معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۱۰/۰۶- ۰۸:۰۰

وضعیت حمل و نقل در آفریقای مرکزی

جمهوری آفریقای مرکزی، به عنوان یک کشور محصور در خشکی به منظور تسهیل حمل‌ونقل کالا و افراد و همچنین حمایت از فعالیت‌های اقتصادی، شبکه‌ای از جاده‌های ملی، مسیرهای آبی و زیرساخت‌های هوایی را در سطح کشور ایجاد کرده است.
  • جاده‌های ملی جمهوری آفریقای مرکزی

جمهوری آفریقای مرکزی دارای شبکه‌ای از جاده‌های ملی است که اتصال بخش‌های مختلف کشور را فراهم می‌آورد. مهم‌ترین جاده‌های ملی به شرح زیر است:

  • جاده  ملی 1: بانگی (N2, N6) – بوسامبلی (N3) – بوسانگوآ – بوگیلا – چاد (۴۹۰ کیلومتر)
  • جاده ملی 2: بانگی (N1, N6) – دامارا (N4) – سیبوت (N8) – بامباری (N5) – کنگبو (N9) – بانگاسو – رافای – زمیو – اوبو – بامبوتی – سودان جنوبی (۱۳۴۰ کیلومتر)
  • جاده ملی 3: بوسامبلی (N1) – بائورو (N11) – بوآر – بابوآ – بلبوکو – کامرون (۴۳۰ کیلومتر)
  • جاده ملی4: دامارا (N2) – بوکا – باتانگافو – کابو – میانه-سیدو – چاد (۴۳۰ کیلومتر)
  • جاده ملی5: بامباری (N2) – ایپی – بریا – اوادا – اواندای جاله – اواندجا (N8) – بیراو (N8) (۶۹۰ کیلومتر)
  • جاده ملی6: بانگی (N1, N2) – بوبانگی – امبایکی – بودا – کارنو (N11) – بربراتی (RN 10) – گامبولوا – کامرون (۶۰۰ کیلومتر)
  • جاده ملی8: سیبوت (N2) – دِکوا – کگا-باندورو – امبِرِس – بامینگی – ندله – گُردیل – اواندجا – بخش N5 – بیراو – آم دفوک – سودان (۶۰۰ کیلومتر)
  • جاده ملی 9:کنگبو (N2) – موبای (۶۵ کیلومتر)
  • جاده ملی 10:بربراتی (N6) – نولا – کامرون (۲۰۷ کیلومتر)
  • جاده ملی11: بائورو (N3) – کارنو (N6) ((۹۵ کیلومتر)

این جاده‌ها نقش حیاتی در اتصال مناطق مختلف کشور و تسهیل حمل‌ونقل کالا و مسافر ایفا می‌کنند.

  • شرایط کشتیرانی در مسیرهای آبی جمهوری آفریقای مرکزی

رودخانه‌ها در جمهوری آفریقای مرکزی نقشی حیاتی در حمل‌ونقل و ارتباطات کشور دارند. این کشور که به‌عنوان یکی از کشورهای محصور در خشکی در مرکز آفریقا واقع شده، به‌طور قابل توجهی به شبکه‌های آبی برای جابجایی کالا و مسافر وابسته است. مهم‌ترین مسیرهای آبی این کشور شامل رودخانه‌های اوبانگی، سانگا و امپوکو هستند که مجموعاً حدود ۹۰۰ کیلومتر مسیر آبی را تشکیل می‌دهند. این رودخانه‌ها به سیستم بزرگ‌تر کنگو-اوبانگی-سانگا متصل می‌شوند که طول کلی آن به حدود ۲۰۰۰ کیلومتر می‌رسد و به عنوان یکی از مسیرهای اصلی حمل‌ونقل در مرکز آفریقا شناخته می‌شود.

  • عوامل مؤثر در شرایط کشتیرانی

کشتیرانی در مسیرهای آبی جمهوری آفریقای مرکزی تحت تأثیر چندین عامل مهم قرار دارد که شامل فصل‌ها، وضعیت زیرساخت‌ها و مشکلات مربوط به رسوب‌گذاری در بستر رودخانه‌ها می‌باشد. در اینجا، مهم‌ترین عوامل و چالش‌های مربوط به کشتیرانی در این کشور بررسی می‌شود.

  • فصل‌ها و تأثیر آن‌ها بر کشتیرانی
  • فصل بارانی( مه تا اکتبر):در این دوره، سطح آب رودخانه‌ها به‌ویژه رودخانه اوبانگی افزایش می‌یابد و کشتیرانی تسهیل می‌شود. این افزایش سطح آب باعث می‌شود که شناورها قادر به عبور از مسیرهای آبی باشند و حرکت در طول رودخانه‌ها ساده‌تر شود. در این زمان، کشتیرانی در بسیاری از بخش‌های کشور در بالاترین سطح خود قرار دارد.
  • فصل خشک (نوامبر تا آوریل):در این فصل، سطح آب به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد و مشکلاتی برای کشتیرانی ایجاد می‌شود. این کاهش سطح آب باعث می‌شود که دسترسی به برخی مناطق از طریق مسیرهای آبی به سختی امکان‌پذیر شود. به‌ویژه از سال 1972 به بعد، مشکلات جدی در کشتیرانی در رودخانه اوبانگی، به ویژه در مسیر بین اوبانگی و بانگی، مشاهده شده است. در برخی از سال‌ها، توقف فعالیت‌های کشتیرانی به بیش از 100 روز در سال افزایش یافته است.
  • مشکلات ناشی از رسوب‌گذاری انسداد بستر رودخانه‌ها

یکی از موانع عمده در مسیرهای آبی جمهوری آفریقای مرکزی، انسداد بستر رودخانه‌ها است. رسوب‌گذاری مداوم در بستر رودخانه‌ها موجب کاهش عمق آب و انسداد مسیرهای آبی می‌شود و حرکت شناورها را با مشکل مواجه می‌کند. برای مقابله با این مشکل، عملیات لایروبی دوره‌ای ضروری است تا کانال‌های آبی به‌طور مستمر قابل عبور باقی بمانند. این عملیات باید به‌طور منظم انجام شود تا از برخورد شناورها با موانع و کاهش توان عملیاتی مسیرهای آبی جلوگیری شود.

  • وضعیت زیرساخت‌های بندری

زیرساخت‌های بندری در جمهوری آفریقای مرکزی اغلب در وضعیت فرسوده‌ای قرار دارند. بندر بانگی و دیگر بنادر مهم کشور نیاز به تعمیرات اساسی و بازسازی دارند. مشکلات مربوط به زیرساخت‌ها، شامل تخریب دکل‌ها، خرابی اسکله‌ها و نبود تجهیزات مناسب، باعث کاهش کارایی این بنادر می‌شود و استفاده از آن‌ها را به‌ویژه در مواقع نیاز محدود می‌کند. برای حفظ و بهبود قابلیت کشتیرانی، تعمیر و بازسازی این بنادر اهمیت زیادی دارد.

  • پیشنهادهای ارائه شده برای بهبود وضعیت کشتیرانی

برای بهبود وضعیت کشتیرانی در مسیرهای آبی جمهوری آفریقای مرکزی، اقدامات مختلفی پیشنهاد شده است که می‌تواند به رفع مشکلات موجود و تسهیل دسترسی به این مسیرها کمک کند.

  1. ساخت سدها برای حمایت از سطح آب رودخانه‌ها: یکی از مهم‌ترین پیشنهادات برای بهبود وضعیت کشتیرانی، ساخت سدهایی در بالادست رودخانه اوبانگی است. این سدها می‌توانند به‌طور پایدار سطح آب رودخانه‌ها را تنظیم کرده و از کاهش بیش از حد آب در فصل خشک جلوگیری کنند. با این کار، حتی در سال‌هایی که بارش باران کمتر است، سطح آب رودخانه‌ها حفظ خواهد شد و کشتیرانی در این مسیرها می‌تواند ادامه یابد.
  2. لایروبی مستمر: انجام عملیات لایروبی به‌طور منظم در بستر رودخانه‌ها می‌تواند به جلوگیری از انسداد مسیرها و حفظ عمق مناسب آب کمک کند. این عملیات باید به‌ویژه در بخش‌های بحرانی مانند رودخانه اوبانگی و سانگا انجام شود تا کشتیرانی در این رودخانه‌ها بدون وقفه ادامه یابد.
  3. تعمیر و بازسازی بنادر: بازسازی بنادر موجود و بهبود زیرساخت‌های آن‌ها از جمله اسکله‌ها، دکل‌ها و تجهیزات مربوط به حمل‌ونقل می‌تواند به‌طور چشمگیری به بهبود عملکرد کشتیرانی کمک کند. همچنین، ساخت بنادر جدید و توسعه شبکه‌های بندری به عنوان یکی از اولویت‌های دولت باید مورد توجه قرار گیرد.

کشتیرانی در مسیرهای آبی جمهوری آفریقای مرکزی با چالش‌های مختلفی مواجه است که از جمله آن‌ها می‌توان به تغییرات فصلی، مشکلات ناشی از رسوب‌گذاری در بستر رودخانه‌ها و وضعیت فرسوده زیرساخت‌های بندری اشاره کرد. برای بهبود وضعیت کشتیرانی در این کشور، اقدامات متعددی از جمله لایروبی مستمر، تعمیر و بازسازی بنادر و ساخت سدهای تنظیم سطح آب پیشنهاد شده است. این اقدامات می‌تواند به رفع مشکلات موجود کمک کند و دسترسی به مسیرهای آبی را تسهیل نماید. در نهایت، توسعه و بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل آبی در جمهوری آفریقای مرکزی گامی مهم در راستای رشد اقتصادی و بهبود کیفیت حمل‌ونقل در این کشور خواهد بود.

  • شرایط زیرساخت‌های هوایی در جمهوری آفریقای مرکزی

زیرساخت‌های هوایی جمهوری آفریقای مرکزی از اهمیت ویژه‌ای در تسهیل ارتباطات داخلی و بین‌المللی این کشور برخوردار است. با این حال، این زیرساخت‌ها با چالش‌های متعددی مواجه هستند که بر کارآیی حمل‌ونقل هوایی، ایمنی پروازها و دسترسی به مناطق مختلف تأثیر می‌گذارد. جمهوری آفریقای مرکزی دارای ۴۲ باند فرودگاهی است، اما تنها چهار فرودگاه این کشور دارای باندهای پوشش‌دار (بتنی) هستند که عبارتند از:

  • فرودگاه‌های بانگی
  • بربراتی
  • بوبانگی
  • آواکابا

بقیه فرودگاه‌ها عمدتاً دارای باندهای خاکی هستند که به دلیل وضعیت نامناسب زیرساخت‌ها، استفاده از آن‌ها محدود شده است. بسیاری از این فرودگاه‌ها در مناطق دورافتاده قرار دارند و از امکانات استانداردی برخوردار نیستند، که این مسئله به طور مستقیم بر کیفیت خدمات حمل‌ونقل هوایی داخلی و بین‌المللی تأثیر می‌گذارد.

  • فرودگاه بین‌المللی بانگی-امپوکوی

فرودگاه بانگی-امپوکوی که به عنوان نقطه اصلی ورود هوایی به جمهوری آفریقای مرکزی شناخته می‌شود، در سال ۱۹۶۷ به بهره‌برداری رسید. با این حال، باندهای فرودگاهی این فرودگاه از سال ۱۹۸۷ تاکنون تقویت و بازسازی نشده‌اند. این امر نگرانی‌هایی در مورد ایمنی پروازها و توان عملیاتی این فرودگاه ایجاد کرده است. وضعیت فرسوده باندها و نبود تجهیزات مدرن باعث کاهش ظرفیت عملیاتی این فرودگاه و کاهش کیفیت خدمات آن شده است.

  • بازسازی و تعمیرات اساسی

فرودگاه‌های جمهوری آفریقای مرکزی به طور کلی نیاز به تعمیرات اساسی دارند تا ظرفیت‌های خود را افزایش دهند و ایمنی عملیات هوایی را تضمین کنند. مهم‌ترین اقدامات مورد نیاز عبارتند از:

  • بازسازی باندهای فرودگاهی: تقویت و تعمیر باندهای فرودگاهی، به ویژه در فرودگاه‌های بانگی و دیگر فرودگاه‌های اصلی کشور، برای افزایش ایمنی و کارآیی حمل‌ونقل هوایی ضروری است.
  • گسترش ترمینال‌ها: ترمینال‌های فرودگاه‌ها باید گسترش یابند تا ظرفیت پذیرش مسافران و هواپیماها افزایش یابد.
  • تقویت تجهیزات ایمنی و امنیتی: نصب سیستم‌های مدرن کنترل ترافیک هوایی و تجهیزات امنیتی پیشرفته می‌تواند به کاهش خطرات احتمالی و بهبود کیفیت خدمات کمک کند.
  • دیواره‌کشی اطراف فرودگاه‌ها: برای افزایش امنیت، دیواره‌کشی و محصور کردن فرودگاه‌ها ضروری است تا از ورود غیرمجاز و تهدیدات احتمالی جلوگیری شود.
  • همکاری‌های بین‌المللی برای بهبود زیرساخت‌های هوایی
  • حمایت کشورهای بریکس

کشورهای بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) از جمهوری آفریقای مرکزی در زمینه توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی حمایت می‌کنند. این حمایت‌ها به ویژه در قالب همکاری‌های فنی و مالی برای بازسازی فرودگاه‌ها و ارتقای تجهیزات فرودگاهی است. همکاری‌های کشورهای بریکس می‌تواند فرصت‌های بسیاری را برای ارتقای زیرساخت‌های هوایی جمهوری آفریقای مرکزی و تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی فراهم کند.

  • بهبود تجهیزات فرودگاهی

اقدامات فنی همچون ارتقای تجهیزات فرودگاه بین‌المللی بانگی-امپوکوی یکی از گام‌های مهم در راستای بهبود زیرساخت‌های هوایی است. اخیراً تجهیزات جدیدی برای امکان‌پذیر ساختن پروازهای شبانه در این فرودگاه نصب شده است. این اقدام می‌تواند به بهبود ترافیک هوایی و افزایش ظرفیت عملیاتی فرودگاه کمک کند. همچنین، برنامه‌های جدیدی برای ارتقای سیستم‌های کنترل ترافیک هوایی و بهبود ایمنی پروازها در دست اجرا است.

  • منابع

Liste des routes nationales de la République centrafricaine — Wikipédia

Transports en République centrafricaine — Wikipédia

Routes principales de la République centrafricaine (Main roads of Central African Republic) | Data Basin

Développer | CICOS

AIP ASECNA (section GEN-4.3) valide à partir du 28 DEC 2023

L'information utile en temps réel... - La RCA et les Émirats signent un accord pour la construction d'un aéroport

https://www.radiondekeluka.org/63837-centrafrique-laeroport-bangui-mpoko-dote-de-nouveaux-equipements-techniques

RCA : Les Émirats Arabes Unis annoncent 200 millions USD dans le nouvel aéroport

Расширение БРИКС и интеграция в сфере транспорта | BRICS expansion and integration in the field of transport | 1520 International

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما