معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۰- ۱۵:۴۳ - مشاهده: ۵۶

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته چهارم خرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

رئیس راه آهن آذربایجان: کار ساخت و ساز در خط ریلی «باکو – آستارا» از سال آینده آغاز می‌شود

به گزارش «آپا-اکونومیکس»، روشن رستموف رئیس هیئت مدیره راه آهن آذربایجان امروز در مراسمی در خصوص راه اندازی قطارهای جدید، مدرن و راحت «استادلر» تولید شرکت سوئیسی گفت: نوسازی زیرساخت های راه آهن از طریق یک برنامه ویژه انجام می‌شود. ما قبول داریم که نمی‌توان این همه زیرساخت را در یک سال به پایان رساند. وی گفت که در حال حاضر خط ریلی «باکو- یالاما» در حال بازسازی است. عملیات مرمت این مسیر در سه ماهه اول سال آینده به پایان می رسد.

رئیس هیئت مدیره راه آهن آذربایجان افزود: کار در مسیر «باکو-آستارا» در کریدور حمل و نقل شمال-جنوب بر اساس یک طرح ویژه انجام می‌شود. قرار است از سال آینده کار طراحی و ساخت این خط ریلی آغاز شود.

https://apa.az/infrastruktur/ady-sedri-baki-astara-istiqametinde-tikinti-islerine-novbeti-ilden-baslanacaq-848808

حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اقتصاد آذربایجان مشخص شد

در سه ماهه اول سال 2024، حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اقتصاد آذربایجان 1.5 میلیارد دلار بوده است. به گزارش «ترند»، این مطلب را سامیر نصیروف رئیس اداره آمار بانک مرکزی در نشست خبری امروز خود بیان کرد.  وی خاطرنشان کرد: پنج کشور پیشرو از نظر سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اقتصاد آذربایجان شامل: بریتانیا با 443،218 میلیون دلار، ترکیه با 261،408 میلیون دلار، قبرس با 192 میلیون دلار، امارات با 190،686 میلیون دلار و ایران با 94،839 میلیون دلار است.

سامیر نصیروف خاطرنشان کرد: در ادامه ژاپن (60,891 میلیون دلار)، روسیه (55,546 میلیون دلار)، مجارستان (45,335 میلیون دلار)، نروژ (35,202 میلیون دلار) و آمریکا (171,908 میلیون دلار) فهرست 10 کشور برتر از نظر حجم سرمایه گذاری مستقیم در آذربایجان را تشکیل می دهند.

لازم به یادآوری است که در سال 2023، سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اقتصاد آذربایجان به میزان 6.658 میلیارد دلار آمریکا (افزایش 6.1 درصدی) بوده است.

https://az.trend.az/business/finance/3911391.html

تحویل اولین محموله چند وجهی از پاکستان به آذربایجان انجام شد

تحویل اولین محموله چند وجهی از پاکستان به آذربایجان انجام شد. به گزارش «رپورت»، این کاروان باری که از کراچی پاکستان حرکت کرده بود، از افغانستان، ازبکستان و بندر آکتائو قزاقستان عبور کرده و به بندر باکو تحویل داده شد.

بر اساس گزارشات، این روند توسط یکی از شرکت های حمل و نقل فعال در پاکستان بسیار راحت بوده است. هم سفارش دهندگان و هم شرکت کنندگان در حمل و نقل در مورد کارآمدی این مسیر ابراز رضایت کردند.

https://report.az/infrastruktur/pakistandan-azerbaycana-ilk-multi-modal-yukun-catdirilmasi-heyata-kecirilib/

جمهوری آذربایجان می‌تواند یک ترمینال راه آهن در چین خریداری کند

شرکت «راه آهن آذربایجان» (ADY) در حال بررسی امکان خرید یا ساخت ترمینال در چین است. این مطلب را روشن رستموف رئیس شرکت شرکت «راه آهن آذربایجان» (ADY) در اظهارات خود به «اپراتیو مدیا» بیان کرد.

وی گفت: بازار چین برای جمهوری آذربایجان در اولویت است. بنابراین، ما تصمیم گرفتیم یک نماینده ویژه برای آن کشور تعیین کنیم. هم اکنون، شرکت «راه آهن آذربایجان» در حال انجام تحقیقات در مورد بازار چین است و در آینده ممکن است یک دفتر نمایندگی در چین افتتاح کنیم. سپس، به فکر خرید یا ساخت ترمینال در چین هستیم. ما به طور هدفمند وارد بازار چین می‌شویم.

https://operativmedia.az/post/55035/azerbaycan-cinde-demir-yolu-terminali-ala-biler

راه‌آهن آذربایجان حمل‌ و نقل بار ترانزیتی را 9 درصد افزایش داد

شرکت «راه آهن آذربایجان» از ابتدای سال جاری تاکنون 3.5 میلیون تن بار ترانزیتی جابجا کرده است. این مطلب را روشن رستم اف رئیس هیئت مدیره شرکت «راه آهن آذربایجان» در بیانیه خود به «رپورت» بیان کرد.

به گفته وی، این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 0.3 میلیون تن معادل 9.3 درصد افزایش داشته است.

رئیس هیئت مدیره خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود 7 میلیون تن بار ترانزیتی جابجا کردیم که پیش‌بینی برای امسال 8 میلیون تن است.

لازم به یادآوری است که از 18.3 میلیون تن محموله جابجا شده توسط شرکت «راه آهن آذربایجان» در سال گذشته، 3.3 میلیون تن مربوط به حمل و نقل داخلی و 8.1 میلیون تن مربوط به حمل و نقل بین المللی بوده است.

https://report.az/infrastruktur/azerbaycan-demir-yollari-tranzit-yuk-dasimalarini-9-artirib/

 

 پنجمین نشست کمیسیون بین دولتی آذربایجان و یونان برگزار شد

پنجمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، صنعتی و فناوری بین دولت جمهوری آذربایجان و دولت جمهوری یونان در وزارت انرژی آذربایجان برگزار شد.

به گزارش «آپا اقتصاد» به نقل از وزارت انرژی، در این نشست تاکید شد که حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته ۱.۴ میلیارد دلار بوده و کریدور گازی جنوب نقش مهمی در امنیت انرژی اروپا از جمله یونان دارد. سهم گاز آذربایجان در تامین تنوع و کربن زدایی در اروپا از طریق خط لوله ترانس آدریاتیک (تاپ) و اتصال بین یونان-بلغارستان مورد توجه قرار گرفت.

پرویز شهبازوف وزیر انرژی گفت: بیش از ۳.۶ میلیارد مترمکعب یا ۱۰ درصد از ۳۶.۸ میلیارد متر مکعب گازی که طی ۳.۵ سال به اروپا عرضه شده است به یونان اختصاص دارد. پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۱.۲ میلیارد متر مکعب گاز به یونان صادر شود، سال گذشته تقریباً ۱۸ درصد از گاز مورد نیاز یونان از گاز آذربایجان تامین می‌شد. پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۱.۲ میلیارد متر مکعب گاز به یونان صادر شود.

وزیر انرژی همچنین گفت که آذربایجان که تامین کننده قابل اعتماد انرژی اروپا است و سیاست «رشد سبز» را با موفقیت اجرا کرده است، امسال میزبان «کوپ 29» است که نتیجه اعتماد و احترام زیاد در سطح بین المللی است. انرژی یکی از موضوعات اولویت دار در این دوره تاریخی جدید با دستور کار غنی همکاری است.

کوستاس فراگوگیانیس معاون وزیر امور خارجه یونان با بیان اینکه نشست کمیسیون نشان دهنده قصد دو کشور برای برقراری روابط دوجانبه است، گفت: یک مکانیسم پیشرفته برای ادامه توسعه و ارتقای همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله تجارت و سرمایه گذاری، حمل و نقل، کشاورزی، انرژی، فناوری، بهداشت و گردشگری ایجاد شده است. به طور کلی، پنجمین نشست کمیسیون مشترک بین دولتی، زمینه ای را برای گفتگو و تبادل نظر مستمر، سازنده و مؤثر بین یونان و آذربایجان فراهم می‌کند.

در این نشست در مورد توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های تجارت، صنعت، حمل و نقل، گردشگری، کشاورزی، انرژی، آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و سایر حوزه‌ها بحث و تبادل نظر شد. اطلاعات درباره فضای مساعد سرمایه گذاری در آذربایجان، منطقه آزاد اقتصادی «الت»، مناطق صنعتی و پارک های کشاورزی و همچنین فرصت های همکاری در کریدور میانی بین المللی «شرق-غرب ترانس خزر مورد توجه قرار گرفت. در چارچوب این کمیسیون، یک برنامه اقدام دو ساله که نقشه راه همکاری در همه زمینه‌ها را مشخص می‌کند، تصویب شد.

در پایان، پروتکل پنجمین نشست کمیسیون مشترک همکاری در زمینه‌های اقتصادی، صنعتی و فناوری آذربایجان و یونان و یادداشت تفاهم بین آژانس تشویق صادرات و سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان (آذپرومو) و آژانس انرژی یونان امضا شد.

https://apa.az/senaye-ve-energetika/azerbaycan-ve-yunanistan-arasinda-hokumetlerarasi-komissiyanin-5-ci-iclasi-kecirilib-849065

رشد بیش از 4 درصدی اقتصاد آذربایجان در 5 ماه اخیر

از ژانویه تا می سال جاری، تولید ناخالص داخلی در جمهوری آذربایجان 48.026 میلیون منات یا 4.2 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.

به گزارش «رپورت» به نقل از کمیته دولتی آمار، در یک سال گذشته تولید ارزش افزوده در بخش غیرنفت و گازی اقتصاد 7.3 درصد افزایش یافته و در بخش نفت و گاز در همین حد باقی مانده است.

39.7 درصد تولید ناخالص داخلی مربوط به صنعت، 9.6 درصد مربوط به تجارت و تعمیر خودرو، 7 درصد مربوط به حمل و نقل و انبارداری، 6 درصد مربوط به ساخت و ساز، 3.8 درصد مربوط به کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری، 2.4 درصد مربوط به اقامتگاه‌های توریستی و پذیرایی عمومی، 1.8 درصد مربوط به بخش های اطلاع رسانی و ارتباطات و 20.1 درصد مربوط به سایر حوزه‌ها بوده است و  مالیات خالص بر محصولات و واردات 9.6 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد.

در طول دوره گزارش، ارزش تولید ناخالص داخلی به ازای هر نفر از جمعیت 4.713 منات بوده است.

https://report.az/maliyye-xeberleri/azerbaycan-iqtisadiyyati-4-den-cox-boyuyub/

کمیته دولتی آمار: تعداد گردشگران خروجی از آذربایجان 28 درصد افزایش یافت

مجموع اتباع آذربایجانی که در ژانویه تا می امسال به کشورهای خارجی سفر کردند نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 808.1 هزار نفر افزایش یافت.

بدین ترتیب که تعداد اتباع آذربایجانی که به مقصد ایران سفر کردند 39.4 درصد، تعداد افرادی که به مقصد ترکیه سفر کردند 27.1 درصد، تعداد کسانی که به مقصد گرجستان سفر کردند 21.3 درصد و تعداد افرادی که به روسیه سفر کردند 14.9 درصد افزایش داشته است.

https://t.me/SputnikAz/44927

 

 آخرین آمار جمعیت آذربایجان اعلام شد

جمعیت آذربایجان از ابتدای سال 12 هزار و 801 نفر معادل 0.1 درصد افزایش یافته و تا اول می 2024 به 10 میلیون و 193 هزار و 571 نفر رسیده است.

به گزارش «رپورت» به نقل از کمیته دولتی آمار، 54.5 درصد از جمعیت جمهوری آذربایجان در شهرها و 45.5 درصد نیز در مناطق روستاها ساکن هستند. همچنین 49.8 درصد از جمعیت را مردان و 50.2 درصد را زنان تشکیل می دهند.

https://report.az/daxili-siyaset/azerbaycanda-ehalinin-sayi-aciqlanib1/

تراز مثبت در مبادلات تجارت خارجی آذربایجان 2.4 برابر کاهش یافت

جمهوری آذربایجان در ماه‌های ژانویه تا می سال جاری با کشورهای خارجی مبادلات تجاری به ارزش 18 میلیارد و 439 میلیون و 272.4 هزار دلار انجام داده است. به گزارش «رپورت» به نقل از کمیته دولتی گمرک، این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 19.7 درصد کمتر است.

11 میلیارد و 138 میلیون و 581 هزار دلار از حجم مبادلات تجارت خارجی به سهم صادرات و 7 میلیارد و 300 میلیون و 691.4 هزار دلار به واردات اختصاص یافت. در یک سال گذشته، صادرات 30.9 درصد کاهش داشته و واردات 6.75 درصد افزایش یافته است.

در نتیجه، تراز مثبت 3 میلیارد و 837 میلیون و 889.6 هزار دلاری در تجارت خارجی ایجاد شد که این میزان 2.4 برابر کمتر از سال گذشته است.

https://report.az/biznes-xeberleri/azerbaycanin-xarici-ticaret-dovriyyesinde-musbet-saldo-2-4-defe-azalib/

شرکت باربری اتریشی در ماه جاری یک قطار بلوکی از طریق کریدور میانی به چین خواهد فرستاد

شرکت باربری «راه آهن اتریش» - «ریل کارگو» در ماه جاری یک قطار بلوکی از طریق مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر (کریدور میانی) به چین خواهد فرستاد.

این مطلب را روشن رستم اف رئیس شرکت راه آهن آذربایجان (ADY) در اظهارات خود به خبرگزاری «رپورت»  بیان کرد.

به گفته وی، توافق جدی با راه آهن اتریش حاصل شد: «ما آنها را متقاعد کردیم که به این مسیر برگردند. آنها قبلا از کریدور میانی استفاده می‌کردند.

لازم به ذکر است که مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر یک کریدور حمل و نقل بین المللی است که از خاک چین، قزاقستان، دریای خزر، آذربایجان، گرجستان می‌گذرد و تا ترکیه و کشورهای اروپایی امتداد می یابد.

در سال 2023 بیش از 2.7 میلیون تن بار در این مسیر جابجا شد که 86 درصد بیشتر از سال 2022 است. برنامه آینده نگر برای سال 2024 حدود 4 میلیون تن است.

https://report.az/infrastruktur/avstriyanin-yukdasima-sirketi-bu-ay-orta-dehlizle-cine-blok-qatari-gonderecek/

مجلس ملی لایحه اجرای بودجه سال 2023 کشور را تصویب کرد

خبرگزاری «رپورت»: در جلسه علنی امروز مجلس ملی، لایجه قانون «در مورد اجرای بودجه دولتی سال 2023 جمهوری آذربایجان» مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در قرائت سوم به تصویب رسید.

به گزارش «رپورت»، طاهر میرکیشیلی رئیس کمیته سیاست گذاری اقتصادی، صنعت و کارآفرینی گزارشی در مورد این لایحه ارایه کرد.

سپس، نمایندگان در مورد این سند سخنرانی کردند. پس از بحث و بررسی این لایحه به رای گیری گذاشته شد و در قرائت سوم به تصویب رسید.

خاطرنشان شد که درآمدهای بودجه دولتی آذربایجان برای سال 2023 به میزان 35 میلیارد و 574.8 میلیون منات (افزایش 16 درصدی نسبت به سال 2022) است که برنامه درآمدی 105 درصد محقق شده است.

در سال 2023، هزینه‌های بودجه دولتی به میزان 36 میلیارد و 458.5 میلیون منات (افزایش 13.7 درصدی) بوده و پیش بینی 99.5 درصد محقق شده است.

کسری بودجه دولتی در سال 2023 به میزان 883.7 میلیون منات یا 0.7 درصد تولید ناخالص داخلی بوده است.

https://report.az/milli-meclis/milli-meclis-2023-cu-il-dovlet-budcesinin-icrasini-qebul-edib/

 

ایجاد کارگروه جدیدی برای کریدور شمال-جنوب توسط آذربایجان، روسیه و ایران

در دیدار نمایندگان حوزه حمل‌ونقل آذربایجان، ایران و روسیه که برای نخستین بار در مرزهای محرم‌کندی - یاراگ‌کازمالیار، خانوبا - تاگیرکنت‌کازمالیار و آستارا - آستارا برگزار شد، درباره تشکیل کارگروه سه جانبه و جنبه‌های مختلف تردد مرزی، همکاری‌های تجاری و گمرکی و شیوه‌های گذر مرزی و به‌ویژه تعمیق همکاری‌های ترانزیتی و توسعه راهگذرها تبادل نظر میدانی انجام شد.

به گزارش پرتال خبری «اخو آذ»، این مطلب را آندری تانایف، نماینده دولت داغستان و عضو هیات روسی که در نشست کارشناسان در خصوص تشکیل کارگروه سه جانبه حضور داشت، بیان کرد. تانایف در ادامه افزود: ما با طرف آذربایجانی به توافق دوجانبه دست یافتیم. وی تاکید کرد: نشست هیات کارشناسی سه جانبه به منظور حل مسائل حمل و نقل بار برای اولین بار پس از ده سال برگزار شده است.

https://oxu.az/siyaset/azerbaycan-rusiya-ve-iran-simal-cenub-dehlizi-ucun-yeni-isci-qrupu-yaradacaq

در چارچوب پروژه «شمال- جنوب» خط ریلی در ایران راه اندازی شد

خط ریلی رشت - خزر در استان گیلان که بخشی از کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب است و در سواحل جنوبی دریای خزر قرار دارد به بهره برداری رسید.  به گزارش «رپورت»، دولت ایران اطلاعیه ای در این باره منتشر کرده است.

در این اطلاعیه آمده است: بخشی از راه آهن رشت - خزر با حضور محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری به بهره برداری رسید. راه آهن رشت - خزر به طول 37 کیلومتر، بنادر جنوب و شمال ایران را به هم متصل می‌کند.

این یک حلقه اتصال بین دریای خزر و خلیج فارس و عمان است. بخش شهر رشت تا بندر خزر مرحله اولیه ساخت راه آهن رشت - آستارا است. قرار است در آینده بخش دیگری از مسیر ریلی بندر خزر به شهر آستارا در شمال غرب ایران احداث شود.

https://report.az/infrastruktur/iranda-simal-cenub-layihesi-cercivesinde-demir-yolu-xetti-istifadeye-verilib/

56 درصد از عملیات ساخت راه آهن «هورادیز – آغبند» به پایان رسیده است

شرکت «راه آهن آذربایجان» 56 درصد از عملیات احداث راه آهن «هورادیز – آغبند» را به اتمام رسانده است. به گزارش «رپورت» به نقل از شرکت «راه آهن آذربایجان»، عملیات ساخت راه آهن به سرعت ادامه دارد. حدود 500 تاسیسات مهندسی از جمله پل های بزرگ در امتداد خط ریلی هورادیز - آغبند که بخش اصلی آذربایجان را به نخجوان متصل می‌کند، در حال ساخت است.

https://report.az/infrastruktur/horadiz-agbend-demir-yolunun-tikintisi-uzre-islerin-56-i-tamamlanib/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما