معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۲۱- ۱۱:۱۱ - مشاهده: ۵۴

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان - نخجوان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان حوزه نخجوان در هفته سوم مردادماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

تصویب قانون نظارت بر آموزش حرفه‌ای مشاغل در نخجوان

با تصویب این قانون توسط مجلس عالی نخجوان، مرکز آموزشی نخجوان با هدف حمایت از توسعه حرفه ای کارکنان شاغل در ارگان‌های دولتی (موسسات) جمهوری خودمختار، تشکیل دوره‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی در موضوعات مختلف برای افراد مختلف فعالیت خواهد کرد.

بر اساس این مصوبه، معاون نخست وزیر جمهوری خودمختار نخجوان، وزیر آموزش و پرورش ، وزیر توسعه دیجیتال و حمل و نقل، وزیر اقتصاد، وزیر کار و حمایت اجتماعی، وزیر فرهنگ و وزیر ورزش و جوانان جمهوری خودمختار نخجوان به عنوان اعضای این شورا تعیین شدند.

https://serqqapisi.gov.az/serqqapisi/?e=09415330-1625-43af-993f

 

برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری برای حفاظت از تنوع زیستی در نخجوان

اقدامات مربوط به حفاظت از تنوع زیستی در نخجوان طبق برنامه «اقدام تفصیلی برای 2024-2023» از برنامه دولتی «توسعه اجتماعی- اقتصادی جمهوری خودمختار نخجوان برای 2027-2023»، با نظارت و راهنمایی دفتر مشارکت و هماهنگی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) در آذربایجان و با تهیه سند پروژه تفصیلی پروژه «تقویت ارتباط بین مناطق ویژه حفاظت شده نخجوان» با تامین مالی صندوق جهانی محیط زیست (GEF) آغاز شده است. منطقه هدف این پروژه کریدور قفقاز شرقی است. هدف این پروژه حفاظت از تنوع زیستی در کریدور قفقاز شرقی با ترویج استفاده پایدار از منابع طبیعی در نخجوان است.

https://www.naxcivanxeberleri.az/?e=dddda734-c82c-4bb9-bc70

 

 طرح توسعه گردشگری در جمهوری خودمختار نخجوان

طی گردهمایی در منطقه اردوباد با حضور کارکنان آژانس دولتی گردشگری جمهوری آذربایجان، اداره گردشگری جمهوری خودمختار نخجوان و نمایندگانی از برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP)، طرح توسعه گردشگری منطقه اقتصادی نخجوان که مطابق برنامه اقدام تفصیلی «2024-2023 » برنامه دولتی توسعه اجتماعی و اقتصادی منطقه خودمختار نخجوان 2027-2023 تهیه شده است، بحث و بررسی شد.

https://serqqapisi.gov.az/serqqapisi/?e=bb0a004a-a50c-4d9c-9cf8

 

توسعه شبکه فیبر نوری در نخجوان

اقدامات لازم توسط وزارت توسعه دیجیتال و حمل و نقل جمهوری خودمختار نخجوان در چارچوب برنامه دولتی توسعه اجتماعی-اقتصادی جمهوری خودمختار نخجوان برای سال های 2027-2023، جهت توسعه شبکه فیبر نوری در سطح این جمهوری در حال اجراست. در مرحله اول ایجاد شبکه جدید بزرگراهی فیبر نوری در مسیر صدرک - نخجوان - اردوآباد و نخجوان - شهبوز که برای اجرا در برنامه دولتی پیش بینی شده بود، به پایان رسید.

 با در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی نخجوان، پیش بینی می‌شود عملیات اجرایی ساخت اجزای حیاتی پروژه تا پاییز به پایان برسد.

https://www.naxcivanxeberleri.az/?e=8bf9c50f-166c-42d8-8467

برگزاری کنفرانس مقابله با تغییرات آب و هوایی در قالب رویداد COP-29

مختار بابایف وزیر محیط زیست و منابع طبیعی جمهوری آذربایجان به جمهوری خودمختار نخجوان سفر کرده و در حال بازدید از امکانات این منطقه برای برنامه کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی است. در چارچوب این بازدید، فئواد نجفلی، نماینده ویژه رئیس جمهوری آذربایجان در جمهوری خودمختار نخجوان، ضمن تشریح اقدامات مرتبط با کاهش آلاینده‌ها در محدوده نخجوان، از برنامه این منطقه برای کاشت 550 هکتار فضای سبز در قالب جنگل‌کاری در محدوده‌های مختلف نخجوان خبر داد. وی گفت در فصل بهار گذشته، 430 هکتار کاشت درخت انجام شده و برنامه بعدی کاهش تولید متان از طریق کنترل پسماندهای شهری خواهد بود.

https://www.naxcivanxeberleri.az/?e=9e9e3c64-6a79-45b4-bd76

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما