معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۱- ۱۰:۲۱ - مشاهده: ۵۸

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته سوم خرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

زمین‌های مصنوعی در دریای خزر ایجاد می‌شود

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان قانون ایجاد زمین‌های مصنوعی در بخشی از دریای (دریاچه) خزر متعلق به جمهوری آذربایجان را امضا کرد.

این قانون روابط عمومی مربوط به ایجاد زمین‌های مصنوعی به منظور ساخت و ساز در بخش دریای خزر متعلق به جمهوری آذربایجان را مطابق با بندهای 11 و 13 فصل اول اصل 94 قانون اساسی جمهوری آذربایجان تنظیم می‌کند و مبنای سازمانی و قانونی ایجاد زمین‌های مصنوعی و ویژگی‌های استفاده از زمین‌های مصنوعی از جمله ساخت و ساز در زمین‌های مصنوعی را تعیین می‌کند.

https://vergiler.az/news/official/30525.html

آذربایجان و روسیه به توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و لجستیک توجه ویژه‌ای دارند

آذربایجان و روسیه توجه ویژه‌ای به توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و لجستیک دارند. این مطلب را دیمیتری ولواچ معاون وزیر توسعه اقتصادی روسیه اعلام کرد. وی خاطرنشان کرد: روسیه و آذربایجان با تلاش مشترک در حال بازسازی شبکه راه‌آهن و بزرگراه در ساختار مسیر غربی کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب و نوسازی چهار گذرگاه جاده‌ای و یک راه آهن هستند.

https://t.me/SputnikAz/44606

کمیته دولتی گمرک: پروژه مربوط به پاسگاه گمرک «آغبند» در مرحله توافق است

پروژه مربوط به پاسگاه گمرک «آغبند» واقع در منطقه زنگیلان در مرحله هماهنگی با نهادهای دولتی ذیربط است. این مطلب را جعفر قلی زاده رئیس اداره تنظیم مقررات گمرکی کمیته دولتی گمرک در گفتگو با خبرگزاری «رپورت» بیان کرد. وی با بیان اینکه کمیته دولتی گمرک برنامه اقدام جامعی با هدف افزایش ظرفیت پاسگاه‌های مرزی گمرکی، توسعه امکانات زیرساختی و افزایش بیشتر تأمین مادی و فنی دارد، گفت: در ارتباط با افزایش جذابیت ترانزیتی آذربایجان، عملیات بازسازی و مرمت در تعدادی از پاسگاه‌های مرزی گمرک برنامه ریزی شده است. تعدادی پروژه مرتبط با همه این کارها در حال آماده سازی است. این پروژه‌ها باید مراحل تأیید مشخصی را با دستگاه‌های دولتی ذیربط طی کنند و در حال حاضر کار در این مرحله است. برخی از پروژه‌ها تقریباً آماده هستند.

لازم به ذکر است که هم اکنون دو پست گمرکی در مناطق آزاد شده در حال فعالیت هستند. این‌ها پست‌های گمرک «قازانچی» و «عیوضلی» هستند.

https://report.az/infrastruktur/dgk-agbend-gomruk-kecid-menteqesi-ile-bagli-layihe-razilasdirma-merhelesindedir-ekskluziv/

رشد  ۴.۳ درصد تولید ناخالص داخلی در ۴ ماهه اول سال

در مقایسه با ۴ ماهه اول سال ۲۰۲۳، تولید ناخالص داخلی آذربایجان طی ۴ ماهه سال جاری ۴.۳ درصد افزایش داشته است. به گزارش «آپا»، این مطلب را صاحبه غفارووا رئیس پارلمان آذربایجان در جلسه امروز مجلس ملی بیان کرد.

رئیس پارلمان گفت: توسعه پویای اقتصاد آذربایجان نیاز به تغییر قوانین مندرج در لایحه بودجه سال ۲۰۲۴ را به منظور انجام وظایف پیش روی دولت ایجاد کرد.

https://apa.az/maliyye/2023-cu-ilin-ilk-4-ayi-ile-muqayisede-bu-ilin-4-ayinda-43-faiz-cox-udm-istehsal-edilib-847653

عضویت جمهوری آذربایجان در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد

آذربایجان برای بار دیگر به عضویت شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (اکوسوک) برگزیده شد. به گزارش خبرگزاری «رپورت»، جمهوری آذربایجان با کسب 148 رأی در انتخابات شورای اقتصادی و اجتماعی برای سال‌های 2027-2025 به عضویت مجمع عمومی سازمان ملل متحد درآمد.

لازم به ذکر است اکوسوک یکی از ارکان‌های اصلی هماهنگ کننده همکاری سازمان ملل متحد و آژانس‌های تخصصی آن در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی است.

اکوسوک کار 14 آژانس تخصصی سازمان ملل، کمیسیون‌های عملکردی آنها و 5 کمیسیون منطقه‌ای در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی را هماهنگ می‌کند.

بر اساس نتایج رأی گیری، ۲۱ کشور از جمله آذربایجان، ارمنستان، الجزایر، هلند، استرالیا، بنگلادش، کانادا، تانزانیا، ازبکستان و سومالی برای مدت سه سال به عنوان اعضای اکوسوک انتخاب شدند.

طبق ماده 61 منشور سازمان ملل متحد، شورا دارای ۵۴ عضو است که توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای دوره سه ساله انتخاب می‌شوند. همچنین اکوسوک یکی از ارکانی است که زیر نظر مجمع عمومی فعالیت می‌کند.

https://report.az/xarici-siyaset/azerbaycan-bmt-nin-iqtisadi-ve-sosial-surasina-uzv-secilib/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما