معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۰

جایگاه گاز طبیعی (LNG) در هند

بخش نفت و گاز در هند یکی از هشت صنعت اصلی این کشور محسوب می‌شود. این کشور پس از چین و ایالات متحده سومین مصرف کننده بزرگ انرژی و نفت در جهان می‌باشد. این کشور سومین مصرف کننده و چهارمین واردکننده گاز طبیعی مایع LNG در جهان نیز می‌باشد. در حالی که گاز طبیعی 6 درصد از ترکیب انرژی هند را در سال 2019 تشکیل می داد، دولت هند قصد دارد سهم گاز طبیعی در ترکیب انرژی ملی خود را تا سال 2030 به 15 درصد افزایش دهد.

بخش نفت و گاز در هند یکی از هشت صنعت اصلی این کشور محسوب می‌شود. این کشور پس از چین و ایالات متحده سومین مصرف کننده بزرگ انرژی و نفت در جهان می‌باشد. این کشور سومین مصرف کننده و چهارمین واردکننده گاز طبیعی مایع LNG  در جهان نیز می‌باشد. در حالی که گاز طبیعی 6 درصد از ترکیب انرژی هند را در سال 2019 تشکیل می داد، دولت هند قصد دارد سهم گاز طبیعی در ترکیب انرژی ملی خود را تا سال 2030 به 15 درصد افزایش دهد.

در چشم انداز بین المللی انرژی 2030 هند، پیش بینی شده است مصرف گاز طبیعی در هند تا سال 2050 بیش از سه برابر شود. که این پیش بینی برای رشد سالانه 4.4 درصدی در این دوره بیش از دو برابر نرخ رشد سالانه 2.0 درصدی مصرف گاز طبیعی در چین است.

انتظار می رود مصرف گاز طبیعی هند به میزان قابل توجهی رشد کند. طبق پیش بینی‌ها بین سال‌های 2022 تا 2050، مصرف گاز طبیعی برای تولید مواد شیمیایی اساسی بیش از 250 درصد و بیش از 400 درصد برای پالایش افزایش می یابد.

با توجه به سیاست دولت هند برای افزایش گاز مایع در سبد انرژی خود، هم تولید داخلی هند و هم واردات گاز طبیعی افزایش خواهد یافت . طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته تولید گاز طبیعی از 3.3 میلیارد مکعب در روز در سال 2022 به 9.1 میلیارد مکعب در روز در سال 2050 (تقریباً سه برابر) افزایش خواهد یافت. که میانگین سالانه 3.7 درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین واردات و از 3.6 میلیارد مکعب در روز در سال 2022 به 13.7 میلیارد مکعب در روز در سال 2050 افزایش یابد که میانگین رشد سالانه 4.9 درصد را نشان می دهد.

هند با حدود 22 [1]MT واردات LNG در سال 2022 در رتبه چهارم جهان قرار گرفت. در خصوص بازار LNG هند پیش بینی می‌شود که با افزایش تعداد کشتی‌های حمل LNG بازار این محصول در هند در بازه زمانی 2024-2028 رشد چشگیری داشته باشد.

گسترش زیرساخت‌های ذخیره‌سازی LNG را می‌توان به عنوان یکی از مهمترین شرایط زیرساختی، برای افزایش اولویت LNG نسبت به سایر سوخت‌ها توسط سازندگان کشتی توصیف شده است. علاوه بر این، بنادر مختلف در این کشور به دنبال ایجاد زیرساخت سوخت LNG هستند.  انتظار می رود افزایش تقاضا برای گاز طبیعی در هند باعث افزایش استفاده از LNG به عنوان سوخت دریایی در بخش کشتیرانی شود. علاوه بر این، پخت و پز، گرم کردن منازل و تولید برق از جمله کاربردهای گاز طبیعی است، در حالی که گرمایش، تولید برق، و تولید محصولاتی مانند کود، رنگ و مواد دارویی و همچنین سوخت گیری گاه به گاه خودروهای تجاری به عنوان کاربردهای گاز طبیعی صنعتی محسوب می‌شود.

یکی از دلایل اصلی در رشد این نوع سوخت در هند افزایش آگاهی در مورد استفاده از انرژی سبزتر است می‌باشد. علاوه بر این انتظار می رود تقاضای توسعه زیرساخت های انتقال و توزیع در سال های آینده بیشتر افزایش یابد. دولت از فوریه 2019 بر توسعه خط لوله گاز متمرکز شده است، زیرساخت خط لوله 16200 کیلومتر بوده و قصد دارد تا سال 2025 به 27400 کیلومتر برسد. هند در حال حاضر دارای چند ایستگاه دریافت LNG است. که اکثر این تاسیسات در سواحل غربی کشور هستند. جاه طلبی هند برای افزایش حجم گاز طبیعی در ترکیب انرژی خود به 15 درصد تا سال 2030 به افزایش قابل توجه واردات و همچنین توسعه تأسیسات اضافی LNG نیاز دارد. در طول هفت سال آینده، دولت قصد دارد 11 پایانه دیگر بسازد

 زمینه‌های مصرف LNG در هند

پیش بینی می‌شود در سال. 2024 واردات LNG هند با 8 درصد افزایش به 23.4 میلیون تن در سال برسد و سپس در سال 2025 با رشد 18 درصدی به 27.6 میلیون تن افزایش یابد. بر اساس گزارش S&P Global، انتظار می‌رود این افزایش تقاضا ناشی از افزایش تقاضا در بخش‌های کلیدی، از جمله صنعت، برق و حمل‌ونقل. از دیگر سو کاهش اخیر قیمت ها منجر به افزایش خرید نقدی نیز شده است که نشان دهنده روند مثبت بازار LNG است.چشم انداز مثبت واردات LNG در سال 2024 نیز با پیشرفت های زیرساختی، از جمله راه اندازی تاسیسات پشتیبانی می‌شود.

صنعت

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، تولید گاز طبیعی داخلی هند بین سال‌های 2019 تا 2022 به طور متوسط سالانه 2.4 درصد افزایش یافته است. در سال 2022، بخش صنعت بیش از 70 درصد از کل مصرف را به خود اختصاص داده است

در این بازه زمانی، حدود نیمی از مصرف گاز طبیعی در بخش صنعتی هند برای تولید مواد شیمیایی اساسی، عمدتاً آمونیاک (برای جایگزینی با کود) استفاده شده است. سیاست اعلام شده دولت هند برای توسعه خودکفایی در تولید اوره، کود نیتروژن دار تولید شده از آمونیاک، باعث افزایش پیش بینی‌ها بوده است.

برق

ظرفیت فعلی برق پایه گاز هند تقریباً 25 گیگاوات است که به منزله مصرف 30 تا 35 میلیون تن در سال LNG است. از دیگر سو منابع تحقیقاتی در سنگاپور نشان می‌دهند که تعدادی از واحدهای برق مبتنی بر گاز به دلیل قیمت‌های بالای ظرفیت خود را کاهش داده بوده ، احتمالاً در سال 2024 به دلیل کاهش پیش‌بینی‌شده قیمت LNG، به سمت افزایش تولید برمی‌گردند. مصرف گاز بخش برق شاهد جهش قابل توجه 128 درصدی سالانه بوده و به 7.4 میلیون مترمکعب در روز در نیمه دوم 2023رسید.

حمل و نقل

با توجه به آمار رو به رشد وسایل نقلیه ی گازی در هند ، افزایش مصرف بخش حمل و نقل مورد انتظار است . هیئت تنظیم مقررات گاز طبیعی در هند اعلام کرده است که قصد دارد سهم گاز طبیعی در ترکیب انرژی را تا 20 سال افزایش دهد که افزایش تعداد اتصالات PNG و ایستگاه‌های CNG در این کشور را اقتضا می‌کند.  این طرح‌ها بخشی از زیرساخت‌های گاز طبیعی در این کشور می‌باشد.

 بازیگران اصلی

شرکت های اصلی فعال در بازار LNG هند عبارتند از Petronet LNG Limited، GAIL(India) Limited، Royal Dutch Shellaplc، Adani Ports and Special Economic Zone Limited، Indian Oil Corporation Limited، H-Energy Private Limited.Total S.A.. GSPC LNG Limited، Bharat Petroleum 

تاکنون، پترونت، GAIL و شرکت نفت ایالت گجرات بازیگران اصلی LNG هند بوده اند که قراردادهای خرید و فروش بلندمدت را با تامین کنندگان بین المللی امضا کرده اند. با این حال پالایشگاه‌های نفت دولتی مانند ایندین اویل کورپ، بهارات پترولیوم و هندوستان پترولیوم خود را برای مشارکت گسترده در بازار LNG آماده می‌کنند، این در حالی است که تعداد زیادی از پروژه‌های ترمینال جدید موج دیگری از تازه واردان را به همراه خواهد داشت.

سرمایه گذاری خارجی

هند چند معامله بلند مدت LNG را در مراحل نهایی مذاکرات دارد. با این حال معامله تمدید قراردادهای بلندمدت LNG بین ، Petronet LNG و QatarEnergy با مجموع حدود 8.5 میلیون تن در سال است که قرار است در سال 2028 منقضی شود.

جزئیات مربوط به تمدید قرارداد ال‌ان‌جی پترونت و قطر یک راز کاملاً محفوظ مانده است و مشخص نیست که آیا این معامله با همان قیمت، مدت و حجم قرارداد اصلی تمدید می‌شود یا خیر. با این حال، حجم 8.5 میلیون تن در سال یکی از بزرگترین قراردادهای امضا شده توسط قطر با یک واردکننده گاز آسیایی است و بازارها به شدت به مفاد این قرارداد چشم دوخته اند زیرا معیاری برای صنعت نفت در طولانی مدت است.  همچنین برای هند، تمدید قراردادهای تامین ال‌ان‌جی با قطر، استراتژی بلندمدت خرید LNG آن را برجسته می‌کند.

هند و قطر همچنین سرمایه‌گذاری‌های متقابل انرژی، مانند سرمایه‌گذاری سهام هند در پروژه‌های LNG قطر و همچنین سرمایه‌گذاری قطر در پایانه‌های LNG هند برای تقاضای محدود را مورد بررسی قرار داده‌اند. هیچ توافقی حاصل نشد و دو کشور یک کشمکش کوتاه ژئوپلیتیکی داشته اند.

[1]Million ton

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما