معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۲۱- ۱۱:۴۴ - مشاهده: ۹۱

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته سوم تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

سرمایه گذاری چین در آذربایجان به یک میلیارد دلار رسیده است

در سال های 1995 تا 2023، چین به طور مستقیم 930.8 میلیون دلار در آذربایجان سرمایه گذاری کرد. این مطلب را یوسف عبداله اف مدیر عامل آژانس توسعه صادرات و سرمایه گذاری (آذپروم) در کنفرانسی با موضوع «منطقه نمایشی سازمان همکاری شانگهای - لجستیک و تشویق تجارت در آذربایجان» که در باکو برگزار شد، بیان کرد.  به گفته وی، از این میزان 754.1 میلیون دلار در بخش نفت و گاز و 176.7 میلیون دلار در بخش غیرنفتی و گاز سرمایه گذاری شده است. وی افزود: در حال حاضر 245 شرکت چینی در زمینه‌های صنعت، کشاورزی، حمل و نقل، ساختمان، تجارت و خدمات در کشورمان فعال هستند.

https://www.azerbaycan24.com/cinin-azerbaycana-investisiya-qoyulusu-1-milyard-dollara-yaxinlasib/

رئیس مجلس ملی: آذربایجان می خواهد به عضویت کامل «بریکس» درآید

آذربایجان می خواهد به عضویت کامل «بریکس» درآید. به گزارش «اپراتیو مدیا» به نقل از «تاس»، این مطلب را صاحبه غفارووا رئیس مجلس ملی در جریان سخنرانی خود در دهمین مجمع پارلمانی کشورهای «بریکس» بیان کرد.

رئیس مجلس ملی خاطرنشان کرد که آذربایجان در سیاست خارجی خود گفتگو، همکاری و همبستگی را ترویج می‌کند. به گفته وی، توسعه همکاری‌ها در سطح مجالس به تحقق این هدف کمک می‌کند.  صاحبه غفارووا ابراز اطمینان کرد که مجمع پارلمانی «بریکس» به بستر همکاری موثر تبدیل خواهد شد.

https://operativmedia.az/post/57670/sahibe-qafarova-azerbaycan-briks-in-tamhuquqlu-uzvu-olmaq-isteyir

 

آنار رضایف: ۱۶۰ دستگاه اتوبوس برقی جدید تا نشست «کوپ 29» در باکو به بهره برداری می رسد

تا رویداد «کوپ 29»، ۱۶۰ دستگاه اتوبوس برقی جدید خریداری و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. به گزارش «آپا اقتصاد»، این مطلب را آنار رضایف رئیس آژانس حمل و نقل زمینی آذربایجان (آینا) در بیانیه خود در جمع خبرنگاران بیان کرد.

وی گفت: در ابتدای سال ۲۰۰ دستگاه اتوبوس جدید در پایتخت به بهره برداری رسید و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز به زودی به بهره برداری می رسد.

وی افزود: به طور کلی، برنامه ریزی شده است که ۳۶۰ دستگاه اتوبوس در باکو به بهره برداری برسد. مایلم یادآوری کنم که آژانس حمل و نقل زمینی آذربایجان یک شبکه جدید برای حمل و نقل اتوبوسرانی باکو ایجاد کرده است. این شبکه شبیه سازی دیجیتالی شهر است. در حال حاضر عملیات اجرایی شبکه آغاز شده است. هم اکنون پنج مسیر اول راه اندازی شده است. اینها مسیرهایی هستند که مناطق دورافتاده شهر را به مرکز متصل می‌کنند.

https://apa.az/cop29/anar-rzayev-cop29-a-kimi-bakiya-160-yeni-elektrikli-avtobus-getirilecek-854316

صادرات 12.7 میلیارد متر مکعب گاز در 6 ماهه اول سال جاری

صادرات گاز آذربایجان در ژانویه تا ژوئن 2024 به میزان 12.7 میلیارد متر مکعب بوده است. این مطلب را پرویز شهبازوف وزیر انرژی آذربایجان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد. بر اساس این گزارش 51 درصد (6.4 میلیارد مترمکعب) صادرات به اروپا، 39 درصد (5 میلیارد مترمکعب) به ترکیه و 10 درصد (1.3 میلیارد مترمکعب) به گرجستان اختصاص داشت.  در طول دوره گزارش، 2.8 میلیارد متر مکعب گاز از طریق «تاناپ» به ترکیه منتقل شد.

فروش گاز به خارج از کشور در 6 ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 6 درصد افزایش داشته است.

بر اساس اطلاعات عملیاتی ژانویه تا ژوئن سال جاری، تولید نفت و میعانات گازی 14.4 میلیون تن و حجم حمل و نقل برای صادرات 11.9 میلیون تن بوده است.

https://t.me/economy_az/17770

 

راه اندازی سامانه درخواست ویزا برای شرکت در «کوپ 29»

سامانه درخواست روادید ویژه برای اتباع خارجی جهت شرکت در بیست و نهمین اجلاس کنفرانس در مورد تغییرات اقلیمی «کوپ 29» که در باکو برگزار می‌شود، راه اندازی شده است. به گزارش «اپراتیو مدیا»، اطلاعاتی در این باره در سایت رسمی «کوپ 29» منتشر شده است.

براساس این گزارش روادید ویژه «کوپ 29» ویزای یکبار ورود به آذربایجان خواهد بود. اگر شرکت کننده مایل به ترک آذربایجان و بازگشت به آذربایجان در طول «کوپ 29» باشد، باید مجدداً برای روادید ویژه «کوپ 29» با استفاده از شماره ثبت UNFCCC و تکرار روند قبلی درخواست دهد.

همچنین مدت اعتبار گذرنامه کلیه شرکت کنندگان خارجی که برای جلسات «کوپ 29» و پیش از نشست به آذربایجان سفر می‌کنند باید حداقل شش ماه پس از تاریخ ورود آنها به آذربایجان معتبر باشد.

علاوه بر این، پس از تایید ثبت نام شرکت کنندگان از طریق سیستم ثبت نام آنلاین UNFCCC، لینک درخواست ویزا از طریق ایمیل تایید کننده ثبت نام UNFCCC برای آنها ارسال می‌شود.

تاریخ صدور ویزا در روادید ویژه «کوپ 29» درج خواهد شد و این ویزا تا 30 نوامبر 2024 معتبر خواهد بود. دارندگان ویزا باید قبل از این تاریخ وارد جمهوری آذربایجان شوند.

برای این کار، شرکت کنندگان باید از طریق لینک وارد سامانه درخواست ویزا شوند، فرم را پر کرده و مدارک مورد نیاز را بارگذاری و برای تایید ارسال کنند.

پس از تأیید، یک لینک ایمیل تأیید ویزا برای دانلود رویداد ویژه «کوپ 29» از وب سایت برای شما ارسال می‌شود. به شرکت کنندگان توصیه می‌شود به محض تایید ثبت نام آنها در UNFCCC برای روادید ویژه «کوپ 29» اقدام کنند. لینک سامانه ویزا در ایمیل تایید ثبت UNFCCC باید برای پیگیری وضعیت ویزا استفاده شود.

شرکت‌کنندگان همچنین می‌توانند برای سؤال در مورد صدور ویزا به آدرس ایمیل visas@unfccc.int مراجعه نمایند.

https://operativmedia.az/post/57729/cop29-viza-muraciet-sistemi-aktivlesdirilib

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما