معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۰۷- ۱۴:۴۴ - مشاهده: ۶۰

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته اول تیرماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 ذخایر ارزی استراتژیک آذربایجان نزدیک به 70 میلیارد دلار است

خبرگزاری «آذرتاج»: مازاد تراز پرداخت ها نقش مهمی در حفظ تعادل در بازار ارز ایفا می‌کند. به گزارش خبرگزاری «آذرتاج» به نقل از بانک مرکزی، در سه ماهه اول سال جاری نسبت مازاد حساب جاری تراز پرداخت ها به تولید ناخالص داخلی 10.1 درصد بوده است. در 5 ماهه نخست، ذخایر ارزی استراتژیک کشور با 1.8 درصد افزایش (یا 1.3 میلیارد دلار) به 69.7 میلیارد دلار رسیده است.

https://azertag.az/xeber/3062838

 

مدت رژیم قرنطینه ویژه در آذربایجان تمدید شد

خبرگزاری «رپورت»: مدت رژیم قرنطینه ویژه در خاک جمهوری آذربایجان تمدید شد. به گزارش «رپورت»، علی اسدوف نخست وزیر آذربایجان مصوبه ای را در این زمینه امضا کرد. بر اساس این مصوبه، مدت رژیم قرنطینه ویژه در خاک جمهوری آذربایجان به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا (کووید19) در این کشور و عواقب ناشی از آن تا اول ماه اکتبر 2024 تمدید شد. لازم به ذکر است که طبق مصوبه قبلی، آن دوره در اول جولای به پایان می رسد.

https://report.az/daxili-siyaset/azerbaycanda-xususi-karantin-rejiminin-muddeti-uzadilibeee/

 

ضوابط تعیین ارزش گمرکی کالا تصویب شد

پرتال خبری «مارژا آذ»: هیأت وزیران «ضوابط اعمال روش های تعیین ارزش گمرکی» را تصویب کرد. علی اسدوف نخست وزیر آذربایجان مصوبه ای را در این خصوص امضا کرد. این ضوابط مبنای سازمانی و قانونی را برای اعمال روش های تعیین ارزش گمرکی کالاهای وارد شده به قلمرو گمرکی آذربایجان تعیین می‌کند. طبق این مصوبه، ارزش گمرکی کالاهای وارد شده به قلمرو گمرکی بر اساس قیمت توافقی کالا، روش کسر ارزش، روش افزودن ارزش و روش ذخیره تعیین می‌شود. این اصول می‌توانند دستورالعمل های کلی، روش های دقیق یا رویه‌هایی برای کاربرد گسترده باشند.

قیمت واقعی پرداخت شده یا قابل پرداخت شامل کلیه پرداخت هایی است که خریدار به فروشنده یا شخص ثالث در ایفای هر تعهد فروشنده به عنوان شرط فروش کالای وارداتی انجام داده یا باید انجام دهد. پرداخت ها می‌تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم از طریق تسویه حساب های غیر نقدی و همچنین اوراق بهادار و ابزارهای مالی مشتقه انجام شود. تعیین ارزش گمرکی کالاهای وارد شده به قلمرو گمرکی بر اساس اطلاعات موجود در قلمرو گمرکی انجام می‌شود. به منظور تعیین ارزش انباشته شده، ممکن است تجزیه و تحلیل هزینه‌های تولید کالاهای ارزش گذاری شده و سایر اطلاعاتی که باید از خارج از قلمرو گمرکی به دست آید، ضروری باشد. تعیین ارزش گمرکی بر اساس روش جمع‌آوری ارزش محدود به مواردی است که فروشنده و خریدار افراد مرتبط هستند و سازنده می‌تواند هزینه‌های لازم را به مراجع ذیصلاح قلمرو گمرکی ارائه کند و شرایط را برای انجام تحلیل‌های لازم به منظور بررسی اصالت آنها فراهم کند. این مصوبه پس از 30 روز لازم الاجرا می‌شود.

https://marja.az/117048/mallarin-gomruk-deyerinin-mueyyen-edilmesi-usullari-tesdiq-edildi

 

خبرها حاکی از گران شدن بنزین «AI-92» و گازوئیل در آذربایجان است

پرتال خبری «مارژا آذ»: خبرها حاکی از گران شدن بنزین «AI-92» و گازوئیل در آذربایجان در آینده نزدیک است. بر اساس گزارشات، پیش بینی می‌شود افزایش قیمت اندک باشد. به گفته منبع، دولت بار منفی این تصمیم را می‌پذیرد، اما آن را ضروری می داند. به طوری که بنزین «AI-92» و گازوئیل از یک طرف مشکلات زیست محیطی جدی ایجاد می‌کند و از سوی  دیگر، روند انتقال در آذربایجان به موتورهای الکتریکی را که در دنیا فراگیر شده است کند می‌کند. اعتقاد بر این است که این تصمیم عمدتاً شهروندان را تشویق می‌کند تا خودروهای بنزینی «AI-92» و دیزلی را کنار بگذارند و به خودروهای برقی روی آورند. لازم به ذکر است در حال حاضر قیمت خرده فروشی یک لیتر بنزین برند «AI-92» در کشور یک منات و گازوئیل 80 قپیک است.

https://marja.az/117051/azerbaycanda-ai-92-benzinin-ve-dizelin-bahalasacagi-bildirilir

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما