معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۱- ۱۳:۳۵

اخبار اقتصادی جنوب هند - حیدر آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جنوب هند در هفته چهارم خرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد:

حیدرآباد تمرکز خود را از کدنویسی به نوآوری تغییر می دهد.

وزیر فناوری اطلاعات تلانگانا دی سریدر بابو اظهار داشت که ایالت تلانگانا قصد دارد از بخش فناوری اطلاعات خود برای حمایت از هند در رسیدن به اقتصاد 10 تریلیون دلاری استفاده کند و هدف اقتصاد این ایالت 2-3 تریلیون دلار است. در طول سفر خود به ایالات متحده، او بر همکاری با رهبران صنعت برای جذب سرمایه‌گذاری تمرکز کرد. این ایالت در حال ساخت یک شهر هوش مصنوعی در 200 جریب برای تقویت تحقیقات و زیرساخت ها است.

شهر حیدرآباد که به دلیل موقعیت استراتژیک،  نیروی کار ماهر و حکمرانی موثر شناخته شده است، نقش مهمی در پیشرفت‌های فناوری جهانی ایفا کرده است و همچنان به جذب شرکت‌های بزرگ فناوری ادامه می‌دهد. دولت در حال ارتقاء رشد در همه مناطق و تعامل با مقیم های خارج از کشور  تلگو زبان برای کمک های فکری و مالی است تا توسعه کامل را تضمین کند.

 https://www.business-standard.com/industry/news/moving-beyond-coding-hyderabad-to-focus-on-innovation-t-gana-it-minister-124061100119_1.html

فرماندار ایالت تلانگانا: ظرفیت جوانان و کشاورزی از عوامل کلیدی رشد کشور

فرماندار ایالت تلانگانا سی .پی. راداکریشنان تاکید کرد که هند پتانسیل رسیدن به تولید ناخالص داخلی 30 تریلیون دلاری را تا سال 2047 با تمرکز بر مشارکت جوانان در این پیشرفت دارد. در جلسه سوم دانشگاه باغبانی دولتی سری کوندا لاکسمن تلانگانا، وی بر حمایت دولت از کشاورزی طبیعی و ارگانیک تاکید کرد و به سهم 18 درصدی آن در تولید ناخالص داخلی و اهمیت آن برای 70 درصد جمعیت روستایی اشاره کرد.

معاون رئیس دانشگاه دکتر گیتا لاکشمی در این جلسه بر اهمیت کشاورزی مبتنی بر فناوری، ترویج کشاورزی دقیق، هوش مصنوعی و مدیریت پیشرفته پس از برداشت برای بهبود بهره‌وری و پایداری تاکید کرد.

https://www.thehindu.com/news/national/telangana/youth-farming-hold-key-to-countrys-growth-as-super-economy-governor/article68278222.ece

 شرکت کوکاکولا از طرح سومین کارخانه در تلانگانا

شرکت کوکاکولا در حال برنامه ریزی برای سرمایه گذاری 77 میلیون یورو در سومین کارخانه سبز در ایالت تلانگانا است. این سرمایه گذاری از طریق شرکت تابعه کوکاکولا در منطقه پداپالی ایالت تلانگانا انجام خواهد شد. تصمیم برای انجام این سرمایه‌گذاری پس از آن اعلام شد که دی. سریدار بابو، وزیر صنایع و فناوری اطلاعات تلانگانا، با مدیران ارشد کوکاکولا در شهر آتلانتا در طول سفر خود به ایالات متحده برای تبلیغ تلانگانا به عنوان یک مقصد سرمایه‌گذاری جذاب جهانی، ملاقات کرد.

این تسهیلات جدید نشان دهنده یک تغییر استراتژیک به سمت ارتقای رشد صنعتی در بخش های مختلف ایالت است. علاوه بر این، وزیر از کوکاکولا درخواست کرده است تا تأسیس یک مرکز توانمندی جهانی فناوری در حیدرآباد را بررسی کند. این سرمایه گذاری به دنبال برنامه شرکت هندوستانی کوکاکولا برای افتتاح کارخانه دوم در منطقه سیدیپت در سال 2022 با سرمایه گذاری 90 میلیون یورویی و اولین کارخانه آن در منطقه امینپور است.

https://timesofindia.indiatimes.com/business/india-business/coca-cola-uncorks-plan-for-rs-700-crore-3rd-plant-in-telangana/articleshow/110827504.cms

 فعالیت بزرگترین پروژه انرژی خورشیدی شناور هند در تلانگانا

پروژه فتوولتائیک خورشیدی شناور 100 مگاواتی راماگوندام در ایالت تلانگانا، بزرگترین پروژه انرژی خورشیدی شناور هند است. شرکت ملی برق حرارتی عملیات تجاری 20 مگاوات نهایی از 100 مگاوات پروژه را در اول جولای اعلام کرد. این پروژه بر روی یک مخزن آب طبیعی قرار دارد که به صرفه جویی در زمین و کاهش تبخیر آب کمک می‌کند. دارای فناوری پیشرفته و سازگار با محیط زیست با اجزای بومی است که از مأموریت «ساخت هند» پشتیبانی می‌کند. این پروژه با به حداقل رساندن استفاده از زمین و حفاظت از اکوسیستم آبی، انرژی پاک تولید می‌کند.

https://www.livemint.com/news/india/indias-largest-floating-solar-power-project-in-telangana-key-things-to-know-11657181192682.html

شرکت کروماندل از کارخانه نانو کود در ایالت آندرا پرادش رونمایی کرد.

شرکت بین المللی کوروماندل یک کارخانه پیشرفته نانو کود در تاسیسات خود در منطقه کاکینادا ایالت آندرا پرادش افتتاح کرده است. این کارخانه کاملاً خودکار است و توانایی تولید سالانه ده میلیون بطری با استفاده از فناوری‌های کم مصرف را دارد. تیم تحقیق و توسعه داخلی شرکت، کودهای نانو را که با نام تجاری « گرومور نانو » فروخته می‌شوند، ایجاد کردند تا اطمینان حاصل شود که گیاهان مقدار بهینه مواد مغذی را دریافت می‌کنند. علاوه بر این، واحد کاکینادا همچنین دارای ظرفیت 2 میلیون تنی سالانه برای کودهای معمولی است که به کشاورزان در سراسر کشور خدمات ارائه می دهد.

https://economictimes.indiatimes.com/industry/indl-goods/svs/chem-/-fertilisers/coromandel-unveils-nano-fertiliser-plant-in-andhra-pradesh/articleshow/110870565.cms?from=mdr

 

شرکت بهارات پترولیوم قصد دارد پالایشگاه جدیدی را راه اندازی کند.

شرکت بهارات پترولیوم در نظر دارد یک پالایشگاه جدید در هند با ظرفیت 12 میلیون تن در سال با سرمایه گذاری حدود 5.55 میلیارد یورو تاسیس کند. مکان‌های بالقوه در حال ارزیابی عبارتند از ایالت آندرا پرادش، اوتار پرادش و گجرات. با در نظر گرفتن تقاضای فزاینده برای سوخت در هند، مذاکرات در مراحل اولیه است. علاوه بر این، شرکت محدود بهارات پترولیوم با برنامه ریزی برای سرمایه گذاری حدود 1.7 تریلیون روپیه در پالایش، پتروشیمی و انرژی پاک طی پنج سال آینده، هدف خود را افزایش ظرفیت پالایش به 45 میلیون تن در سال تا سال مالی 2029 تعیین کرده است.

https://economictimes.indiatimes.com/industry/energy/oil-gas/bpcl-plans-to-set-up-new-refinery-for-rs-50k-cr/articleshow/110883438.cms

 راه اندازی نیروگاه خورشیدی 47 مگاواتی در کارناتاکا

قراردادی توسط انرژی بلوپاین و سیمان دالمیا (بهارات) برای ایجاد یک نیروگاه خورشیدی 46.87 مگاواتی در ایالت کارناتاکا امضا شده است. پیش‌بینی می‌شود که این نیروگاه سالانه 93.75 میلیون واحد برق تولید کند و سالانه بیش از 85000 تن از انتشار CO2 را کاهش دهد. هدف بلوپاین حمایت از اقتصاد محلی و پایداری با کاهش هزینه‌ها و بهبود بهره وری انرژی است. ظرفیت کل انرژی‌های تجدیدپذیر بلوپاین انرژی 2.4 گیگاوات است که بیش از 725 مگاوات در 27 سایت در هفت ایالت هند عملیاتی است. انرژی بلوپاین که توسط اکتیس تأسیس شده است، یک شرکت پیشرو در زمینه خدمات انرژی تجدیدپذیر است.

https://www.news18.com/business/blupine-energy-dalmia-cement-bharat-tie-up-to-set-up-47-mw-solar-power-plant-in-karnataka-8930497.html

 عبور صادرات مناطق ویژه اقتصادی از مرز 163 میلیارد دلار

بر اساس گزارش وزارت بازرگانی، صادرات از مناطق ویژه اقتصادی هند در سال‌های 2023-24 با 4 درصد افزایش به 163.69 میلیارد دلار رسید که نسبت به 157.24 میلیارد دلار در سال 2022-23 و 133 میلیارد دلار در سال‌های 2021-22 افزایش یافته است. از تاریخ 31 دسامبر 2023، دولت 423 مناطق ویژه اقتصادی هند را تصویب کرده است که 280 واحد در حال حاضر عملیاتی و 5711 واحد برای فعالیت تجاری در این مناطق تأیید شده اند.

 این مناطق در مجموع بیش از 76.8 میلیارد یورو سرمایه گذاری را جذب و برای 3.7 میلیون نفر اشتغال ایجاد کرده اند. ایالت هایی با بیشترین تعداد مناطق ویژه اقتصادی هند  عبارتند از: ایالات کارناتاکا، ماهاراشترا، تلانگانا، تامیل نادو، آندرا پرادش، گجرات، کرالا و اوتار پرادش.

 https://www.zeebiz.com/economy-infra/news-exports-from-sezs-surge-4-pc-to-reach-over-163-billion-295583

شرکت وین فاست آتو و افتتاح کارخانه در تامیل نادو

شرکت وین فاست آتو، یک تولید کننده خودروهای الکتریکی ویتنامی، پس از امضای قرارداد سرمایه گذاری 2 میلیارد دلاری با دولت ایالتی، با افتتاح کارخانه خود در تامیل نادو ، گسترش خود را در هند تسریع می‌بخشد. ساخت این کارخانه در ماه فوریه با سرمایه گذاری اولیه 500 میلیون دلار آغاز شد و پیش بینی می‌شود در ابتدا ظرفیت تولید 50000 دستگاه خودرو داشته باشد که بسته به تقاضا به طور بالقوه می‌تواند به 300000 خودرو در سال افزایش یابد. این تصمیم با برنامه شرکت وین فاست آتو برای نفوذ به بازار خودرو هند هماهنگ است.

https://economictimes.indiatimes.com/industry/renewables/vinfast-pushes-ahead-with-asia-expansion-expects-to-open-india-plant-ahead-of-schedule/articleshow/110939334.cms?from=mdr

 درخواست دولت مرکزی هند از دولت تلانگانا

دولت تلانگانا هیچ مناقصه بلوک معدنی را در 9 سال گذشته انجام نداده است، به طوری که وزارت معادن مرکزی هند از آنها خواسته است تا حداقل شش بلوک را تا پایان ماه به مناقصه بگذارند. گزارش های زمین شناسی یازده بلوک حاوی سنگ آهن، سنگ آهک و منگنز به دولت داده شده است، اما با وجود تذکرات هیچ اقدامی انجام نداده اند. این وزارتخانه هشدار داده است که اگر دولت تلانگانا اقدامی نکند، مرکز وارد عمل شده و مناقصه‌ها را آغاز خواهد کرد. از سال 2015، 354 بلوک معدنی بزرگ در سراسر کشور به مناقصه گذاشته شده است که منجر به درآمد و فرصت های شغلی قابل توجهی برای کشورهای شرکت کننده شده است.

 Telangana mining: Centre asks Telangana govt to auction at least six mineral blocks by Jun 30 - The Economic Times (indiatimes.com)

 تبدیل موسسات آموزش صنعتی‌ها به مراکز فناوری پیشرفته در تلانگانا

دولت تلانگانا در حال برنامه ریزی برای تبدیل موسسات آموزش صنعتی به مراکز فناوری پیشرفته (ATC) است تا جوانان را برای مشاغل مدرن تجهیز کند. روانت ردی، سروزیر ایالت تلانگانا این پروژه را در موسسه آموزش صنعتی منطقه مالاپلی آغاز کرد. از طریق مشارکت 10 ساله با تاتا تکنولوژی لیمیتد (TTL)، در مجموع 65 موسسه آموزشی صنعتی با هزینه 277 میلیون دلاری ارتقاء خواهند یافت، که ایالت 36 میلیون دلار و تاتا تکنولوژی 241 میلیون دلار کمک خواهد کرد. تیم تاتا تکنولوژی لیمیتد متشکل از 130 متخصص سالانه 5860 نفر را در دوره‌های بلند مدت و 31200 نفر را در دوره‌های کوتاه مدت آموزش خواهند داد. در دهه آینده، هدف آموزش 400 هزار نفر است که نسبت به 150000 آموزش دیده در ده سال گذشته افزایش یافته است. این مراکز فناوری پیشرفته همچنین از دانشجویان پلی تکنیک و مهندسی بهره مند خواهند شد.

Telangana Govt to transform ITIs into Advanced Technology Centres - The Hindu BusinessLine

 برنامه شرکت توسعه صنعتی تامیل نادو و رشد صنایع

تیدکو یا شرکت توسعه صنعتی تامیل نادو (Tamil Nadu Industrial Development Corporation -TIDCO) برای حمایت از چشم انداز تامیل نادو برای دستیابی به اقتصاد یک تریلیون دلاری تا سال 2030، رشد در بخش‌های غیرسنتی مانند هوافضا، لجستیک دفاعی و فناوری پزشکی را هدایت می‌کند. با وجود تلاش هایی در راستای خودکفایی و تخصص تامیل نادو در خودرو و الکترونیک، تیدکو در حال توسعه پارک لجستیک چندوجهی در منطقه ماپدو است و پارک دیگری در نزدیکی کویمباتور برنامه ریزی شده است. کریدور دفاعی 2.4 میلیارد دلاری سرمایه گذاری کرده است که فراتر از انتظارات است. پارک‌های فضایی با همکاری شرکت‌هایی مانند آگنیکول کوسموس و وان وب برای ایجاد یک مرکز فضایی شبیه به سواحل فضایی فلوریدا ایجاد می‌شوند. تیدکو همچنین بر سرمایه گذاری‌های هیدروژن سبز و خودروهای الکتریکی در شهر توتیکورین و همچنین ایجاد پارک های صنعتی در سراسر جنوب تامیل نادو برای توسعه متوازن صنعتی متمرکز است.

 “Tidco is future proofing Tamil Nadu’s industrial growth” - Times of India (indiatimes.com)

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما