معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۱۳- ۰۸:۰۰

چشم انداز ویکسیت بهارات (Viksit Bharat)

برنامه ویکسیت بهارات یا هند پیشرفته و توسعه یافته در واقع نقشه راه و چشم انداز نخست وزیر نارندرا مودی است که در نظر دارد کشور را با تغییرات اجتماعی، نوآوری‌های فنی و اصلاحات اقتصادی به شکوفایی برساند. مطابق این چشم انداز نخست وزیر امیدوار است جایگاه هند را در سطح جهانی ارتقاء بخشد. این چشم انداز محورهای گوناگونی از رشد اقتصادی و پیشرفت جامعه و جذب نوآوری‌های فناوری می‌باشد.

هدف اساسی ویکسیت بهارات:

مطابق این چشم انداز توانمندسازی همه شهروندان برای مشارکت در اقتصاد هدف کلیدی می‌باشد. اقتصادی که مودی ذیل این چشم انداز قدرتمند طراحی کرده است، ایجاد کننده اشتغال و فرصت های کارآفرینی می‌باشد. سیاست های جذب سرمایه، رشد اقتصادی بالا و نوآوری‌های جدید در صنایع گوناگون از نتایج سیاست های این چشم انداز می‌باشد. تلاش دولت برای ایجاد فضای مناسب برای توسعه کسب و کار و ایجاد اشتغال با تمرکز بر برنامه‌های ساخت هند (Made in India)، هند دیجیتال (Digital India) و هند دانش بنیان (Start-up India) می‌باشد. نخست وزیر مودی امیدوار است با حمایت دیجیتالی‌سازی، تولید داخلی و یک جامعه استارت آپ پر رونق، میلیون‌ها نفر را از فقر بیرون بیاورد و ظرفیت کامل اقتصادی کشور را فعال کند.

توسعه زیرساخت ها

یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم چشم انداز ویکسیت بهارات، توسعه زیرساخت های هند در سطح جهانی برای بدست آوردن رشد پایدار و بهبود استاندارد زندگی همه شهروندان است. برای رفع شکاف های زیرساختی در سراسر کشور، دولت پروژه‌های بزرگی را راه اندازی می‌کند که شامل ساخت جاده‌ها، قطارها و بنادر در سطح جهانی و افزایش اتصال دیجیتال و به روزرسانی زیرساخت های شهری می‌باشد. پروژه‌هایی مانند ساخت مسکن ارزان قیمت (Pradhan Mantri Awas Yojana)، ساخت کریدور کمربندی هند (Bharatmala)[1]، ساخت بنادر بزرگ (Sagarmala)[2] و طرح شهرهای هوشمند از جمله برنامه‌های دولت می‌باشد، در قالب این چشم انداز نخست وزیر مودی به دنبال افزایش بهره وری، آزاد کردن ظرفیت های اقتصادی و بالا بردن استانداردهای عمومی زندگی از طریق سرمایه گذاری در زیرساخت ها می‌باشد.

 ساخت کریدور کمربندی هند (Bharatmala)

توسعه رفاه اجتماعی

ویکسیت بهارات توسعه فراگیر و رفاه اجتماعی را در اولویت قرار می دهد تا همه شهروندان از پیشرفت اقتصادی بهره مند شوند. دولت چندین ابتکار مهم را برای حمایت از جمعیت محروم، توانمندسازی جوامع به حاشیه رانده شده و گسترش امنیت اجتماعی، مراقبت های بهداشتی و آموزش راه اندازی کرده است. برنامه‌هایی مانند: حمایت از زیرساخت های سلامت دیجیتال یکپارچه (ABDM)[3]، ماموریت هند پاک برای حل سرویس بهداشتی و بهبود مدیریت زباله جامد (SBM)[4]، بهبود مسائل جنسیتی کودکان در ایالاتی مانند اوتاراکند، دهلی، پنجاب، هاریانا و... در خصوص کودک همسری و آزار و اذیت دختران[5] و برنامه ملی شمول مالی برای ارایه خدمات بانکی به همه خانواده‌ها[6] نشان دهنده تعهد دولت به افزایش مراقبت های بهداشتی، شمول مالی، برابری جنسیتی و بهداشتی است.

نخست وزیر مودی می خواهد جامعه ای فراگیرتر و برابرتر بسازد که در آن همه مردم بتوانند پیشرفت کنند. او این کار را با اهمیت دادن بیشتر به رفاه اجتماعی انجام می دهد. ابتکاراتی مانند جانوشادی کندرا (Jan Aushandu Kendras)[7] توانست با بودجه معادل 3.33 میلیارد یورو برای خانواده‌های فقیر و متوسط داروها را با نرخ تخفیف 80 درصد ارایه دهد.

پایداری زیست محیطی

با توجه به پایداری زیست محیطی، چشم انداز ویکسیت بهارات قصد دارد هند را به سرزمینی سبزتر و تمیزتر تبدیل کند. دولت برنامه‌هایی را برای تشویق استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، حفظ و صرفه جویی در مصرف آب و پاکیزگی آغاز کرده است، از جمله طرح SBM، ارایه آب آشامیدنی به خانواده‌های روستایی (Jal Jeevan Mission) و ماموریت ملی انرژی خوشیدی (National Solar Mission)[8]. در سطح جهانی، نخست وزیر مودی اصول توسعه پایدار و اتحاد بین المللی خورشیدی[9] را تایید کرده است. هدف دولت کاهش مشکلات زیست محیطی و ایجاد آینده ای پایدار برای نسل های آینده است. بنابراین از طرح های حفاظتی، زیرساخت های مقاوم در برابر آب و هوا و انرژی‌های تجدیدپذیر حمایت می‌کند. هند متعهد به رعایت استانداردهای زیست محیطی شناخته شده بین المللی است و قصد دارد تا سال 2030 به حدود پنجاه درصد ظرفیت برق نصب شده خود از منابع سوخت غیرفسیلی دست یابد.

کاربرد فناوری برای شفافیت

یکی از پایه‌های کلیدی چشم انداز مودی بر استفاده از فناوری برای افزایش کارایی و شفافیت در حکومت است. دولت از طریق بسترهایی مانند ادهار (Aadhaar)[10] و انتقال مستقیم سود (DBT)[11]، با آسان کردن توزیع یارانه‌ها و مزایای رفاهی و برطرف کردن نقص ها، اطمینان حاصل کرده است که کمک ها مستقیماً به ذی نفعان مورد نظر می رسد. این بسترها مانع از هزینه کرد 33.3 میلیارد یورو در جامعه هدف نادرست شده است. علاوه بر این، طرح هایی مانند آیوشمن بهارات از فناوری برای ایجاد زیرساخت سلامت دیجیتال استفاده کرده اند که شهروندان را قادر می سازد به خدمات مراقبت های بهداشتی دسترسی آسان داشته باشند. به طور کلی، تاکید دولت بر استفاده از فناوری برای اهداف رفاهی و توسعه فراگیر و توانمندسازی همه شهروندان تاکید دارد.

هند با الهام از دیدگاه نخست وزیر مودی از ویکسیت بهارات، پیشرفت چشمگیری در هر بخش دارد. هند اولین کشوری است که در قطب جنوبی ماه فرود آمد و آماده تبدیل شدن به سومین اقتصاد بزرگ جهان می‌باشد. احیای فزاینده فرهنگی از طریق برنامه‌هایی مانند طرح گردشگری مذهبی (PRASHAD)[12] و طرح توسعه گردشگری (Swadesh Darshan) موجب محبوبیت گسترده ای فرهنگ هند در صحنه جهانی شده است.

[1]  برنامه بهینه سازی جابجایی بار و مسافر در سراسر کشور به منظور ایجاد اشتغال با اتصال 550 بخش کشور از طریق ساخت بزرگراه‌های ملی؛

[2]  دولت هند 6 بندر بزرگ را تحت پروژه ساگارمالا برنامه ریزی کرده است که عبارتند از: بندر تادادی (کارناتاکا)، بندر کولاچل (تامیل نادو)، بندر وادهوان (ماهاراشترا)، بندر بین المللی ویژینجام (ایالت کرالا)، بندر ماچیلیپاتنام (آندرا پرادش) و بندر جزیره ساگار (بنگال غربی)؛

[3] The Ayushman Bharat Digital Mission

[4] Swachh Bharat Mission

[5] Beti Bachao Beti Padhao

[6] Pradhan Mantri Jan Dhan Yojana

[7]   براساس این طرح مراکز فروش اختصاصی موسوم به Janaushadhi Kendras برای ارائه داروها با قیمت های ارزان خدمات می دهند که در تاریخ 31 ژانویه 2024 میلادی 10607 جانوشادی کندرا در سراسر هند فعال بوده و سبد محصولات آن شامل 1965 دارو می‌باشد.

[8]  این برنامه به عنوان ماموریت ملی خورشیدی جواهر لعل نهرو توسط نخست وزیر سابق مانموهان سینگ در 11 ژانویه 2010 با هدف 20 گیگاوات تا سال 2022 راه اندازی شد. متعاقباً توسط نخست وزیر نارندرا مودی در بودجه اتحادیه 2015 هند این میزان به 100 گیگاوات افزایش یافت.

[9] International Solar Alliance

[10]  بستر ملی هویت شهروندان هند به منظور شناسایی ذی نفعان برای ارائه یارانه‌ها، مزایا و خدمات مالی و ... .

[11] Direct Benefit Transfer

[12]  طرح بخش مرکزی توسط وزارت گردشگری دولت هند که بر توسعه و شناسایی مکان‌های زیارتی در سراسر هند برای ترویج تجربه گردشگری مذهبی متمرکز است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما