معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۱۴- ۱۱:۲۴ - مشاهده: ۱۱۲

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته دوم تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 دیدار رئیس بانک توسعه آسیایی با الهام علی اف

سایت ریاست جمهوری: ماساتسوگو آسکاوا، رئیس بانک توسعه آسیایی در 27 ژوئن با الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان دیدارکرد. الهام علی اف ضمن اشاره بر اینکه سفر رئیس بانک توسعه آسیایی به جمهوری آذربایجان فرصت مناسبی برای کسب اطلاعات بیشتر از روندهای توسعه ای در حال وقوع در کشور و ادامه همکاری نزدیک با این بانک ایجاد می‌کند، از حمایت بانک توسعه آسیا در زمینه ارتقای بخش هایی از اقتصاد آذربایجان که هم برای کشور و هم برای همکاری‌های منطقه ای از اهمیت ویژه ای برخوردار است، تشکر کرد و همچنین از حمایت بی چون و چرای بانک مزبور در این زمینه به ویژه زمانی که موسسات مالی اروپایی برای پروژه‌های انتقال گاز طبیعی آذربایجان تاخیرهای مالی داشتند، ابراز قدردانی کرد. وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه کشور ما گاز اروپا را تامین می‌کند، بانک های اروپایی برای تامین مالی آمادگی نشان نداده اند، اما بانک توسعه آسیایی این کار را انجام داده است. الهام علی اف ضمن اشاره بر اینکه با توسعه کشور، آذربایجان با اهداف و چالش های جدیدی در زمینه ایجاد روابط اقتصادی قوی با کشورهای ساحلی دریای خزر و سایر مناطق روبرو شده است، بر اهمیت تعیین مسیرهای جدید به منظور تداوم همکاری موثر با بانک توسعه آسیایی تاکید کرد.  

ماساتسوگو آسکاوا ضمن تشکر از سخنان محبت آمیز الهام علی اف، از اینکه شخصاً در بیست و پنجمین سالگرد مشارکت و همکاری آذربایجان و بانک توسعه آسیایی با رئیس جمهوری آذربایجان دیدار می‌کند، ابراز خرسندی کرد.   رئیس بانک توسعه آسیایی ابراز امیدواری کرد که همکاری دوجانبه با بانک توسعه آسیایی در راستای تحقق اولویت های راهبردی پیش روی آذربایجان در آینده با موفقیت ادامه خواهد یافت. 

در این گفت و گو، مسائل مربوط به تولید و صادرات انرژی سبز مورد بررسی قرار گرفت. الهام علی اف با اشاره به اهمیت ایجاد مناطق انرژی سبز در آذربایجان و همچنین احداث نیروگاه‌های برق آبی در مناطق آزاد شده تصریح کرد: تاکنون بالغ بر 270 مگاوات پتانسیل برق آبی در این مناطق ایجاد شده و احتمال افزایش آن به 500 مگاوات در حال بررسی است. در این گفتگو موضوعات همکاری در رابطه با پروژه راه آهن شمال-جنوب مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در خصوص گسترش بیشتر روابط کشورهای آسیای میانه با آذربایجان در زمینه حمل و نقل تبادل نظر شد.

https://president.az/az/articles/view/66328

 

دیدار رئیس جمهوری آذربایجان با دبیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد

سایت ریاست جمهوری: الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان روز 27 ژوئن با اینگر اندرسون، مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد دیدار کرد. اینگر اندرسون ابتدا میزبانی آذربایجان برای اجلاس کوپ 29 را تبریک گفت و تصریح کرد که جمهوری آذربایجان به مرکزی تبدیل می‌شود که از همه دنیا برای بحث در مورد تغییرات اقلیمی‌گرد هم خواهند آمد. وی ضمن تاکید بر اهمیت کوپ 29 که در آذربایجان برگزار می‌شود خاطرنشان کرد: انتظار می رود از منظر گزارش های مالی و شفافیت و سایر پارامترهای مرتبط با تغییرات اقلیمی تصمیمات بسیار جدی و مهمی اتخاذ شود. میهمان، میزبانی آذربایجان در کوپ 29 را تجسم و نمونه ای از رهبری آذربایجان در موضوع تغییرات اقلیمی دانست وایجاد سازوکار «تروئیکا» را اقدامی‌بسیار مهم ارزیابی نمود و این تصمیم عاقلانه را به رئیس جمهور تبریک گفت. اینگر اندرسون در ادامه افزود که جهان در حال گذار از سوخت فسیلی به نوع جدیدی از سوخت است. بنابراین تلاش برای انتقاد از کشورهای صادرکننده نفت و گاز منصفانه نیست و شخصا آن را عادلانه نمی داند و واقعیت این است که هر فردی در دنیا به سوخت فسیلی نیاز دارد.

اینگر اندرسون با تاکید بر اینکه آذربایجان اراده سیاسی قوی از منظر انرژی سبز و گذار سبز نشان داده است، خاطرنشان کرد: اقدامات انجام شده در آذربایجان در راستای کربن زدایی و نوسازی صنعت نفت و گاز حائز اهمیت است. میهمان ضمن ابراز خرسندی از اقدامات انجام شده در راستای محیط زیست در آذربایجان به ویژه توسعه مفهوم مبتنی بر کشاورزی هوشمند، مدیریت پسماند، حفاظت از اکولوژی و مراقبت از محیط زیست و تنوع زیستی دریای خزر در سطح ملی، از اعلام سال جاری به عنوان «سال همبستگی برای جهان سبز» قدردانی کرد.

مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل در چارچوب سفر خود به آذربایجان با داوطلبان محیط زیست و اعضای سازمان جوانان فعال در حوزه محیط زیست IDEA دیدار کرد و با خوشحالی از حضور خود در حفاظت گاه ملی شیروان یاد کرد. میهمان با اشاره بر گسترش همکاری بین سازمان متبوع خود و آذربایجان گفت: در 5 ژوئن 2026 به مناسبت روز جهانی محیط زیست، با حمایت UNEP کنفرانسی در رابطه با روز جهانی محیط زیست در آذربایجان برگزار می‌شود که یکی از مهمترین رویدادها از نظر محیط زیست در مقیاس جهانی است.

رئیس جمهور آذربایجان ضمن تشکر از سخنان محبت آمیز میهمان، از همکاری بین برنامه محیط زیست سازمان ملل و آذربایجان و سفر اینگر اندرسون به مناطق آذربایجان، آشنایی وی با محیط زیست در آنجا و دیدار با جوانان ابراز خرسندی کرد. 

وی در ادامه افزود: علیرغم اینکه آذربایجان یک کشور صادرکننده نفت و گاز است، اقدامات ما نشان دهنده اراده سیاسی ما می‌باشد.

الهام علی اف حمایت از ریاست جمهوری آذربایجان در کوپ 29 توسط نزدیک به 200 کشور را به عنوان شاخص اعتماد به کشورمان ارزیابی کرد و گفت: آذربایجان به عنوان رئیس کوپ 29 به ایجاد پل ها، اعتماد و همبستگی بین کشورهای جهان کمک خواهد کرد.

رئیس جمهور با اشاره بر اینکه آذربایجان نماینده جنوب جهانی است و در سال های 2023-2019 رئیس جنبش عدم تعهد بوده و همچنین روابط خوبی با کشورهای اتحادیه اروپا دارد، خاطرنشان کرد که آذربایجان می‌تواند به روند تقویت همبستگی بین کشورهای جنوب جهانی و شمال جهانی در مورد تغییرات آب و هوا کمک کند.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: کشور ما مشکلات کشورهای جزیره‌ای کوچک را به‌عنوان یکی از جهت‌گیری‌های اولویت‌دار شناسایی کرده و در چارچوب «تروئیکا» با سایر همتایان در این زمینه همکاری نزدیک دارد.

الهام علی اف با بیان اینکه آذربایجان خود از مشکلات تغییرات آب و هوایی رنج می‌برد، خاطرنشان کرد: در دوره ای خشکسالی و کاهش بارندگی در آذربایجان وجود داشت، اما در چند وقت اخیر مشاهده شده است که میزان بارش ها افزایش یافته است.

در این گفتگو در خصوص مدیریت پسماند، مسائل زیست محیطی دریای خزر، کاهش سطح آب آن و همکاری سیستماتیک در این راستا تبادل نظر شد.

https://president.az/az/articles/view/66330

 

افزایش نرخ کرایه مترو و اتوبوس در جمهوری آذربایجان

خبرگزاری «توران»: از امروز مورخ اول جولای، هزینه‌های جابجایی مسافر در مترو و مسیرهای اتوبوس درون شهری در جمهوری آذربایجان افزایش یافته است. نرخ کرایه مترو با 10 قپیک افزایش به 50 قپیک افزایش یافت.

همچنین سقف بالای کرایه نرخ خدمات حمل و نقل مسافر در مسیرهای معمول اتوبوس درون شهری 50 قپیک تعیین شده است. قبلاً کرایه این خدمات 40 قپیک بود. کرایه اتوبوس های یک طرفه در مسیر باکو-سومقایت با 10 قپیک افزایش به 70 قپیک رسید. سقف بالای تعرفه حمل و نقل مسافر در مسیرهای اتوبوس برون شهری 37 قپیک در هر 1 کیلومتر خواهد بود. تصمیم افزایش تعرفه‌ها توسط هیئت مدیره وزارت توسعه دیجیتال و حمل و نقل اتخاذ شده است.

https://turan.az/az/cemiyyet/azerbaycanda-metro-ve-avtobuslarda-gedis-haqqi-bahalasib-782016

 

شورای تعرفه قیمت بنزین «AI-92» و گازوئیل را افزایش داد

پرتال خبری «اپراتیو مدیا»: در جلسه شورای تعرفه (قیمت) که بر اساس درخواست شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان (سوکار) در تاریخ 29 ژوئن برگزار شد، قیمت بنزین «AI-92» و گازوئیل افزایش یافت. به گزارش پرتال خبری «اپراتیو مدیا»، این مطلب در اطلاعیه منتشر شده از سوی دبیرخانه شورای تعرفه (قیمت) جمهوری آذربایجان آمده است.

قیمت خرده فروشی هر لیتر بنزین «AI-92» با 10 قپیک افزایش به 1.10 منات و قیمت خرده فروشی هر لیتر گازوئیل با 20 قپیک افزایش به یک منات رسیده است. بر اساس گزارش شرکت «سوکار»، از 15 جولای سال جاری، قیمت یک لیتر بنزین «AI-95» با کاهش 40 قپیک، به 1.60 دلار می رسد.

https://operativmedia.az/post/56577/azerbaycanda-benzin-110-manat-dizel-1-manat-oldu---resmi

 

مشکل اصلی گردشگری داخلی: قیمت ها

پرتال خبری «آذویزیون آذ»: تعداد گردشگرانی که به جمهوری آذربایجان می آیند به سرعت در حال افزایش است. تعداد بازدیدکنندگان از کشورمان تنها در ماه مارس نسبت به ماه مشابه سال 2023 میلادی 26 درصد افزایش یافته است. این رقم در سه ماهه اول 39 درصد بوده است. این بخش مانند دیگر کشورهای جهان، در کشور ما نیز از سال 2021 شروع به بهبود کرده است. روند بهبودی با سرعت پیش می رود، فقط باید این سرعت را حفظ کرد. یادآوری می‌کنیم که تنش ناشی از کاهش ارزش ارز در کشور ما در نتیجه کاهش قیمت نفت در بازار جهانی در سال های 2014 تا 2015 به دلیل افزایش ورود گردشگران خارجی به ویژه گردشگران کشورهای خاورمیانه طی سال‌های 2018-2016 کاهش یافت. اغلب گردشگران ورودی به کشور در سال های 2018-2017 را اعراب تشکیل داده اند. از آنجایی که گردشگری از سودآورترین بخش غیرنفتی است، سرمایه‌گذاری‌های زیادی برای توسعه آن انجام شده و زیرساخت‌هایی در کشور ما ایجاد شده است. امروزه وجود هتل های با سطح خدمات بالا، آژانس های گردشگری فراوان، ساختارهای اطلاع رسانی و تبلیغاتی و آموزش پرسنل گواه این امر است. اما کمبودهای زیادی نیز وجود دارد.

در بخش گردشگری کشور، تعدادی از مسائل نیاز به یک رویکرد جدی در مدیریت، سیاست قیمت و انتخاب اماکن که برای استفاده مناسب تلقی می‌شود، دارد. در ژانویه تا می سال جاری، میانگین قیمت یک شب اقامت در booking.com که یک سامانه رزرو آنلاین برای هتل‌های با رده‌بندی تمام ستاره‌ها در آذربایجان است، در مقایسه با کشورهای همسایه گرجستان، ارمنستان و شهر استانبول ترکیه کمتر بود. بر اساس گزارش آژانس دولتی گردشگری، متوسط قیمت هتل ها در ژانویه 87.5 منات، در فوریه 102.6 منات، در ماه مارس 133.3 منات، در آوریل 131.67 منات و در ماه می 131.75 منات بوده است. این ارقام 7.3، 29.3، 43.3 و 37.7 درصد بیشتر از ماه‌های مشابه سال 2023 است. فواد نقی اف رئیس آژانس دولتی گردشگری گفت: توسعه گردشگری در کشور ما مطابق با روند جهانی است. با این حال، مانند هر زمینه دیگری، رقابت شرط اصلی توسعه گردشگری است. شاخص میانگین در این حوزه را نباید شاخص اصلی دانست، باید بر وضعیت کشورهای همسایه تمرکز کرد. تقویت جایگاه ما در جذب گردشگر خارجی در مقایسه با گرجستان و ترکیه یکی از اولویت های اصلی ما برای توسعه بخش غیرنفتی است.

باید تعادل را در سیاست قیمت و اعمال تعرفه در رویکرد به گردشگران داخلی و خارجی حفظ کنیم. در غیر این صورت هرگز نمی‌توانیم از ظرفیت های گردشگری کشورمان به درستی استفاده کنیم. آذربایجان همه شرایط لازم را برای توسعه گردشگری چه در تابستان و چه در زمستان دارد. تقریباً همه مناطق دارای زیرساخت های غنی از نظر رستوران‌ها، مراکز تفریحی و شبکه هتل ها هستند. علاوه بر این، طبعیت جذاب و مکان‌های فرهنگی و تاریخی وجود دارد. فقط، قیمت های بالا یک مانع بزرگ محسوب می‌شود. در بخش گردشگری، قیمت باید با سطح خدمات مطابقت داشته باشد. این یک موضوع بسیار جدی است. گردشگری را نمی‌توان با قیمت های متورم توسعه داد. قیمت ها در هتل ها بسیار بالاست. تابستان سال گذشته که به یکی از مناطق مان سفر کردم، شاهد اجرای سیاست دوگانه تعرفه-قیمت در مراکز تفریحی بودم. بنابراین اگر یک ماهی معمولی حداقل 15 منات برای یک شهروند محلی عرضه می‌شد، این رقم برای یک گردشگر خارجی معادل 25 منات بود. حتی چندین بار با یک مورد خنده‌دار مواجه شدم: از من پرسیدند که شهروند داخلی یا خارجی هستم. چرا چنین مانعی برای درآمد خود ایجاد می‌کنیم؟

https://azvision.az/news/362195/-yerli-turizmin-esas-problemi--qiymetler--.html

 

الهام علی اف اجرای بودجه دولتی سال 2023 را امضا کرد

خبرگزاری «ترند»: الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان قانون در مورد اجرای بودجه دولتی 2023 را امضا کرد.

به گزارش «ترند»، درآمدهای بودجه سال گذشته 35 میلیارد و 574.8 میلیون منات (16 درصد افزایش نسبت به سال گذشته)، برنامه درآمدها 105 درصد، هزینه‌های بودجه 36 میلیارد و 458.5 میلیون منات (افزایش 13.7 درصدی) و برنامه هزینه‌ها 99.5 درصد اجرا شده است.  کسری بودجه 883.7 میلیون منات یا 0.7 درصد از تولید ناخالص داخلی بود. علاوه بر این، رئیس جمهور فرمانی را در مورد اجرای قانون مربوطه امضا کرد.

https://az.trend.az/azerbaijan/politics/3918951.html

 

چهار قرارداد امضا شده بین آذربایجان و تاجیکستان به تصویب رسید

خبرگزاری «آپا»: یادداشت تفاهم همکاری در زمینه تجارت دیجیتال بین دولت جمهوری آذربایجان و دولت جمهوری تاجیکستان که در ۲۳ می ۲۰۲۴ در باکو به امضا رسیده بود، تصویب شد. بر اساس فرمان‌های دیگر رئیس جمهور، توافقنامه همکاری بین دولت جمهوری آذربایجان و دولت جمهوری تاجیکستان در زمینه حمایت از مالکیت صنعتی، توافقنامه همکاری در زمینه مهاجرت بین دولت جمهوری آذربایجان و دولت جمهوری تاجیکستان و توافقنامه همکاری در زمینه حفاظت فنی اطلاعات بین دولت جمهوری آذربایجان و دولت جمهوری تاجیکستان که در ۲۳ می ۲۰۲۴ در باکو امضا شده بود، به تصویب رسید. در رابطه با لازم الاجرا شدن هر چهار توافقنامه، وزارت امور خارجه موظف است به دولت جمهوری تاجیکستان اطلاعیه ای مبنی بر تکمیل مراحل داخلی لازم ارسال کند.

https://apa.az/resmi-xeber/azerbaycanla-tacikistan-arasinda-imzalanmis-dord-sazis-tesdiq-edilib-852594

 

حجم گاز صادراتی به ترکیه از طریق خط لوله «باکو - تفلیس – ارزروم» اعلام شد

خبرگزاری «آپا»: بیش از۷۹ میلیارد مکعب گاز از طریق خط لوله «باکو - تفلیس – ارزروم» به ترکیه صادر شد. به گزارش «آپا اقتصاد» به نقل از وزارت انرژی، خط لوله گاز «باکو - تفلیس – ارزروم» در ۳ جولای ۲۰۰۷ به بهره برداری رسیده است. خاطرنشان می‌شود که این خط لوله پس از کشف میدان میعانات گازی «شاه دنیز» برای انتقال گاز طبیعی تولید شده در این پروژه به بازار ترکیه از طریق مسیر باکو - تفلیس – ارزروم ساخته شد.

https://apa.az/senaye-ve-energetika/baki-tbilisi-erzurum-kemeri-ile-turkiyeye-ixrac-olunan-qazin-hecmi-aciqlanib-852742

 

در سال آینده کارخانه تولید اتوبوس های برقی ساخته می‌شود

خبرگزاری «ترند»: در سال آینده کارخانه تولید اتوبوس های برقی در آذربایجان ساخته می‌شود. به گزارش «ترند» به نقل از وزارت اقتصاد، در نشستی که با حضور شاهین مصطفی اف معاون نخست وزیر برگزار شد، توافقنامه چارچوبی با شرکت چینی (BYD) به منظور تامین ناوگان اتوبوسرانی کشورمان از طریق تولید داخلی امضا شد.

این توافقنامه همکاری توسط النور علی اف معاون اول وزیر اقتصاد، رحمان همتوف معاون وزیر توسعه دیجیتال و حمل و نقل، تین چونلون مدیر اجرایی خودروهای تجاری (BYD) و تاریل رستموف مدیر شرکت «الکتریک آذربایجان» امضا شد. در توافقنامه چارچوب خرید اتوبوس های برقی، خدمات رسانی، استقرار و بومی سازی تولید در کشورمان در نظر گرفته شده است. هدف از این توافقنامه، توسعه زیرساخت های حمل و نقل الکتریکی در کشورمان، تضمین آسایش مسافران و کاهش اثرات مضر بر محیط زیست و همچنین بهبود وضعیت اکولوژیکی کشور است. کارخانه تولید اتوبوس های برقی در سال 2025 توسط سرمایه گذاری مشترک که بر اساس توافقنامه ایجاد می‌شود در پارک صنعتی شیمیایی سومقایت ساخته می‌شود. ایجاد 800 شغل جدید در این پروژه با حجم سرمایه گذاری 34 میلیون دلار در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، قرار است به تدریج قطعات یدکی بومی سازی شود. خرید اتوبوس های برقی از این شرکت تا شروع به کار کارخانه تولید اتوبوس در آذربایجان انجام می‌شود.

https://az.trend.az/business/3918990.html

 

«آذرکاسموس» در زمینه هوش مصنوعی با شرکت چینی همکاری خواهد کرد

خبرگزاری «آپا»: آژانس فضایی (آذرکاسموس) زیر نظر وزارت توسعه دیجیتال و حمل و نقل، توافقنامه ای با شرکت فناوری چینی «استار ویژن» (Star.vision) امضا کرده است. به گزارش «آپا-اقتصاد» به نقل از وزارت مذکور، مراسم امضای این توافقنامه در «آذرکاسموس» و در چارچوب سفر هیئت شرکت «استار ویژن» به کشورمان برگزار شد. هدف اصلی این توافقنامه همکاری راهبردی در جهت تهیه مشترک و بکارگیری الگوریتم های لازم برای آزمایش های ماهواره ای و مداری است که در آن راه حل های هوش مصنوعی تهیه شده توسط شرکت «استار ویژن» به کار گرفته می‌شود.

این توافقنامه همچنین شامل اجرای مشترک و تبادل تجربه در خصوص ابتکارات دیجیتالی پیشرفته با هدف تغییر شکل چشم انداز رصد زمین با هوش مصنوعی و فناوری ماهواره است. در این دیدار طرفین سایر موضوعات مورد علاقه شان را مورد بررسی قرار دادند. در چارچوب این نشست، «آذرکاسموس» از شرکت «استار ویژن» برای شرکت در رویداد «کوپ 29» که در ماه نوامبر در باکو برگزار می‌شود دعوت کرد.

https://apa.az/ikt/azerkosmos-cin-sirketi-ile-suni-intellekt-sahesinde-emekdasliq-edecek-852815

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما