معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۱- ۰۹:۵۳ - مشاهده: ۵۲

اخبار اقتصادی هند - مومبای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مومبای هند در هفته سوم خرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

دولت جدید وارث اقتصاد قوی، تمرکز بر ایجاد کشور توسعه یافته هند تا سال 2047

رکورد جهانی رشد اقتصادی هند به همراه درآمدهای مالیاتی قوی، زیرساخت های دیجیتال و مالی در حال گسترش سریع و بخش تولیدی قوی، به دولت جدید پایه ای برای اجرای اصلاحات نسل بعدی می دهد که ممکن است این کشور را تا سال 2047 به کشوری توسعه یافته تبدیل کند. با این حال، دولت جدید باید با مشکلاتی مانند بیکاری و مشکلات جوامع روستایی، که به نظر می‌رسد نقش مهمی در الگوی رأی‌گیری در ایالت‌هایی مانند اوتار پرادش داشته‌اند، دست و پنجه نرم کند و در عین حال تورم را نیز تحت کنترل داشته باشد. دولت جدید باید بر اساس رشد 8.2 درصدی تولید ناخالص داخلی ثبت شده در سال‌های 2024-2023 و انجام اصلاحات برای تبدیل هند به یک اقتصاد 5 تریلیون دلاری در دو سال آینده و یک کشور توسعه یافته تا سال 2047 عمل کند.

https://www.thehindubusinessline.com/economy/new-government-to-inherit-strong-economy-focus-on-making-india-developed-nation-by-2047/article68250543.ece

 هند پس از تایید دولت جدید، پیمان‌های اقتصاد پاک و منصفانه IPEF  را امضا می‌کند

هند هنوز پیمان‌های اقتصاد منصفانه و اقتصاد پاک را که توسط 13 عضو دیگر IPEF  (چارچوب اقتصادی هند-اقیانوس آرام)  تحت رهبری آمریکا امضاء شده  را به طور رسمی امضا نکرده است، زیرا فرآیند تصویب داخلی آن تنها پس از تشکیل دولت جدید به پایان می‌رسد.

بر اساس بیانیه ای که وزارت بازرگانی منتشر کرد اعضای IPEF این دو قرارداد را که اولین رویکرد در نوع خود برای رسیدگی به چالش‌های قرن بیست و یکم و تقویت تعامل اقتصادی در سراسر یک منطقه حساس است، در "انجمن سرمایه‌گذاران اقتصاد پاک IPEF "در سنگاپور امضا کردند.

https://www.thehindubusinessline.com/economy/ipef-india-to-sign-fair-clean-economy-pacts-after-approval-from-new-govt/article68259637.ece

شرکت‌های هندی به نارندرا مودی به مناسبت ادای سوگند به عنوان نخست‌وزیر تبریک می‌گویند و به همکاری‌ها امیدوارند

پس از اینکه نخست‌وزیر نارندرا مودی در محوطه ریاست جمهوری برای سومین دوره سوگند یاد کرد، نهادهای صنعتی هند به او و هم‌پیمانانش تبریک گفتند و به همکاری برای خیر و صلاح کشور ابراز امیدواری کردند. رئیس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنایع هند FICCI))، انیش شاه، گفت: "دوره سوم متوالی برای اتحاد ملی دموکراتیک راه را برای تداوم در دستور کار اصلاحات هموار می‌کند. ما امیدواریم که سیاست‌ها و اقدامات پیشرو که به توسعه اقتصادی و اجتماعی کمک می‌کنند و پایه‌های محکمی‌برای 'هند توسعه‌یافته' ایجاد می‌کنند، ادامه یابد."

رئیس نهاد صنعتی آسوچام اظهار کرد که شرکت‌های هندی از شروع دور سوم نارندرا مودی به عنوان نخست‌وزیر احساس شادی می‌کنند. این نهاد صنعتی اعلام کرد که با اعتماد به رهبری نخست‌وزیر مودی، "هند به قدرت خود ادامه خواهد داد و به تدریج جایگاه بیشتری در رده‌بندی جهانی به دست می‌آورد، و این همه با رشد اقتصادی جامع و پایدار برای چندین سال آینده به دست می‌آید."

https://theprint.in/economy/india-inc-congratulates-narendra-modi-on-taking-oath-as-pm-looks-forward-to-collaborations/2124000/

 هند در میان مقاصد برتر برای سرمایه گذاری در زمین و پروژه‌های توسعه ای در سه ماهه اول ۲۰۲۴:

بر اساس گزارشی جدید از شرکت Colliers چهار مقصد از پنج مقصد برتر جهانی برای سرمایه‌گذاری در زمین و و پروژه‌های توسعه ای در سه‌ماهه اول سال 2024 در منطقه آسیا-اقیانوسیه بودند که هند نیز یکی از آنها بود. این گزارش با عنوان "جریان‌های سرمایه جهانی آسیا-اقیانوسیه، مه 2024" هند، چین، سنگاپور و استرالیا را به عنوان پنج مقصد برتر جهانی برای سرمایه‌گذاری بین‌المللی در زمین و سایت‌های توسعه در سه‌ماهه اول سال 2024 معرفی کرد. گزارش این شرکت خدمات حرفه‌ای متنوع و مدیریت سرمایه‌گذاری، به روندهای کلیدی در بخش املاک و مستغلات پرداخته است. این روندها نشان‌دهنده افزایش تقاضا و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این مناطق بوده که موجب جلب توجه سرمایه‌گذاران بین‌المللی شده است.

https://theprint.in/economy/india-among-top-destinations-for-land-and-development-site-investments-in-1-2024-report/2123884/

 هند و قطر درباره تقویت روابط اقتصادی مذاکره کردند

اولین نشست کارگروه مشترک سرمایه گذاری ( JTFI)  بین هند و قطر که در هند برگزار شد، بر تعهد دو کشور برای تقویت روابط اقتصادی دوجانبه تاکید کرد. این کارگروه مشترک با ریاست مشترک آجی ست، معاون وزیر امور اقتصادی هند و محمد بن حسن المالکی، معاون وزیر بازرگانی و صنعت دولت قطر برگزار شد. بر اساس بیانیه وزارت اقتصاد "با هدف تقویت رشد و شکوفایی متقابل، کارگروه مشترک سرمایه گذاری بر تعهد دو کشور به تقویت روابط دوجانبه و استفاده از پتانسیل جمعی برای رشد سریع، فرصت های سرمایه گذاری و همکاری در بخش های مختلف از زیرساخت ها و انرژی گرفته تا فناوری و نوآوری برگزار شد." این بیانیه همچنین می افزاید که JTFI بر اهمیت روابط اقتصادی قوی بین هند و قطر که ریشه در ارزش های مشترک، اهداف مشترک و دیدگاه مشترک برای توسعه فراگیر دارد، تاکید کرده است.

https://investmentguruindia.com/newsdetail/india-qatar-hold-talks-on-bolstering-economic-ties143003?utm_source=inshorts&utm_medium=referral&utm_campaign=fullarticle

پنج مورد از مشاغل دولتی محبوب در هند

مشاغل دولتی در هند به دلایل مختلفی اعم از امنیت شغلی، مزایای متعدد، بسته‌های حقوقی جذاب و مناسب محبوبیت فراوانی دارد. در اینجا به 5 مورد از مشاغل دولتی پردرآمد در هند اشاره می‌گردد:

1.مامور خدمات اجرایی هند (IAS Officer) : یکی از پردرآمد ترین مشاغل دولتی در هند است. این افراد سمت های کلیدی دولت در سطوح ملی، ایالتی و ناحیه ای را به عهده می‌گیرند.

2.مامور خدمات خارجه هند (IFS Officer) : این ماموران نماینده ی هند در سازمان‌ها و نمایندگی‌های دیپلماتیک بین المللی هستند و مسئولیت اداره ی امور خارجه ی  و ترویج منافع هند در خارج از این کشور را به عهده دارند.

3.مامور خدمات پلیسی هند  (IPS Officer): این افراد مسئولیت حفظ نظم و ثبات، جلوگیری و بررسی جرائم و تضمین امنیت عمومی مردم را به عهده دارند.

4.مسئول اجرایی شرکت های دولتی(PSU Executive): مسئول اجرایی شرکت های دولتی درآمد قابل توجهی دریافت می‌کنند و مزایای آنها نیز قابل مقایسه با بخش خصوصی است.

5.قاضی دادگاه‌های عالی (ایالتی) و دادگاه دیوان عالی کشوری: قضات در دستگاه‌های قضایی رده‌های بالا اعم از دادگاه‌های عالی و دیوان عالی کشوری حقوق و مزایای بسیار مناسبی کسب می‌کنند.

https://www.indiatoday.in/visualstories/education/5-highest-paying-government-jobs-in-india-139532-29-05-2024

 تاثیر نتایج انتخابات و عدم کسب اکثریت آرا توسط احزاب بر اصلاحات اقتصادی هند

تاریخ اقتصادی هند از سال 1991  نشان می دهد که دولت های ائتلافی برخی از جسورانه ترین و دوراندیشانه ترین اصلاحات را اعمال نموده است که پایه‌های ظهور هند را بنیان نهاده است. یکی از جنبه‌های حکمرانی اقتصادی  که دو دوره قبل را از دیگر دولت های هند متمایز ساخت آغاز اصلاحات اقتصادی طبق موازین و اهداف یک حزب سیاسی بود و انتظار می رفت این حرکت تاثیر مطلوبی بر روند اصلاحات اقتصادی هند داشته باشد.

از مهم ترین نمونه‌های آن، شماری از اصلاحات متعددی است که در دوره آقای ناراسیمها رائو معرفی گشت که اساساً دولتی متشکل از احزاب متعدد بود.

https://indianexpress.com/article/explained/explained-economics/coalition-government-economic-reforms-9372118/

 شرکت توسعه بنادر آدانی قرارداد توسعه پایانه ای در بندر دار السلام (تانزانیا) را امضا کرد

شرکت توسعه بنادر آدانی از شرکت های زیرمجموعه «بنادر و مناطق اقتصادی ویژه» قرارداد تخفیف 30 ساله را با سازمان بنادر تانزانیا امضا کرده است که شامل نظارت و مدیریت عملیات ترمینال کانتینری 2 در بندر دارالسلام است. این شرکت به همراه شرکت داخلی East Harbour Terminal Ltd.  با تشکیل شرکت مشترک East Africa Gateway 95،  95 درصد از سهام شرکت بین المللی خدمات ترمینال کانتینری تانزانیا را به قیمت 39.5 میلیون دلار اکتساب کرد.

https://www.ndtvprofit.com/business/adani-ports-signs-30-year-concession-to-operate-container-terminal-in-tanzania 

 

مبانی اقتصادی و چشم انداز رشد اقتصادی هند، دلگرم کننده است

با آغاز به کار دولت جدید هند تحت رهبری نارندرا مودی، شرکت‌های بزرگ کارگزاری جهانی و تحلیلگران بازار به ادامه رشد قوی شاخصه‌های اقتصادی هند اشاره نموده و تاکید کردند چشم‌انداز رشد، پویایی تورم، وضعیت حساب جاری و پیشرفت مالی این کشور در حال بهبودی و آینده اقتصادی آن «دلگرم کننده است»

به گفته کارشناسان، هند چندین عامل مثبت به نفع خود دارد و داده‌های تاریخی نشان می دهد که بازارها در طول 6 تا 12 ماه پس از نتایج انتخابات عملکرد خوبی خواهند داشت.

کارشناسان معتقند همانطور که با افزایش جریان خرده فروشی به صندوق های سرمایه گذاری مشهود است، خانوارهای هندی همچنان به موفقیت بازارهای سهام این کشور یقین دارند.

به گفته تحلیلگران بازار، علاوه بر این با گنجاندن اوراق قرضه دولتی هند در شاخص های جهانی انتظار می رود این کشور طی سه سال آینده سرمایه‌های خارجی به ارزش 100 میلیارد دلار را جذب نماید.

https://investmentguruindia.com/newsdetail/india-s-economic-fundamentals-growth-prospects-remainencouraging589886?utm_source=inshorts&utm_medium=referral&utm_campaign=fullarticle

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما