معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۱- ۱۷:۰۴

اخبار اقتصادی عمان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی عمان در هفته سوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

رشد فعالیت های ساخت و ساز در عمان

وزارت اقتصاد عمان در گزارشی اعلام کرد فعالیت های بخش ساخت و ساز در سال های 2022 و 2023 به ترتیب یک ممیز 2 دهم درصد و 2 درصد رشد داشته و یکی از مهمترین بخش های تامین کننده فعالیت های غیرنفتی در اقتصاد این کشور به شمار می آید. وزارت اقتصاد عمان با اشاره به اینکه فعالیت های غیرنفتی به شکل عام در سال گذشته 2 ممیز 4 دهم درصد رشد داشته، اعلام کرد فعالیت های ساخت و ساز در سال گذشته 12 ممیز 8 دهم درصد از تولید ناخالص داخلی عمان را تشکیل داده است. این گزارش می افزاید از مجموع 274 هزار عمانی بیمه شده در بخش خصوصی، 49 هزار نفر در بخش ساخت و ساز مشغول به کار هستند.

منبع: تایمز عمان

تردد 5 میلیون مسافر در فرودگاه‌های عمان

مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان اعلام کرد در چهار ماهه نخست سال 2024 بیش از 4 میلیون و 900 مسافر در فرودگاه‌های این کشور تردد مسافری داشته اند. این گزارش می افزاید این رقم نسبت به مدت مشابه در سال 2023 با افزایش 16 ممیز 4 دهم درصدی همراه بوده است. همچنین در همین مدت 36 هزار پرواز از/به فرودگاه عمان انجام شده است که این رقم نیز با افزایش 12 ممیز 3 دهم درصدی همراه بوده است. مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان اعلام کرد فرودگاه بین المللی مسقط همچنان مهمترین فرودگاه این کشور به شمار می آید و بیش از 4 میلیون و 400 هزار مسافر در این مدت از طریق این فرودگاه تردد کرده اند.

منبع: مسقط دیلی

برگزاری نمایشگاه کومکس عمان

سی و سومین نمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات عمان موسوم به کومکس 2024 با حضور بیش از 100 شرکت داخلی و بین المللی در مرکز همایش ها و نمایشگاه‌های بین المللی شهر مسقط برگزار شد. فعالان و کارآفرینان حوزه فناوری در خلال برگزاری نمایشگاه کومکس به عنوان بزرگترین و مهمترین نمایشگاه عمان، امکان حضور در کارگاه ‌های تعاملی و آشنایی با جدیدترین فناوری‌ها و فرصت های تبادل اطلاعات را در اختیار داشتند.

منبع: خبرگزاری عمان

افزایش درآمد هتل های عمان

مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان اعلام کرد درآمد هتل های 3 تا 5 ستاره این کشور در پایان ماه مارس 2024 با افزایش 8 ممیز 3 دهم درصدی نسبت به سال گذشته به حدود 187 میلیون دلار رسیده است. این گزارش می افزاید در همین مدت مجموع مسافران هتل های  عمان با افزایش 12 ممیز یک دهم درصدی به 598 هزار و 128 نفر رسیده است.

منبع: مسقط دیلی

سفر هیات مناطق آزاد عمان به چین

هیاتی از مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی عمان در چین با تعدادی از شرکت های دولتی و خصوصی فعال در زمینه انرژی‌های سبز، آهن، فناوری اطلاعات و مواد شیمیایی دیدار و تبادل نظر کردند. هدف از این سفر جلب نظر طرف های چینی به منظور سرمایه گذاری در عمان به ویژه مناطق آزاد، مناطق ویژه اقتصادی و شهرک های صنعتی عنوان شده است.

منبع: تایمز عمان

نشست سرمایه گذاری عمان – برزیل

عمان و برزیل همزمان با گرامیداشت پنجاهمین سال برقراری روابط دیپلماتیک، نشست سرمایه گذاری مشترک دو روزه در مسقط برگزار کردند. این نشست با تمرکز بر سرمایه گذاری در حوزه‌های انرژی پاک، صادرات مجدد، صنایع سنگین، امنیت غذایی و فناوری اطلاعات برگزار شد.

منبع: تایمز عمان

برگزاری پنجمین نمایشگاه تجاری تایلند در عمان

پنجمین نمایشگاه تجاری تایلند در سلطنت عمان در مرکز همایش ها و نمایشگاه‌های بین المللی شهر مسقط برگزار شد. در این نمایشگاه تعدادی از شرکت ها و بازرگانان تایلندی محصولات خود را به نمایش گذاشتند.

منبع: تایمز عمان

ویزای گردشگری یکپارچه شورای همکاری

وزیر اقتصاد امارات متحده عربی در حاشیه برگزاری نمایشگاه بازار سفر عربی در دوبی از برقراری ویزای گردشگری یکپارچه در 6 کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس از ابتدای سال آینده میلادی خبر داد. بر این اساس، علاوه بر تردد آزاد شهروندان و ساکنان شش کشور امارات متحده عربی، عربستان سعودی، قطر، عمان، بحرین و کویت، گردشگران اجازه خواهند داشت با دریافت این ویزای چند بار ورود آزادانه در میان کشورهای شورای همکاری تردد کنند.

منبع: مسقط دیلی

کاهش بدهی‌های عمومی عمان

وزارت دارایی عمان با انتشار گزارشی از کاهش بدهی‌های عمومی این کشور به رقم 39 میلیارد و 260 میلیون دلار خبر داده است.  در این گزارش آمده است که مجموع درآمدهای عمومی، درآمد حاصل از فروش نفت و فروش گاز این کشور در سه ماهه نخست سال جاری میلادی به ترتیب با کاهش 12 ، 1 و 38 درصدی همراه بوده است.

منبع: خبرگزاری عمان

پیش بینی افزایش درآمد عمان از گردشگری

شورای گردشگری و سفر جهانی در گزارشی در خصوص تاثیرات اقتصادی بر گردشگری در سال 2024 اعلام کرد عمان در سال 2023 از گردشگری حدود 7 و نیم میلیارد دلار درآمد داشته است و انتظار می رود درآمد این کشور از این حوزه در سال جاری به بیش از 8 و نیم میلیارد دلار برسد و این رقم 7 ممیز 6 دهم از مجموع تولید ناخالص داخلی این کشور خواهد بود. حوزه گردشگری و سفر در زمینه اشتغالزایی نیز عملکرد خوبی داشته است و میزان اشتغالزایی آن در سال 2023 با 15 درصد افزایش همراه بوده است و هم اکنون بیش از 191 هزار نفر در این حوزه مشغول به کار هستند. پیش بینی‌ها حاکی است تا پایان سال جاری میلادی بیش از 206 هزار نفر در حوزه گردشگری عمان مشغول به فعالیت باشند.

منبع: خبرگزاری عمان

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما