معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۴- ۱۲:۵۳

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته دوم مردادماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

کاهش 40 درصدی صادرات غیرنفتی آذربایجان به ترکیه

پرتال خبری «اپراتیو مدیا»: در نیمه نخست سال جاری، محصولات غیرنفتی به ارزش 306.9 میلیون دلار از آذربایجان به ترکیه صادر شد. این خبر را پرتال خبری «اپراتیو مدیا» به نقل از کمیته دولتی گمرک منتشر کرد.

بر اساس اطلاعات، این شاخص نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40.1 درصد کاهش داشته است.

https://operativmedia.az/post/59193/azerbaycanin-turkiyeye-qeyri-neft-ixraci-40-azaldi

 

حمل و نقل بار از طریق حمل و نقل دریایی در آذربایجان 21 درصد افزایش یافته است

پرتال خبری «اپراتیو مدیا»: در ماه ژانویه تا ژوئن سال جاری، یک میلیون و 435 هزار و 665 تن محموله به ارزش یک میلیون و 121 هزار و 283 دلار آمریکا از طریق حمل و نقل دریایی در آذربایجان جابجا شد. به گزارش «اپتراتیو مدیا» به نقل از کمیته دولتی گمرک، این میزان نسبت به مدت مشابه سال 2023 به ترتیب 20.5 درصد و 0.03 درصد بیشتر است.

در مدت شش ماهه، حجم محموله صادراتی از طریق حمل و نقل دریایی 41 هزار و 626 تن (8.4 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته) و ارزش آن 63 میلیون و 24 هزار دلار آمریکا (31.7 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته) بوده است. حجم کالاهای وارداتی نیز یک میلیون و 394 هزار و 39 تن (0.1 درصد کاهش) و ارزش آن، یک میلیون و 58 هزار و 259 دلار آمریکا (24.9 درصد بیشتر) بوده است.

https://operativmedia.az/post/59191/azerbaycanda-deniz-neqliyyati-ile-yuk-dasimalari-21--e-yaxin-artib

 

قیمت نفت آذربایجان به 83 دلار کاهش یافت

پرتال خبری «مدرن آذ»: قیمت یک بشکه نفت آذری لایت آذربایجان اندکی کاهش یافت. به گزارش «مدرن آذ»، قیمت هر بشکه نفت آذری لایت آذربایجان در بازارهای جهانی با 0.41 دلار یا 0.5 درصد کاهش به 83.42 دلار آمریکا رسید. در بودجه دولتی سال جاری آذربایجان، میانگین قیمت هر بشکه نفت از 75 دلار آمریکا محاسبه شده است. لازم به ذکر است که کمترین قیمت نفت آذری لایت در 21 آوریل 2020 (15.81 دلار آمریکا) و حداکثر قیمت در جولای 2008 (149.66 دلار آمریکا) ثبت شده است.

https://modern.az/iqtisadiyyat/480740/azerbaycan-neftinin-qiymeti-83-dollara-dushub/

 

حداقل دستمزد ممکن است در ماه‌های آینده افزایش یابد – کارشناس رقم را بازگو کرد

پرتال خبری «مدرن آذ»: می‌توان انتظار داشت در ماه‌های آینده در مورد افزایش حداقل دستمزد تصمیم گیری شود. به گزارش «مدرن آذ»، این مطلب را الدنیز امیروف کارشناس اقتصادی بیان کرد.

وی خاطرنشان کرد: طبق اطلاعات رسمی، پیشنهادات مربوطه باید تا اول نوامبر ارائه شود. اگرچه اطلاعاتی درباره میزان افزایش آن وجود ندارد، اما اگر پویایی رشد سال‌های گذشته را تحلیل کنیم، افزایش حدود 16 درصدی واقعی‌تر است. بدین ترتیب در اول ژانویه 2022 حداقل دستمزد 20 درصد از 250 منات به 300 منات افزایش یافت. از اول ژانویه 2023، با افزایش 15 درصد به 345 منات رسید. از آنجایی که در سال 2024 افزایشی وجود ندارد، می‌توان انتظار داشت که حداقل دستمزد از اول ژانویه 2025 به 400 منات افزایش یابد. این به معنای افزایش 16 درصدی است.  این کارشناس افزود: زمانی که حداقل دستمزد افزایش یابد حقوق کارکنانی که دستمزد آنها بر اساس جدول واحد تعرفه تنظیم می‌شود نیز افزایش می یابد. بنابراین، در صورت افزایش حداقل دستمزد، طبق جدولی که ذکر کردم، افزایش های دیگری را نیز می‌توان انتظار داشت.

https://modern.az/iqtisadiyyat/480745/minimum-emek-haqqi-qarshidaki-aylarda-artirila-biler-ekspert-reqem-achiqladi/

 

کدام کالاها مشمول استرداد بخشی از مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند؟

به گزارش پرتال خبری «ورگیلر آذ»، براساس گزارش سازمان أمور مالیاتی زیرنظر وزارت اقتصاد، طبق ماده 165.5 قانون مالیات، بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده شامل کالاهای خریداری شده از اشخاصی که در تجارت خرده فروشی یا فعالیت های خدماتی عمومی در قلمرو جمهوری آذربایجان فعالیت می‌کنند (به استثنای محصولات نفت و گاز، خودرو، مشروبات الکلی و محصولات تنباکو)، همچنین به خدمات پزشکی ارائه شده توسط موسسات پزشکی و افراد شاغل در آن می‌شود. بر اساس این ماده مبلغ مسترد شده 17.5 درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداختی به صورت غیر نقدی و 5 درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداختی نقدی است. چک کنترل صندوق دریافتی در هنگام استرداد بخشی از مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده باید دارای شرایط ماده 50.8 این قانون باشد.

https://vergiler.az/news/taxes/30825.html

 

نیروگاه خورشیدی آزمایشی 100 کیلوواتی در دریاچه «بویوک شور» به بهره برداری رسید

خبرگزاری «آذرتاج»: مراسم افتتاح نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 100 کیلووات در قالب پروژه «تبادل دانش و کمک فنی در زمینه توسعه سیستم پنل های خورشیدی شناور» که توسط وزارت انرژی و بانک توسعه آسیایی اجرا شده است، در دریاچه «بویوک شور» برگزار شد.  به گزارش «آذرتاج» به نقل از وزارت انرژی، جاوید عبداله اف مدیر آژانس دولتی منابع انرژی تجدیدپذیر وزارت انرژی در سخنرانی در این مراسم، در مورد کمک های کشورمان به تلاش های جهانی در کاهش انتشار کربن و مبارزه با تغییرات آب و هوایی صحبت کرد. جاوید عبداله اف با اشاره به پروژه‌های بزرگ اجرا شده مطابق با سیاست دولتی رئیس جمهور الهام علی اف که توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را در اولویت قرار می دهد، گفت: با راه اندازی نیروگاه خورشیدی قاراداغ، افزایش 8 برابری تولید انرژی خورشیدی در 6 ماهه سال جاری به ثبت رسید.

عبداله اف گفت که تولید سالانه بیش از 160 هزار کیلووات ساعت برق از طریق این پروژه پیش بینی شده است که 95 کیلووات در آب و 5 کیلووات در خشکی نصب می‌شود. این پروژه به عنوان فراخوانی برای جذب سرمایه گذاری خصوصی عمل می‌کند و بحث در مورد گسترش آن آغاز شده است. این نیروگاه اولین نیروگاه انرژی خورشیدی است که در حوضه آب به بهره برداری می رسد. کندیس ماک دیگان رئیس نمایندگی دائم این بانک در آذربایجان طی سخنانی در این مراسم گفت: بانک توسعه آسیایی پشتیبانی فنی را برای توسعه استفاده از انرژی خورشیدی بر روی آب در آذربایجان در چارچوب یک پروژه منطقه ای ارائه می‌کند. راه اندازی این نیروگاه نوآورانه در آستانه رویداد «کوپ 29» از اهمیت بالایی برخوردار است.

اگرچه این پروژه آزمایشی در مقیاس کوچک اجرا می‌شود، اما به منبع دیگری از انرژی سبز در آذربایجان تبدیل می‌شود، استفاده مشترک از منابع آب و خورشیدی را بهینه می‌کند، مجموعه انرژی را متنوع می‌کند و از انتشار گازهای گلخانه ای جلوگیری می‌کند. در چارچوب این پروژه، برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه بهره برداری و نگهداری از نیروگاه نیز در نظر گرفته شده است.

https://azertag.az/xeber/3117674

 

بانک مرکزی آذربایجان: رفع نواقص در شعبه باکو بانک ملی ایران ادامه دارد

خبرگزاری «آپا»: شعبه باکو بانک ملی ایران در حال کار بر روی اجرای الزامات بانک مرکزی آذربایجان است.

به گزارش «آپا اقتصاد»، این مطلب را طغرل علی اف مدیر عامل بانک مرکزی آذربایجان در نشست خبری در مورد نرخ بهره بانک مرکزی آذربایجان بیان کرد. وی با بیان اینکه بانک مرکزی بر این روند نظارت دارد گفت: بانک مرکزی در چارچوب نظارت ها این موضوع را بررسی خواهد کرد. هیچ عاملی وجود ندارد که ثبات مالی شعبه را تهدید کند. طالح کاظم اف رئیس بانک مرکزی افزود: چندین نقص در این شعبه آشکار شده است. هر کدام از این نواقص یک دوره اجرا دارند. گاهی ممکن است یک هفته و گاهی هم تا یک سال طول بکشد. لازم به ذکر است که بانک مرکزی آذربایجان در تاریخ 26 می سال 2023 فعالیت شعبه باکو بانک ملی ایران را محدود کرد. شعبه عملیات اعتباری و سپرده گذاری را متوقف کرده است.

https://apa.az/maliyye/amb-iran-milli-bankinin-baki-filialinda-noqsanlarin-aradan-qaldirilmasi-davam-edir-857784

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما