معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۵- ۱۲:۳۲

اخبار اقتصادی لبنان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی لبنان در نیمۀ اول خرداد ‌ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

سفر هیات سازمان ملی سرمایه گذاری عراق به لبنان

هیات سازمان ملی سرمایه گذاری عراق با هدف جذب سرمایه گذاران لبنانی به لبنان سفر کرد. ترکیب هیات شامل 12  نفر از معاونین و مدیران کل سازمان سرمایه گذاری عراق به سرپرستی حیدر مکیه، رئیس سازمان است. اعضای هیات ضمن ملاقات با تعدادی از مقامات لبنانی از جمله وزیر اقتصاد و تجارت لبنان، نشست مشترکی با فعالین اقتصادی و سرمایه گذاران لبنانی داشتند.    نشست مزبور به ریاست محمد شقیر، وزیر سابق و رئیس اتاق بازرگانی لبنان برگزار شد. در این نشست، سفیر عراق در لبنان نیز حضور داشت. شقر در این نشست اظهار داشت: نیاز است که به طور دوره ای یک بحث علمی و عینی در مورد چگونگی توسعه روابط اقتصادی خود در راستای جهش هایی که در سطح منطقه ای و جهانی رخ می دهد انجام دهیم. وی تاکید کرد: مشارکت بخش خصوصی در دو کشور و موفقیت آنها در زمینه‌های مختلف تجاری به ما این امکان را می دهد که بگوییم آنها الگویی هستند که در بین کشورهای عربی قابل تقلید هستند و پایه مهم و قوی برای گسترش همکاری‌ها را تشکیل می دهند رئیس سازمان  ملی سرمایه گذاری عراق نیز به نوبه خود با قدردانی از عمق روابط تاریخی لبنان و عراق، بر تمایل شدید عراقی‌ها برای فعال سازی همکاری‌های سرمایه گذاری بین دو کشور تاکید کرد. مکیه با اشاره به اینکه عراق پروژه‌های بزرگی را پیشنهاد کرده است که مهمترین آنها کریدور شام است که عراق را به سوریه و لبنان متصل می‌کند. وی خاطرنشان کرد: دولت عراق برای بازسازی خط لوله نفت از عراق از طریق سوریه به پالایشگاه طرابلس تلاش خواهد کرد. وی گفت: علاوه بر خط لوله نفت، دولت عراق برای گسترش کابل‌های فیبر نوری با ظرفیت‌ بالا تلاش خواهد کرد که از سکوهای امارات تا فاو در عراق و سپس به سوریه و لبنان گسترش خواهد یافت.

https://www.nidaalwatan.com/article/283904

وزیر حمل و نقل لبنان در ملاقات با همتای روس: موقعیت لبنان در کریدور شرق به غرب ممتاز است

علی حمیه وزیر حمل و نقل لبنان در سن پترزبورگ با ویتالی ساولیف وزیر حمل و نقل جمهوری فدرال روسیه دیدار و گفتگو کرد. وی در این ملاقات، تحولات لبنان و منطقه و راه‌های تقویت روابط دو کشور به ویژه در بخش بنادر و حمل و نقل را تبیین کرد. حمیه در این دیدار تاکید کرد: لبنان از موقعیت جغرافیایی ممتازی در سواحل شرقی مدیترانه برخوردار است و دارای تعدادی بنادر حیاتی با مشخصات فنی بالا است که این امکان را فراهم می‌کند تا پایانه و مقصد بزرگ‌ترین کشتی‌های تجاری جهان باشد. وی خاطرنشان کرد: تصمیم ما در وزارت حمل و نقل، فعال سازی و بهبود و توسعه خدمات آن بوده و هست. وی با اشاره به موضوع کریدورهای حمل و نقلی که امروز در سراسر جهان مطرح و ترسیم می‌شود، خاطرنشان کرد: لبنان با توجه به موقعیت فوق الذکر و بنادر موجود و بنادری که قرار است در سطح ملی ایجاد شود، از موقعیت و مزیت ممتازی در کریدور تجارت جهانی بین شرق و غرب برخوردار است.

https://www.nidaalwatan.com/article/284072

توتال؛ کندی و ابهام در پروژه اکتشاف نفت و گاز و تعجیل در پروژه انرژی‌های تجدیدپذیر

پس از «شوک» نبود گزارش رسمی‌که باید از سوی شرکت «توتال انرژی» در خصوص نتایج حفاری بلوک 9 در جنوب لبنان منتشر می‌شد، اخیراً هیئتی از این شرکت به لبنان سفر کرده و با چهره‌های رسمی و سایرین دیدار و گفتگو کرد. بر اساس تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌ها، دلیل حضور این هیات در لبنان علاقه و پیگیری پروژه‌ های انرژی‌های تجدیدپذیر بود،  اما در خصوص پرونده نفت و گاز، رفتار توتال همچنان مبهم است. در اطلاعاتی که از منابع حاضرین در مورد فضای بازدید در اختیار المرکزیه قرار گرفته است، هیئت توتال انرژی مجدداً تاکید کرده است که این شرکت کاملا تجاری است و اگر گاز و نفت در بلوک 4 و 9 وجود داشت بدون هیچ تردیدی اعلام می‌کرد. این هیئت همچنین تاکید کرد که علاقه‌اش به لبنان و پروژه‌های موجود در آنجا همچنان باقی است، زیرا این شرکت همچنان متعهد به تکمیل اکتشاف در بلوک‌های 8 و 10 است و همچنین به پروژه انرژی خورشیدی در لبنان توجه لازم را دارد. لری‌هائیتی، کارشناس نفت و گاز در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، از طریق المرکزیه آنچه را که وزیر انرژی و آب اعلام کرد مبنی بر ورود شرکت های «توتال» و «قطر انرژی» به خط «انرژی‌های تجدیدپذیر» را یادآور شد و گفت: می‌بینیم که توتال به انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتر علاقه مند است تا بحث نفت و گاز و این یک منطق جهانی است، زیرا پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر آماده دسترسی و اجرای فوری هستند و در نتیجه زمینه و انگیزه بیشتری برای شروع فراهم می‌شود، درحالیکه تولید انرژی از میادین نفت و گاز نیاز به زمان دارد. وی با اشاره به اینکه 11 مجوز آماده راه اندازی پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر وجود دارد که توسط شرکت های ذینفع اخذ شده است، اما به دلیل عدم توانایی مالی آنها در اجرا، مجوزها به شرکت های "توتال" واگذار شده است.

بحرانی تر شدن وضعیت برق لبنان در آستانه فصل تابستان

در آستانه فصل تابستان و نیاز مبرم به انرژی برای لبنانی‌ها به طور کلی و برای بخش گردشگری به طور خاص، به نظر می‌رسد که احتمال یافتن راه‌حل‌هایی که بتواند تا حدی به بحران برق رسیدگی کند، در حال محو شدن است. موضوع صرفاً مربوط به تأمین سوخت یا گشایش اعتبار برای آن نیست، بلکه فراتر از آن به بحث نگهداری و تأمین تجهیزات لازم نیز می رسد. موضوع سوخت در لبنان پیچیدگی‌های فراوانی دارد که روزنامه "نداء الوطن" در گفتگو با کریستینا ابی حیدر؛ کارشناس حقوقی در امور انرژی، به آن پرداخته است.ابی حیدر توضیح می دهد که با توجه به همه چیزهایی که در حال رخ دادن است، سیاستمداران لبنانی مشکل برق را به گونه ای برای افکار عمومی لبنان به تصویر می‌کشند که گویی فقط به واردات سوخت و گاز و عدم دسترسی آنها به مقادیر مورد نیاز محدود می‌شود. اگرچه این مشکل اساسی است، با این حال، با توجه به بحران برق، روشن می‌شود که مشکلات واقعی دیگری وجود دارند که برجسته نمی‌شوند. وی مشکلات موجود در بحران سوخت را متعدد می داند و توضیح می دهد که اولین آنها «عدم وجود سوخت و گاز کافی و اتکا به یک منبع سوخت که عراق است می‌باشد، بنابراین سؤالی که مطرح می‌شود این است: آیا قرارداد جدید با عراق آغاز شده است؟" چه مقادیری وارد می‌شود؟ چه بازگشتی به عراق دارد؟ آیا برنامه ای برای تنوع بخشیدن به منابع انرژی وجود دارد؟ ابی حیدر ادامه می دهد: مشکل دیگر، تعمیر و نگهداری و بهره برداری است. نیروگاه‌های موجود مستقیماً توسط شرکت Electricité du Liban یا از طریق اپراتورهای بخش خصوصی اداره می‌شوند. امروزه برخی از این کارخانه‌ها به دلیل مشکلات قانونی با تعدادی از شرکت هایی که تعمیر و نگهداری و بهره برداری را بر عهده دارند، تولید را متوقف کرده اند. پس تکلیف این کارخانه‌های غیر فعال چه می‌شود؟ سرنوشت دعاوی (داوری) چیست؟ سومین مشکل، در حوزه شبکه توزیع برق است. به گفته ابی حیدر، شبکه‌های توزیع برق سه نوع هستند و ضایعات فنی زیادی به دلیل نداشتن استاندارد وجود دارد. سال هاست که هیچ بودجه ای برای توسعه، گسترش و یا حتی بازسازی شبکه اختصاص داده نشده است. وی درخصوص پیشنهاد ارائه شده توسط توتال و قطر انرژی برای تامین 100 مگاوات انرژی خورشیدی اظهار داشت:  این یک ابتکار مثبت است، به ویژه از آنجایی که لبنان نیاز به تنوع بخشیدن به منابع انرژی خود دارد. اما در این خصوص هنوز ابهامات زیادی وجود دارد، از جمله دانستن منطقه ای که این پروژه می‌تواند در آن اجرا شود، زیرا به مناطق وسیعی نیاز دارد. پوشش قانونی اجرای چنین پروژه ای چیست؟ به ویژه اینکه با وجود عدم تعیین نهاد نظارتی، نمی‌توان به قوانین موجود استناد کرد چراکه قوانین موجود فقط در مورد پروژه‌هایی است که بیش از 10 مگاوات نباشد.

https://ln.run/mFNIi

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما