معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۷- ۱۲:۲۴ - مشاهده: ۱۱۶

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته اول مردادماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

خط راه آهن «الت- عثمانلی- آستارا» در حال بازسازی است

خبرگزاری «آپا»: بازسازی راه آهن الت- عثمانلی- آستارا که یکی از بخش های اصلی کریدور حمل و نقل بین المللی «شمال – جنوب» است، آغاز می‌شود. به گزارش «آپا-اقتصاد»، این خبر دریافتی توسط دفتر مطبوعاتی شرکت «راه آهن آذربایجان» تایید شده است. لازم به ذکر است که بازسازی خط راه آهن امکان گسترش پتانسیل کریدور حمل و نقل بین المللی «شمال-جنوب» و افزایش ظرفیت انتقال محموله را فراهم می‌کند.

https://apa.az/infrastruktur/elet-osmanli-astara-demir-yolu-xetti-yeniden-qurulur-855926

 

رئیس جمهور آذربایجان با عملیات ساخت پارک ظفر در باکو آشنا شد

خبرگزاری «آپا»: الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان با عملیات ساخت و ساز در پارک ظفر در باکو آشنا شد.

به گزارش «آپا، نریمان توپچوباشوف مدیر شرکت «پی‌ام‌دی پروژه» گزارش مفصلی در مورد کارهای انجام شده در این پارک به رئیس جمهور ارایه کرد.  لازم به ذکر است که در فرمانی که در تاریخ ۳ دسامبر ۲۰۲۰ توسط رئیس جمهور الهام علی اف امضا شد، به منظور حفظ و نمایش دلاوری‌های بی بدیل مردم آذربایجان در جنگ میهنی، مجموعه یادبود جنگ میهنی و موزه ظفر در باکو ایجاد شد. بلافاصله پس از صدور این فرمان، پروژه‌های مجموعه یادبود جنگ میهنی و موزه ظفر آماده و کار ساخت آغاز شد. در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۳ - روز یادبود، رئیس جمهور الهام علی اف و بانوی اول مهربان علیوا از پارک ظفر در حال ساخت در باکو بازدید کردند. رئیس جمهور و بانوی اول با کارهای انجام شده آشنا شدند. گفتنی است که مساحت پارک ظفر که در خیابان ۸ نوامبر احداث شده است بیش از نه هکتار است.

https://apa.az/resmi-xeber/prezident-ilham-eliyev-bakida-zefer-parkinda-aparilan-tikinti-isleri-ile-tanis-olub-856524

 

حجم مبادلات تجاری آذربایجان و ایران 17 درصد افزایش یافت

پرتال خبری «اقتصاد آذ»: حجم مبادلات تجاری جمهوری آذربایجان و ایران در نیمه نخست سال جاری 290.2 میلیون دلار بوده است. به گزارش پرتال خبری «اقتصاد آذ» به نقل از کمیته دولتی گمرک، این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17.3 درصد افزایش داشته است. در این مدت، 283.2 میلیون دلار کالا از ایران به آذربایجان وارد شده است. صادرات محصولات آذربایجان به ایران نیز 7 میلیون دلار بوده است.

https://iqtisadiyyat.az/az/post/azerbaycanin-iranla-ticareti-17-artib-103969

 

صادرات گوشت آذربایجان به ویتنام آغاز شد

خبرگزاری «رپورت»: آذربایجان سالانه بیش از 1000 تن گوشت و قطعات گوشت را به ویتنام صادر خواهد کرد.

به گزارش «رپورت»، در همین راستا، تفاهمنامه همکاری بین شرکت «جانت» و انجمن سرآشپزان ویتنام در باکو امضا شد. تورال علی اف رئیس شرکت «جانت» با بیان اینکه در نشستی که در ماه می سال جاری در ویتنام برگزار شد، مذاکراتی با شرکت‌ها در این راستا انجام شد، گفت: بر اساس تفاهم نامه امضا شده، صادرات گوشت از آذربایجان بر اساس تقاضای شرکت های ویتنامی انجام می‌شود. حجم صادرات بیش از 1000 تن در سال پیش بینی می‌شود. تحویل عمدتا از طریق هوا خواهد بود. گوشت سرد شده را می‌توان از طریق هوا و گوشت منجمد را از طریق جاده حمل و نقل کرد.

بر اساس گزارش کمیته دولتی گمرک کشور، در نیمه نخست سال جاری، 302 هزار دلار کالا از آذربایجان به ویتنام صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال 2023، 282 برابر کاهش داشته است. همچنین، آذربایجان در دو سه ماهه سال جاری به ارزش 63 میلیون و 386 هزار دلار کالا از ویتنام وارد کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8 درصد کاهش داشته است.

https://report.az/biznes-xeberleri/azerbaycan-vyetnama-et-ixracina-baslayir/

 

نرخ مالیات غیر مستقیم بر سیگار الکترونیکی 8 برابر افزایش یافت

پرتال خبری «آذویزیون آذ»: مالیات غیر مستقیم بر محصولات وارداتی حاوی تنباکو یا تنباکوی فرآوری شده برای استنشاق بدون احتراق از 14 منات به 16 منات برای هر 1000 عدد افزایش یافته است. به گزارش «آذویزیون آذ»، این موضوع در مصوبه کابینه وزیران در خصوص «نرخ مالیات غیر مستقیم بر کالاهای وارداتی به قلمرو جمهوری آذربایجان» منعکس شد. نرخ مالیات غیر مستقیم بر سیگار الکترونیکی یکبار مصرف، قلیان و جایگزین‌های آن، از 0.25 منات به 2 منات برای  هر عدد افزایش یافته است. این مصوبه 30 روز پس از انتشار لازم‌الاجرا می‌شود.

https://azvision.az/news/364198/-elektron-siqaretlerin-aksiz-derecesi-8-defe-artirildi-.html

  

برگزاری هشتمین نشست کمیسیون بین دولتی آذربایجان و صربستان

خبرگزرای «آپا»: هشتمین نشست کمیسیون بین دولتی همکاری‌های تجاری و اقتصادی جمهوری آذربایجان و جمهوری صربستان در باکو برگزار شد. به گزارش خبرگزرای «آپا»، هیاتی به سرپرستی نیکولا سلاکوویچ، وزیر فرهنگ صربستان و رئیس مشترک کمیسیون بین دولتی برای شرکت در این نشست به جمهوری آذربایجان سفر کرده است. در دیدار ساحل بابایف، وزیر کار جمهوری آذربایجان و رئیس کمیسیون مشترک و نیکولا سلاکوویچ، در خصوص روابط و همکاری‌های دو کشور، اقدامات انجام شده در زمینه توسعه روابط دوجانبه در دوره گذشته و دستور کار هشتمین نشست کمیسیون تبادل نظر شد.

ساحل بابایف تاکید کرد که در نتیجه اراده سیاسی و تلاش سران جمهوری آذربایجان و صربستان، روابط بین دو کشور به طور مداوم در حال توسعه است و به سطح مشارکت راهبردی ارتقا می‌یابد. خاطرنشان شد که روابط دوجانبه بر اساس دوستی و اعتماد متقابل به طور مستمر در حال گسترش است و در این راستا، دو کشور اسناد همکاری ازجمله بیانیه مشارکت راهبردی (سال 2013) و برنامه اقدام مشترک در مورد مشارکت راهبردی (سال 2018) را امضا کردند.

در این نشست ضمن ابراز خرسندی از ایجاد شورای همکاری راهبردی بین آذربایجان و صربستان، گزارش شد که روابط تجاری همچنان رو به رشد است و حجم مبادلات تجاری آذربایجان و صربستان در 6 ماهه سال جاری 5.24 برابر شده است. با اشاره بر اینکه در دوره گذشته 12 مجمع تجاری در شهرهای باکو و بلگراد برگزار شده است، بر اهمیت این رویدادها در توسعه روابط بین تجار دو کشور و شکل‌گیری مسیرهای جدید همکاری تاکید شد.

نیکولا سلاکوویچ از گسترش مستمر روابط بین صربستان و آذربایجان بر اساس روابط دوستانه و احترام متقابل ابراز خرسندی کرد و تصریح نمود: برای توسعه بیشتر روابط، اقدامات ضروری در حال انجام است.  در این دیدار در مورد چشم انداز همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف تبادل نظر شد. گسترش روابط تجاری و اقتصادی مبتنی بر پروژه‌های جدید و مسیرهای آینده همکاری‌ها در حوزه‌های انرژی، حمل و نقل- لجستیک، حمایت اجتماعی، کشاورزی، آموزش و سایر حوزه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سپس روسای مشترک کمیسیون پروتکل نتایج این نشست را امضا کردند. این سند مسیرهای همکاری در زمینه‌های مختلف را پوشش می دهد. ساحل بابایف و نیکولا سلاکوویچ ابراز اطمینان کردند که سند امضا شده به توسعه بیشتر روابط بین آذربایجان و صربستان کمک خواهد کرد.

https://apa.az/xarici-siyaset/azerbaycanla-serbiya-arasinda-hokumetlerarasi-komissiyanin-8-ci-iclasi-kecirilib-856732

 

افزایش صادرات به کشورهای آفریقایی

کانال تلگرام «اقتصاد آذربایجان»: مجموع حجم مبادلات تجاری آذربایجان با کشورهای آفریقایی طی ماه‌های ژانویه-ژوئن سال جاری با 5.4 برابر افزایش (معادل 192.4 میلیون دلار آمریکا) از 235.6 میلیون دلار گذشت.

به گزارش کانال تلگرام «اقتصاد آذربایجان» به نقل از کمیته دولتی گمرک، در 6 ماهه نخست سال جاری بالغ بر 170.7 میلیون دلار کالا از جمهوری آذربایجان به کشورهای آفریقایی صادر شده که 7.4 برابر یا 147.8 میلیون دلار بیشتر از شاخص دوره مشابه سال 2023 است. ارزش محصولات وارداتی از کشورهای آفریقایی به آذربایجان با 3.2 برابر افزایش (معادل 44.5 میلیون دلار) به 64.8 میلیون دلار رسیده است. براساس گزارش های ژانویه تا ژوئن 2024، سهم تجارت با کشورهای آفریقایی 1.27 درصد از کل گردش مالی جمهوری آذربایجان را تشکیل می دهد که نسبت به سال قبل 1.9 درصد افزایش داشته است.

https://t.me/economy_az/18014

 

تشکیل «دفتر نقدی» برای برداشت وجه از حساب‌های «نخجوان‌بانک»

پرتال خبری «ینی آذربایجان»: فعالیت «دفاتر نقدی» به منظور تعویض اسکناس‌های ملی نامناسب و آسیب‌دیده برای گردش، ارسال آنها برای بررسی کارشناسی و همچنین پاسخگویی سریع به درخواست‌های مردم در خصوص خرید اسکناس های یادبود و افزایش رضایتمندی شهروندان توسط بانک مرکزی ادامه دارد.

بانک مرکزی اعلام کرد: شهروندان می‌توانند در روزهای سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه هر هفته از ساعت 10 الی 13 به دفتر خدمات بانک مرکزی واقع در ساختمان اداری بانک مرکزی به نشانی شهر باکو، خیابان بلبل، پلاک 27 و همچنین در تمامی روزهای کاری هفته از ساعت 10 الی 16 به دفاتر منطقه ای بانک مرکزی مستقر در شهرهای نخجوان، یولاخ، گنجه، بیله سوار و قوبا جهت تعویض اسکناس های ملی نامناسب، ارسال آنها به بررسی کارشناسی و همچنین خرید اسکناس های یادبود مراجعه کنند.

در عین حال، اشخاص حقیقی، حقوقی و کارآفرینان فردی می‌توانند ضمن مراجعه به «دفاتر نقدی» فعال در اداره بانک مرکزی در نخجوان و ساختمان اداری بانک مرکزی به نشانی شهر باکو، خیابان بلبل پلاک 27 نسبت به برداشت وجوه از حساب های «نخجوان بانک» اقدام نمایند.

https://www.yeniazerbaycan.com/Iqtisadiyyat_e105539_az.html

 

درآمد بیش از 265 میلیون مناتی هتل ها

کانال تلگرام «اقتصاد آذربایجان»: طی ماه‌های ژانویه-ژوئن سال جاری درآمد هتل ها و اقامتگاه‌ها با 26.9 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال 2023 به 265.7 میلیون منات رسیده است. بر اساس گزارش های کمیته آمار، 60.7 درصد درآمد حاصل از اتاق ها، 27.1 درصد از خدمات پذیرایی عمومی، 3.3 درصد از خدمات درمانی و بهداشتی و 8.9 درصد از ارائه سایر خدمات بوده است.

https://t.me/economy_az/18030

 

پر تعدادترین خودروها در آذربایجان

پرتال خبری «مارژا آذ»: در سال 2023 تعداد خودروهای سواری هیوندای، کیا و تویوتا در آذربایجان افزایش یافته است. به گزارش «مارژا آذ» به نقل از کمیته دولتی آمار، طی سال گذشته تعداد خودروهای سواری برند هیوندای در آذربایجان با افزایش 20 هزار و 223 دستگاهی به 126 هزار و 56 دستگاه، تعداد خودروهای سواری برند کیا با افزایش 17 هزار و 123 دستگاهی به 84 هزار و 258 دستگاه و تعداد خودروهای سواری برند تویوتا با افزایش 9 هزار و 664 دستگاهی به 104 هزار و 605 دستگاه رسید (اطلاعات 31 دسامبر 2023).

همچنین، سال گذشته تعداد خودروهای سواری BMW در آذربایجان با افزایش 5 هزار و 252 دستگاهی به 40 هزار و 571 دستگاه، تعداد خودروهای سواری «مرسدس بنز» با افزایش 4 هزار و 19 دستگاهی به 216 هزار و 843 دستگاه، تعداد سواری «نیسان» با افزایش 3 هزار و 784 دستگاهی به 44 هزار و 485 دستگاه، تعداد خودروهای سواری شورلت با افزایش 3 هزار و 768 دستگاهی به 47 هزار و 878 دستگاه، تعداد خودروهای سواری اوپل با افزایش 2 هزار و 907 دستگاهی به 71 هزار و 955 دستگاه، تعداد خودروهای سواری فورد با افزایش 2 هزار و 156 دستگاهی به 21 هزار و 749 دستگاه، تعداد خودروهای سواری لندرور با افزایش 2 هزار و 8 دستگاهی به 10 هزار و 669 دستگاه، تعداد خودروهای چانگان با افزایش 1740 دستگاهی به 4 هزار و 864 دستگاه، تعداد خودروهای سواری هوندا با افزایش 1586 دستگاهی به 11 هزار و 238 دستگاه، تعداد خودروهای سواری فولکس واگن با افزایش 1577 دستگاهی به 25 هزار و 78 دستگاه و تعداد خودروهای سواری لکسوس با افزایش 1060 دستگاهی به 12 هزار و 546 دستگاه رسید.

در سال گذشته تعداد برندهای چینی در آذربایجان افزایش چشمگیری داشت.

https://marja.az/118096/azerbaycanda-sayi-en-cox-artan-ve-surulen-avtomobiller-siyahi

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما