عمدتاً پرورش تیلاپیا و گربه ماهی)
چالشها:
- صید بی رویه و غیرقانونی
- کمبود زیرساختهای نگهداری و فرآوری
- محدودیت در دسترسی به بازارهای صادراتی
فرصتها:
- توسعه آبزی پروری صنعتی
- بهبود مدیریت پایدار ذخایر آبزیان
- ایجاد ارزش افزوده از طریق فرآوری محصولات شیلاتی
گردشگری ساحلی
گردشگری ساحلی در کنگو هنوز توسعه چندانی نیافته است، اما پتانسیل قابل توجهی دارد:
- سهم از GDP: کمتر از 1%
- تعداد گردشگران خارجی: حدود 100,000 نفر در سال (2022)
جاذبههای اصلی:
- سواحل بکر اقیانوس اطلس
- پارک ملی Conkouati-Douli
- مناطق حفاظت شده ساحلی
چالشها:
- کمبود زیرساختهای گردشگری
- مشکلات دسترسی و حمل و نقل
- عدم شناخت کافی در بازارهای بین المللی
فرصتها:
- توسعه اکوتوریسم ساحلی
- ایجاد مجتمعهای تفریحی-گردشگری
- جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش گردشگری
زیرساختهای دریایی و بندری
زیرساختهای دریایی و بندری نقش حیاتی در توسعه اقتصاد دریامحور کنگو برازاویل ایفا میکنند. در این بخش، وضعیت فعلی این زیرساختها را بررسی میکنیم:
بنادر اصلی
- بندر پوئنت-نوآر:
- ظرفیت سالانه: 7 میلیون تن
- طول اسکله: 1,500 متر
- عمق آبخور: 13.5 متر
- تجهیزات: 4 جرثقیل کانتینری، 12 جرثقیل ساحلی
- بندر برازاویل (بندر رودخانهای):
- ظرفیت سالانه: 2 میلیون تن
- طول اسکله: 770 متر
- عمق آبخور: 3.5 متر
- تجهیزات: 6 جرثقیل ساحلی
5.2. ترمینالهای تخصصی
- ترمینال نفتی Djeno:
- ظرفیت بارگیری: 1.2 میلیون بشکه در روز
- عمق آبخور: 18 متر
- ترمینال کانتینری پوئنت-نوآر:
- ظرفیت: 950,000 TEU در سال
- مساحت: 15 هکتار
5.3. راههای آبی داخلی
کنگو دارای شبکه گستردهای از راههای آبی داخلی است که برای حمل و نقل کالا و مسافر استفاده میشوند:
- طول کل راههای آبی قابل کشتیرانی: حدود 1,120 کیلومتر
- رودخانههای اصلی: کنگو، اوبانگی، سانگا
کشتی سازی و تعمیرات
- کارخانه کشتی سازی برازاویل:
- ظرفیت: ساخت و تعمیر شناورهای تا 1,000 تن
- تاسیسات: 2 داک خشک، 3 اسلیپ وی
چالشهای زیرساختی
- فرسودگی تجهیزات و تاسیسات بندری
- محدودیت عمق آبخور برای پذیرش کشتیهای بزرگ
- کمبود سرمایه گذاری در نوسازی و توسعه زیرساختها
- ضعف در سیستمهای مدیریت بندری و لجستیک
پروژههای توسعهای
- طرح جامع توسعه بندر پوئنت-نوآر (2030-2025):
- افزایش ظرفیت به 12 میلیون تن در سال
- احداث ترمینال جدید کانتینری با ظرفیت 1.5 میلیون TEU
- بهبود دسترسی جادهای و ریلی به بندر
- پروژه بهسازی راههای آبی داخلی (2028-2023):
- لایروبی و بهبود قابلیت کشتیرانی رودخانههای اصلی
- نوسازی اسکلهها و بنادر رودخانهای
- مدرنیزاسیون کارخانه کشتی سازی برازاویل (2026-2024):
- نصب تجهیزات جدید و افزایش ظرفیت تولید
ساختار حکمرانی اقتصاد دریامحور
ساختار حکمرانی اقتصاد دریامحور در کنگو برازاویل شامل نهادها و سازمانهای مختلفی است که مسئولیت سیاستگذاری، نظارت و اجرا را بر عهده دارند:
6.1. نهادهای اصلی
- وزارت حمل و نقل، هواپیمایی و دریانوردی:
- مسئول سیاستگذاری کلان در حوزه حمل و نقل دریایی و بنادر
- اداره کل دریانوردی و امور دریایی:
- نظارت بر ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط زیست دریایی
- سازمان بنادر کنگو:
- مدیریت و توسعه بنادر کشور
- شرکت ملی نفت کنگو (SNPC):
- مدیریت منابع نفت و گاز فراساحل
- وزارت شیلات و آبزی پروری:
- سیاستگذاری و نظارت بر فعالیتهای شیلاتی و آبزی پروری
چارچوب قانونی
- قانون دریایی کنگو (2010):
- تنظیم فعالیتهای دریایی و حمل و نقل دریایی
- قانون نفت (2016):
- چارچوب قانونی برای اکتشاف و استخراج نفت و گاز
- قانون شیلات و آبزی پروری (2015):
- مدیریت پایدار منابع شیلاتی و توسعه آبزی پروری
چالشهای حکمرانی
- همپوشانی وظایف و اختیارات نهادهای مختلف
- ضعف در هماهنگی بین بخشی
- کمبود ظرفیت فنی و تخصصی در برخی نهادها
- نیاز به بروزرسانی قوانین و مقررات متناسب با تحولات جهانی
ابتکارات بهبود حکمران
- تشکیل شورای عالی اقتصاد دریایی (2022):
- هماهنگی سیاستهای کلان اقتصاد دریامحور
- برنامه ظرفیت سازی نهادی (2025-2023):
- آموزش و توانمندسازی کارکنان نهادهای دریایی
- پروژه مدرنیزاسیون سیستمهای مدیریت بندری (2026-2024):
- استقرار سیستمهای یکپارچه مدیریت بندری و لجستیک
چالشهای پیش روی توسعه اقتصاد دریامحور
توسعه اقتصاد دریامحور در کنگو برازاویل با چالشهای متعددی روبرو است که میتوان آنها را به چند دسته اصلی تقسیم کرد:
چالشهای اقتصادی
- وابستگی شدید به درآمدهای نفتی:
- سهم نفت از GDP: حدود 60%
- سهم نفت از صادرات: بیش از 80%
این وابستگی، اقتصاد کشور را در برابر نوسانات قیمت جهانی نفت آسیب پذیر کرده است. برای مثال، در سال 2020 با کاهش قیمت نفت، GDP کنگو 6.2% کاهش یافت.
- ضعف در تنوع بخشی به اقتصاد:
- سهم بخشهای غیرنفتی از GDP: کمتر از 40%
- محدودیت سرمایه گذاری در زیرساختهای دریایی:
- نیاز سرمایه گذاری در بخش بندری تا 2030: حدود 2 میلیارد دلار
- بودجه تخصیص یافته: کمتر از 500 میلیون دلار
- ضعف در جذب سرمایه گذاری خارجی:
- میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی (2022): 2.006 میلیارد دلار
- رتبه در شاخص سهولت کسب و کار: 180 از 190 کشور
چالشهای زیست محیطی
- آلودگی ناشی از فعالیتهای نفتی:
- تعداد نشت نفت گزارش شده (2022): 12 مورد
- مساحت آلوده شده: حدود 500 هکتار
- صید بی رویه و تهدید تنوع زیستی دریایی:
- کاهش ذخایر ماهیان تجاری: 30% طی 10 سال گذشته
- فرسایش ساحلی:
- نرخ فرسایش سالانه: 1-2 متر در برخی مناطق
- تغییرات اقلیمی و افزایش سطح آب دریا:
- پیش بینی افزایش سطح آب تا 2050: 20-30 سانتی متر
چالشهای اجتماعی
- بیکاری بالا در مناطق ساحلی:
- نرخ بیکاری در مناطق ساحلی: حدود 25% (2022)
- فقر و نابرابری:
- نرخ فقر در مناطق ساحلی: حدود 40%
- مهاجرت روستا-شهری:
- نرخ رشد جمعیت شهری: 3.1% سالانه
- کمبود نیروی کار ماهر در بخشهای دریایی:
- تعداد فارغ التحصیلان رشتههای دریایی (2022): کمتر از 200 نفر در سال
چالشهای فنی و تکنولوژیکی
- عدم دسترسی به فناوریهای پیشرفته در صنایع دریایی:
- میانگین عمر تجهیزات بندری: بیش از 20 سال
- ضعف در سیستمهای مدیریت یکپارچه بندری:
- عدم وجود سیستم جامع مدیریت بندری (Port Community System)
- محدودیت در ظرفیت تحقیق و توسعه:
- سهم هزینههای تحقیق و توسعه از GDP: کمتر از 0.1%
- کمبود زیرساختهای دیجیتال در بخش دریایی:
- پوشش اینترنت پرسرعت در بنادر: کمتر از 50%
چالشهای حقوقی و نظارتی
- نیاز به بروزرسانی قوانین و مقررات دریایی:
- آخرین بازنگری جامع قانون دریایی: سال 2010
- ضعف در اجرای قوانین و مقررات زیست محیطی:
- تعداد پروندههای تخلف زیست محیطی رسیدگی شده (2022): 25 مورد
- عدم شفافیت در فرآیندهای مناقصه و واگذاری پروژههای دریایی:
- رتبه در شاخص شفافیت بین المللی: 165 از 180 کشور
- پیچیدگی و طولانی بودن فرآیندهای اداری:
- زمان متوسط برای ثبت یک کسب و کار دریایی: 160 روز
فرصتها و پتانسیلهای توسعه
علیرغم چالشهای ذکر شده، کنگو برازاویل دارای فرصتها و پتانسیلهای قابل توجهی برای توسعه اقتصاد دریامحور است:
توسعه صنعت گاز طبیعی:
- ذخایر گاز طبیعی: 10 تریلیون فوت مکعب
- پتانسیل تولید سالانه: 3-4 میلیون تن LNG تا 2030
گسترش آبزی پروری:
- مساحت قابل توسعه برای آبزی پروری: 200,000 هکتار
- پتانسیل تولید: 100,000 تن در سال تا 2030
توسعه گردشگری ساحلی و دریایی:
- طول خط ساحلی: 170 کیلومتر
- پتانسیل جذب گردشگر: 500,000 نفر در سال تا 2030
توسعه انرژیهای تجدیدپذیر دریایی:
- پتانسیل انرژی امواج: 3-5 گیگاوات
- پتانسیل انرژی جزر و مدی: 1-2 گیگاوات
برنامهها و ابتکارات دولت برای توسعه دریامحور
دولت کنگو برازاویل در سالهای اخیر برنامهها و ابتکارات متعددی را برای توسعه اقتصاد دریامحور طراحی و اجرا کرده است. در این بخش، مهمترین این برنامهها را بررسی میکنیم:
استراتژی ملی اقتصاد آبی (2023-2030)
این استراتژی در سال 2023 تدوین شده و اهداف کلان زیر را دنبال میکند:
- افزایش سهم اقتصاد دریامحور در GDP از 70% به 80% تا سال 2030
- ایجاد 50,000 شغل جدید در بخشهای مرتبط با دریا تا 2030
- افزایش صادرات محصولات دریایی غیرنفتی به 2 میلیارد دلار تا 2030
اجزای اصلی استراتژی:
- تنوع بخشی به اقتصاد دریامحور
- توسعه پایدار منابع دریایی
- ارتقای زیرساختهای دریایی و بندری
- تقویت سرمایه انسانی در بخش دریایی
- بهبود حکمرانی و چارچوب قانونی
بودجه تخصیص یافته: 500 میلیون دلار (2030-2023)
برنامه جامع توسعه بندری (2035-2024)
این برنامه با هدف مدرنیزاسیون و توسعه بنادر کنگو طراحی شده است:
اهداف اصلی:
- افزایش ظرفیت بندر پوئنت-نوآر به 15 میلیون تن تا 2035
- افزایش ظرفیت کانتینری به 2 میلیون TEU تا 2035
- کاهش زمان ترخیص کالا از 7 روز به 3 روز
پروژههای کلیدی:
- احداث ترمینال جدید کانتینری (400 میلیون دلار)
- توسعه اسکلههای چندمنظوره (300 میلیون دلار)
- لایروبی و افزایش عمق کانال دسترسی (150 میلیون دلار)
- نوسازی سیستمهای مدیریت بندری (50 میلیون دلار)
بودجه کل: 1.2 میلیارد دلار (60% دولتی، 40% مشارکت بخش خصوصی)
طرح ملی توسعه شیلات و آبزی پروری (2030-2025)
این طرح با هدف افزایش تولید و صادرات محصولات شیلاتی تدوین شده است:
اهداف کمی:
- افزایش تولید آبزی پروری از 5,000 تن به 50,000 تن سالانه
- افزایش صادرات محصولات شیلاتی به 200 میلیون دلار تا 2030
- ایجاد 10,000 شغل جدید در بخش شیلات و آبزی پروری
برنامههای اصلی:
- احداث 10 مجتمع بزرگ پرورش ماهی (100 میلیون دلار)
- نوسازی ناوگان صیادی (50 میلیون دلار)
- ایجاد مراکز فرآوری و بسته بندی محصولات شیلاتی (30 میلیون دلار)
- برنامههای آموزشی و ترویجی برای صیادان و آبزی پروران (20 میلیون دلار)
بودجه کل: 250 میلیون دلار
برنامه توسعه گردشگری ساحلی (2035-2026)
این برنامه با هدف رونق گردشگری در مناطق ساحلی کنگو طراحی شده است:
اهداف کمی:
- افزایش تعداد گردشگران خارجی به 500,000 نفر تا 2035
- افزایش درآمد گردشگری ساحلی به 500 میلیون دلار تا 2035
- ایجاد 20,000 شغل جدید در بخش گردشگری ساحلی
پروژههای اصلی:
- احداث 5 مجتمع بزرگ تفریحی-گردشگری در سواحل (300 میلیون دلار)
- توسعه زیرساختهای حمل و نقل ساحلی (100 میلیون دلار)
- ایجاد پارکهای دریایی و مراکز تفریحات آبی (50 میلیون دلار)
- برنامههای بازاریابی و تبلیغات بین المللی (20 میلیون دلار)
بودجه کل: 500 میلیون دلار (40% دولتی، 60% سرمایه گذاری خارجی)
برنامه تحقیق و توسعه فناوریهای دریایی (2030-2024)
این برنامه با هدف تقویت ظرفیتهای علمی و فناورانه کنگو در حوزه دریایی طراحی شده است:
اهداف اصلی:
- افزایش سهم هزینههای تحقیق و توسعه دریایی به 0.5% از GDP تا 2030
- ثبت 100 پتنت مرتبط با فناوریهای دریایی تا 2030
- تربیت 500 متخصص در رشتههای مرتبط با علوم و فناوری دریایی
پروژههای کلیدی:
- تأسیس مرکز ملی تحقیقات دریایی (50 میلیون دلار)
- راه اندازی آزمایشگاههای تخصصی فناوریهای دریایی (30 میلیون دلار)
- برنامههای همکاری بین المللی و تبادل دانش (10 میلیون دلار)
- اعطای گرنت های تحقیقاتی به پروژههای نوآورانه (10 میلیون دلار)
بودجه کل: 100 میلیون دلار
ارتقای زیست پذیری مناطق ساحلی
ارتقای زیست پذیری مناطق ساحلی یکی از اولویتهای مهم در توسعه اقتصاد دریامحور کنگو برازاویل است. برای دستیابی به این هدف، اقدامات زیر در حال انجام است:
- بهبود زیرساختهای اساسی: دولت در حال سرمایهگذاری برای بهبود دسترسی به آب آشامیدنی سالم، برق، بهداشت و مدیریت پسماند در مناطق ساحلی است. طبق آمار یونیسف و سازمان بهداشت جهانی، در سال 2015 حدود 76% جمعیت کنگو به منابع آب آشامیدنی بهبود یافته دسترسی داشتند که این رقم در مناطق شهری 96% و در مناطق روستایی 13% بوده است.
- توسعه مسکن مقرون به صرفه: برنامههایی برای ساخت مسکن ارزان قیمت و مقاوم در برابر سیل و طوفان در مناطق ساحلی در حال اجرا است.
- بهبود خدمات آموزشی و بهداشتی: افزایش دسترسی به مدارس و مراکز درمانی در مناطق ساحلی از اولویتهای دولت است.
- حفاظت از محیط زیست ساحلی: اقداماتی برای مقابله با فرسایش ساحلی، حفاظت از جنگلهای مانگرو و مدیریت پایدار منابع طبیعی ساحلی در حال انجام است. نرخ فرسایش ساحلی در برخی مناطق به 1-2 متر در سال میرسد که نیازمند توجه جدی است.
- توانمندسازی جوامع محلی: برنامههایی برای آموزش مهارتهای شغلی مرتبط با اقتصاد دریا به ساکنان مناطق ساحلی در حال اجراست.
- مقاوم سازی در برابر تغییرات اقلیمی: با توجه به آسیبپذیری مناطق ساحلی در برابر افزایش سطح آب دریا و وقوع طوفانهای شدیدتر، اقداماتی برای افزایش تابآوری این مناطق در حال انجام است. پیشبینی میشود تا سال 2050 سطح آب دریا در سواحل کنگو 20-30 سانتیمتر افزایش یابد.
همکاریهای منطقهای و بینالمللی
کنگو برازاویل در راستای توسعه اقتصاد دریامحور خود، همکاریهای منطقهای و بینالمللی را گسترش داده است:
- همکاری با سازمانهای منطقهای: کنگو عضو فعال کمیسیون اقیانوس هند (IOC) و انجمن حاشیه اقیانوس هند (IORA) است و در برنامههای مشترک توسعه اقتصاد آبی مشارکت دارد.
- مشارکت در طرحهای فرامرزی: کنگو در پروژههای مشترک مدیریت منابع آبی با کشورهای همسایه از جمله جمهوری دموکراتیک کنگو و آنگولا همکاری میکند. پروژه Lianzi در منطقه مرزی دریایی با آنگولا نمونهای از این همکاریهاست.
- همکاری با سازمانهای بینالمللی: کنگو با سازمانهایی مانند بانک جهانی، صندوق بینالمللی پول و برنامه توسعه سازمان ملل متحد برای جذب سرمایه و کمکهای فنی در زمینه توسعه اقتصاد دریامحور همکاری میکند.
- مشارکت در کنوانسیونهای بینالمللی: کنگو به کنوانسیونهای مهم دریایی و زیست محیطی از جمله کنوانسیون تنوع زیستی (CBD) پیوسته است.
- همکاریهای دوجانبه: کنگو روابط دوجانبه خود را با کشورهایی مانند چین و فرانسه در زمینه سرمایهگذاری در بخشهای مختلف اقتصاد دریامحور گسترش داده است.
چشم انداز آینده اقتصاد دریامحور کنگو
با توجه به پتانسیلهای موجود و برنامههای در حال اجرا، چشم انداز آینده اقتصاد دریامحور کنگو برازاویل به شرح زیر پیشبینی میشود:
- رشد تولید نفت و گاز: با بهرهبرداری از میدان نفتی Moho Nord، پیشبینی میشود تولید نفت کنگو از 90 میلیون بشکه در سال 2017 به 117 میلیون بشکه در سال 2018 افزایش یابد. همچنین با راهاندازی پروژههای LNG، صادرات گاز طبیعی نیز رشد خواهد کرد.
- توسعه بندر پوئنت-نوآر: با اجرای طرح جامع توسعه بندری، ظرفیت این بندر تا سال 2035 به 15 میلیون تن در سال خواهد رسید.
- رشد صنعت شیلات و آبزیپروری: پیشبینی میشود تولید آبزیپروری از 5,000 تن فعلی به 50,000 تن در سال تا 2030 افزایش یابد.
- گسترش گردشگری ساحلی: هدفگذاری شده است تا سال 2035 تعداد گردشگران خارجی به 500,000 نفر و درآمد گردشگری ساحلی به 500 میلیون دلار برسد.
- توسعه انرژیهای تجدیدپذیر دریایی: با توجه به پتانسیل 3-5 گیگاواتی انرژی امواج و 1-2 گیگاواتی انرژی جزر و مدی، سرمایهگذاری در این بخش افزایش خواهد یافت.
- افزایش سهم اقتصاد آبی در تولید ناخالص داخلی: هدفگذاری شده است سهم اقتصاد دریامحور در تولید ناخالص داخلی کنگو از 70% فعلی به 80% تا سال 2030 افزایش یابد.
- ایجاد اشتغال: پیشبینی میشود تا سال 2030 حدود 50,000 شغل جدید در بخشهای مرتبط با اقتصاد دریا ایجاد شود.
منابع