معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۰۱- ۰۸:۰۰

انتقال سالانه بیش از 20 میلیارد دلار از خارج به لبنان

علیرغم جنگ در منطقه و کاهش درآمد گردشگری لبنان، شاهد سرعت بالای واردات، بازارهای فعال، ثبات نرخ دلار و وفور آن در بخش‌های مختلف هستیم.

با توجه به سرعت خروج پول از لبنان از طریق کانال های واردات، کارگران خارجی، سوری‌های مهاجر و غیره در مقایسه با ورود بسیار اندک ارز به لبنان، وجود توازن بین عرضه و تقاضای دلار در لبنان جالب است. منابع اعلام نشده دلاری که وارد لبنان می‌شود تعادل را در بازارها برقرار کرده است.

برآوردهای منتشر شده از سوی سازمان ملل در سال 2023 نشان می دهد که انتقال نقدی به لبنان حدود 37.8 درصد از تولید ناخالص داخلی است که تقریباً 7.5 میلیارد دلار در سال است. از سوی دیگر، نقل و انتقالات از طریق یکی از بزرگترین شرکت های انتقال مالی، OMT، سالانه تقریباً 1.5 میلیارد دلار است. درصد نقل و انتقالات الکترونیکی پس از بحران 2019 حدود 20 درصد افزایش یافت. در مورد بانک ها، نسبت به سهم 35 درصدی قبل از بحران، نقل و انتقالات به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. بیشترین افزایش در سهم نقل و انتقالات نقدی از طریق فرودگاه بوده است. بر اساس برآوردهای اعلامی انتظار می رود که رقم کلی نقل و انتقالات به لبنان به حدود 22 میلیارد دلار برسد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما