معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۵

تحلیلی بر وضعیت اقتصادی اتریش در سال 2023

تراز اقتصادی اتریش بار دیگر در سال 2023 مثبت شد و به 12.7 میلیارد یورو رسید. به لطف کاهش زیاد قیمت انرژی، تجارت کالا توانست سهم مهمی در ایجاد مازاد تجاری اتریش در این سال ایفاء کند. در عین حال بعد از رکود شدید در گردشگری و کاهش سفر در دوره پاندمی، سال گذشته مجددا گردشگری و افزایش حجم مسافرتها توانست به ستون تجارت خارجی اتریش تبدیل شود. همچنین تراز سرمایه در سال 2023 بیش از همه به واسطه توسعه تعهدات اوراق بهادار تغییرات زیادی داشت و تقاضای بسیاری برای اوراق قرضه دولتی و بانکی از جانب سرمایه گذاران خارجی به وجود آمد.

گوتفرید هابر، معاون رئیس بانک مرکزی اتریش در چارچوب کنفرانسی مطبوعاتی در خصوص تراز اقتصادی اتریش در سال 2023 گفت، اقتصاد خارجی اتریش بعد از تراز منفی در سال 2022، در سال گذشته یعنی سال 2023 مجددا مثبت شد و مازاد تجاری در این سال معادل 2.7 درصد تولید ناخالص داخلی بود. این مساله نشانه می‌دهد اقتصاد خارجی اتریش، بعد از اینکه بر مشکلات پاندمی فائق آمد، توانست مجددا بر اثرات ناشی از چالش‌های اقتصاد جهانی و تورم ناشی از آن هم غلبه کند.

تراز اقتصادی اتریش در سال 2023 مثبت 12.7 میلیارد یورو بود که معادل 2.7 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است. در سال 2022 تراز اقتصادی اتریش منفی 1.3 درصد بود که معادل منفی 0.3 درصد از تولید ناخالص داخلی می‌شد. بنابر این آمار، اتریش در سال 2023 توانسته است معیارهای کمیسیون اتحادیه اروپا در خصوص تجارت خارجی را احراز کرده و در مقایسه با دیگر کشورهای اتحادیه اروپا جایگاه متعادل و خوبی را کسب کند.

همچنین یوهانس تورنر، مدیر بخش آمار بانک مرکزی اتریش گفت، دلیل اصلی مثبت شدن تراز اقتصادی به تجارت کالا برمی‌گردد. در تجارت کالا اتریش تراز مثبت 9.2 میلیارد یورو داشته است. کاهش جهانی قیمت انرژی باعث شد تا هزینه واردات کالا 7 درصد کاهش پیدا کند. همزمان سهم صادرات نیز 1.1 درصد افزایش یافت که با توجه به تداوم تنش در تجارت جهانی، امری بسیار مثبت است. بسیاری از کشورهای دیگر اتحادیه در صادرات کالا کاهش زیادی داشته‌اند. یکی از مهم‌ترین عوامل رشد تراز تجاری در اتریش به بخش محصولات شیمایی و دارویی برمی‌گردد. در این بخش درآمد کشور حدود 19 درصد افزایش داشته است. البته همچنان مهم‌ترین گروه محصولات و کالا در صادرات و واردات اتریش گروه ماشین‌آلات و خودرو هستند که هر کدام یک- سوم از تجارت کالا اتریش را به خود اختصاص داده‌اند.

در کنار تجارت کالا، بخش خدمات نیز عملکرد خوبی داشته است. به طور سنتی گردشگری و سفر منبع درآمد بسیار خوبی برای اتریش محسوب می‌شود. تراز اقتصادی در این بخش در سال 2023 برای اتریش مثبت 9.2 میلیارد یورو بوده است. درآمد اتریش از محل گردشگران خارجی 23.1 میلیارد یورو بوده است که از حیث اسمی 13 درصد بالاتر از درآمد گردشگری سال 2019 یعنی سال پیش از بروز پاندمی‌کروناست. البته همچنان درآمد واقعی کمتر از سال 2019 بوده است. رکورد درآمد واقعی سال 2019 در سال 2013 تکرار نشد چرا که اتریشی‌ها در سال 2023 هزینه‌های بالایی برای گذراندن تعطیلات در خارج از کشور داشته‌اند. شایان ذکر است در سال 2019 مازاد درآمد اتریش از محل گردشگری 2.6 درصد تولید ناخالص داخلی کشور شد.

سال گذشته باز هم آلمانی‌ها با 45 درصد در صدر گردشگران خارجی اتریش بوده‌اند و بعد از آنها  سوئیسی‌ها و هلندی‌ها هریک 7 درصد از گردشگران خارجی اتریش را تشکیل می‌دادند. دو کشور چین و روسیه که پیشتر گردشگران بسیار زیادی در اتریش داشتند، همچنان با سال‌های پیش از کرونا فاصله زیادی دارند و تعداد گردشگران آنها به نسبت بسیار کمتر شده است.

همچنین تراز سرمایه در سال 2023 به طور شدیدی متاثر از افزایش تعهدات اوراق بهادار بود. در مجموع در این سال سرمایه گذاران خارجی 36.4 میلیارد یورو اوراق بهادار از اتریش خریداری کردند. انتشار اوراق قرضه اتریشی از زمان افزایش سود بانکی توسط بانک مرکزی اتحادیه اروپا، شدت زیادی یافته است و تقاضای بسیاری برای آن از جانب سرمایه‌گذاران خارجی وجود دارد. سال گذشته سرمایه گذاران خارجی 18.7 میلیارد یورو اوراق قرضه بانکی خریداری کردند. در داخل کشور نیز 13.3 میلیارد یورو اوراق قرضه بانکی فروخته شد که از این میان 7.3 میلیارد یورو برای خرید اوراق قرضه دولتی خارجی هزینه شده است. در مجموع در اتریش در سال 2023 میزان فروش اوراق بهادار به سرمایه گذاران خارجی 16.2 میلیارد یورو بیش از خرید اوراق بهادار از خارج از کشور بوده است. 

علاوه براین سرمایه گذاری استراتژیک توسط شرکت‌ها یا همان سرمایه گذاری مستقیم در مثبت شدن تراز اقتصادی اتریش تاثیر مهمی داشت. تراز اقتصادی در سرمایه گذاری مستقیم 5.2 میلیارد یورو بوده است. در مقابل سرمایه‌گذاران اتریشی در سال 2023 به صورت مستقیم 9 میلیارد یورو در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کردند.

          در پایان سال 2023 میزان «سرمایه» سرمایه‌گذاری شده در اتریش به رقم 247 میلیارد یورو رسید و همچنین 205 میلیارد یورو نیز میزان «دارایی» سرمایه گذاران خارجی در اتریش بوده است. همچنین بنا بر اعلام بانک مرکزی اتریش در سال 2023 میزان دارایی فعال در خارج از کشور 1081 میلیارد یورو بوده است و میزان تعهدات نیز به مرز 1002 میلیارد یورو رسیده است. بنابراین دارایی خالص همچنان به رغم تراز مثبت اقتصادی مانند سال گذشته، مثبت 79 میلیارد یورو باقی مانده است.

https://www.ots.at/presseaussendung/OTS_20240514_OTS0051/oesterreichs-aussenwirtschaft-erholt-sich-nach-jahren-der-pandemie-und-hoher-inflation-anhang#:~:text=Auf%20Rekordniveau%20lag%20Ende%202023,)%20%C3%BCber%20der%20Billionen%2DMarke

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما