معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۳

سرمایه گذاری هند در فرودگاه‌ها، جاده‌ها و بنادر

دولت هند برای افزایش ظرفیت بنادر، سرمایه بزرگی در چارچوب چشم انداز 2030 دریایی هند برنامه ریزی کرده است. مطابق چشم انداز 2030 دریایی هند، مجموعا می‌بایست 33.3 تا 38.8 میلیارد یورو سرمایه گذاری در بخش دریایی، حمل و نقل و آبراه‌های داخلی انجام گیرد و سالانه 900 میلیون یورو بدین منظور تخصیص و تامین گردد و از این طریق به ایجاد شغل 2 میلیون نفر مستقیم و غیر مستقیم دست یابد.

انتظار می رود حجم محموله‌های باری در هند در سال مالی جاری به دلیل رشد در بخش کانتینری و زغال سنگ با افزایش سرمایه گذاری دولت هند در جاده‌ها و بنادر و فرودگاه‌ها به میزان 6 تا 8 درصد مواجه شود. طبق گزارشی آژانس اعتباری آی سی آر ای (ICRA) پیش بینی می‌شود توجه به پروژه‌های سرمایه گذاری در حوزه زیرساختی حمل و نقل جاده ای، بندری و هوایی طی سال های آینده با حمایت دولت بیشتر گردد.

دولت برای افزایش بنادر، سرمایه بزرگی در چارچوب «چشم انداز 2030 دریایی هند» برنامه ریزی کرده است. از سوی دیگر وزارت راه و ترابری و راهداری (MoRTH)  در دهه گذشته بودجه مناسبی برای این بخش تخصیص داده است به طوری که در طول این مدت افزایش 8 برابری داشته است و به مبلغ 30 میلیارد یورو در سال مالی 2025 می رسد که نشان دهنده نرخ رشد مرکب سالانه 22 درصدی می‌باشد.

عدم تناسب ظرفیت و زیرساخت در دهه آینده می‌تواند باعث عدم تطابق تقاضا و عرضه در برخی مناطق و افزایش هزینه‌ها در این حوزه گردد و از این منظر دولت ناچار است به این مساله توجه نماید. ساخت و ساز جاده ای پیش بینی می‌شود در سال مالی 2025 با 5 تا 8 درصد رشد به 12500 کیلومتر تا 13000 کلیومتر برسد.

بر اساس داده‌های آژانس رتبه بندی، سرمایه گذاری در زیرساخت های فرودگاهی با بودجه حدود 6.1 میلیارد یورو تا 6.5 میلیارد یورو طی 3 تا 4 سال آینده تعهد شده و افزایشی خواهد بود. دولت در سال های آینده به دنبال توسعه فرودگاه‌های گرین فیلد (greenfield) و براون فیلدی (brownfield) تحت هدایت اداره فرودگاه‌های هند (AAI) خواهد بود.

به صورت کلی مطابق برآوردها پیش بینی می‌شود در سال مالی 2025 نسبت به سال مالی 2024 مسافران فرودگاهی بین 8 تا 11 درصد افزایش داشته باشد و به رقم 407 میلیون تا 418 میلیون مسافر برسد.

لازم به ذکر است مطابق چشم انداز 2030 دریایی هند، مجموعا 33.3 تا 38.8 میلیارد یورو سرمایه گذاری می‌بایست در بخش دریایی، حمل و نقل و آبراه‌های داخلی انجام گیرد و سالانه 900 میلیون یورو بدین منظور تخصیص و تامین گردد و از این طریق به ایجاد شغل 2 میلیون نفر مستقیم و غیر مستقیم دست یابد.

هند بنادر اصلی با ظرفیت جابجایی محموله بیش از 300 میلیون تن در سال نداشته و طبق این برنامه چشم انداز 3 بندر برنامه ریزی شده است. مسافران کروز هند به صورت سالانه در زمان تهیه چشم انداز 468 هزار مسافر بوده است که در قالب این برنامه می‌بایست به ظرفیت بیش از 1.5 میلیون نفر مسافر با کشتی کروز دست یابد و سهم دریانوردان هندی 12 درصد است که می‌بایست به بیش از 20 درصد ارتقاء پیدا کند. درصد حمل و نقل محموله‌های هند توسط بنادر هندی 25 درصد بوده است که طبق برنامه باید به بیش از 75 درصد برسد.

چشم انداز 2030 دریایی هند را می‌توان بخش کوچکی از چشم انداز ویکسیت بهارات مودی دانست که در انتخابات نیز مکرر به آن اشاره می‌کرد. مطابق این چشم انداز هند باید تا سال 2047 به یک کشور پیشرفته تبدیل شده باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما