معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۱- ۱۳:۲۴

اخبار اقتصادی هند - مومبای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مومبای هند در هفته چهارم خرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

وزیر بازرگانی و صنایع هند:  هدف ما ساخت «هند پیشرفته» تا سال 2047 است.

آقای پیوش گویال، وزیر بازرگانی و صنایع هند در اولین جلسه تعاملی خود پس از آغاز دور دوم دولت مودی با مسئولین و مقامات ارشد وزارت تاکید کرد که ما می خواهیم هند پیشرفته ای بسازیم و فرصت های متعددی برای جوانان ایجاد کنیم.

گویال که در گذشته سمت های مختلفی اعم از رئیس مالی بخش های راه آهن، نساجی و امور مصرف کنندگان را به عهده داشت. برای دومین دور زمامداری وزارت بازرگانی و صنایع را به عهده گرفت. وی نقشی مهم در امضای توافقنامه تجارت آزاد میان هند و کشورهای استرالیا، امارات، موریس و انجمن تجاری اتحادیه اروپا ایفا نمود. تحت نظارت وی سهم بخش تولید در تولید ناخالص داخلی کشور از 17 درصد به 25 درصد افزایش یافت.

جیتین پراسادا نیز سمت وزیر مشاور امور بازرگانی و صنایع هند را به عهده گرفت. با این حال گویال با چالش های نیل صادرات هند به رقم مورد هدف 2 تریلیون دلار تا سال 2030 در بحبوحه ی وضعیت مبهم ژئوپولیتیکی و همچنین مشکل مذاکرات پیچیده برای توافقنامه تجارت آزاد با انگلیس و اتحادیه اروپا روبرو است.

https://economictimes.indiatimes.com/news/india/aim-to-make-viksit-bharat-by-2047-commerce-and-industry-minister-piyush-goyal/articleshow/110916326.cms?from=mdr

 تلاش موکِش امبانی برای تبدیل منطقه ناوی مومبای به پایگاه اقتصادی آینده جهان

موکش امبانی اعلام کرد شرکت ریلاینس برای ایجاد منطقه صنایع یکپارچه در ناوی مومبای در ایالت ماهاراشترا و آماده ساختن هند برای چهارمین انقلاب صنعتی با همکاری‌ها با شرکت های مطرح جهان 7.18 میلیون دلار سرمایه گذاری خواهد کرد.

5 سال پیش شرکت ریلاینس توافقنامه ای در این زمینه با دولت ایالت ماهاراشترا امضاء کرده بود.

اکنون در ماه ژوئن 2024 شرکت ریلاینس ثبت نام برای توسعه ی 3750 جریب زمین در منطقه ناوی مومبای که در حومه کلانشهر مومبای است به مدت 43 سال را تکمیل کرده است.

https://www.livemint.com/videos/how-mukesh-ambani-plans-to-make-navi-mumbai-indias-next-economic-hub-11718017845286.html   

 مطالبه ی تجار هندی مبنی بر راه اندازی مجدد تجارت مرزی با چین از گذرگاه لیپولِیک

تجار هندی که از سال 1992 مشغول  تجارت مرزی با چین  از طریق گذرگاه لیپولِخ بودند، از دولت مرکزی کشور خود، مذاکرات با پکن برای راه اندازی مجدد این کانال تجاری را درخواست نمودند. این کانال به طور ناگهانی پس از شیوع همه گیری کرونا در سال 2019 متوقف شد به طوریکه تجار هندی مجبور به رها کردن کالاهای خود در بازار تاکلاکوت در منطقه تبت و بازگشت به کشور خود شدند. تجار بومی این منطقه، پس از اقدام چین مبنی بر اجرای توافقنامه گشایش 14 گذرگاه خود با کشور نپال، مطالبه خود را برای گشایش مسیرهای تجاری میان هند و چین را مطرح نمودند.

https://m.economictimes.com/news/economy/foreign-trade/indian-traders-demand-resumption-of-border-trade-with-china-through-lipulekh-pass/amp_articleshow/110871541.cms

بانک جهانی، رشد اقتصادی هند در سال مالی 2025 را 6.6 درصد پیش بینی کرد

در پی سرمایه گذاری عمومی انبوه، بانک جهانی رشد اقتصادی هند برای سال 2025 را رقم پیش بینی شده قبلی 6.4 درصد به رقم 6.6 درصد اصلاح کرد. این نهاد چند جانبه اشاره داشت انتظار می رود عنوان سریع ترین رشد اقتصادی جهان در میان کشورهای بزرگ را در سال آینده نیز نگه دارد و همچنین اشاره داشت مصرف خصوصی از بهبود شرایط تولیدات محصولات کشاورزی و کاهش تورم بهره خواهد برد. گزارش این نهاد همچنین به رشد سرمایه گذاری بیشتر در هند و رشد سرانه سرمایه گذاری اشاره کرد.

 https://m.economictimes.com/news/economy/indicators/world-bank-revises-indias-fy25-growth-forecast-to-6-6/amp_articleshow/110916385.cms

 راه اندازی پل هند و بنگلادش تا ماه سپتامبر و دسترسی کشورهای شمال شرق به خلیج بنگال

با افتتاح و راه اندازی «پل دوستی هند – بنگلادش» موسوم به مایتری سِتو ایالات منطقه شمال شرق هند به خلیج بنگال دسترسی پیدا خواهند کرد. آغاز احداث این پل  در مارس 2021  با حضور  نارندرا مودی نخست وزیر هند و شیخ حسینه همتای بنگلادشی وی آغاز شد. انتظار می رود خانم حسینه در ماه جولای از هند بازدید کند. این پل 1.9 کیلومتری بر روی رودخانه فِنی ساخته شده و هزینه احداث آن 16 میلیون دلار است. هند همچنین در انتقال برق از بوتان به بنگلادش مساعدت خواهد کرد.

https://m.economictimes.com/news/economy/infrastructure/india-bangladesh-bridge-to-get-operational-by-september-giving-ne-access-to-bay-of-bengal/amp_articleshow/110888211.cms

 افزایش رزرو امکانات و خدمات جهانگردی میان گردشگردان هندی برای سفر به کشورهایی که نیاز به روادید ندارند.

با فرارسیدن فصل تابستان میزان رزرو امکانات و خدمات گردشگری میان اتباع هندی برای سفر به کشورهایی که نیاز به روادید ندارند رو به افزایش است. طبق سایت جهانگردی شمار جوانان هندی گردشگر عازم به این دسته از کشورها بسیار افزایش یافته و در آخر هفته‌های طولانی به 200 درصد افزایش نیز می رسد. کشورهایی مانند قزاقستان، مالزی، هنگ کنگ، تایلند و سریلانکا که بدون روادید برای اتباع هندی دارند همگی شاهد افزایش شمار بازدیدکنندگان هندی هستند.

https://economictimes.indiatimes.com/nri/visit/bookings-for-no-visa-destinations-observes-rise-among-indian-tourist-this-summer/articleshow/110918970.cms?from=mdr  

 مجمع اقتصاد جهانی: هند رتبه 129 جهان در شاخص فاصله جنسیتی را دارد

بر اساس گزارش مجمع اقتصاد جهانی، رتبه هند در شاخص فاصله جنسیتی پس از افول دو رتبه ای نسبت به سال گذشته به رده 129 جهان رسید. هند در میان کشورهای جنوب آسیا به رده پنجم پس از بنگلادش، نپال،سری لانکا و بوتان رسید. با این حال هند بهترین شاخص فاصله جنسیتی در ثبت نام برای مقاطع آموزش متوسطه را داشته و رتبه 65 جهان در زمینه توامندسازی سیاسی زنان را دارد. از لحاظ مساوات جنسیتی برای ریاست کشور (در طول 50 سال گذشته) هند رتبه 10 جهان را کسب کرده است.

https://www.thehindu.com/business/Economy/india-ranks-129-on-global-gender-gap-index-iceland-on-top-wef/article68280347.ece  

 اعمال محدودیت بر واردات برخی از زیورآلات طلا از سوی دولت مرکزی هند

دولت مرکزی محدودیت هایی بر واردات برخی از زیورآلات طلا و جواهرات اعمال کرده است. مسئولین دولتی هیچگونه توضیحی در خصوص علت این تصمیم ارائه نکرده اند. با این حال محموله‌هایی که بر اساس «توافنامه جامع مشارکت اقتصادی هند - امارات» وارد کشور هند می‌شوند محدودیتی ندارند. این بدان معنی است که واردات این دسته از زیورآلات خارج از چارچوب توافقنامه مذکور ملزم به دریافت مجوز مسئولین مربوطه هستند.  

https://theprint.in/economy/india-imposes-restrictions-on-certain-studded-gold-jewellery-imports/2127589/

شرکت نفت و گاز ONGC در جستجوی شریک خارجی برای احیای میادین فراساحلی است.

شرکت نفت و گاز ONGC در جستجوی شرکای خارجی برای جلوگیری از کاهش تولید میادین نفتی فراساحلی (Mumbai Highi) است و سهام دارایی‌های حاصله از تولید پلکانی در کنار حق اجرت مجزا را ارائه خواهد کرد.

طبق سند مناقصه این شرکت مورخ 1 جون 2024 ، (او ان جی سی)  مناقصه ای بین‌المللی جهت جستجوی مشارکت ارائه‌دهندگان خدمات فنی جهانی که دارای حداقل درآمد سالانه 75 میلیارد دلار هستند برگزار کرد.

میدان نفتی «Mumbai High» که پیش تر « Bombay High»-نام داشت یکی از پربارترین میدان نفتی هند - در 160 کیلومتری از سواحل بمبئی در تاریخ فوریه 1974 کشف شد و تولید آن در 21 می 1976 آغاز گردید.

ظرفیت تولید این میدان، در حال حاضر روزانه 134000 بشکه نفت و 13 میلیارد متر مکعب (کمتر از 10 میلیون متر مکعب استاندارد در روز) گاز است که تقریباً 38 درصد از تولید و 14 درصد از مصرف کلی هند را تامین می‌کند.

https://theprint.in/economy/ongc-seeks-foreign-partners-for-mumbai-high-oilfield/2123277/

 شرکت های استارت آپ 10 هزار کارمند را اخراج نمودند.

برکناری و استعفای اجباری کارمندان توسط شرکت های هندی نوپا یا استارت آپ موضوعی نگران کننده برای این صنعت بوده است. طبق گزارشات 10 هزار کارمند شرکت های استارت آپ به بهانه‌هایی مانند تغییر ساختار کاری شرکت یا کاهش بودجه اخراج یا کنار گذاشته شدند.

شرکت های Ola, Swiggy, BYJU’s, Cult.fit  بیشترین میزان برکناری کارمندان را داشتند.

به رغم برکناری‌ها و اخراج کارمندان انتظار می رود شرایط استخدام و امنیت شغلی در صنعت شرکت های نوپا مجدداً بهبود.

https://www.latestly.com/technology/tech-layoffs-2024-indian-startups-let-go-10000-employees-this-year-so-far-to-focus-on-cost-cutting-swiggy-paytm-flipkart-lead-6043215.html?utm_source=inshorts&utm_medium=referral&utm_campaign=fullarticle

 اعلام حمایت گروه  G7از توسعه دالان اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا

گروه هفت کشور صنعتی برتر جهان موسم به G7، در بیانیه اجلاس سران کشورهای عضو این گروه متعهد به ترویج طرح‌های زیرساختی مانند «کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا» شدند. این بیانیه در پایان اجلاس سه روزه G7 با حضور نخست وزیر نارندرا مودی صادر شد. این دالان اقتصادی با هدف ایجاد شبکه مواصلاتی جاده ای، ریلی و دریایی میان عربستان سعودی، هند، آمریکا و اروپا به منظور تضمین یک پارچگی زیرساخت های آسیا، خاورمیانه و غرب است. همچنین این طرح برای نیل کشورهای عضو به نفوذ راهبردی در مقابله و رقابت با طرح «ابتکار کمربند و جاده»  چین که به دلیل فقدان شفافیت و بی توجهی به حق حاکمیت کشورهای عضو بر قلمروی خود مورد انتقادات فزاینده قرار گرفته،  مطرح شده است.

https://www.ndtvprofit.com/nation/g7-summit-pledges-support-for-india-middle-east-europe-economic-corridor-development?utm_campaign=fullarticle&utm_medium=referral&utm_source=inshorts  

احتمال تخصیص سرمایه دولت هند برای بازگرداندن و تاسیس دفاتر مرکزی شرکت های نوپا و استارت آپ های تحت مالکیت اتباع هندی در بودجه سالانه

به گفته مدیران و روسای اجرایی صنعت استارت آپ، احتمالاً بخشی از بودجه آتی دولت مرکزی هند که بزودی اعلام خواهد شد؛ برای انتقال دفاتر مرکزی استارت‌آپ‌های هندی خارج هند به منطقه ویژه اقتصادی شهر  گجرات  GIFT - با حداقل هزینه‌های مالیاتی اختصاص داده خواهد شد.

دولت هند در صدد افزایش رقابت پذیری منطقه ویژه اقتصادی GIFT  با مرکز مالی مانند دبی و سنگاپور است. حتی ممکن است دولت با سیاست دیگری به شرکت های مستقر در GIFT اجازه ثبت نام در بازار بورس و سهام بمبئی و دهلی را نیز اعطا نماید.

https://www.moneycontrol.com/technology/budget-may-launch-ghar-wapsi-scheme-for-indian-startups-to-flip-to-gift-city-article-/

بر اساس نظرسنجی رویترز، ایجاد شغل همچنان بزرگترین چالش اقتصادی هند است. دولت چگونه می‌تواند این مسئله را حل کند؟

بر اساس نظرسنجی اخیر رویترز از کارشناسان، هند ممکن است سریع‌ترین رشد اقتصاد بزرگ جهان را داشته باشد، اما مقابله با بیکاری مزمن این کشور، سخت‌ترین نبرد دولت در پنج سال آینده خواهد بود. اقتصاد هند که سومین اقتصاد بزرگ در آسیا به حساب می‌آید، در سال مالی گذشته با نرخ رشد چشمگیر بیش از 8 درصدی همراه بود که ناشی از هزینه‌های سرمایه‌ای دولت بود. با این حال، هند هنوز برای جمعیت جوان 1.4 میلیاردی خود اشتغال کافی ایجاد نکرده است. 91 درصد از اقتصاددانان توسعه و کارشناسان سیاست که توسط رویترز مورد نظرسنجی قرار گرفتند ( 49 نفر از 54 نفر)بیکاری را مهم ترین چالش اقتصادی برای دوره جدید دولت معرفی کردند. در ده سال گذشته، دولت BJP سرمایه گذاری‌های قابل توجهی در زیرساخت های هند انجام داده است. اما افزایش پیش‌بینی‌شده در مخارج تجاری هنوز با همان قدرت و مقیاس تحقق نیافته است.

https://www.businessinsider.in/policy/economy/article/job-creation-remains-indias-top-economic-challenge-per-experts-polled-by-reuters-how-can-the-government-resolve-this/articleshow/111127874.cms

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما